4703
Sök

Vilken bilsmak har ni?

7 120 Inlägg
2 oktober 2007
#81
Eisenhut skrev:
Ja, jag vet exakt vad JDM betyder, och jag har tydligen bättre koll på vad trenden JDM betyder. Så om du säger att du gillar den australiensiska stilen bättre så kör dom inte med JDM, för det är en stor skillnad på vad du tycker är JDM och vad resten av världen tycker är JDM. Folk som tror sig veta vad JDM är och inte har en aning om vilka fälgar Desmond Regamaster EVO, GAB Sports eller Work equip 03 är har mindre koll än vad dom tror.

Anledningen till att Honda regerar i JDM scenen är pga Hondas framsteg på den amerikanska marknaden. Honda är störst i US, och därmed har dom stora JDM teamen i US mestadels kört Honda, kolla på tex FF squad eller NWP4life mm mm, inget annat än Honda. Även dom stora JDM utställnignarna i US är Honda utmärkande. Visst finns det såklart andra märken som etablerar sig och visst ser dom ut ungefär som du beskriver, men det finns skillnader.

Jag har följt JDM trenden i flera år, och jag har sett hur den spridit sig i US (faktum är att JDM startades i SouthCal i slutet på 90talet) och numer över till Sverige, och jag kan säga att JDM går inte ut på 800hk Skylines.

Här är en länk med matnyttig info.

http://www.digitalhorizon-online.com/fe … un_06.html

Samt filmen man bör se innan man uttalar sig om JDM:

http://www.youtube.com/watch?v=ssqbMPZEm0c

Du verkar veta en hel del ,ja. Men JDM är för mig fortfarande cleana, tuffa japs-bilar med mycket effekt och bra väghållning. Inte bara Honda Civics.

http://uk.youtube.com/watch?v=25hSSOnsyg8
Min källa.

1 827 Inlägg
2 oktober 2007
#82
Ja, men detta beror på att idag är allt JDM hit och JDM dit... Ofta pratar folk om JDM fast menar något annat. Som exempel är R32an i din film ganska långt från JDM stuket. För det första, en JDM bil hade inte bytt blinkers från orangea till vita, den hade inte heller haft vinyldekaler samt att den inte hade suttit på 19" fälgar, speciellt inte Gramlights 57pro, då dessa är relativt nya på marknaden.

Det är såklart inte meningen att klanka på dig, för jag förstår vilket stuk du tycker om och jag kan hålla med om att dom bilarna är riktigt snygga även enligt mig.

Jag är bara lite trött på Svenskar som snappat upp JDM stuket i tron om att det är något annat än vad det är.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

7 120 Inlägg
2 oktober 2007
#83
Eisenhut skrev:
Ja, men detta beror på att idag är allt JDM hit och JDM dit... Ofta pratar folk om JDM fast menar något annat. Som exempel är R32an i din film ganska långt från JDM stuket. För det första, en JDM bil hade inte bytt blinkers från orangea till vita, den hade inte heller haft vinyldekaler samt att den inte hade suttit på 19" fälgar, speciellt inte Gramlights 57pro, då dessa är relativt nya på marknaden.

Det är såklart inte meningen att klanka på dig, för jag förstår vilket stuk du tycker om och jag kan hålla med om att dom bilarna är riktigt snygga även enligt mig.

Jag är bara lite trött på Svenskar som snappat upp JDM stuket i tron om att det är något annat än vad det är.

Man lär sig något nytt varje dag.

Edit: Tyckte dock JDM var ett bra ord för just japanska sportbilar. roll
Senast redigerat av Aerodynamik (2 oktober 2007)

798 Inlägg
2 oktober 2007
#84
JDM är precis samma sak som att säga att man gillar "Europeiska bilar". Säger egentligen inte så mycket om stuket... Även om det finns tydliga bilmoden runt om i världen. JDM står ju faktiskt bara för den "japanska hemmarknaden".


3 113 Inlägg
2 oktober 2007
#85
Japanska bilar är mitt största intresse! inga överstylade bilar som KOOZ etc dock men japanskt clean, släta och fina former/linjer som Supra MKIV. (favorit bilen, där snackar vi fina linjer!) drifting-former och "the Fast and the Furious" med väldigt passande dekaler och neon är sjukt snyggt men absolut inge mer onödig styling. Ljudbygge får det vara i men usch.. musik ska väl inte låta som oljud med all bas?

JDM är mycket gött! smile

Semper Fi

1 827 Inlägg
2 oktober 2007
#86
timnordlof skrev:
JDM är precis samma sak som att säga att man gillar "Europeiska bilar". Säger egentligen inte så mycket om stuket... Även om det finns tydliga bilmoden runt om i världen. JDM står ju faktiskt bara för den "japanska hemmarknaden".

Ja, fast nu har du ju inte läst diskussionen på förra sidan.

JDM kanske ordagrannt betyder Japanese Domestic Market, men själva trenden JDM är en HELT annan sak. JDM stuket har ju uppstått pga den japanska hemmamarknaden men utvecklats till ett speciellt stuk som är långtifrån det du antyder.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

11 Inlägg
2 oktober 2007
#87
Sleepers och jänkkare..de e MUMS!

Volvo 855 T-5

3 714 Inlägg
2 oktober 2007
#88
sleepers och cleant stylade gillar jag mest

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

551 Inlägg
6 oktober 2007
#89
Sleepers, stylade volvo och Honda Civic med sjukt stor japsedämpare
Nej tack till s(n)aab(el)

You can't B serious, oh K

798 Inlägg
7 oktober 2007
#90
Eisenhut skrev:
timnordlof skrev:
JDM är precis samma sak som att säga att man gillar "Europeiska bilar". Säger egentligen inte så mycket om stuket... Även om det finns tydliga bilmoden runt om i världen. JDM står ju faktiskt bara för den "japanska hemmarknaden".

Ja, fast nu har du ju inte läst diskussionen på förra sidan.

JDM kanske ordagrannt betyder Japanese Domestic Market, men själva trenden JDM är en HELT annan sak. JDM stuket har ju uppstått pga den japanska hemmamarknaden men utvecklats till ett speciellt stuk som är långtifrån det du antyder.

Jag antydde bara vad JDM egentligen står för. smile Att det är ett luddigt uttryck för att beskriva bilar med.


27 Inlägg
7 oktober 2007
#91
Tyskt, svart, brutalt och busigt funkar roll

Jag gasar, det rasar

1 754 Inlägg
7 oktober 2007
#92
Jag har en ofantligt stor plats för alla sorters bilar. Amerikanska, Japanska, europeiska och såklart Svenska då ^^

Tål inte: Folk som köper en ny SKITbil för 70000:- (Chevrol... Daewoo Matiz anyone?) när man kan få en GRYM bil för 70000:-

Jag kan inget om allt.

Dieselgypsy
538 Inlägg
7 oktober 2007
#93
Holiace skrev:
Tål inte: Folk som köper en ny SKITbil för 70000:- (Chevrol... Daewoo Matiz anyone?) när man kan få en GRYM bil för 70000:-

Det finns folk som vill få problemfria bilar för sina pengar, där det enbart gäller att sköta oljebytet och that's it. Det är klassen som tycker att ett fordon är för att transportera dig från A till B utan att krångla.
Sen har man klassen som finns på garaget. dvs: Bilklassen där folk redan kört 10-20000 mil med bilarna, och bilen har varit en topmodell en gång i tiden. Där måste man skruva konstant och blir milskostnaderna mycket högre än hos t.ex. en ny Daewoo eller Logan.


Ett tips till alla: Åk till närmaste Chevrolet-återförsäljare och be dem när du står bredvid någon "badgebranded Cheva" som startade sitt liv som Daewoo var andra halvan av bilen är.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

Eliminator
1 441 Inlägg
7 oktober 2007
#94
Jänkebilar med aggressiv attityd, cleana vassa med en massa vrid dock utan "rälshjul" Max 16".
Lika roligt varje gång pimpade euro/japs med "trimmade" (solskyddsfilm, neon,  20"hjul, sänkta, med 3"efter kat och sportluftfilter) bilarna hamnar på efterkälken.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

7 120 Inlägg
7 oktober 2007
#95
Sokrates skrev:
Jänkebilar med aggressiv attityd, cleana vassa med en massa vrid dock utan "rälshjul" Max 16".
Lika roligt varje gång pimpade euro/japs med "trimmade" (solskyddsfilm, neon,  20"hjul, sänkta, med 3"efter kat och sportluftfilter) bilarna hamnar på efterkälken.

//Tommy.

Alltid lika roligt när stora överviktiga jänkare aldrig hänger med när det svänger..

Trucker
234 Inlägg
7 oktober 2007
#96
Har alltid föredragit stora bilar med bra komfort, har förkärlek till amerikanska gjutjärns V8 fårn -50 tal till 1973 sen kom oljekrisen sedan dess har dom aldrig varit lika bra enligt min åsikt.
Gillar inte över stylad bilar utan tycker att det ska vara ett cleant stuk på dom.

SMART ARAB...läs det baklänges, det ligger något i det

En gång Volvo, alltid Volvo
165 Inlägg
7 oktober 2007
#97
Har lite olika favoriter:

- Välvårdade äldre bilar är trevligt att se. Tänk 240 och 740 utan någon rost och fin lack med lite lätt styling.

- Volvo 960(95-) / S90, oerhört läcker front och inger en lyxigare känsla. Volvos vackraste skapelse anser jag.

- Kombis med rejäla krafter. Tänk V70R eller RS4. Självklart med lagom feta fälgar och tonade med mörkaste nyansen.

- Volvo överlag smile.

145 Inlägg
7 oktober 2007
#98
det ska vara mååånga hk! och stora fälgar tongue

tobbe91
16 oktober 2007
#99
jag gillar tyska kvalitetsbilar med bra prestanda alltså inte opel!!   utan bmw audi mercedes och porsche och i vissa fall "wolksvagen"

42 Inlägg
9 november 2007
#100
Der_Richter skrev:
@baaki: Tacksamma att trimma som i kostnadseffektiva. Du får många ponnys för dina pengar. Det är dyrare och mer komplicerat att trimma en wankel, som du tar som exempel. Med ett nytt insug, en annan kam och mappning kan jag få min bil att lämna dryga 400 kusar... Det kostar mycket mer att få en turbo-fyra att leverera samma antal kusar.

Vad gäller mustangen som torskade mot en sierra, så är det väl så att vikt är en avgörande faktor. Liksom att mustang är allmän skit smile

Mustang är den snyggaste bil som gjorts... iaf mellan 64-69 och speciellt shelby.. å när de gäller amerikanare så ska de vara dom äldre modellerna helst inte över -70


Sök