Projekt Bmw M5 går ut på att renovera motorn.
jag köpte bilen med "rasad" motor, symptomet var att det va dåligt komp på 1ans cylinder.
när jag rev isär motorn så visade det sig att 2 avgasventiler hade gått paj och tagit en kolv med sig i fallet.
det jag tänkte jag skulle göra från början var att en kolv skulle bytas, topplock trycktestas, ventiler slipas in och chimsas om och sen så ska jag putsa upp motorn samt motorrummet.
men som alla vet, när man väl har börjat så kan man lika gärna göra resten
det jag har köpt är nu:
ramlager
vevlager
kolvringar
Bränslefilter
luftfilter
oljefilter
oljepumpskedja
trågpackning
kilremmar
packboxar till veven
vevaxelbultar
kolv
sotsats (hängde med bilen)
toppackning (hängde med bilen)
kamkedja (hängde med bilen)
kamkedjespännare från en M3 3.2 (hängde med bilen)
Deadline 22april
29 september.
Idag har jag inte gjort så mycket på bilen, jag har tagit fram den ur förrådsgaraget och rullat upp den till verkstaden som jag skall använda.
skruvade bort, framskärmar, huv, och front. för att det inte skulle bli repig.
motorn på väg ur...
skall putsas upp..
30 september
Idag har jag gjort en hel del på bilen, jag har skruvat bort framskärmar, huv och front, anledningen till det är att bilen är nylackad, om jag tar bort skärmar huv och front så slipper jag repor i lacken när man ska skruva i motorutrymmet.
Arbetet med fronten, skärmarna och huven tog relativt lång tid att skruva bort, men allt satt fastskruvat på lite kluriga ställen.
När väl allt var bortskruvat så började vi med motorn, vi började med att skruva bort all el, och lite bränsleslangar, arbetet med elsystemet till motorn var inte svårt men det tog tid.
När vi var klar med elen så började vi att separera motor och växellåda, det tog ganska lång tid, men efter lite om och men så var det klart, vi lyckades få bort framskärmar, huv, front samt lyfta ut motorn på 8.5 timmar.
motorn fastsatt i motorstativ...
3 oktober
Ikväll har jag satt upp motorn i motorstativ, det gick inte så bra, motorn väger för mycket så motorstativet sviktade. Jag satte upp två spännband i lyftblocket i taket och spände upp motorn i framkant. När jag hade säkrat motorn så började jag att demontera den, jag började med att skruva bort grenröret, det satt mer än vad jag trodde att det skulle göra! Så det tog ganska lång tid. Sedan började jag att demontera kamaxlar osv. jag hann inte så långt för jag var tvungen att åka hem, hade en del saker som skulle göras hemma.
motorn demonteras sakta men säkert..
10 oktober
Idag började jag med att fortsätta där jag slutade dvs demontera kamaxlarna och sedan fortsätta med topplocket. Det var lite trixigt att demontera kamaxlarna och kamdrev, men efter ett tag så vart dom borta.
Jag fortsatte med att skruva bort alla bultar och muttrar som höll fast det ”övre” topplocket. Sedan så märkte jag upp (dom där som jag aldrig kommer ihåg va de heter) som vi sedan skall chimsa om. När jag hade gjort det så plockade jag upp dem och la dem på ett säkert ställe, sedan så lyfte jag bort det ”övre” jag såg en annan kul grej, eftersom det inte sitter någon packning mellan övre och undre så måste jag få allting tätt med sillicon, det lär bli ett litet projekt i sig.
När jag lyfte på topplocket såg jag att en kolv hade gått sönder av själva ”motor raset” så nu skall jag försöka få tag på nya kolvar och byta den.
Arbete idag gick bra men tyvärr lite dåliga nyheter, jag måste nu plocka isär hela motorn. det kommer ta några timmar extra.
ventilen hade tagit kolven med sig i fallet. men som tur var så fick jag tag i begagnade kolvar så jag blev inte helt dödsdömd. men nu skall motorn rivas för att undersöka vart alla bitar från kolven och ventilen tagit vägen....
jag köpte bilen med "rasad" motor, symptomet var att det va dåligt komp på 1ans cylinder.
när jag rev isär motorn så visade det sig att 2 avgasventiler hade gått paj och tagit en kolv med sig i fallet.
det jag tänkte jag skulle göra från början var att en kolv skulle bytas, topplock trycktestas, ventiler slipas in och chimsas om och sen så ska jag putsa upp motorn samt motorrummet.
men som alla vet, när man väl har börjat så kan man lika gärna göra resten
det jag har köpt är nu:
ramlager
vevlager
kolvringar
Bränslefilter
luftfilter
oljefilter
oljepumpskedja
trågpackning
kilremmar
packboxar till veven
vevaxelbultar
kolv
sotsats (hängde med bilen)
toppackning (hängde med bilen)
kamkedja (hängde med bilen)
kamkedjespännare från en M3 3.2 (hängde med bilen)
Deadline 22april
29 september.
Idag har jag inte gjort så mycket på bilen, jag har tagit fram den ur förrådsgaraget och rullat upp den till verkstaden som jag skall använda.
skruvade bort, framskärmar, huv, och front. för att det inte skulle bli repig.
motorn på väg ur...
skall putsas upp..
30 september
Idag har jag gjort en hel del på bilen, jag har skruvat bort framskärmar, huv och front, anledningen till det är att bilen är nylackad, om jag tar bort skärmar huv och front så slipper jag repor i lacken när man ska skruva i motorutrymmet.
Arbetet med fronten, skärmarna och huven tog relativt lång tid att skruva bort, men allt satt fastskruvat på lite kluriga ställen.
När väl allt var bortskruvat så började vi med motorn, vi började med att skruva bort all el, och lite bränsleslangar, arbetet med elsystemet till motorn var inte svårt men det tog tid.
När vi var klar med elen så började vi att separera motor och växellåda, det tog ganska lång tid, men efter lite om och men så var det klart, vi lyckades få bort framskärmar, huv, front samt lyfta ut motorn på 8.5 timmar.
motorn fastsatt i motorstativ...
3 oktober
Ikväll har jag satt upp motorn i motorstativ, det gick inte så bra, motorn väger för mycket så motorstativet sviktade. Jag satte upp två spännband i lyftblocket i taket och spände upp motorn i framkant. När jag hade säkrat motorn så började jag att demontera den, jag började med att skruva bort grenröret, det satt mer än vad jag trodde att det skulle göra! Så det tog ganska lång tid. Sedan började jag att demontera kamaxlar osv. jag hann inte så långt för jag var tvungen att åka hem, hade en del saker som skulle göras hemma.
motorn demonteras sakta men säkert..
10 oktober
Idag började jag med att fortsätta där jag slutade dvs demontera kamaxlarna och sedan fortsätta med topplocket. Det var lite trixigt att demontera kamaxlarna och kamdrev, men efter ett tag så vart dom borta.
Jag fortsatte med att skruva bort alla bultar och muttrar som höll fast det ”övre” topplocket. Sedan så märkte jag upp (dom där som jag aldrig kommer ihåg va de heter) som vi sedan skall chimsa om. När jag hade gjort det så plockade jag upp dem och la dem på ett säkert ställe, sedan så lyfte jag bort det ”övre” jag såg en annan kul grej, eftersom det inte sitter någon packning mellan övre och undre så måste jag få allting tätt med sillicon, det lär bli ett litet projekt i sig.
När jag lyfte på topplocket såg jag att en kolv hade gått sönder av själva ”motor raset” så nu skall jag försöka få tag på nya kolvar och byta den.
Arbete idag gick bra men tyvärr lite dåliga nyheter, jag måste nu plocka isär hela motorn. det kommer ta några timmar extra.
ventilen hade tagit kolven med sig i fallet. men som tur var så fick jag tag i begagnade kolvar så jag blev inte helt dödsdömd. men nu skall motorn rivas för att undersöka vart alla bitar från kolven och ventilen tagit vägen....
Senast redigerat av Hellmaster (30 november 2007)
Chance favors the prepared mind
0
0
0
0