2968
Sök

Renault Twingo som klickar och inte vill starta, hjälp :S

4 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Halloj!

Fick idag problem med bilen för första gången sen jag köpte den för ett halvår sedan. Jag fick motorstopp på en landsväg och helt plötsligt gick det inte att starta den, den tände inte, det enda som hörs är ett metallaktigt klickande ljud varje gång man försöker starta.

Jag kan inte alls mycket om bilar, det här är min första, men jag tänkte logiskt och kom fram till att det borde vara startmotorn som strular, så jag och tjejen testade att putta igång den. Typ tio gånger. Gick inte.....
Batteriet är det inget fel på; alla lampor lyser, stereon fungerar, hel och halvljuset funkar etc.

Bör kanske tillägga att detta inträffade efter ca 2 timmar av övningskörning med tjejen, dvs. en hel del motorstopp, fel växellägen och annat nybörjarstrul

Dessa saker kanske inte har någon inverkan men jag skriver dem ändå: Kamremmen nyligen bytt, bilen har gått 15 000 mil, inga stora tidigare fel, oljan nyligen bytt etc.

Bogserade hem den för typ 1 timme sen, och imorgon tänker jag inleda en "förundersökning", och jag skulle verkligen uppskatta alla tips jag kan få.
Hälsningar
//A

P.S. har försökt få igång den med startkablar, men det har inte heller funkat :S
Senast redigerat av Addi81 (18 oktober 2007)

Mångsysslare
546 Inlägg
18 oktober 2007
lysena kan funka trots att batteriet är dåligt, Det måste typ vara helt slut för att lysena ska lägga av. Kolla även om generatorn laddar som den ska. Och se över startmotorn då problemet bör ligga på nån av dessa punkter.

allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
18 oktober 2007
Ring till Nääs Bilservice på 08-6430910 Där har du Renault expert,

4 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
streetpirate87 skrev:
lysena kan funka trots att batteriet är dåligt, Det måste typ vara helt slut för att lysena ska lägga av. Kolla även om generatorn laddar som den ska. Och se över startmotorn då problemet bör ligga på nån av dessa punkter.

alright, tack för inputen!
återkommer om problemet kvarstår
hälsningar

leo_m83
18 oktober 2007
Om den bara klickar så är din batteri dålig ( laddas inte som den ska) . då klickar start motorn bara eftersom batteriet inte orkar dra runt den.....

4 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
leo_m83 skrev:
Om den bara klickar så är din batteri dålig ( laddas inte som den ska) . då klickar start motorn bara eftersom batteriet inte orkar dra runt den.....

Jag har försökt få igång den med startkablar men utan framgång (glömde skriva det i första inlägget men nu har jag lagt till det) Då kan det väl inte vara batteriet? :S Den andra bilens batteri var nämligen "friskt"...
Senast redigerat av Addi81 (18 oktober 2007)

863 Inlägg
18 oktober 2007
Kolla kablarna på startmotorn!
Kan ha ärgat eller helt enkelt glappar! smile

Lycka Till smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

4 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Mister_Opel skrev:
Kolla kablarna på startmotorn!
Kan ha ärgat eller helt enkelt glappar! smile

Lycka Till smile

Det ska jag, tack som fan!
Håller på att samla så många tips och råd som möjligt innan jag sätter igång med den kletiga biten, så alla teorier är uppskattade wink

Sök