leo_m83 skrev:
Felsökningen fortsätter.
Jag köpte lampa från Biltema för att kolla tändnigen och den stod på 7 grader (ska stå på 15 grader TDC) . Hade bilen hos PBZ för att de skulle ställa in tändningen och vissligen verkar de inte vara bra på det de gör.
Nu är min fråga, kan 7 raders skillnad verkligen göra så att bilen drar 2L/milen?
Jag uppskatar alla svar
Hej Nor!
Du hade många problem med din bil och kom in till oss och sade att det är luftmassemätaren det är fel på och det är jättelätt att fixa osv. När vi tittade på bilen var det ju inte många saker som stämde, problem med bränsleblandning, chip, tomgång, den gick orent och ryckigt som tusan osv osv...
Du ville hellre meka själv ute på parkeringsplatsen och kommer in efter en stund och frågar om du kan låna en magnet tillräckligt liten för att gå igenom tändstiftshålet. När jag undrar vad som hänt berättar du att du skulle byta stiften och råkade tappa en skruv till tändspolen in i cylindern. Du kom då på att bästa sättet att få ut skruven ur tändstiftshålet var att starta motorn och kanske skulle skruven hoppa ut ur cylindern igen. Det hela slutade med att skruven slog runt inne i cylindern och säkerligen slog sönder ventiler och kolv.
Synd att du inte ville att jag skulle kolla igenom exakt vad som kan ha varit för fel på din bil. Den skulle troligen ha mått mycket bättre isf. Min gissning är att din motor inte mår särskilt bra efter allt hopplock med luftmassemätare från annan bil, andra spridare, trasig cylinder och ett "värstingchip".
Jag kontrollerade tändningen, skapade rätt förutsättningar för att dessa 15-grader FÖRE TDC ska uppstå (som jag har för mig att den skulle stå på, har ingen manual att dubbelkolla det just nu) och ställde in den.
Min gissning är att när du kollat tändningen så har du inte haft någon koll på vilka övriga förutsättningar som behövs och ska vara uppfyllda, för att tändningen ska ligga på 15-grader före TDC.
Hör av dig om du behöver hjälp med bilen. Ta det gärna lugnt med påhoppen.
Mvh
Arash
PBZ AB