3630
Sök

200sx s13 drar 2l/ milen!

406 Inlägg
26 september 2007
#61
Men ut och kör och kolla hur mycket den drar nu då.
En liten fråga. Har du lr han som satte i avgaskammen, mätt upp allt lr han har bara skruvat dit den?

My way or the highway? I take both sideways

leo_m83
26 september 2007
Trådstartare
#62
jag ska köra ett litet tag nu idag efter skolan men det blir efter kl 5. Det var han som satte ditt avgaskammen när han renoverade motorn totalt. Jag mätte på knockarna igår på båda kammen och de verkade vara lika stora = båda avaskammar. Insugskammen har något mindre knockar jamfört med avgaskammen...
Senast redigerat av leo_m83 (26 september 2007)

VO i Team Carkings Garage
146 Inlägg
26 september 2007
#63
satt o läste lite du sa att den hackade nu i stället. har du kollat tändspolarna? min drog med mycket soppa o hackade. men hackade inte när man drog sakta. det var den ena tändspolen som gett upp. kan vara därför det luktar soppa i avgasröret med. du har mycket oförbränd bensin i en cylinder.  bara en tanke. värt att kolla kanske

www.Risetrade.se www.Carkings.se www.clausautoparts.se www.xyz-racing.com
Racing! Because football, baseball, bowling, and golf only require ONE BALL

leo_m83
26 september 2007
Trådstartare
#64
Mjo, det ligger något i det du säger. Dock har jag kollat alla stift och de såg exakt likadana ut = samma förbränning i alla cylindrar. Eller har jag fel?
Senast redigerat av leo_m83 (26 september 2007)

VO i Team Carkings Garage
146 Inlägg
26 september 2007
#65
leo_m83 skrev:
Mjo, det ligger något i det du säger. Dock har jag kollat alla stift och de såg exakt likadana ut = samma förbränning i alla cylindrar. Eller har jag fel?

jo men det kan ju vara att spolen inte är helt kass. utan tänder när den känner för det o då blir det ju rätt. som när du gasar sakta så hackade den inte. det kan hända att den tänder på alla då. men när du sen gasar så orkar inte spolen med o då tänder den inte där = den hackar o släpper soppan i avgassystemet.

tog tid innan jag hittade mitt fel då den gick som den skulle så länge jag inte tryckte för mycket på gasen. förutom att den tog väldigt mycket soppa.

www.Risetrade.se www.Carkings.se www.clausautoparts.se www.xyz-racing.com
Racing! Because football, baseball, bowling, and golf only require ONE BALL

leo_m83
26 september 2007
Trådstartare
#66
Zonic_boom : Det låter mycket möjligt faktist. men hur hitta du felet? la du bara stiften mot karosen och tände för att om den tände? För jag har för mig att ECU ger fel kod om det är något fel med spolen och min ger inga fel meddelanden vad jag har kollat och undersökt ( alla 5 lägen på ecun)

VO i Team Carkings Garage
146 Inlägg
26 september 2007
#67
leo_m83 skrev:
Zonic_boom : Det låter mycket möjligt faktist. men hur hitta du felet? la du bara stiften mot karosen och tände för att om den tände? För jag har för mig att ECU ger fel kod om det är något fel med spolen och min ger inga fel meddelanden vad jag har kollat och undersökt ( alla 5 lägen på ecun)

jag hade bilen iväg för felsökning. men dom hittade inget. bad mig sätta tillbaka orginal chipet. men jag har aldrig chipat den så det var orginal som satt i. men dom fick inte heller upp några felkoder. jag gjorde som du bytte nästan allt som det kunde vara fel på. sen köpte jag  en beg spole satte i den provkörde. bytte satte den i nästa provkörde osv 4 spolen hade gett upp för mig men gav utslag på att den funkade när man mätte. men nu går bilen som den ska o drar ca 0,8 innan drog den ca 1,5

www.Risetrade.se www.Carkings.se www.clausautoparts.se www.xyz-racing.com
Racing! Because football, baseball, bowling, and golf only require ONE BALL

671 Inlägg
26 september 2007
#68
intressant tråd finns mkt att lära!

hoppas det löser sig!

Second is the first loser

leo_m83
26 september 2007
Trådstartare
#69
Uppdatering:

Bra nyheter och dåliga nyheter. Vilken vill ni höra först?

Jag väljer bra nyheter först:

Bilen går och jag har inte pajat något ännu. Och sen J**vlar vad bilen drar nu när jag har satt en kugg fel, specielt vid 4500rpm (har aldrig fått en sån kick förut, inte ens vid 5000rpm)

Dåliga nyheten:

HACK HACK HACK HACK. Bilen hackar, det är små hackningar men många och ofta. Dock minskar de över 4000rpm men fortfarande hackar och man måste anstränga sig för att känna efter hackningar då. Kan även tilläga att bilen bilen har börjat dra ännu mer soppa nu. Kan nästan se mätaren gå ner, men det är irelevant just nu.

jag kan tilläga att den hackade inte förut när tändningen var vid 7 grader. Så fort jag satte den till 15 grader (rätta tädning enligt manualen) började bilen hacka. Dock hackade de värre innan jag satte kammen en kugg fel

Zonic_boom: Jag känner igen det där måste jag säga. Vart nere hos en kille som är mekaniker och han gissade också på tändspolen. Så att vissligen har jag samma fel som du , men man vet aldrig för jag har bytt så mycket nu att jag vågar inte lägga handen på något specifikt och säga att det är JUST den.  Men jag ska nog ta och beställa tändspole och se om det blir någon skillnad för den hackar väldig mycket, specielt under 4000rpm.

Jag tackar alla er som tar er tid att läsa det här och kommer med förslag

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
26 september 2007
#70
Bra att du har löst ett problem nu, då går det frammåt! Ser alla tändstiften fortfarande bra ut? annars kanske du kan se på dem vilken spole som är sönder, har du otur så kan det vara 2...


leo_m83
26 september 2007
Trådstartare
#71
Jag har faktist inte kollat stiften ännu. Men skulle bli förvånad om stiften fortfarande inte såg likadana ut.  Men det är värt att kolla. Har man mekat med kamremmen i 8 timmar, att kolla stiften är ett enkelt jobb:)

leo_m83
26 september 2007
Trådstartare
#72
Nu är jag uppe igen med mina svarta händer. Här är lite bilder på hur stiften såg ut (kolv nummerordning med kolv 1 från höger ) altså cylindern som är längt ut och innåt.

http://i11.photobucket.com/albums/a181/ … C00279.jpg

http://i11.photobucket.com/albums/a181/ … C00278.jpg

http://i11.photobucket.com/albums/a181/ … C00277.jpg

Om jag skulle översätta stiften, så säger de att motorn får för mycket soppa på alla 4 cylindrar eftersom alla 4 stift är lika svarta. Dock la jag märkte till att cylinder 3 stiften var lite extra svart även på toppen som det syns på bilden.

Vad säger ni grabbar?

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
26 september 2007
#73
leo_m83 skrev:
Nu är jag uppe igen med mina svarta händer. Här är lite bilder på hur stiften såg ut (kolv nummerordning med kolv 1 från höger ) altså cylindern som är längt ut och innåt.

http://i11.photobucket.com/albums/a181/ … C00279.jpg

http://i11.photobucket.com/albums/a181/ … C00278.jpg

http://i11.photobucket.com/albums/a181/ … C00277.jpg

Om jag skulle översätta stiften, så säger de att motorn får för mycket soppa på alla 4 cylindrar eftersom alla 4 stift är lika svarta. Dock la jag märkte till att cylinder 3 stiften var lite extra svart även på toppen som det syns på bilden.

Vad säger ni grabbar?

svart?..jag tycker dom ser mer vita ut


Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
26 september 2007
#74
ser ut som om motorn går väldigt tunnt med bränsle. säker på att du inte har en läcka nånstans?

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

leo_m83
26 september 2007
Trådstartare
#75
hmm, omöjligt att jag har läcka någonstans. Då skulle bilen gå ojämt och skulle hållit på. Så ni säger att den går tunt ? och soppan går direkt genom avgassystemet så att det luktar soppa om avgasröret. Låter som en tändspole som inte tänder som den ska ? Dock väldigt osanolikt att alla gör sönder samtiigt?

Kan det ändå vara Lmm / spridare?

leo_m83
27 september 2007
Trådstartare
#76
Det jag inte förstår är hur det kommer sig att underkanten av stiften är kol svarta. Sedan kanterna av stiften är vita?

Finns ingen annan som kan komma med mer förslag?

Jag ska ta och beställa nya tändspolen för att se om de fixar problemet.

leo_m83
27 september 2007
Trådstartare
#77
Nu har förslagen slutat komma.

Jag kan säga att bilen går inte magert eftersom jag visade mina stift till en mekaniker idag och han sa att bilen går FETT. De bilder som jag tog på stiften, de ser extra vita ut pga blixten från kameran. ska ta en bild på de på dags ljuset så att det ser bättre ut.

Jag kan tilläga att jag har aldrig bytt tändspole på min bil och det kan mycket möjligt vara det som är felet. Jag la märke till att 2 av stiften såg inte ut som de andra. Man såg att de INTE var lika använda som resten, trots att jag har lagt alla stift ditt samtidigt....

leo_m83
28 september 2007
Trådstartare
#78
Vissligen har grabbarna fått slut på förslag. Men jag tänkte att jag skulle fortsätta skriva tills jag hitta felet så att nästa personen som får samma problem med sin 200sx (vilket är väldigt vanligt att folk får det här problelemet) kan förhopningsvis lösa det med hjälp av så långt som vi har kommit.
I alla fall, jag satte ditt min z32 lmm och 444cc skyline spridare samt steg 3 chip ditt BARA för att se om det blev någon förbättring. Bilen startade och gick som den skulle. Körde runt med bilen och den kändes lite piggare samt SLUTADE HACKA som den gjorde förut. Så hackningar slutade och körde hela vägen upp mott 5000rpm och den gick fint.

Dock på tomgång hör jag misständningar , men motorns varvtal är fint. Den gungar inte eller så.

Kan misständningar bero på att spolen inte tänder som de ska ? Eller är det för MYCKET soppa så att alla soppa bränns inte?
Sen har jag inte kört tillräkligt för att se om min soppa förbrukningen har minskat, men det visar sig nu snart under helgen.
Senast redigerat av leo_m83 (28 september 2007)

4 Inlägg
13 november 2008
#79
leo_m83 skrev:
Felsökningen fortsätter.

Jag köpte lampa från Biltema för att kolla tändnigen och den stod på 7 grader (ska stå på 15 grader TDC) .  Hade bilen hos PBZ för att de skulle ställa in tändningen och vissligen verkar de inte vara bra på det de gör.

Nu är min fråga, kan 7 raders skillnad verkligen göra så att bilen drar 2L/milen?

Jag uppskatar alla svar

Hej Nor!

Du hade många problem med din bil och kom in till oss och sade att det är luftmassemätaren det är fel på och det är jättelätt att fixa osv. När vi tittade på bilen var det ju inte många saker som stämde, problem med bränsleblandning, chip, tomgång, den gick orent och ryckigt som tusan osv osv...

Du ville hellre meka själv ute på parkeringsplatsen och kommer in efter en stund och frågar om du kan låna en magnet tillräckligt liten för att gå igenom tändstiftshålet. När jag undrar vad som hänt berättar du att du skulle byta stiften och råkade tappa en skruv till tändspolen in i cylindern. Du kom då på att bästa sättet att få ut skruven ur tändstiftshålet var att starta motorn och kanske skulle skruven hoppa ut ur cylindern igen. Det hela slutade med att skruven slog runt inne i cylindern och säkerligen slog sönder ventiler och kolv.

Synd att du inte ville att jag skulle kolla igenom exakt vad som kan ha varit för fel på din bil. Den skulle troligen ha mått mycket bättre isf. Min gissning är att din motor inte mår särskilt bra efter allt hopplock med luftmassemätare från annan bil, andra spridare, trasig cylinder och ett "värstingchip".

Jag kontrollerade tändningen, skapade rätt förutsättningar för att dessa 15-grader FÖRE TDC ska uppstå (som jag har för mig att den skulle stå på, har ingen manual att dubbelkolla det just nu) och ställde in den.

Min gissning är att när du kollat tändningen så har du inte haft någon koll på vilka övriga förutsättningar som behövs och ska vara uppfyllda, för att tändningen ska ligga på 15-grader före TDC.

Hör av dig om du behöver hjälp med bilen. Ta det gärna lugnt med påhoppen.

Mvh
Arash
PBZ AB
Senast redigerat av Ztone (13 november 2008)

118 Inlägg
13 november 2008
#80
2l/milen låter som rena drömmen! smile

"Blir less på folk som tror att kött växer på träd."


Sök