Då får jag väl bidra med lite jag med då..
Hände för några år sedan:
Ligger och kör mitt i natten längs väg 54 (tror jag den heter iaf, mellan Uppsala och Norrköping).
Rätt smal och slingrig på sina ställen och jag hade kört från Umeå så var väl ganska less och högerfoten var väl rätt tung..
Var vinter och halt ute och efter en raksträcka kommer det en uppförsbacke och det svänger ganska mycket vänster. Redan före svängen/uppförsbacken ser jag ett ljus från en bil. Vilket visar sig vara en tradare vars släp glider i mitt körfält. Bromsa var juh lönlöst då jag redan kom i ganska hög fart och vägen ändå var rätt hal. Så enda alternativet är att köra ner i diket. sagt och gjort, touchar bromsen lite, i hopp om att få ner farten lite. Sista jag såg på hastighetsmätaren innan jag skär igenom plogkanten är 70.
Till saken hör att det är såntdär djupt dike och några meter framför kommer en såndär liten skogsavtagsväg.. Ni vet, såndär där alla stannar och slår en drill vid, på sommartid.
Glider alltså ner i diket i ~70 knyck. Som tur var så var det massor av mjuk snö så det känndes lite som att köra på en madrass. Träffar iaf avtagsvägen och känner att jag lättar från marken, Flyger över och landar precis ner i diket på andra sidan. Då lyckas jag inse att jag faktiskt levde men hade tappat rysligt med fart. Trycker plattan i mattan, styr upp på vägen mirakulöst. Stannar genast, slår på varningsblinkersen och knatar ut på väldigt väldigt knäsvaga ben. Tradaren står i ett vackert V med släpet på ena sidan vägen och drabilen på andra sidan. Slår en blick på fronten av bilen och det enda jag kan se är nedersta listen på stötfångaren som lossnat lite. Kör tbks till långtradarchaufören som genast frågar hur det gick för mig.
Kaxigt svarade jag att det gått bra och han tillägger att han ringt på hjälp, ty han tog sig inte loss och att jag kunde åka om jag ville. Tog med mig en varningstriangel och ställde ett par hundra meter bort, för att folk skulle veta att det inte var framkomligt.
Och noterade mina egna spår i snön.. Mycket riktigt, jag hade lättat..
Kan erkänna att jag inte stod riktigt lika mycket på gasen resten av resan