3854
Sök

Byte av motor i min saab 9000, vad att tänka på

32 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder, ska byta motor i min pärla för den låter inte så värst bra, ni kan läsa mitt andra tråd här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=58786

Men som sagt, är det nått som jag ska ha i åtanke, jag har garanterat inte svart bälte i att skruva så all hjälp å trix tas emot smile

Inläggskritiker
990 Inlägg
4 oktober 2007
#2
andyoo skrev:
Som rubriken lyder, ska byta motor i min pärla för den låter inte så värst bra, ni kan läsa mitt andra tråd här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=58786

Men som sagt, är det nått som jag ska ha i åtanke, jag har garanterat inte svart bälte i att skruva så all hjälp å trix tas emot smile

Kolla min sida, under projekt  där har du lite bilder som kan hjälpa & motivera dig på vägen.


1. Batteriet måste bort
2. ABS boxen måste bort
3. Plus kablarna som sitter i framkant på batterihyllan måste bort
4. Batterihyllan måste bort
5. Tryckröreret från IC till spjälhuset måste bort
6. Vattenslangarna från värmepaketet till toppen och röret från vattenpumpen måste bort (sistnämda sitter under spjällhuset på ett rör i ett fäste på termostathuset)
7. Vattenslangar till kylaren måste bort, en från kylaren till toppen och en från kylaren till vattenpumpen
8. Tryckröret imellan turbon och IC måste bort
9. Tappa ur kylaren på vatten, sitter en skruv under kylaren till vänster (sett framifrån), lossa den och skruva ur den med en tång tex.
10. Kylaren borde man ta ur så länge man är rädd om den, även IC, dom sitter skruvad ungefär mitt på kylaren mot plåten längst fram på bilen (vet inte vad man ska kalla plåten)
11. Oljekylet borde man ta bort men man måste inte, det följer med kylaren om man lossar slangarna till oljekylet.
12. Expantionskärlet lär man bort med, sitter "pressad" i ett fäste så ta i och dra lite i framkant så lossnar den, ta bort slangen på vattenpumpen och lämna den kvar på expantionskärlet (tänk på att det sitter en kabel under)
13. Ta gärna bort AC pumpen om sådan finns, lossa INTE slangarna till den bara, utan lägg AC pumpen åt sidan bara
14. Ta bort kablarna till spridarna, jordpunkterna imellan 1-2 och 3-4 insugsrör, tomgångsmotorn, tempgivaren imellan 2-3 insugsrör, kablarna på startmotorn, generatorn, till vattentempen på termostathuset och den på tryckröret, men den är troligen redan borta vid det här laget Wink
15. Lyft upp bilen och skruva bort båda framhjulen, se till att ställa bilen stadigt på pallbockar eftersom den troligen kommer stå så ett tag.
16. Plocka bort innerskärmarna, dom sitter i 8mm skruvar lite här och där, bla till skärmkantslisten (jag tycker det är smidigast att ta bort innerskärmarna på båda sidor, men jag tror det går utan på vänster sida).
17. Nu kan man plocka ur drivaxlarna, detta gör man på absolut lättast och smidigaste vis genom att lossa båda grova bultarna på fjäderbenet och ta ur den undre helt, då går det att vika ut allt tillräckligt långt för att drivaxeln ska hoppa ur och det är väldigt lätt att få tillbaka igen. Glömt inte att lossa klämmorna som håller damasken på plats bara. Samma sak gäler på båda sidor.
18. Plocka bort multiremmen (generatorrem), detta går enklast genom att bara dra av den från något av remhjulen som är släta, alltså antigen den på spännaren eller den på det lilla hjulet som sitter till vänster om spännaren.
19. Ta bort generatorn, den sitter med två stora insexnycklar, låt den ligga kvar där bakom till nästa moment är färdigt.
20. Ta bort servopumpen, den sitter med 3 eller 4st 12 eller 13mm bultar, när den är lossad så ska du lirka ut generatorn.
21. Ta bort övre motorfästet till toppen
22. Ta bort slangen från turbon till LMM, även LMM ska plockas bort, nu bör man även ta bort slangarn till Magnetventilen som sitter på wastegaten och kompressorhuset
23. Lossa ledningen till kopplingen uppepå lådan (spruta på mycket rostlösare och låt det ligga och dra)
24. Lossa växellänkaget, ta den stora 13mm muttern längst in istället för att jävlas med sprinten som man aldrig får ur.
25. Nu borde det börja bli dags att lossa motorfästen, en sitter bakom motorn och tas lämpligt bort med 2st långa och en kort förlängare med en 16mm tändstiftshylsa på 1/2" spärrskaft. Sen så sitter det ett fäste till höger om vevaxelns remskiva, även den 16mm, det sista sitter längst till höger på lådan (sett framifrån), kommer inte ihåg storleken i huvet, ta INTE ur den bulten helt bara utan dra ut den en liten bit eftersom fästet är urfräst så lådan "hänger" på den bulten
26. Koppla fast en lämplig "stropp" i lyftöglorna bak på toppen
27. Lyft ur motorn, vrid den lite så att växellådan kommer framåt på bilen när den är på väg upp om du har valt att lämna kvar servopumpen och behållaren, annars så kommer motorn ta med behållaren upp, se även till så att det inte sitter något mer kvar eller att något har fastnat någonstans då det inte är så roligt när saker går sönder tack vare några klantmissar man har gjort.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

32 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
#3
Hammarslag skrev:
andyoo skrev:
Som rubriken lyder, ska byta motor i min pärla för den låter inte så värst bra, ni kan läsa mitt andra tråd här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=58786

Men som sagt, är det nått som jag ska ha i åtanke, jag har garanterat inte svart bälte i att skruva så all hjälp å trix tas emot smile

Kolla min sida, under projekt  där har du lite bilder som kan hjälpa & motivera dig på vägen.


1. Batteriet måste bort
2. ABS boxen måste bort
3. Plus kablarna som sitter i framkant på batterihyllan måste bort
4. Batterihyllan måste bort
5. Tryckröreret från IC till spjälhuset måste bort
6. Vattenslangarna från värmepaketet till toppen och röret från vattenpumpen måste bort (sistnämda sitter under spjällhuset på ett rör i ett fäste på termostathuset)
7. Vattenslangar till kylaren måste bort, en från kylaren till toppen och en från kylaren till vattenpumpen
8. Tryckröret imellan turbon och IC måste bort
9. Tappa ur kylaren på vatten, sitter en skruv under kylaren till vänster (sett framifrån), lossa den och skruva ur den med en tång tex.
10. Kylaren borde man ta ur så länge man är rädd om den, även IC, dom sitter skruvad ungefär mitt på kylaren mot plåten längst fram på bilen (vet inte vad man ska kalla plåten)
11. Oljekylet borde man ta bort men man måste inte, det följer med kylaren om man lossar slangarna till oljekylet.
12. Expantionskärlet lär man bort med, sitter "pressad" i ett fäste så ta i och dra lite i framkant så lossnar den, ta bort slangen på vattenpumpen och lämna den kvar på expantionskärlet (tänk på att det sitter en kabel under)
13. Ta gärna bort AC pumpen om sådan finns, lossa INTE slangarna till den bara, utan lägg AC pumpen åt sidan bara
14. Ta bort kablarna till spridarna, jordpunkterna imellan 1-2 och 3-4 insugsrör, tomgångsmotorn, tempgivaren imellan 2-3 insugsrör, kablarna på startmotorn, generatorn, till vattentempen på termostathuset och den på tryckröret, men den är troligen redan borta vid det här laget Wink
15. Lyft upp bilen och skruva bort båda framhjulen, se till att ställa bilen stadigt på pallbockar eftersom den troligen kommer stå så ett tag.
16. Plocka bort innerskärmarna, dom sitter i 8mm skruvar lite här och där, bla till skärmkantslisten (jag tycker det är smidigast att ta bort innerskärmarna på båda sidor, men jag tror det går utan på vänster sida).
17. Nu kan man plocka ur drivaxlarna, detta gör man på absolut lättast och smidigaste vis genom att lossa båda grova bultarna på fjäderbenet och ta ur den undre helt, då går det att vika ut allt tillräckligt långt för att drivaxeln ska hoppa ur och det är väldigt lätt att få tillbaka igen. Glömt inte att lossa klämmorna som håller damasken på plats bara. Samma sak gäler på båda sidor.
18. Plocka bort multiremmen (generatorrem), detta går enklast genom att bara dra av den från något av remhjulen som är släta, alltså antigen den på spännaren eller den på det lilla hjulet som sitter till vänster om spännaren.
19. Ta bort generatorn, den sitter med två stora insexnycklar, låt den ligga kvar där bakom till nästa moment är färdigt.
20. Ta bort servopumpen, den sitter med 3 eller 4st 12 eller 13mm bultar, när den är lossad så ska du lirka ut generatorn.
21. Ta bort övre motorfästet till toppen
22. Ta bort slangen från turbon till LMM, även LMM ska plockas bort, nu bör man även ta bort slangarn till Magnetventilen som sitter på wastegaten och kompressorhuset
23. Lossa ledningen till kopplingen uppepå lådan (spruta på mycket rostlösare och låt det ligga och dra)
24. Lossa växellänkaget, ta den stora 13mm muttern längst in istället för att jävlas med sprinten som man aldrig får ur.
25. Nu borde det börja bli dags att lossa motorfästen, en sitter bakom motorn och tas lämpligt bort med 2st långa och en kort förlängare med en 16mm tändstiftshylsa på 1/2" spärrskaft. Sen så sitter det ett fäste till höger om vevaxelns remskiva, även den 16mm, det sista sitter längst till höger på lådan (sett framifrån), kommer inte ihåg storleken i huvet, ta INTE ur den bulten helt bara utan dra ut den en liten bit eftersom fästet är urfräst så lådan "hänger" på den bulten
26. Koppla fast en lämplig "stropp" i lyftöglorna bak på toppen
27. Lyft ur motorn, vrid den lite så att växellådan kommer framåt på bilen när den är på väg upp om du har valt att lämna kvar servopumpen och behållaren, annars så kommer motorn ta med behållaren upp, se även till så att det inte sitter något mer kvar eller att något har fastnat någonstans då det inte är så roligt när saker går sönder tack vare några klantmissar man har gjort.

ööööö vad kan jag säga, T A C K för den otroligt fina listan, jag är då verkligen imponerad å jag kan inte annat än å tacka å bocka smile tror det kan bli bra det här, du har inte fundrat på att skriva en egen Haynes gör det själv bok??? smile

32 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
#4
Btw, kanske korkad fråga men jag behöver inga nya packningar eller nå annat nytt? så att man hinner svänga förbi biltema före lyftet wink

study
772 Inlägg
6 oktober 2007
#5
nya motor kudar skadar väl aldrig

Eliminator
1 441 Inlägg
6 oktober 2007
#6
Passa på och göra rent i hela motorrummet, alternativt lacka.

Lycka till
Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

32 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
#7
Tackar å bockar för alla förslag som har kommit hitils smile

32 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
#8
Nu är det såhär att jag har lyckats få tag på en 2.3 aero motor smile wii lyckliga mig, men då slog det mig en tanke, är det bara att skruva fast det eller är det så att man måste byta databoxen också???? tänkte så att man tar allt som man behöver, det är samma årsmodell på motorn

2 164 Inlägg
13 oktober 2007
#9
Byt box också så blir de bra.
Gärna från samma modell som bilen.

MVH

F


761 Inlägg
14 oktober 2007
#10
andyoo skrev:
Nu är det såhär att jag har lyckats få tag på en 2.3 aero motor smile wii lyckliga mig, men då slog det mig en tanke, är det bara att skruva fast det eller är det så att man måste byta databoxen också???? tänkte så att man tar allt som man behöver, det är samma årsmodell på motorn

Vilken är årsmodellen på aero-motorn?? Du måste ha en "gammal" aeromotor, alltså inte trionic om du ska slippa byta härva mm..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

32 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
#11
Hej å tack för alla svar, joo det ska vara en -92 om jag inte minns helt fel, vill som gärna ta allt som jag kan från den bilen så jag slipper köpa sånt som man behöver. vill inte ha mer utgifter big_smile

5 710 Inlägg
15 oktober 2007
#12
1) Aero fanns inte -92.
2) Är det en gammal Aero -91 är det ingen större mening med att betala extra (om det nu är så) då Aeron har samma spis med samma grejjer som vanliga turbon 200hk.
3) Är det en Aero -93 passar den inte utan ombyggnation av elsystem och det......är ganska jobbigt wink

Tänk oxo på att beroende på om du har TCS eller inte kan det bli olika mycket jobb.
Har du TCS men inte den motorn du skall byta till måste spjällhus, motorkabelmatta, styrbox och tempgivare bytas över.

MVH Jonas
..............

286 Inlägg
15 oktober 2007
#13
Trevligt att se att min lilla lista kommer till användning till fler personer smile
Om du kör fast någonstans så kan du PM mig så ska jag se om jag kan hjälpa till smile

32 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
#14
jonTe skrev:
1) Aero fanns inte -92.
2) Är det en gammal Aero -91 är det ingen större mening med att betala extra (om det nu är så) då Aeron har samma spis med samma grejjer som vanliga turbon 200hk.
3) Är det en Aero -93 passar den inte utan ombyggnation av elsystem och det......är ganska jobbigt wink

Tänk oxo på att beroende på om du har TCS eller inte kan det bli olika mycket jobb.
Har du TCS men inte den motorn du skall byta till måste spjällhus, motorkabelmatta, styrbox och tempgivare bytas över.

Måste först få tacka alla för alla svar hitills, det är superskoj å få svar när man frågar smile

okej, kanske är en -91a då, får väll hoppas på det iallafall smile måste ta å surra lite med han om jag får tag på han på jobbet. Köper den via honom så blir motorn mycket billigare, dessutom så har den bara gått 9k mil så det blir ju en uppgradering på alla sätt å vis om det är "bolt on" smile men låt säga att att det är en -91, är det bara att byta då? eller måste jag ha nått från den andra saaben

btw tcs??

nä jag är kanske inte den bästa mekaren, men jag lär mig....... långsamt iallafall wink

32 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
#15
Mokko skrev:
Trevligt att se att min lilla lista kommer till användning till fler personer smile
Om du kör fast någonstans så kan du PM mig så ska jag se om jag kan hjälpa till smile

måste säga att det var en superskön lista det där, den har jag tejpat fast på insidan av huven så man lätt kan glutta på den under arbetet smile

32 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#16
Har hört nu lite å det ska vara en från -91 smile men eftersom att det är då samma motor som jag har behöver jag byta styrboxarna då? tänkte så att man inte får för lite saker bara tongue

286 Inlägg
22 oktober 2007
#17
andyoo skrev:
Mokko skrev:
Trevligt att se att min lilla lista kommer till användning till fler personer smile
Om du kör fast någonstans så kan du PM mig så ska jag se om jag kan hjälpa till smile

måste säga att det var en superskön lista det där, den har jag tejpat fast på insidan av huven så man lätt kan glutta på den under arbetet smile

Det låter ju trevligt smile
Kolla här i min tråd om du behöver lite insperation http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=192268

Det borde bara vara att stoppa ner nya motorn direkt, har för mig att inget ska skilja dom åt, men lämnar den frågan till någon som är helt säker.

32 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#18
Mokko skrev:
andyoo skrev:
Mokko skrev:
Trevligt att se att min lilla lista kommer till användning till fler personer smile
Om du kör fast någonstans så kan du PM mig så ska jag se om jag kan hjälpa till smile

måste säga att det var en superskön lista det där, den har jag tejpat fast på insidan av huven så man lätt kan glutta på den under arbetet smile

Det låter ju trevligt smile
Kolla här i min tråd om du behöver lite insperation http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=192268

Det borde bara vara att stoppa ner nya motorn direkt, har för mig att inget ska skilja dom åt, men lämnar den frågan till någon som är helt säker.

Mycket trevlig läsning måste jag faktist erkänna, å kul med alla bilder smile synd att mina batterier till mina kamera är värdelös så man kan kanske ta 4 eller 5 bilder innan dom ger upp sad men när jag ska hänga in den nya rovan så ska jag ha nya batterier å ta bilder så ni får nått att skratta åt tongue

286 Inlägg
22 oktober 2007
#19
Det låter ju bra, men inte tror jag att någon kommer behöva skratta smile Även om man gör sina missar så är inte det konstigt, alla har väl gjort bort sig i livet big_smile
Lycka till med bilen nu!


Sök