3482
Sök

Någon som varit med i en bil krasch?

23 Inlägg
2 mars 2008
Då får jag väl bidra med lite jag med då..
Hände för några år sedan:
Ligger och kör mitt i natten längs väg 54 (tror jag den heter iaf, mellan Uppsala och Norrköping).
Rätt smal och slingrig på sina ställen och jag hade kört från Umeå så var väl ganska less och högerfoten var väl rätt tung..
Var vinter och halt ute och efter en raksträcka kommer det en uppförsbacke och det svänger ganska mycket vänster. Redan före svängen/uppförsbacken ser jag ett ljus från en bil. Vilket visar sig vara en tradare vars släp glider i mitt körfält. Bromsa var juh lönlöst då jag redan kom i ganska hög fart och vägen ändå var rätt hal. Så enda alternativet är att köra ner i diket. sagt och gjort, touchar bromsen lite, i hopp om att få ner farten lite. Sista jag såg på hastighetsmätaren innan jag skär igenom plogkanten är 70.
Till saken hör att det är såntdär djupt dike och några meter framför kommer en såndär liten skogsavtagsväg.. Ni vet, såndär där alla stannar och slår en drill vid, på sommartid.
Glider alltså ner i diket i ~70 knyck. Som tur var så var det massor av mjuk snö så det känndes lite som att köra på en madrass. Träffar iaf avtagsvägen och känner att jag lättar från marken, Flyger över och landar precis ner i diket på andra sidan. Då lyckas jag inse att jag faktiskt levde men hade tappat rysligt med fart. Trycker plattan i mattan, styr upp på vägen mirakulöst. Stannar genast, slår på varningsblinkersen och knatar ut på väldigt väldigt knäsvaga ben. Tradaren står i ett vackert V med släpet på ena sidan vägen och drabilen på andra sidan. Slår en blick på fronten av bilen och det enda jag kan se är nedersta listen på stötfångaren som lossnat lite. Kör tbks till långtradarchaufören som genast frågar hur det gick för mig.
Kaxigt svarade jag att det gått bra och han tillägger att han ringt på hjälp, ty han tog sig inte loss och att jag kunde åka om jag ville. Tog med mig en varningstriangel och ställde ett par hundra meter bort, för att folk skulle veta att det inte var framkomligt.
Och noterade mina egna spår i snön.. Mycket riktigt, jag hade lättat..
Kan erkänna att jag inte stod riktigt lika mycket på gasen resten av resan wink

ElectroRaggare
885 Inlägg
2 mars 2008
jaa, själv har man ju inte varit så vild med bilen, men några bulor har man samlat på sig.

En 740 planterade jag i en DHL:buss en vinter. Halt som fan, bussen kom från höger men jag såg den ej pga kommunen härliga 3meterssnövallar de stapplar upp i gathörnen. SLutade dock bara med några bucklor i sidan på bussen, inte en skråma på 740:in.

Fick en 940 i fronten på min firmabil i våras i en trafikljusreglerad korsning, jag körde rakt fram gubben kom mötande mot mig och skulle svänga vänster, dvs. HAN ska vänta, jag kör och då kör gubben med!
När han väl kliver ut ur bilen så är gubben så gammal att han knappt ser en meter framför sig.
Jippie! Sådana chaufförer älskar jag! sad

När jag gick i 1:an eller om det var i lekis kommer jag inte ihåg, men då fick iaf vår busschaufför solen i ögonen och  tog bussen ut på en flygtur ut på åkern, och stannade bara nån meter från en stenmur.
Vart ganska chockande när man var i den åldern.

Men, jag lever än, och ännu inga skador i sammanband med bilar (bortsett från de vanliga brännskadorna och klämmskadorna.. big_smile )

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 mars 2008
Big Al skrev:
Till saken hör väl det att jag jämför 9-5:an mot min sierra cosworth den skulle aldrig/har aldrig betett sig på det sättet

Nej det säger väl sig självt att en 4WD inte beter sig som en FWD tongue   wink

lite offtopic så kommer TCS att vara nya livräddaren snacka om att kunna bryta in bilen i en kurva eller häva sladd (utan att behöva slita kryckan eller koppla ur smile)

Kopplar alltid ur TCS när jag kör  roll

Måste göra det eftersom det är olika rullomkrets på hjulen fram och hjulen bak, snurrar något hjulpar mer än 5% snabbare än det andra hjulparet så tror TCS att hjulen spinner och då går det inge bra att köra, tro mig wink

Var inne i stan en gång och kom upp vid ett rödljus där nån bmw som var lite tävlingssugen stod. Ställde mig fint vid rödljuset och var beredd på att stampa plattan i mattan och när ljuset slår om så drar BMWn iväg och jag rullar fram i "tre-bent sköldpadde-fart", hade glömt stänga av TCS efter att ha varit och tankat.....  roll

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

127 Inlägg
2 mars 2008
Åkte med min mamma när jag var 7 och en buss klippte i sidan i 80km/h jag klara mig från fysiska skador men min morsa fick liga på sjukhus i en månad

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 mars 2008
Lazurblau_Metallic skrev:
Åkte med min mamma när jag var 7 och en buss klippte i sidan i 80km/h jag klara mig från fysiska skador men min morsa fick liga på sjukhus i en månad

Kan tänka mig att du hellre fått lite fysiska skador än att behöva uppleva att ens morsa ligger på sjukan en månad hmm

En i min klass på låg eller mellanstadiet förlorade sin morsa i en bilolycka. Kommer inte ihåg det allt för bra men en buss var inblandad där med iaf, bilen blev bara mos.

Så ni hade nog lite tur ändå.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Hojmek
748 Inlägg
2 mars 2008
Räknas det att ha rullat med en gammal izuzu på en täkt? ^^

Stolsvärmare
77 Inlägg
1 april 2008
har varit med om 3st olyckor den första var en frontal krock då jag åkte med farsan på en träbro, helt plötsligt kommer det en 740 uppflygandes på bron då vi redan var mitt uppe på bron som förmodligen tänkte att nu ska dom få backa så slipper jag, men det taskiga var att det nyss hade regnat så vi bara gled in i hans bil.
den andra krashen var med en kompis som skulle "leka" på en isig grusväg men han tappade kontrollen i runt 60-65, snurrade runt och small ner i diket med baken före.
Den 3:e och sista krashen var jag själv skyldig till då jag var jäkligt trött en tidig morgon tidigt i vintras, då jag fick sladd på en grusväg och körde rakt in i en massa buskar och staket med stålrör men tur var väll det då jag smekte en telefonstolpe med backspegeln på vägen till diket tongue

Down Under

8 156 Inlägg
1 april 2008
Bara varit i diket två gånger. Farsan körde ena gången och morsan den andra.
Morsans bil var en lätt pegga 205, så den lyfte jag upp på vägen igen.
(Halt och massor av snö, så det blev ingen skada på bilen.

Farsan fick 1000:- kontant för att han var tvungen att dra ner i diket.
(En kille på grusväg genade i en kurva och prejade ner farsan)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

2 982 Inlägg
1 april 2008
4ggr - jag körde 2 utav dessa gånger.... + nära döden upplevelse idag...

1 112 Inlägg
1 april 2008
RumZum skrev:
Jag och min polare var ute och provkörde hans nytrimmade Saab 9000. Han gasa på som fan och turbon vissla för fullt. Vi ligger nu i ca 160km/h och ökar när vi plötsligt ser två cyklister som åker brevid varandra så dom täcker upp hela vår fil (fanns cyckelbana till höger om vägen) Kompisen som kör rattar vänster för att köra om när vi plötsligt blir bländade av en STOOR lastbil. Det sista ja tänkte var, nu smäller det. Och visst gjorde det!

Som tur va hann vi om cyklisterna och lastbilen klippte bilen i bakändan. Vi spann runt o runt i säkert över 100m. När bilen väl stannat fråga ja min kompis om han va ok. Det var han. Sen gick ja ut å titta på va som hade hänt. Det visa sig att lastbilen hade "kapat" vår bil på mitten. Så hade någon suttit där bak hade denne varit MOS! Gick även och titta till lastbilen. Hela motorn och kylaren på den hade spruckit och vänter framhjul hade flygit av i smällen. Fattar inte att man ens lever idag!

har du inga bilder!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

Evolution Garage
1 299 Inlägg
1 april 2008
100(?) blås frontalkrock i en väldigt stor väldigt hård sten, gjorde ont men varken förare eller passagerare har några men idag.

Sky´s the limit...

1 112 Inlägg
2 april 2008
Machin skrev:
15 september -99 ändrades mitt liv...

för att göra en lång historia kort :

Vi (jag och 2 polare) i en Saab 9000 2.3 T
Han (äldre gubbe) i en fiesta lr nån liknande småbil

vi kör åt helvete för fort, han bryter mot väjningsplikten

35m bromspår från våran bil , sen knuffade vi hans bil tvärställd i 52m  (stannade mot ett träd)

resultat :
1 död  (RIP)
1 med krossat ansikte och förlorat vänsteröga (låg i respirator i 6 dygn)
1 med kraschat knä och blåmärken av ratten
1 med trasig rygg och en massa minnen (han var den enda som var vaken direkt efteråt och kommer ihåg allt)

vill ni ha hela historien så säg till så ska ja försöka skriva ner den...

Fruktansvärt skrämmande. Hör gärna din story. Jag tror att man skall passa på att lyssna på dem som har vart där för det kommer förmodligen att funka som stark respektingivning. OM du vill prata om det givetvis. vem av de skadade var du i fallet?

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
2 april 2008
bakhjulspunka i en kurva kan leda till detta... bilen ser riktigt hel och fin ut på bilderna motför vad den gör/är i verkligheten!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/22849/155440_unl7it.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/22849/155444_wj4wko.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/22849/155446_enyw3z.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/22849/155447_s9h87u.jpg
http://i28.tinypic.com/2quouqf.jpg

resultat (mig) : fruktansvärda smärtor i ryggen, kunde knappt andas pga av smärtan, brytet finger, stukat ett annat, stort sår i huvudet, blåmärken och allmänt mörbultat.. dom andra i bilen klarade sig betydligt bättre än mig
Senast redigerat av _Glenne_ (2 april 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 april 2008
_Glenne_ skrev:
bakhjulspunka i en kurva kan leda till detta... bilen ser riktigt hel och fin ut på bilderna motför vad den gör/är i verkligheten!

http://www1.garaget.org/gallery/archive/22849/155440_unl7it.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive/22849/155444_wj4wko.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive/22849/155446_enyw3z.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive/22849/155447_s9h87u.jpg
http://i28.tinypic.com/2quouqf.jpg

resultat (mig) : fruktansvärda smärtor i ryggen, kunde knappt andas pga av smärtan, brytet finger, stukat ett annat, stort sår i huvudet, blåmärken och allmänt mörbultat.. dom andra i bilen klarade sig betydligt bättre än mig

HUGA! yikes

Fysatan va jobbigt... Tyckte min krasch var illa när jag knäckte tre revben...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
2 april 2008
hehe jao kan man väll säga tongue... men som tur var så gick smärtan i ryggen över efter ca 3 veckor, visseligen kan jag få lite ont i ryggen nu efteråt om jag anstränger ryggen men men smile

kommer dock inte ihåg riktigt om såret i huvudet jag fick då var så stort men jag blödde som ett svin så dom andra vart rädd iaf när halva huvudet var rött roll
Senast redigerat av _Glenne_ (2 april 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

2 014 Inlägg
2 april 2008
Ska man ta upp allt, stort som smått? Här kommer det...

1: Gled in i en dam vid ett rödljus på grund av halka, höll laglig hastighet (70 km/h). Träffade dragkroken på hennes bil, den fick ett litet jack. Själv fick jag byta fronten på min gamla Scirocco eftersom den såg ut som om jag smällt en lyktstolpe. Inga personskador.

2: Vek farsans Sierra Cosworth som en fickkniv runt ett träd efter att ha väjt för ett rådjur men därefter fått möte med en glassbil, vilket resulterade i ännu kraftigare väjning och ordentlig sladd. Skallade sönder rutan i förardörren, smällde vänster armbåge och vänster knä i dörren. Inga bestående men, tur att man är en riktig träskalle. Trädet skavde bort tygklädseln från baksidan av förarsätet, hade det tagit cirka 20 centimeter längre fram hade jag varit köttfärs. Det ironiska var sista tanken innan kraschen: "Helvete också, farsan kommer bli CP-förbannad!"

3: Åkte med polaren på en arbetsresa (han är lastbilschaufför) och han lyckades plantera sin dragbil i framförvarande kollegas trailer då denne hastigt kom på den lysande idéen att tvärnita och svänga in på en bensinmack för att kunna byta kalsonger (lång historia). Hade jag inte dragit åt mig benen - hade fötterna på instrumentbrädan - i rätt stund så hade det nog resulterat i två knäckta benpipor. Inga personskador, men däremot en hel del frontattiraljer från dragbilen överkörda av fartglada norrmän.

4: Den mest kända kraschen i mitt liv... Står säkert någonstans här på forumet när jag kraschade R34:an på Kinnekulle den 4 september 2006. Ordentligt klämd högerarm (mellan ratt och hjälm) samt avskavd hud på högra sidan av ansiktet var resultatet av frontalkrock i 80 km/h med stillastående objekt (stålräcke). Bild från kraschen finns någonstans i mitt galleri. Sista tanke innan smällen: "Fan, jag som just lackat om fronten!"

5: Blivit påkörd två gånger i jobbet (kör också lastbil) i Sthlm. Märktes inte ens för min del, men två bilar har gått till skroten. Inga personskador som tur är.

I stort sett inget allvarligt om man jämför med vad andra upplevt.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

109 Inlägg
2 april 2008
Min bror hade precis dagarna innan köpt en Nissan 200SX S14, grymt fräsh och rätt bra med effekt. Skulle köra honom till hamnen då han skulle iväg på kryssning över helgen så på vägen hem efter Tingstadstunneln kommer i en kurva har ingen hög fart utan det är rusningstrafik som vanligt vid 17 tiden i Göteborg.. så släpper bara bilen (underkylt regn..) och börjar snurra över 4 filer för att slutligen studsa mot vägräcket på andra sidan och svänga mig 180grader tillbaka igen i rätt riktining.. Minns jag bromsade för glada livet men inget hjälpte.. Minns jag tänkte innan "bara jag inte skadar bilen.. " Konstigt hur man skiter i lastbilar och annan mötande trafik som kommer mot en?.. hm.. aja..
Fick inga skador själv, låg hastighet och så men bilen var lite värre tilltygad med intryckt dörr och bakrepartiet på bilen hade fått sig en rejäl kyss av räcket.

Slutsumma blev att han fick bilen lagad och tillsnyggad med effektlack nya fälgar etc.. för att ett par månader senare få slutdommen att bli satt i ett annat vägräcke när han tog en kurva lite för snävt smile
Senast redigerat av quackpack (2 april 2008)

Mina bilder: http://www.qps.se

Gödseldräng
4 529 Inlägg
2 april 2008
-S40- skrev:
Team-Adolfsson skrev:
Rednik skrev:
Japp... Satt i passagerarsätet när en buss sket i väjningsplikten och körde ut på vägen och vi körde in i sidan på den... Slog i knät i dörren ganska hårt och hade lite ont i det några dagar.

Gjorde en bild till en annan tråd för ett tag sen:
http://i2.photobucket.com/albums/y26/Fj … skrock.png

vad det 50-70-eller 90 väg ni körde på ?

imed att det är en busshållsplats e d väl sällan 90 där va?wink smartass

finns busshållplatser här där det är 90 väg Smartass

Åkeri ägare
226 Inlägg
2 april 2008
Hmm ja det har varit några lustiga rundor bla, En gång hade snus dosan åkt ner på golvet på andra sida hmm sugen som man sträckte jag mig över och ner på golvet på andra sida problemet va att jag höll i ratten med den andra och när jag sträckte mig ner drog jag ratten med slutade med att jag körde i ett räcke å på den tiden va det sten stolpar ja jag vet jag är gammal men i alla fall slog bilen över som en rått fälla över räcket kasade ut på vägen kravlade mig ur lite små sår men för övrigt hel, tillägga skal göras va inte så gammal då hehe, finns många andra roliga vurpor i mitt arkiv va så säker hehe

Mvh: Magnus

Cool blue/Cool Edition, Bilar för mig är ett sätt att skapa livs kvalite och njuta av min hobby

Muttley
2 april 2008
-S40- skrev:
Team-Adolfsson skrev:
Rednik skrev:
Japp... Satt i passagerarsätet när en buss sket i väjningsplikten och körde ut på vägen och vi körde in i sidan på den... Slog i knät i dörren ganska hårt och hade lite ont i det några dagar.

Gjorde en bild till en annan tråd för ett tag sen:
http://i2.photobucket.com/albums/y26/Fj … skrock.png

vad det 50-70-eller 90 väg ni körde på ?

imed att det är en busshållsplats e d väl sällan 90 där va?wink smartass

inne i göteborg är de kanske sällan 90 smile men när man kommer utanför storstan så finns de säkerligen tusentals busshållplatser på 90 vägar smile ta en tur utanför och kolla vettja hehe

Sök