Jaysx skrev:
hejsan.
Har några frågor som jag skulle vilja få lite klarhet i..
Sålde nyligen en bil som jag bara ägt en kortare tid ( ca 1 månad ) till en okänd kille.
När jag sålde bilen så talade jag om för köparen att det läckte vatten från kylaren och att det var det enda felet jag kände till med bilen..
Jag uppmärksammade honom på att detta bör åtgärdas.
Efter några dagar så ringer han upp mig och säger att bilen har börjat knacka och går väldigt dåligt.. Jag frågar honom om han kört den tom på vatten eller liknande, men han säger att han inte gjort det.
Så jag säger att jag inte riktigt vet vad som kan vara fel, och ger honom nummret till förra ägaren som ska ha låtit renovera motorn på bilen, i fall han kan veta något.
Några dagar till går, och jag får då ett sms där det står att han lagat kylaren och bilen nu går som den ska..
MEN, när dom lagade kylaren så hittade dom några lustiga saker, som bland annat att det saknas en längsgående balk???
Och att han därför vill häva köpet!
Vad gäller för regler och hur går man tillväga med detta?
Vi skrev tydligt i kontraktet att bilen såldes i befintligt skick. Och jag vet inte hur han kört med bilen eftersom den uppenbarligen knackat väldigt mycket.
Har han någon rätt att häva köpet eller är det inte så att han är skyldig att besikta bilen innan köpet.. Om det inte visar sig att det finns några fel som jag visste om och på något sätt har dolt så är det inte mitt fel?
Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få!
Mvh Victor