3941
Sök

Drivaxeln åker ur växellådan,varför?

2 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hej,

Är d nån som vet varför och hur drivaxeln kan åka ur växellådan så att det blir en glipa på ca 1cm och all växellådsolja rinner ur?

Nån som har bra förslag eller råd om detta??

32 Inlägg
5 oktober 2007
#2
det lät märkligt, har du gjort nå på bilen nyligt eller? typ lagat nått där eller har det  bara börjat rinna olja?

72 Inlägg
5 oktober 2007
#3
Är det vänstersidan som hoppar ut kanske?? om det är så så skulle jag tippa på att du har kassa motorkuddar.
Senast redigerat av Joopet (5 oktober 2007)

227 Inlägg
5 oktober 2007
#4
är det höger eller vänster sida? polarn hade nått liknande problem på sin 9-5a för ett tag sen

VVS:are Våga Vägra Saab ;)

550 Inlägg
6 oktober 2007
#5
Kan vara en drivknut som kärvar då drar man ur drivaxeln.


863 Inlägg
6 oktober 2007
#6
Har samma problem som du men min är en OPEL så de är inte bara Saabar som nån sa!!
Jag vart less och köpte en ny bil! tongue Finns säkert nåt bättre sätt!
Hoppas nån har en lösning åt oss!!

Mvh Håkan

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

Reparatör
630 Inlägg
6 oktober 2007
#7
Lillamyy skrev:
Hej,

Är d nån som vet varför och hur drivaxeln kan åka ur växellådan så att det blir en glipa på ca 1cm och all växellådsolja rinner ur?

Nån som har bra förslag eller råd om detta??

den lilla " ringen " som sitter längst in på axeln som sitter i lådan kanske saknas . Detta i hop med lite trött yttre knut och kanske lite mjuka motorfäste gör sitt till .


bitter besserwisser
644 Inlägg
6 oktober 2007
#8
mektrollet skrev:
Lillamyy skrev:
Hej,

Är d nån som vet varför och hur drivaxeln kan åka ur växellådan så att det blir en glipa på ca 1cm och all växellådsolja rinner ur?

Nån som har bra förslag eller råd om detta??

den lilla " ringen " som sitter längst in på axeln som sitter i lådan kanske saknas . Detta i hop med lite trött yttre knut och kanske lite mjuka motorfäste gör sitt till .

om du menar låspinnen till drivtappen på inre drivknuten så är JAG med, men om du menar låsringen som låser axeln i inre drivknuten så får jag nog inte ihop varför oljan skulle rinna ut lådan. Jag bara spånar och säger varken att du har rätt eller fel.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

Reparatör
630 Inlägg
6 oktober 2007
#9
niclas_swe skrev:
mektrollet skrev:
Lillamyy skrev:
Hej,

Är d nån som vet varför och hur drivaxeln kan åka ur växellådan så att det blir en glipa på ca 1cm och all växellådsolja rinner ur?

Nån som har bra förslag eller råd om detta??

den lilla " ringen " som sitter längst in på axeln som sitter i lådan kanske saknas . Detta i hop med lite trött yttre knut och kanske lite mjuka motorfäste gör sitt till .

om du menar låspinnen till drivtappen på inre drivknuten så är JAG med, men om du menar låsringen som låser axeln i inre drivknuten så får jag nog inte ihop varför oljan skulle rinna ut lådan. Jag bara spånar och säger varken att du har rätt eller fel.

Brukar det inte sitta en liten "ring" allra längst ut på drivaxeln som sticks in i vxl lådan . Denna ska ju göra så att axeln sitter kvar i lådan å inte bara "ramlar" ur . Har varit med om att dessa "ramlat" bort när folk meckat så axeln mest bara glider in å ut ur lådan hur som helst .


18 Inlägg
6 oktober 2007
#10
på min saab 9000 cse 2,3t-98 så sitter de en utgående slince axel på höger sida.å på vänster sida sitter de en driv axel kopp å den e skruvad med 4-5 skruvar in i lådan sitter som ett lock . i de locket sitter ett lager som koppen sitter fast i antingen e de prässat lager eller så sitter de en låsring.tror de e låsringen som har lossnat från drivaxel koppen. så du får ta loss den å kolla de. men kan öppan min låda som ja har ligger så kan ja berätta lite mera hur de ser ut exakt. mvh johan


bitter besserwisser
644 Inlägg
6 oktober 2007
#11
mektrollet skrev:
niclas_swe skrev:
mektrollet skrev:

den lilla " ringen " som sitter längst in på axeln som sitter i lådan kanske saknas . Detta i hop med lite trött yttre knut och kanske lite mjuka motorfäste gör sitt till .

om du menar låspinnen till drivtappen på inre drivknuten så är JAG med, men om du menar låsringen som låser axeln i inre drivknuten så får jag nog inte ihop varför oljan skulle rinna ut lådan. Jag bara spånar och säger varken att du har rätt eller fel.

Brukar det inte sitta en liten "ring" allra längst ut på drivaxeln som sticks in i vxl lådan . Denna ska ju göra så att axeln sitter kvar i lådan å inte bara "ramlar" ur . Har varit med om att dessa "ramlat" bort när folk meckat så axeln mest bara glider in å ut ur lådan hur som helst .

jo visst det brukar sitta en lite koppar låsring på axeln, ringen låser drivaxeln i splinesningen i drivknuten. men oljan går ju inte genom drivknuten. utan det måste ju vara den inre driknuten som sitter lös.
eller sitter det ingen inre knut på Saab?

det brukar ju ser ut något som:     -x---x-

-x =inre drivknut
--- =drivaxel
x- =yttre drivknut

och det är ju då tappen på den inre som går in i lådan. kan ju vara så att den är slut.
du som startade tråden montera ner axel och om knuten sitter kvar i lådan plocka ur den och kolla hur den ser ut. är där ett spår i splinesen?

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

761 Inlägg
8 oktober 2007
#12
Ja, om yttre knuten kärvar i rörelsen så kommer ju den kraften att föras vidare till det ställe där det enklast flyttar sig. Det stället är inre knuten. Inte så jobbigt att kolla, lossa centrumbulten och infästningen till fjäderbenet. Tippa sen spindeln en bit för att se om drivknuten sitter fast eller släpper.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

1 661 Inlägg
8 oktober 2007
#13
Ett tips om ni vill veta om drivknuten kärvar är att hissa upp framdelen på bilen och vrida hjulet fullt och sedan snurra det så märker ni om det känns rätt.

På tal om drivaxlar så har jag aldrig hört talas om en vanlig bil som inte har drivaxlar.

863 Inlägg
8 oktober 2007
#14
Tycker hon borde märka om drivaxeln inte har nån låsring, på min sitter de låsring och drivaxeln går INTE slita rakt ut för hand som dom ofta går men ändå så lossnar den varannan dag ungefär, har köpt nya låsringar nu och ska prova byta dom, kanske du skulle prova de oxå Lillamyy! smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

1 661 Inlägg
8 oktober 2007
#15
Vad då drivaxeln lossnar? Läcker det eller släpper hela skiten och bilen driver inte?

5 710 Inlägg
9 oktober 2007
#16
Rensade tråden på skitsnack som inte tillför trådskapararen någonting......

Jonas/moderator

MVH Jonas
..............

863 Inlägg
10 oktober 2007
#17
Lillamyy har ju inte svarat på länge så då gör jag de istället wink
Min hoppar ut helt ur lådan så den slutar driva (pinsamt i korsningar!) de konstiga är att de inte händer när man "tokkör" spinner å har sig utan på parkeringar och i korsningar tex.
Fickför mig att den inte hoppar ut helt för "my" då hon säger att den hoppar ut 1cm å de borde krävas mer för att de ska sluta driva!

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

5 710 Inlägg
11 oktober 2007
#18
Mister_Opel skrev:
Min hoppar ut helt ur lådan så den slutar driva (pinsamt i korsningar!) de konstiga är att de inte händer när man "tokkör" spinner å har sig utan på parkeringar och i korsningar tex.
driva!

Nu vet jag inte på vilken av dina bilar detta händer men det är inte helt ovanligt på t.ex Kadett:er att de blir så rostiga i framvagnsbalken att hjulen "glider isär" och längden mellan hjul och motor ändras vilket gör att axeln hoppar ur.

-Been there....got the t-shirtwink

MVH Jonas
..............

863 Inlägg
11 oktober 2007
#19
De är helt rätt att de är en av Kadetterna! Den blåa dessutom!
Nej den är inte rostig, folk säger att de är standard trots att jag inte har de på nån av mina tre!
I vilket fall som helst så är det ingen rost och allt är från den svarta (motor, fjäderben, drivaxlar med mera) och där hände det aldrig!
Men nån nämnde att de kunde vara motorkuddarna och de är inte omöjligt men alla tips och ideer uppskattas big_smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

1 867 Inlägg
11 oktober 2007
#20
Rikta upp lite och bygg ett stag mellan infästningarna till upphängningarna, så slipper man detta.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.


Sök