Jag får grymt konstiga ljud från min koppling! Kan någon berätta för mig vad det är som är trasigt? När jag trycker på kopplingspedalen och även när ja släpper upp den så visslar/tjuter det till.... starkare o starkare för varje dag som går. Vad har hänt med kopplingen?
Min bil är en Mitsubishi Eclipse GS 97:a! Snälla hjälp mig! Vad ska jag göra? Vad kan problemet vara? Vad kan det kosta att åtgärda? Var i skåne kan man fixa det?
Låter som det är urtrampslagret som är kasst. Om du ska riva det så kan det vara ett bra tips att byta lamell också, även om den inte är slut då det är mycket jobb att riva det.
När man ändå ska ha ner hela växellådan byter man ju uttampningslager, lamell och tryckplatta. Oftast när en lamell blir dålig beror det på utmatning av tryckplattans matrial i solfjädern. Men det är som sagt förmodligen uttrampningslagret som är kass. Kostnad beror ju på vem som skall utföra arbetet. Gissar mellan 6 och 8 k för arbetet med matrial.
Hejsan, håller själv på att kolla upp byte av koppling på en Mitsubishi Eclipse 3.0L V6 - 2002. Har svårt att få fram reservdelar genom Mitsubishi här i Sverige. De gissade på ca 14-15.000kr inkl. delar för att byta kopplingen där. Men sen så sa dom att det kunde ta flera månader att få fram delar.
Någon som känner till några andra företag som håller på med kopplingar? Funderar kanske på att sätta dit en sport koppling istället (kan mycket väl vara så att det är lättare att få tag i en sport koppling än en orginal koppling faktiskt).