2868
Sök

Vw Polo -91, ingen tändning!

2 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hej,

Jo de är så att jag försöker hjälpa morsans kompis med hennes Polo. Hon har bytt allt i motorn, men jag har upptäckt att det inte kommer någon ström till stiften. När jag upptäckte detta så mätte jag om det fanns någon power till tändspolen, och det fanns det. Men från spolen genom fördelarlocket och ut i sladdarna försvann strömen. Därför tänkte jag att jag skulle kolla om de kommer någon power direkt efter tändspolen så jag vet att den fungerar. Hur ska jag göra detta?

Kom med förslag. Mvh andreas


1 785 Inlägg
7 oktober 2007
#2
Dur3forS skrev:
Hej,

Jo de är så att jag försöker hjälpa morsans kompis med hennes Polo. Hon har bytt allt i motorn, men jag har upptäckt att det inte kommer någon ström till stiften. När jag upptäckte detta så mätte jag om det fanns någon power till tändspolen, och det fanns det. Men från spolen genom fördelarlocket och ut i sladdarna försvann strömen. Därför tänkte jag att jag skulle kolla om de kommer någon power direkt efter tändspolen så jag vet att den fungerar. Hur ska jag göra detta?

Kom med förslag. Mvh andreas

Tag bor tändkabeln vid spolens ände. Låna den längsta av de kablarna som går till tändstiftet på cylinder 4 närmast generator änden, låna tändstiftet från cylinder 4a.

Koppla ihop tändkabeln med spolen och sätt stiftet i andra änden av tändkabeln, håll tändstiftet jordat någonstans en bit ifrån motorn med tjocka handskar eller en isolerad tång.  Låt någon annan köra runt motorn 1-2sekunder och du ska se en klar blå gnista mellan elektroderna på stiftet.

Jag vet inte vad du menar med att hon har bytt allt i motorn. Det säger inte så mycket. Förklara mer i detalj

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

2 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
#3
dbjanoz skrev:
Dur3forS skrev:
Hej,

Jo de är så att jag försöker hjälpa morsans kompis med hennes Polo. Hon har bytt allt i motorn, men jag har upptäckt att det inte kommer någon ström till stiften. När jag upptäckte detta så mätte jag om det fanns någon power till tändspolen, och det fanns det. Men från spolen genom fördelarlocket och ut i sladdarna försvann strömen. Därför tänkte jag att jag skulle kolla om de kommer någon power direkt efter tändspolen så jag vet att den fungerar. Hur ska jag göra detta?

Kom med förslag. Mvh andreas

Tag bor tändkabeln vid spolens ände. Låna den längsta av de kablarna som går till tändstiftet på cylinder 4 närmast generator änden, låna tändstiftet från cylinder 4a.

Koppla ihop tändkabeln med spolen och sätt stiftet i andra änden av tändkabeln, håll tändstiftet jordat någonstans en bit ifrån motorn med tjocka handskar eller en isolerad tång.  Låt någon annan köra runt motorn 1-2sekunder och du ska se en klar blå gnista mellan elektroderna på stiftet.

Jag vet inte vad du menar med att hon har bytt allt i motorn. Det säger inte så mycket. Förklara mer i detalj

Okej tack. De ska jag testa imorgon.

Bilen har varit inne på märkesverkstad men dom kunde inte hitta nått. Och massa människor har försökt sig på den och alla har haft olike ideer och byt allt från givare till rotor. Men då kom en person på att kontakten till databoxen satt lös. Och när den satt lös så gick bilen ibland och ibland inte. Och nu är den stendöd.
Så mycket är bytt men jag funderar som sagt på tändspolen.



Sök