2739
Sök

Projekt Bmw M5 3.8

90 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
#1
Projekt Bmw M5 går ut på att renovera motorn.
jag köpte bilen med "rasad" motor, symptomet var att det va dåligt komp på 1ans cylinder.
när jag rev isär motorn så visade det sig att 2 avgasventiler hade gått paj och tagit en kolv med sig i fallet.

det jag tänkte jag skulle göra från början var att en kolv skulle bytas, topplock trycktestas, ventiler slipas in och chimsas om och sen så ska jag putsa upp motorn samt motorrummet.

men som alla vet, när man väl har börjat så kan man lika gärna göra resten

det jag har köpt är nu:

ramlager
vevlager
kolvringar
Bränslefilter
luftfilter
oljefilter
oljepumpskedja
trågpackning
kilremmar
packboxar till veven
vevaxelbultar
kolv
sotsats (hängde med bilen)
toppackning (hängde med bilen)
kamkedja (hängde med bilen)
kamkedjespännare från en M3 3.2 (hängde med bilen)


Deadline  22april






http://www.garaget.org/gallery/archive/23539/168999_42a7mx.jpg



http://www.garaget.org/gallery/archive/23539/169000_tkqo1x.jpg

                                                        29 september.
Idag har jag inte gjort så mycket på bilen, jag har tagit fram den ur förrådsgaraget och rullat upp den till verkstaden som jag skall använda.


http://www.garaget.org/gallery/archive/23539/169001_ei2rrj.jpg
skruvade bort, framskärmar, huv, och front. för att det inte skulle bli repig.






http://www.garaget.org/gallery/archive/23539/169002_jash7y.jpg








http://www.garaget.org/gallery/archive/23539/169004_war5ea.jpg
motorn på väg ur...






http://www.garaget.org/gallery/archive/23539/169005_whntfd.jpg
skall putsas upp..
                                               30 september

Idag har jag gjort en hel del på bilen, jag har skruvat bort framskärmar, huv och front, anledningen till det är att bilen är nylackad, om jag tar bort skärmar huv och front så slipper jag repor i lacken när man ska skruva i motorutrymmet.
Arbetet med fronten, skärmarna och huven tog relativt lång tid att skruva bort, men allt satt fastskruvat på lite kluriga ställen.
När väl allt var bortskruvat så började vi med motorn, vi började med att skruva bort all el, och lite bränsleslangar, arbetet med elsystemet till motorn var inte svårt men det tog tid.
När vi var klar med elen så började vi att separera motor och växellåda, det tog ganska lång tid, men efter lite om och men så var det klart, vi lyckades få bort framskärmar, huv, front samt lyfta ut motorn på 8.5 timmar.




http://www.garaget.org/gallery/archive/23539/169006_pbopgr.jpg
motorn fastsatt i motorstativ...

                                                  3 oktober

Ikväll har jag satt upp motorn i motorstativ, det gick inte så bra, motorn väger för mycket så motorstativet sviktade. Jag satte upp två spännband i lyftblocket i taket och spände upp motorn i framkant. När jag hade säkrat motorn så började jag att demontera den, jag började med att skruva bort grenröret, det satt mer än vad jag trodde att det skulle göra! Så det tog ganska lång tid. Sedan började jag att demontera kamaxlar osv. jag hann inte så långt för jag var tvungen att åka hem, hade en del saker som skulle göras hemma.



http://www.garaget.org/gallery/archive/23539/169007_83krgt.jpg
motorn demonteras sakta men säkert..





http://www.garaget.org/gallery/archive/23539/169008_731wxl.jpg





http://www.garaget.org/gallery/archive/23539/169009_8ovfdp.jpg

                                                 10 oktober

Idag började jag med att fortsätta där jag slutade dvs demontera kamaxlarna och sedan fortsätta med topplocket. Det var lite trixigt att demontera kamaxlarna och kamdrev, men efter ett tag så vart dom borta.
Jag fortsatte med att skruva bort alla bultar och muttrar som höll fast det ”övre” topplocket. Sedan så märkte jag upp (dom där som jag aldrig kommer ihåg va de heter) som vi sedan skall chimsa om. När jag hade gjort det så plockade jag upp dem och la dem på ett säkert ställe, sedan så lyfte jag bort det ”övre” jag såg en annan kul grej, eftersom det inte sitter någon packning mellan övre och undre så måste jag få allting tätt med sillicon, det lär bli ett litet projekt i sig.
När jag lyfte på topplocket såg jag att en kolv hade gått sönder av själva ”motor raset” så nu skall jag försöka få tag på nya kolvar och byta den.
Arbete idag gick bra men tyvärr lite dåliga nyheter, jag måste nu plocka isär hela motorn. det kommer ta några timmar extra.



http://www.garaget.org/gallery/archive/23539/169010_22jdya.jpg
ventilen hade tagit kolven med sig i fallet. men som tur var så fick jag tag i begagnade kolvar så jag blev inte helt dödsdömd. men nu skall motorn rivas för att undersöka vart alla bitar från kolven och ventilen tagit vägen....
Senast redigerat av Hellmaster (30 november 2007)

Chance favors the prepared mind

1 277 Inlägg
11 oktober 2007
#2
När motor är klar säljer du den till mig eller? smile

Vad gav du för den? Ska själv köpa ny motor eventuellt...


90 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
#3
hehe,, njaa det tror jag väl inte..
njaa jag gav inte så mycket för den, vad, vill jag inte säga....kan bli sånt jävla tjabb och sånt isf.

Chance favors the prepared mind

1 277 Inlägg
11 oktober 2007
#4
jag förstår...hade nog inte avslöjat det heller smile


Lycka till med projektet!


212 Inlägg
11 oktober 2007
#5
Trevlig bil och motor de där, var nära att jag köpte en M5:a en gång i tiden men det föll på brist av garageplats m.m.
Går bra med dagens mått mätt också helt klart, lycka till smile


Teddan
2 495 Inlägg
11 oktober 2007
#6
köpte du den i dalsland eller ??

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

90 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
#7
r-ted skrev:
köpte du den i dalsland eller ??

Nej faktiskt inte, köpte den i norrbotten...

Chance favors the prepared mind

90 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
#8
BMW635_Robban skrev:
jag förstår...hade nog inte avslöjat det heller smile


Lycka till med projektet!

tack så mycket, det lär behövas ett lycka till smile

Chance favors the prepared mind

1 435 Inlägg
90 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
#10
JohanW skrev:
Trevlig bil och motor de där, var nära att jag köpte en M5:a en gång i tiden men det föll på brist av garageplats m.m.
Går bra med dagens mått mätt också helt klart, lycka till smile

tackar smile
ja den är faktiskt en helschysst bil smile provkörde en annan 3,8 dom är riktigt skoj faktiskt,
okej, ja alltid är de något som sätter käppar i hjulen, jag har den turen att jag får använda garaget av killen som jag köpte bilen av, han har allt vad verktyg heter, billyft, vxllåds lyft svetsar, allt! så det är jag riktigt nöjd med tongue

Chance favors the prepared mind

90 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
#11
Alpinabiturbo skrev:
Häftigt med ett M5 e34 projekt, ska bli kul att följa smile

ja jag har suttit och försökt hitta ett utan resultat, så jag tänkte att jag skulle slänga upp mitt projekt på garaget. alltid någon som glädjs av det smile

Chance favors the prepared mind

376 Inlägg
11 oktober 2007
#12
Härligt hellström att du lägger ut projekttråd. Dena kommer jag absolut att följa med glädje smile

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

90 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
#13
Jorsten skrev:
Härligt hellström att du lägger ut projekttråd. Dena kommer jag absolut att följa med glädje smile

låter bra de joel smile då blir det du och jag som åker till motornord sen då när jag kommer hem med den smile

Chance favors the prepared mind

376 Inlägg
11 oktober 2007
#14
Det råder inga tvivel om saken wink Föresten. Du har din chafför bokad resten av dina dagar med M5:an i din ägo big_smile

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

Teddan
2 495 Inlägg
12 oktober 2007
#15
varför har den rasat ??
är den chippad ??
om den är chippad så ta bort den skitne med en gång för chip i en 3,8 är som att be om motorras

annars så är det skit kul med en projekt tråd.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

90 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
#16
r-ted skrev:
varför har den rasat ??
är den chippad ??
om den är chippad så ta bort den skitne med en gång för chip i en 3,8 är som att be om motorras

annars så är det skit kul med en projekt tråd.

jag har ingen aning jag "köpte grisen i säcken" jag tror det handlar om en övervarvs historia, fel växel eller nåt i den stilen..

jag har ingen aning faktiskt, jag ska kolla upp det, det enda jag vet om den i "Chip" väg är att den har ingen fartspärr längre, mycket möjligt att dom har chippat den samtidigt. men jag har inte hittat några dokument i bilen utöver en Fortkörningsbot.

men jag ska kolla upp det nu när du säger det...

Chance favors the prepared mind

Teddan
2 495 Inlägg
12 oktober 2007
#17
på e34 chippar man ju inte bort hastighetsspärren utan man plockar bort den då den drivs av en motor med vajer på gasspjället...

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Teddan
2 495 Inlägg
12 oktober 2007
#18
glöm inte att lägga mycket bilder

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

dARKiE
5 031 Inlägg
12 oktober 2007
#19
Vad är en M5:a utan fortkörningbot i handskfacket ;D
Trevligt projekt kommer följas smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
12 oktober 2007
#20
nice projekt kommer att följas big_smile

lycka till



Sök