3809
Sök

saab 9000 cse 2.0t 98 på g

45 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
#21
tack så mkt för svaren! om det är fler som har åsikter dela gärna med er. Jag för tacksam alla åsikter!
Senast redigerat av mjong (3 oktober 2007)


195 Inlägg
3 oktober 2007
#22
tycker du om den så är det bara o köpa den dom är hur skönna som hälst sen som mannen666666 och sveddan har sakt att det beror på hur man kör o så annars så är det en jävligt bra bil så enligt min så tycker jag att du ska köpa den go for it..


8 886 Inlägg
3 oktober 2007
#23
Beror lite på priset också, vad begär han/hon för bilen? åk och titta på bilen så får du  en bra uppfattning om skick m.m. Inte värt att spekulera om en enskild bil utan att ha set och provkört.

Fotograf på tierpidag.se

preem pump
836 Inlägg
4 oktober 2007
#24
jag kom på att jag har bytt hjul lager oxå fram
men åter igen det är en riktigt bra bil som jag upp lever som riktigt bra

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

45 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
#25
nej jag vet att man måsye provköra å sånt men tänkte mer hur det är med fel på 9000 som bil, som kan bli dyra. Han begär 30 000 för bilen. Tror det är ett rätt bra pris? om den är i bra skick.


2 164 Inlägg
4 oktober 2007
#26
De är lite i underkant tror jag men syna den ordentligt för de kan vara små fel på den om den är utsatt för så lågt pris.
Kolla extra mycket efter läckage i motorum och sen att lådan känns okej och lika så kopplingen.
Rost är de den synliga du ska leta efter och då i huv, skärmar, baklucka.

MVH

F


60 Inlägg
5 oktober 2007
#27
9000 efter -94 är bra bilar. Ny tåligare växellåda, valsade kanter på skärmar och dörrkanter, bättre rostskydd kom då. Det där med spjället är ju helt enkelt motorn som styr luftmängden som ska sugas in som har lagt av, därför kopplar man ur den och öppnar upp spjället själv.

Jag gav 27k för min, då har den rullat 22k mil, fullservad och rostfri. Dessutom ett steg 3 chip med tillhörande grejor.

2 typiska rostställen är nederkant på bagageluckan och tanklocket.

Detta är även en bra bil att trimma då det enda som skiljer lätttrycksturbon från fulltrycksturbon (effektmässigt) är en magnetventil och programvara. Sedan finns det ju många duktiga saab-trimmare med rimliga priser till det mesta. Dessutom är den ju såå bekväm smile

Mvh Daniel
Senast redigerat av Jaktlund (5 oktober 2007)


45 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
#28
Det är såhär att det är kompis till farsan som säljer bilen så har har nog satt priset lite lägre han har inte lagt ut den på blocket eller något. Kommer troligen titta på bilen i veckan, så vi får se hur det blir! Men är transmissionen samma som på dem större turbo modellerna? nogon som vet?

edit: btw spjället kostar tydligen 3000 att laga, men det funkar att köra som det är nu luften kmr i alla fall...
Senast redigerat av mjong (6 oktober 2007)


45 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
#29
Har en till fråga. Har 2.0t ltt intercooler orginal?


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 oktober 2007
#30
sveddan skrev:
master_lars skrev:
Enda nackdelen med 9000  är väl om man har en CS(E) och det har regnat, då rinner vattnet ner i högtalargallret när man öppnar bakluckan, om man har otur.. Annars är det riktigt fina bilar... Bättre och mindre fel än på tex en940 iaf.

Haha är det verkligen det första man bryr sig om?!
Lösningen på problemet är ganska enkelt; torka bilen torr innan du öppnar eller öppna inte förrän bilen självtorkat!

Dock bryr jag mig inte om detta eftersom högtalare bak oftast är bajs, kör på ordentligt framsystem istället wink

Ja men det är ju enda missen i bygget big_smile

Min har bara krånglat sen jag köpte den, men det är nog mitt eget fel. Den har en tendens att dra 1.1-1.2 till-från jobbet och det är landsväg...

Har bytt:
Båda hjulager fram.
DI-kasett
2 däck
Drivknut
Bromsrör 3st
c-låsmotor
Och en hel del till som jag inte kommer på...

Men när det rullat in mer pengar så ska jag köpa en till big_smile
Senast redigerat av bumpe (6 oktober 2007)


45 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
#31
Alla verkar vara väldigt posetivt intsällda till saab 9000 men jag har iaf hört relativt många historier om saab 9000 som endast går sönder, men som sagt ska kolla på bilen och får se om d blir någon affär.


preem pump
836 Inlägg
6 oktober 2007
#32
mjong skrev:
Har en till fråga. Har 2.0t ltt intercooler orginal?

yepp det gör det
sitter lika stor intercooler på alla 9000
dock skiljer sig anslutningarna lite på olika årsmodeller
bättre flöde i dom nyare
Senast redigerat av mannen666666 (6 oktober 2007)

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

45 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
#33
okej tack, bra att veta så man slipper sätta dit en när man ska ladda på lite...


preem pump
836 Inlägg
7 oktober 2007
#34
mjong skrev:
okej tack, bra att veta så man slipper sätta dit en när man ska ladda på lite...

yepp
originalet räcker till 300hk
gavlarna som e i plast brukar väl ge sig vid 1,5bar sägs det

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

45 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
#35
mannen666666 skrev:
mjong skrev:
okej tack, bra att veta så man slipper sätta dit en när man ska ladda på lite...

yepp
originalet räcker till 300hk
gavlarna som e i plast brukar väl ge sig vid 1,5bar sägs det

Okej! låter najs. 7k lr nåt för en alu intercooler med orginal passform såg jag på maptuns hemsida. Men mer än 300 hästar är nog inget som kommer vara aktuellt:P Vill inte rensa hela växelådan:P Bult cirkeln är väl 108/4 på 9000 precis som på gamla 900or? Svårt o hitta fälögar som passar?


preem pump
836 Inlägg
8 oktober 2007
#36
mjong skrev:
mannen666666 skrev:
mjong skrev:
okej tack, bra att veta så man slipper sätta dit en när man ska ladda på lite...

yepp
originalet räcker till 300hk
gavlarna som e i plast brukar väl ge sig vid 1,5bar sägs det

Okej! låter najs. 7k lr nåt för en alu intercooler med orginal passform såg jag på maptuns hemsida. Men mer än 300 hästar är nog inget som kommer vara aktuellt:P Vill inte rensa hela växelådan:P Bult cirkeln är väl 108/4 på 9000 precis som på gamla 900or? Svårt o hitta fälögar som passar?

stämmer bra
bultcirkel är 4x108
volvo 850 hade det oxå på sina 4 bultade modeller
kolla bara så att centrumhålet stämmer oxå det är 65,1 på 9000
det är ju bara till att köpa centreringsringar om hålet är större på fälgarna du köper
offseten bör vara någorlunda samma oxå på 9000 är den 33
begagnade fälgar lär ju inte vara någo proble att hitta
nytt finns ju hos alla

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

2 164 Inlägg
8 oktober 2007
#37
mjong skrev:
Alla verkar vara väldigt posetivt intsällda till saab 9000 men jag har iaf hört relativt många historier om saab 9000 som endast går sönder, men som sagt ska kolla på bilen och får se om d blir någon affär.

Jag har haft min -98 i snart 2 år och jag är inte missnöjd alls.
Inga fel som jag kan säga är nått annat än slitdelar.
Du har den stora kopplingen med på den -98an och du kan trimma mer och lådan håller bättre än vad den gör på 2,3 men över 300hk ska du klara.

Men med ett chip blir bilen mycket trevligare men jag skulle rekomendera en Td04 15T 6# turbo om du vill gå mer än steg 1. Turbon är inte den bästa orginal.

MVH

F


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
8 oktober 2007
#38
tjaba läste lite i denna tråd

jag e mera kunnig om volvo än saab men de jag vet om saab så äre 9000 - de nya saabsen som släps nu är helt ok bilar

om man tex gämför saab 9000 med volvo 940 
så har ju saaben mer motor kraft än volvon mer tekink i bilen tex färdator osv sånt kom aldrig till 940n
enda jag vet som kan va dåligt me saabs e typ växelådan rasar om man kör som en idiot
och att de har lätt och rosta

de saabs jag har kört har jag tyckt är helt ok även de med turbo/utan turbo
dock känndes de lite skumt köra saab på vintern när man e van med volvos bakhjulsdrift

så vore jag du skulle jag lätt köpa så vida de inte är en idiot som äger den nu innan dig dvs sån som gasar tills de rasar och gnäller hur dyr reparationen  blir

ären fin går bra så köp köp köp!wink


45 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
#39
Det jag vet är att förra ägaren absolut inte har buskört med bilen, den är körd som bruksbil med samma ägare sen den var 9 månader gammal.
Men vad jag fattar det som så duger 2 liters motorn om man inte ska upp i några herre jösses effekter, men man förlorar i vridet jämfört med 2.3an. Är det någon som vet va det är mer för skillnad på motorerna är det helt olika maskiner eller är det samma block fast uppborrat/längre slag?


60 Inlägg
8 oktober 2007
#40
mjong skrev:
Det jag vet är att förra ägaren absolut inte har buskört med bilen, den är körd som bruksbil med samma ägare sen den var 9 månader gammal.
Men vad jag fattar det som så duger 2 liters motorn om man inte ska upp i några herre jösses effekter, men man förlorar i vridet jämfört med 2.3an.

I 2,3:an har du ju lite mer vrid som sagt, medans 2,0:an är mer varvvillig. Så du har fördelar i båda motorerna smile Och effekt är inget problem på en 2,0:a. Bilen låter som ett kap, go for it! wink

Mvh Daniel



Sök