Har inget speciellt för mig så ja tänkte skriva ner en rätt så obehaglig händelse som jag och familjen fick uppleva i sommras.
Som sagt, hela familjen skulle skulle upp till skellefteå på semester o hälsa på övrig släkt. Vi började färden från mariestad runt 6:00 på morgonen, när vi kommit till hasslerör så stannar vi till på shell macken för att kolla luft tryck och köpa lite nödvändigheter till resan.
Eftersom ja går transport linjen o har ett stort intresse för lastbilar så lägger ja märke till en rätt fin lastbil som ja känner igen som svänger ut från macken några minuter före oss, tänkte inte mer på det utan körde bara vidare, i höjd med lyrestad börjar vi komma ifatt denna lastbil och ser att han vinglar ganska mycket, tänkte väll bara att de e nog ingen fara, men han börjar vingla mer och mer och till slut är han över på fel sida vägbanan upprepade gånger och vinglar fram och tillbaka över hela vägbanan. Vågade absolut inte köra om med tanke på att han vinglade fram och tillbaka och kunde utan förvarning gå över på fel sida vägbana, bakom mig ligger en annan bil, som dock kör om, när bilen som låg bakom mig är jämsides med lastbilen svänger lastbilschaffisen till kraftigt åt vänster o denna stackars personbil som påbörjat sin omkörning är bara några centimeter från att trängas in i vägräcket. Min första tanke va "Han måste vara rattfull, vi måste ringa polisen"
Sagt och gjort, farsan ringer polisen o berättar hur det ligger till och får uppge reg nummer på trailern samt några andra kännetäcken på lastbilen. "ja vi skickar ut en bil direkt" fick vi till svar. O i väntan på denna polisbil låg vi bakom lastbilen hela tiden, och det blev bara värre och värre, i höjd med Hova vinglar han återigen ut på höger körfält, nu utan mitträcke och får MÖTE med en annan bil, ser bara hur den stackars mötande bilen får tvärbromsa och nästintill ta diket för att klara sig, i sista stund får han tillbaka lastbilen i rätt kurs och går över på vägbanan. Detta hände upprepade gånger och farsan ringde till polisen igen och sa att nu fick dom f*n skynda på för snart händer en olycka, "ja vi ska göra va vi kan" får man till svar.
Färden gick vidare och ännu hade ingen polisbil dykt upp, en bit innan örebro står äntligen en polis bil på en liten ficka intill motorvägen och väntar, jag blinkar och pekar så gott ja kan på lastbilen och dom följer efter. Vid första bästa rastplats sätter dom på blåljus, kör om och vinkar in lastbilen, även vi följer efter och stannar en bit bakom polis bilen.
Poliserna kommer först fram till oss o frågar om det var vi som ringde osv, sedan går dom och pratar med lastbils chauffören, tar nykterhets test samt kollar färdskrivar blad och allt sånt. Det visar sig att denna chaufför varken var onykter eller hade fuskat med kör och vilotiderna, så han fick alltså fortsätta färden, trots sin trötthet, vilket ja tycker är helt sjukt!
Är man så trött att man inte kan köra rakt ska man f*n inte köra, då är de bara stanna på första bästa ställe, slå åt parkerings bromsen o lägga sig o sova! Heldre försenat gods än en trafikolycka med kanske dödlig utgång.
Chauffören påstod att han inte var så speciellt trött, men att han vinglade fram och tillbaka så mycket berodde på att han inte hade någon last på bilen, boggin hissad och enbart last på vagnen. Jag vet själv att det går rätt ostadigt och de kan vingla när man enbart har last på vagnen o inget på bilen, men absolut inte så här mycket!
Personligen tycker ja det är sjukt att han fick fortsätta färden, tycker ändå han på något sätt kunde åkt dit för vårdslöshet i trafiken?
Tycker även att det är dåligt att det ska ta nästan en timma att få ut en polisbil till en sån här sak, det kunde lika gärna hänt en olycka med dödlig utgång!
Hoppas ni orkar läsa iaf, blev visst lite långt
någon mer som upplevt något liknande? Berätta gärna