Vågar man köpa en buskörd bil?

Carolinew
22 september 2007 · 25 Inlägg

Jaha... mitt billetande fortsätter. Har hittat en jag tycker om men när vi var och provkörde den anmärkte min "medhjälpare" på kopplingen. Han gjorde något slags test då han körde i femmans växel i väldigt låg fart (typ 30?) och satte gasen i botten. Efter det luktade det bränt. Han tyckte även att bromsarna behövde bytas.

För övrigt är det en Polo GTI, verkligen URSNYGG, med styling och värsta ljudanläggningen. En 01:a, 8700 mil, sportstolar, ACC och massa sånt tjafs. Jag tycker verkligen om den. De ska ha 60 000 för den. Ingen annan bil jag kikat på har legat i närheten av den utrustningen för det priset.

Dagen efter att vi kollat på bilen åkte killen och besiktigade den, den gick igenom utan anmärkning. Huh? Kan en bil med kass koppling gå igenom UA?

Men är detta något att oroa sig för? Och om man nu byter kopplingen på den, är det något annat man har att oroa sig för? I och med att bilen är lite stylad och det är en yngre kille (ca 25 år) som haft den kanske han har buskört en del med den. Är det andra saker som slits då som kan ställa till problem?

För övrigt behövs vindrutan bytas då det är en spricka i den.

Ahh i alla fall, min enda fråga är väl om den är värd att köpa eller inte?

Goffen Administratör
22 september 2007 · 2 977 Inlägg

vindrutan går på försäkringen med en självrisk på ca 35% brukar blir 1500kr. Kopplingen är dyrare ca 6-7k på verkstad inkl delar brukar det kostar men då vet du ju att den är fräsch så länge du har bilen. Bromsarna är vanligt slitage ju en service grejj helt enkelt. Om man vill kan man ju uppgradera till nått lite bättre. Känns bilen fräsch och fin i övrigt är det bara att slå till tycker jag men givetvis pruta så mycket du kan iomed kopplinen alt låt han byta den på firma själv mot att du köper bilen då.....

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
camaro67 Meister
22 september 2007 · 6 763 Inlägg

En dålig kopling går igenom besiktningen. Men eftersom att den inte fick nerslag på bromsarna så är dom nog okej. Sen om man törs köpa den för att en ung kille haft den är någet annat..  går bilen bra så gör den det, och då kan man köpa bilen. Kolla vad de kostar att byta koplingen.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Sokrates Eliminator
22 september 2007 · 1 441 Inlägg

En bil med så liten morot måste du slira på kopplingen för att kunna köra i 30 på 5:an, därför luktade det bränt,, tror inte att kopplingen är kass.
Bromsbeläggen går säkert ett bra tag till,, de är bara nya en gång, även om de är slitna så bör de med normal körning räcka ett bra tag till.
Är sprickan i framrutan inte i synfältet så är det inga problem med bes, dock stör det ju helhetsintrycket samt att sprickan kan växa.
Besiktningmannens bedömning och kompetens överstiger säkert medhjälparens.

//Tommy

Senast redigerat av Sokrates (22 september 2007)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Carolinew
22 september 2007 · 25 Inlägg

Okej... Skall tillägga några saker:

* Grillen är bytt till en sportgrill, och när de bytte den blev nåt konstigt med lacken längst ner på motorhuven på insidan typ, så där är spacklat. Är det något som kan börja rosta?

* Förra ägaren har enligt denna ägaren målat med silverfärg på motorn som inte tålde värme, därför ser det ut som fan när man öppnar motorhuven med en massa flagnande färg. Skall man lita på att det är så och då är det ingen fara eller?

* Vindrutan måste bytas då sprickan går över hela rutan i synfältet...

* Ljudanläggningen är också insatt privat och lite halvdant kanske då även nåt slags högtalargrejs där back är uppspacklat och enligt ägaren nog kommer lossna lite efterhand. Är det dåliga vibbar av det också eller?

* Annars är bilen i fint skick. Tre uppsättningar nya däck varav två på alu-fälg.

Är bilen värd 60 000 ändå?

bojboj
22 september 2007 ·

Det där med kopplingen är inget att bry sig om. Dom är väldigt tröga på polo bilarna och dom tar väldigt lågt ner.

Vart på moptorhuven menar du där dom har spacklat? är det längst ner i mitten där VW märket ska sitta typ? I så fall har dom bara spacklat igen urjackningen som är där loggan sitter. Ser det inte alldeles för jävligt ut så kan du la leva med det. (pruta ner priset eventuellt?)

Ang. färgen i motorrummet. Går det inte att ta bort med lacknafta eller liknande?

Jag kör själv Gti´n och är riktigt nöjd, lycka till

Senast redigerat av bojboj (22 september 2007)

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
22 september 2007 · 5 650 Inlägg

färgen i motor rummet är ju bara köpa en värmetålig färg finns nog troligen på spray aldrig köpt sån sen ska de bara va måla på så ser de normalt ut

så länge kopplingen funkar skulle jag inte bry mig personligen iaf

så länge bromsarna e besade och godkända så skulle jag inte bry mig om de heller hade ju blivit ombes om de va riktigt dåliga 
ljudsystem man inte installerat sj är bara en bonus skulle nån högtalre pajja lr nått äre bara byta ska inte va nå problem om du e tekniskt lr vet nån som kan


men men är du inte nöjd så prutar man och får man bra pris så köper man

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
anton_900
22 september 2007 · 88 Inlägg

Carolinew skrev:
Okej... Skall tillägga några saker:

* Grillen är bytt till en sportgrill, och när de bytte den blev nåt konstigt med lacken längst ner på motorhuven på insidan typ, så där är spacklat. Är det något som kan börja rosta?

* Förra ägaren har enligt denna ägaren målat med silverfärg på motorn som inte tålde värme, därför ser det ut som fan när man öppnar motorhuven med en massa flagnande färg. Skall man lita på att det är så och då är det ingen fara eller?

* Vindrutan måste bytas då sprickan går över hela rutan i synfältet...

* Ljudanläggningen är också insatt privat och lite halvdant kanske då även nåt slags högtalargrejs där back är uppspacklat och enligt ägaren nog kommer lossna lite efterhand. Är det dåliga vibbar av det också eller?

* Annars är bilen i fint skick. Tre uppsättningar nya däck varav två på alu-fälg.

Är bilen värd 60 000 ändå?

Vaför måste du byta rutan om bilen gick igenom besiktingen utan anmärkning?

Hur långt är ett snöre?
bojboj
22 september 2007 ·

anton_900 skrev:
Vaför måste du byta rutan om bilen gick igenom besiktingen utan anmärkning?

För att han kanske vill ha en hel o fin bil??!

anton_900
22 september 2007 · 88 Inlägg

bojboj skrev:

anton_900 skrev:
Vaför måste du byta rutan om bilen gick igenom besiktingen utan anmärkning?

För att han kanske vill ha en hel o fin bil??!

Jojo..menade inte riktigt så, skrevs att den täckte synfältet och borde därför inte gått igenom besiktningen vilket den faktskt gjorde.

Hur långt är ett snöre?
Carolinew
22 september 2007 · 25 Inlägg

Hm först och främst, jag är tjej och inte kille wink

Alltså sprickan är ivägen, inte så att jag inte ser ut men det ser inte så trevligt ut... Eh det där lät ju nästan lite komiskt...

Men tillbaks till kopplingen igen då... vad händer när den pajar egentligen? Finns det några risker för att den går sönder när man är ute och kör och att en olycka kan hända eller att man blir stående på vägen? Som sagt, jag kan inte så mycket om bilar...

Sen måste jag fråga igen, finns det något mer man bör oroa sig för när det gäller bilar som har fått gå hårt? Några förslitningsskador på andra ställen? Någon sa till mig att eftersom det finns tre uppsättningar med nya däck så är det ett tecken på att han buskört en del...

När det gäller färgen så är jag egentligen inte oroad över just den utan snarare att han som haft bilen uppenbarligen inte kunnat så mycket men ändå gjort en massa saker med bilen. Färg är ju en sak men frågan är ju om han har hittat på något mer...

Usch, det här var jobbigt hmm

Senast redigerat av Carolinew (22 september 2007)

Bostrom RS
22 september 2007 · 886 Inlägg

Carolinew skrev:
Hm först och främst, jag är tjej och inte kille wink

Alltså sprickan är ivägen, inte så att jag inte ser ut men det ser inte så trevligt ut... Eh det där lät ju nästan lite komiskt...

Men tillbaks till kopplingen igen då... vad händer när den pajar egentligen? Finns det några risker för att den går sönder när man är ute och kör och att en olycka kan hända eller att man blir stående på vägen? Som sagt, jag kan inte så mycket om bilar...

Sen måste jag fråga igen, finns det något mer man bör oroa sig för när det gäller bilar som har fått gå hårt? Några förslitningsskador på andra ställen? Någon sa till mig att eftersom det finns tre uppsättningar med nya däck så är det ett tecken på att han buskört en del...

När det gäller färgen så är jag egentligen inte oroad över just den utan snarare att han som haft bilen uppenbarligen inte kunnat så mycket men ändå gjort en massa saker med bilen. Färg är ju en sak men frågan är ju om han har hittat på något mer...

Usch, det här var jobbigt hmm

Om lamellerna är för dåliga slirar kopplingen, och när dom e slut så greppar dom inget alls och då kommer man ingenstans skulle jag tro smile Om bilen är hårt körd kan det ju va bra att kolla upp drivknutar och så. Även göra en framvagnsinställning men det kostar bara några hundralappar. Men är bilen i bra skick i övrigt så slå till. Låt nån erfaren gå igenom motorn också så den inte läcker olja eller nåt sånt tråkigt.

Senast redigerat av Bostrom (22 september 2007)

Focus RS
skarne
22 september 2007 · 41 Inlägg

Carolinew skrev:
Hm först och främst, jag är tjej och inte kille wink

Alltså sprickan är ivägen, inte så att jag inte ser ut men det ser inte så trevligt ut... Eh det där lät ju nästan lite komiskt...

Men tillbaks till kopplingen igen då... vad händer när den pajar egentligen? Finns det några risker för att den går sönder när man är ute och kör och att en olycka kan hända eller att man blir stående på vägen? Som sagt, jag kan inte så mycket om bilar...

Sen måste jag fråga igen, finns det något mer man bör oroa sig för när det gäller bilar som har fått gå hårt? Några förslitningsskador på andra ställen? Någon sa till mig att eftersom det finns tre uppsättningar med nya däck så är det ett tecken på att han buskört en del...

När det gäller färgen så är jag egentligen inte oroad över just den utan snarare att han som haft bilen uppenbarligen inte kunnat så mycket men ändå gjort en massa saker med bilen. Färg är ju en sak men frågan är ju om han har hittat på något mer...

Usch, det här var jobbigt hmm

hej hej!


om jag hadde vart så osäker på bilen som du är hadde jag inte köpt den!
ha alldrig brottom när du ska köpa bil, ha lite is i magen så kommer snart rätt bil
lycka till

Tompa_Vax Skogs Arbetare
22 september 2007 · 413 Inlägg

du caroline, väg fördelarna mot nackdelarna, och dra ej förhastade slutsatser och tänk innan, blir lätt jävligt fel annars....

Go For It!!
Carolinew
23 september 2007 · 25 Inlägg

Jag funderar så mycket att jag blir osäker tillslut. Jag har varit på jakt efter bil i flera månader nu men aldrig tycks jag hitta något vettigt, det börjar bli frustrerande.

Nu i början på veckan hittade jag dock ett par bilar som verkade jättebra och jag ringde på dem direkt. Men, givetvis var de redan sålda trots att annonserna bara legat ute i några dagar! Det är det som gör mig stressad ibland också, jag är rädd att jag skall fundera så länge på saken att bilen hinner bli såld tills jag själv bestämt mig för att köpa den. hmm

Pikey
23 september 2007 · 2 283 Inlägg

Hur gammal är du? Är du under 18 och har inget körkort ännu, leta länge och tills du verkligen hittar en bil som du 100% trivs med och som inte verkar vara något krångel med. Jag har letat i kanske mer än ett halv år, men igår köpte jag faktiskt min bil.

Letade länge hittade det jag sökte och blev HELGLA bara leta på du kommer hitta det du söker.

R.I.P. Michael Jackson!
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
23 september 2007 · 5 650 Inlägg

Carolinew skrev:
Jag funderar så mycket att jag blir osäker tillslut. Jag har varit på jakt efter bil i flera månader nu men aldrig tycks jag hitta något vettigt, det börjar bli frustrerande.

Nu i början på veckan hittade jag dock ett par bilar som verkade jättebra och jag ringde på dem direkt. Men, givetvis var de redan sålda trots att annonserna bara legat ute i några dagar! Det är det som gör mig stressad ibland också, jag är rädd att jag skall fundera så länge på saken att bilen hinner bli såld tills jag själv bestämt mig för att köpa den. hmm

ska man oroa sig för mkt över beggade bilar
så ska man nog gå och köpa en sprillans ny
eller köpa beggad bil på bilfrima de ger oftast garanti på alla bilar 1 par månader
så vida de inte e bilar under 20 tusen som klassas som gör de sj bilar

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Carolinew
23 september 2007 · 25 Inlägg

Pikey skrev:
Hur gammal är du? Är du under 18 och har inget körkort ännu, leta länge och tills du verkligen hittar en bil som du 100% trivs med och som inte verkar vara något krångel med. Jag har letat i kanske mer än ett halv år, men igår köpte jag faktiskt min bil.

Letade länge hittade det jag sökte och blev HELGLA bara leta på du kommer hitta det du söker.

Jag är 19 och har körkort... annars hade jag inte letat bil nu roll

Det där med att oroa sig för mycket är väl inget konstigt? Det handlar trots allt om en hel del pengar + att det inte är helkul att få åka till verkstan stup i kvarten... men har man inte ekonomin för en ny bil så har man inte... dessutom tar bilfirmor ut feta överpriser för sina bilar som de bara lappat ihop så de håller de månader som garantin gäller hmm typ...

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
23 september 2007 · 5 650 Inlägg

men ändå är en bil skattad och besad så går den 1 år till spec om den är ny besad då behöver man inte bry sig på 1 helt år och blire fel kan man allitd åtgärda dom lr sälja/byta bort bilen

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Germax
23 september 2007 · 12 086 Inlägg

Hade jag varit helt oförmögen att meka bil skulle jag inte våga köpa en bil som någon har "stylat och trimmat" man vet aldrig vad någon gjort. Inte änns nu när jag är fullt förmögen att meka bil så köper jag gärna  en bil som är biltemastylad.

Om jag vore du skulle jag köpt en orörd bil och fixat lite själv. Sätta på en sportgrill och koppla in en stereo kan nog även du. Då vet du (förhoppningsvis) att de inte har varit någon klåpare i farten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang