3158
Sök

Plasta skuffen, ingredienser?

SQ
1 343 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Ska plasta bakkanten i focusen min nu så man får en fin rund kant, men nu är frågan, har aldrig pysslat med detta, någon som vet vad man ska ha för saker, hur mkt av vad, löst eller sån dära platta skivor eller va de är för något... 

http://www.garaget.org/gallery/archive/61294/156365_nrgcmr.jpg

kanten längst hitåt på bilden där kåpan till steget ligger ska plastas.. så den blir rund om ni fattar?   

tacksam för svar...

lyckades ja pricka rätt forum nu?  är lite kluven big_smile

Ljudnörd!

16 197 Inlägg
17 oktober 2007
de lättaste sättet (enligt mig) e att du köper bonocell å sen formar du till de som du vill ha de å plastar ett par-tre lager på de..big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

LillNaisarn
17 oktober 2007
Precis som evilaudio säger,

Som jag fattade det undrar du vad du mer behöver för att få plastat?

*Polyster eller Epoxi (Polyster är inte riktigt lika "starkt" men funkar kanon, använder det själv!)
*Härdare
*Glasfiber väv

Sen kan det vara bra att köpa tex:
Handskar (kliar nå j-vligt att få på sig detta)
Andningsskydd (är inte så hälsosamt att andas in)
Roller (gärna Alu så du får pressat ut all luft så det blir stabilare och snyggare!)

Tänk på att vara noga då du blandar polyster & härdare (2%) eller om du nu väljer epoxi & härdare, det kan dock variera blandningen i %, den jag brukar köpa är iaf 2%, glöm inte heller att röra om ORDENTLIGT, gör detta helst i en väl ventilerad lokal då det luktar starkt - och länge,

Du kan enkelt köpa allt detta jag listat på Biltema,

SQ
1 343 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Är de detta ja ska ha?

Glasfibermatta
För armering av polyester. Vikt: 300 g/m². Bredd: 0,9 m.    Från:  39,90 kr

Härdare
För polyesterspackel. 35 g.  Pris:   14,90 kr

Glasfiberspackel
Tvåkomponents polyesterspackel förstärkt med glasfibrer. För reparation av hål och bucklor i karosser, glasfiberskrov, plaststänkskärmar.     98,00 kr

något i den stilen? hur mkt matta går de åt till den lilla biten ja har? de ska inte va någon låda utan bara något fast yta så man kan klä med skinn..

Ljudnörd!

LillNaisarn
17 oktober 2007
Lardi skrev:
Är de detta ja ska ha?

Glasfibermatta
För armering av polyester. Vikt: 300 g/m². Bredd: 0,9 m.    Från:  39,90 kr

Härdare
För polyesterspackel. 35 g.  Pris:   14,90 kr

Glasfiberspackel
Tvåkomponents polyesterspackel förstärkt med glasfibrer. För reparation av hål och bucklor i karosser, glasfiberskrov, plaststänkskärmar.     98,00 kr

något i den stilen? hur mkt matta går de åt till den lilla biten ja har? de ska inte va någon låda utan bara något fast yta så man kan klä med skinn..

Det stämmer bra det! Glöm inte bara härdare til spacklet annars så härdar det inte smile
Glasfiberspackel är lite svårare att arbeta än med tex "finspackel" men går att lägga på tjockare lager så det är en fördel, dock så brukar jag använda "finspackel" då jag inte brukar lägga tjocka lager.

Jag har ingen aning alls, bara att köpa en 10m2 rulle kostar iaf bara omkring 300:- (295:-) eller ngt liknande,

51 Inlägg
17 oktober 2007
Nja jag skulle nog köpa det här istället:

Glasfibermatta (36-070)
För armering av polyester. Vikt: 300 g/m². Bredd: 0,9 m.    
Från:
39,90 kr

Polyester (36-075)
Armeras med glasfiberväv.    
Från:
19,90 kr

Härdare (36-069)
Till polyester och gelcoat art.nr 36-075, 36-076, 36-078 och 36-080.    
Från:
19,90 kr

Högtalartyg (31-402)
Fronttyg till högtalare. Något genomskinligt samt elastiskt. Mått: 180 x 100 cm. Svart.    
49,90 kr

Glasfibermatta, polyester och härdare får du köpa efter behag. För det lilla du ska göra räcker det nog med minsta burken med polyester, en liten flaska härdare, sen typ 2 paket med glasfibermatta och använder du inte båda paketen kan du ju lämna tillbaka ena (30dagar). wink

Högtalartyget skrev jag med eftersom det var det som jag använde när jag plastade min hylla. Bara till att spänna upp det och nita fast det för att få önskad form.

Sen kan nog en liten burk med spackel/glasfiberspackel komma till användning om det blir ställen som inte tyget blir riktigt spänt på eller bulligt smile

Hoppas att det här hjälper dig med ditt arbete.
MvH
Lembke

16 197 Inlägg
17 oktober 2007
Lembke skrev:
Nja jag skulle nog köpa det här istället:

Glasfibermatta (36-070)
För armering av polyester. Vikt: 300 g/m². Bredd: 0,9 m.    
Från:
39,90 kr

Polyester (36-075)
Armeras med glasfiberväv.    
Från:
19,90 kr

Härdare (36-069)
Till polyester och gelcoat art.nr 36-075, 36-076, 36-078 och 36-080.    
Från:
19,90 kr

Högtalartyg (31-402)
Fronttyg till högtalare. Något genomskinligt samt elastiskt. Mått: 180 x 100 cm. Svart.    
49,90 kr

Glasfibermatta, polyester och härdare får du köpa efter behag. För det lilla du ska göra räcker det nog med minsta burken med polyester, en liten flaska härdare, sen typ 2 paket med glasfibermatta och använder du inte båda paketen kan du ju lämna tillbaka ena (30dagar). wink

Högtalartyget skrev jag med eftersom det var det som jag använde när jag plastade min hylla. Bara till att spänna upp det och nita fast det för att få önskad form.

Sen kan nog en liten burk med spackel/glasfiberspackel komma till användning om det blir ställen som inte tyget blir riktigt spänt på eller bulligt smile

Hoppas att det här hjälper dig med ditt arbete.
MvH
Lembke

varför spänna tyg om han bara ska göra den lite rund i framkanten??   så mycke lättare å snabbare me Bonocell.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

51 Inlägg
18 oktober 2007
varför spänna tyg om han bara ska göra den lite rund i framkanten??   så mycke lättare å snabbare me Bonocell.

Jag skrev bara vad jag tyckte skulle bli enkelt eftersom jag inte arbetat med Bonocell.
Men jag kan tänka mig att man inhandlar det på en marina eller båtaffär ?

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
18 oktober 2007
kanske lättare å få tag på tyg än bobocell, men visst e bonocell lättare att forma...

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

1 653 Inlägg
18 oktober 2007
Bonocell, glasfibermatta, polyester och härdare ska du ha, sen en burk finspackel för att få en jämn yta på slutresultatet.

fleece och högtalartyg mm använder man mer till mjuka former som späns upp på en ramkonstruktion.
När man ska ha utåtbuktade former som här så funkar inte den principen, då kör man med bonocell, bonocell är som blåfriggo fast den tål polyestern, ruggigt smidigt material att jobba med! tyvärr rätt dyrt, men det är det värt!

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

1 585 Inlägg
18 oktober 2007
måste fråga var kan man få tag i bonocell?tongue

SQ
1 343 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
undrar med detta, var på båtsdam i e-tuna, dom hade de inte... :S  någon som har förslag runt om e-tuna?

Ljudnörd!

Sök