2982
Sök

Bromssatser (jisses så mycket att välja på)

147 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
#1
Tjo!

Dags för en massa uppgraderingar till kärran! Beställde tidigare idag
Bilstein PSS9 coilovers, hoppas jag gjorde ett rätt impulsköp där :S... wink

Hursom helst. Jag ska väl erkänna att jag är inge vidare värst bra på allt
som finns där ute bromsmässigt.

Så jag tänkte kika här med er som kan, om vilket bromskit man bör kika
närmare på? Jag hade tänkt att byta ut hela skiten ialf fram, bak är osäkert än
(pengarna drar ju iväg direkt!)

Men säg att ni skulle ha runt 20-30.000 att handla ett helt bromskit för framjulen,
vilket märke skulle du välja? Sen måste det ju finnas till min bil (bmw Z4 också heh)

Alltså vad jag har förstött så är ju större desto bättre? ex 8-10 kolvsok? stora slitsade
skivor?

Har kikat lite på stoptech's bromskit och det har jag ialf hört bra om...

Men man vill ju ha lite mer tips så man har något att jämnföra med!

Så tipsa gärna på till en snurrig framtida bromsköpare tongue

terazzi
8 oktober 2007
#2
Till din bmw wink
Hamann eller Ac Schnitzer, kolla med OCL brossorn eller vad dem heter.
annars sök på Hamann eller AC Schnitzer smile

edit: D2 kanske har med, men skulle inte tro dem är av samma kvalite.. dem andra jag sagt är ju bmw specilliserade så dem borde ha åt dig!!
Senast redigerat av terazzi (8 oktober 2007)

147 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
#3
Ja jag läste om att Schnitzer har kommit ut med ett nyt bromskit, dock inte hittat till Z4:an, men dom går inte under 30.000 kr vilket jag tycker är sjukt mycket för bara frambromsar!

Ska kika på om hamann har thx dude wink


Edit: HAHAHA HAmann var ju ULTRA DYRA 53.400 käft smällar! det är fan överkanten alltså wink
Senast redigerat av FantasticZ4 (8 oktober 2007)

terazzi
8 oktober 2007
#4
haha du har en BMW så vad kan du förvänta dig wink ganska ny variant med.. samt det e kvalitet's saker från dem.

147 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
#5
Ja det är ju sant! typiskt jäkla tyskar tongue... Aaah det är bara att söka vidare! lutar just nu då mot antingen stoptech eller ACS men brembo då de kanske har något? hmmm

terazzi
8 oktober 2007
#6
hahaha japps så sant så!!
hade stoptech? dem e la billigare med? hade isåfall satsat på dem om dem har ti din bil wink

654 Inlägg
9 oktober 2007
#7
Skit i Hamann,AC S.
Där betalar man för märket.(dock inte sagt att dom inte är grymma på vad dom gör).

D2 har ja hört en del negativt om,och delar verkar mer svår funnet/svår köpt vid utbyte av enstaka saker.

Movìt och Stoptech är riktigt bra när det gäller bromsar.
Håller bra priser och grym kvalitet.
Kolla ävne gärna på AP och Brembo!
Dock tror ja dessa är dyrare,men har typ lika bra kvalitet..Kanske aningen bättre?!.

Gällande punkten: ju större desto bättre är inte hela sanningen!
Visst,stort är bra iom att det bromsar större och tyngre saker innan dom börjar mattas.
MEN,bromsarna skall även vara avvägda för din bil,vikten,sättet dom skall användas på osv.
I ditt fall så vidare du inte har som plan att dagligen åka och bromsa 300km/h - 0 gång på gång så kommer du komma LÅNGT på det vanligaste: 4kolvs ok med tex 330-380mm skivor.
Denna broms setup kommer orka många varv på banan också!
I samband med bromsbyte til modell grövre så byter man även:
Bromsslangar,bromsvätska,till ordentliga belägg.
Vad gäller beläggen så skall du INTE ha ett par ren odlade race belägg som inte bettar förens dom fått temperatur.Utan gärna ett par bra allround belägg som tar bra även som kalla.
Tex: Ferrodo,endless osv.
Tar bra,kalla som varma..men bäst när dom blivit varma.
Funkar skit bra på bana också,så man slipper byta mellan bana och vanlig gatkörning.
Undvik alla dessa EBC belägg..Skräp!!

Även värt att tänka på är att ju större bromsar på bilen,desto större fälgar måste du ha som kan få rum över OK och skivor.


Hoppas detta hjälpte dig lite på traven i bromsdjungeln.

.......
2 655 Inlägg
9 oktober 2007
#8
terazzi skrev:
haha du har en BMW så vad kan du förvänta dig wink ganska ny variant med.. samt det e kvalitet's saker från dem.

när ska folk lära sej, bmw e faan inte dyrare än andra bilar idag, bara nån jävla myt. tror inte bromsarna till riskokarna e så jävla billiga heller då man börjar diskutera 8-10kolvs ok me jätte skivor, då kostar de verkligen mycke pengar, spelar ingen roll om du bygger en bubbla eller ferarri dom e ju dyr iallfall när de gäller sånna grejer...

terazzi
9 oktober 2007
#9
beemern skrev:
terazzi skrev:
haha du har en BMW så vad kan du förvänta dig wink ganska ny variant med.. samt det e kvalitet's saker från dem.

när ska folk lära sej, bmw e faan inte dyrare än andra bilar idag, bara nån jävla myt. tror inte bromsarna till riskokarna e så jävla billiga heller då man börjar diskutera 8-10kolvs ok me jätte skivor, då kostar de verkligen mycke pengar, spelar ingen roll om du bygger en bubbla eller ferarri dom e ju dyr iallfall när de gäller sånna grejer...

billiga är dem inte iaf.. inte dem nya iaf..
sant sant,alla bigbrake kit kostar skjortan oavsett vad dem är till!!

.......
2 655 Inlägg
9 oktober 2007
#10
terazzi skrev:
beemern skrev:
terazzi skrev:
haha du har en BMW så vad kan du förvänta dig wink ganska ny variant med.. samt det e kvalitet's saker från dem.

när ska folk lära sej, bmw e faan inte dyrare än andra bilar idag, bara nån jävla myt. tror inte bromsarna till riskokarna e så jävla billiga heller då man börjar diskutera 8-10kolvs ok me jätte skivor, då kostar de verkligen mycke pengar, spelar ingen roll om du bygger en bubbla eller ferarri dom e ju dyr iallfall när de gäller sånna grejer...

billiga är dem inte iaf.. inte dem nya iaf..
sant sant,alla bigbrake kit kostar skjortan oavsett vad dem är till!!

kanske inte dom billigaste men lååååååååååååååååååååååååååååååångt ifrån de dyraste tongue.

hehe jo dom kostar mer än va dom e värd.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 oktober 2007
#11
Som sagt, stora bromsar väger vilket ger sämre vikt/effekt förhållande. Sen har vi nästa problem, nästan större, och det är ofjädrad vikt. Ger bra mycket sämre väghållning...



Sök