2664
Sök

Svårt att växla vid normal körning av 850 T5.

13 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
#1
Har ett jäkla problem att köra normalt med min 850 T5 då den stannar kvar på högre varven. Blir inga fina växlingar. Måste köra ur den mer om det ska bli bra växlingar. Har hört att AC'n har något att göra med detta. Någon som vet? Kan det vara för slö gasvajer eller skit i gasspjället som ställer till annars? Rengjorde gasspjället på Rejmes när jag precis hade köpt den.


Smålänning
7 887 Inlägg
4 oktober 2007
#2
Bara till att gasa wink
Nämen, på en 740 GLT 16v så morde vi upp alla länkage och gasrullarna, då blev den bättre. Är ju en massa grejer på volvo som det kan komma skit i.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

406 Inlägg
4 oktober 2007
#3
Antar att du kör automat. Är inte så insatt i det men kan det inte vara växellådsoljan som börjar sjunga på sista versen då?

My way or the highway? I take both sideways

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
4 oktober 2007
#4
Pillevinken skrev:
Antar att du kör automat. Är inte så insatt i det men kan det inte vara växellådsoljan som börjar sjunga på sista versen då?

Det är ju inte så svårt att kolla så man kan ju börja där.
Oljan ska vara röd och fin. Annars är det dags att byta smile

Kollat om lådan ger dig några felkoder då?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Power by S13
271 Inlägg
4 oktober 2007
#5
Om problemet är att när du släpper gasen och den fortsätter i ca 1 sekund att så kvar på samma varvtal?

Dår är det så här at på en Volvo 850 finns det något som heter "efterförbränning på tändstiften"

Den ser till att tändstiften inte sottar igen sig och detta är helt naturligt på en 850, bara att vänja sig wink

13 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
#6
Det är en manuell låda som sitter i. Men det du sa om efterförbränning verkar ju vettigt. Gasen hänger kvar ett ögonblick innan den faller ner som vanligt. Men störande enligt mig. Men tack för respons.


1 079 Inlägg
12 oktober 2007
#7
Är väl standard på 850 så det är inget att oroa sig över men kör man lugnt så kan det vara störande att varvet ligger kvar lite, på min ligger varvet kvar runt 3500rpm en sekund eller nåt. Har hört flera förklaringar på det allt från komp, nån funktion för att spara växellådan med vrid, till efterbränning. Men det är vanligt att det är så iaf.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.


Sök