3041
Sök

Skumt problem med S40

martinpopovac
26 september 2007
Tjenare!

Åker för tillfället runt i en Volvo S40 av 99 års modell.

Dock så har jag ett skumt problem med den.

Varje gång jag släpper upp kopplingen och börjar rulla framåt så hörs ett ljudligt "klonk" från bilen. jag funderar på om det kan vara bakaxeln som spökar, man jag är inte säker. verkar lite konstigt om så skulle vara fallet med tanke på att bilen är framhjulsdriven. hoppas att det finns någon här som kanske har haft samma problem som kan berätta för mig vad som kanske kan vara felet här.

Har även lite gnissel från bromsarna, men det beror väl på att klossarna kan vara lite slitna, eller?

tacksam för all hjälp jag kan få!

/martin

27 Inlägg
26 september 2007
Kolla så att det inte är nån fjäder som e av.
Hade liknande ljud i min från hö. bakfjäder. Fast mer: plonnng.  Hehe.. alltid lika kul å härma ljud.

Gashäng
20 Inlägg
27 september 2007
tycker att min "plongar" lite här och där o den också när jag släpper kopplingen fast jag släpper lugnt, uppfattar ibland också ljud från bakhjulen tongue säkert nån fjäder som gått av. Men ska ändå sänka bilen snart så man får se om det reder upp sig då kanske (=

Volvo for life !

martinpopovac
2 oktober 2007
Ant0n skrev:
tycker att min "plongar" lite här och där o den också när jag släpper kopplingen fast jag släpper lugnt, uppfattar ibland också ljud från bakhjulen tongue säkert nån fjäder som gått av. Men ska ändå sänka bilen snart så man får se om det reder upp sig då kanske (=

Tack för hjälpen smile. Det är mycket möjligt att det kan vara det. Men eftersom att det låter ännu ljudligare nu, och ljudet kommer mitt under bilen, så har jag börjat tro att det kan vara något så enkelt som att en upphänging till avgassystemet har rykt.

Jag sparkade som en galning (kanske en mindre överdrift =P) på systemet, och då lät det inte klonk, utan "klaaaaang", det är ett annorlunda ljud när man är utanför bilen. Det lät precis som att det satt lite löst, så jag utgår ifrån att det är en upphängning som gör att avgassystemt skakar och härjar så fort bilen börjar rulla och när jag kör i gupp eller farthinder.

Någon som håller med mig, eller är jag helt fel ute?!

Sök