Cpbox skrev:
Tjenare! Verkar som om du har ett kul projekt pågång här!
Ville bara tipsa lite om avgassystemet
jag tror det kan bli problematiskt att bygga ett sidepipe på en så låg bil som du planerar att ha din, eftersom då ljuddämpare kommer att ta i i princip minsta lilla bula på vägbanan (gäller även den rörbit som går ut vid tröskeln). Men självklart ska du bygga sidepipe om du vill, men för att göra det kanske det krävs vissa tekniker för att få till det bra, både vad gäller passform, ljudnivå och prestanda.
Vi börjar med det där med ljuddämpare. Du vill ha ett ljud som liknar rallybilar säger du. För att uppnå detta behöver du nog ha en del dämpning, eftersom det är en ganska stor sugmotor (alltså ingen turbo som dämpar ljudet). För detta hade jag nog använt en lång och en lite kortade ljuddämpare från t.ex. Simons. Dessa ljuddämpare då utan allt för stor diameter, för att de skall vara mer lättplacerade.
Sen vad gäller passformen, så tycker jag att du skall försöka dra ut slutröret ut genom tröskeln på bilen eller liknande, för att få lite mera markfrigång. Detta kan vara väldigt svårt och kräver lite tuffare ingrepp i karossen, vilket kanske kan tänkas vara lite väl jobbigt för ditt bygge. Såg att du hade någon fungering om någon sorts "låda" i en ritning du målat här i tråden tidigare. Förstod den dock inte riktigt, men det är säkert en bra lösning. Hur du gör är givetvis upp till dig, men mitt tips är att försöka ha så mycket markfrigång som möjligt om du skall sänka bilen sådär mycket, annars kan det bli väldigt svårt att ta sig fram. Bilen blir längre än man tror med ett lågt sidepipe.
Sen var det då prestandan. För att uppnå max prestanda, så skulle jag nog använda 2" eller 2.25" från grenröret och bakåt för att få ett lagom mottryck, till ungefär halva avgassystemet, för att där gå över till 2.5" med en mjuk övergång för att få bra gasflöde genom övergången. Sen behövs det ju en böj för att få ut avgassystemet på sidan. Det löser du givetvis bäst själv, men glöm inte att du helst inte skall använda några "kantiga" böjar, utan färdigböjda rör från t.ex. Simons.
Hoppas detta kan hjälpa dig lite med bygget!
För övrigt så tycker jag det är väldigt bra att du börjar bygga redan vid 16 års ålder. Man lär sig väldigt mycket på 2 år.
Och som någon annan sa tidigare, så hade jag inte heller kapat fjädrarna, utan hellre köpt någon billig fjädersänksats från t.ex.
www.realcar.se ,
www.gemotorsport.se Får önska dig ett stort lycka till! Kommer följa detta projekt!
EDIT: Glömde skriva att du helst då givetvis skall köra utan katalysator, eller sönderknackad. Detta hjälper både prestanda och ljudet. Lär få ett ljud mycket mer likt rallybilars.