3318
Sök

Ojämn tomgång =/ När bilen är varm...

9 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
#1
Har problem med tomgången på min Golf 3 GTI8v.
Tomgången ligger runt 900v när den är kall så fort den börjar bli varm så bli tomgången ojämn och i värsta fall stannar. Men jag kan starta den direkt igen =/ t,ex efter jag kört på motorvägen och sen ska köra av trycker jag då ner kopplingen så dör bilen. Men kan endå starta den igen (direkt) =/ Bilen känns även konstig i accelerationen när den blivit varm. Känns som om den hakar fram. Drar inte som den ska.

3 235 Inlägg
11 december 2007
#2
Hmm,

har inget svar på ditt problem, men har samma bekymmer med min golf-99 1,4i.
När den är kall, så är ligger tomgången på 830 vpm, när den blivit varm blir den liksom ostabil och pendlar mellan 780-840 vpm. Och när man accelererar kraftigt så känns det som att den pulserar, kraften kommer, och så liksom försvinner den.
Har bytt olja och tändstift, och det blivit lite bättre, men jag misstänker ett elfel nånstans.
Det har också hänt att den dött på tomgång ibland, kanske tre gånger.

Har du hittet felet på din?
I så fall vill jag gärna veta vad det var för elände.

Tack!


553 Inlägg
11 december 2007
#3
Har haft liknande problem på en 740 gl, felet på den var att den läckte lite bensin från soppapumpen.. upptäckte det när jag stod i en grop under bilen.. luktar det bensin ibland så kan det vara värt att kolla upp, och era verkade pendla lite mindre så det kanske inte ens luktar bensin om dem för att de läcker så lite..

4 Inlägg
11 december 2007
#4
kolla gasspjället så det inte är en sotkant i det, iså fall gör rent

539 Inlägg
11 december 2007
#5
har nästan samma symptom med min bil... kolla magnetventilen till choken, att den stängs ordentligt

3 235 Inlägg
11 december 2007
#6
Okej, tack för tipset!

Var hittar med magnetventilen?

Jag får väl rengöra det jag kan så fort jag får tillgång till varmt garage.


34 Inlägg
12 december 2007
#7
Kolla stiften och se om den går för fett:) Forden hade samma symptom när den gick för fett (mätte lambdavärdet till och med). Efter inställning gick den bra. Tills vidare borde du ju annars kunna höja tomgången med tomgångsskruven, så slipper du ju åtminstånde få motorstopp när du kopplar ur. Om den nu går fett så kan du ju som sagt alltid kolla avgasläckage innan lambdasonden. Eller kanske tryckregulatorn är defekt så att spridarna får för mycket högt soppatryck...

3 235 Inlägg
12 december 2007
#8
Tack igen!

Kollade avgasröret nyligen, var inget läckage där, och så sitter lambdan en bit före katten, så där är det inte så mycket som kan läcka...

Att få magrare blandning: kan man fixa det själv, eller är det bara verkstad med datautrustning?...


turboabstinens
442 Inlägg
12 december 2007
#9
engolf skrev:
Tack igen!

Kollade avgasröret nyligen, var inget läckage där, och så sitter lambdan en bit före katten, så där är det inte så mycket som kan läcka...

Att få magrare blandning: kan man fixa det själv, eller är det bara verkstad med datautrustning?...

det ska insprutet ordna själv och om den helt plötsligt får fetare blandning än vad den ska så är något fel eller trasigt.


Edit: läste om nu,
låter som den får för lite soppa faktiskt, iom att den hackar och sånt. LMMen kan ju vara paj..
Senast redigerat av bluelight (12 december 2007)

ocertifierad klåpmekare

Mr White
1 072 Inlägg
12 december 2007
#10
kolla upp  ev tjuvluft vid insuget...då går den bättre kall då de blir mer luft=går fetare sen varm går mer ojämt...kolla me startgas om den reargerar då den står på tomgång


3 235 Inlägg
12 december 2007
#11
Chrill27,

du skrev att du hade liknande problem, och det visade sig vara läckage från bensinpumpen.
Satt den utanför bränsletanken?
Jag tror att bränslepumpen på min sitter i tanken, så ifall den läcker där e inte så lätt att kontrollera...


553 Inlägg
12 december 2007
#12
engolf skrev:
Chrill27,

du skrev att du hade liknande problem, och det visade sig vara läckage från bensinpumpen.
Satt den utanför bränsletanken?
Jag tror att bränslepumpen på min sitter i tanken, så ifall den läcker där e inte så lätt att kontrollera...

Japp, den sitter utanför tanken, på din vet jag inte men som du skriver så är det inte så lätt att se om den sitter i tanken:/

Luftmassemätaren skulle det ju kunna vara något med också, om du känner någon med likadan bil som din kan ni ju byta och testa smile

1 268 Inlägg
12 december 2007
#13
gör rent gasspjället det hjälper....

9 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
#14
Tjenare.. Lämnade in min bil på verkstad. De kopplade upp bilen men hittade inget konstigt. Han trodde det kunde vara lamda sonden som strular. Men tycker att det verkar konstigt det händer inte ofta att en sådan går isönder. Det skumma är att om jag har kört en lång bit så kan bilen bara tappa i fart och o jag trycker ner kopplingen så där den direkt! sad Och i värsta fall så kan jag inte starta den direkt som den innan gjorde. Känns som den bara blir värre och värre hmm

3 235 Inlägg
16 december 2007
#15
Fanns det inga felkoder heller?

Märkligt...

Plockade de ner gasspjellet då, eller bara körde datadiagnostik?


3 235 Inlägg
16 december 2007
#16
Förresten, jag la märke till att när bilen börjar gå lite ojämt på tomgång, så låter det precis som om avgasröret sitter löst nånstans... Metallskrammel under bilen. Jag var under och tittade på röret, skakade, men det sitter ordentligt fast. Så nu misstänker jag att katten har tackat för sig och innehållet sitter löst och ev hindrar för avgaserna.
Men den jäveln är ju fastsvetsad, så jag måste skära lös den först för att bekräfta/avkräfta misstankarna...


Drifttekniker VA
580 Inlägg
16 december 2007
#17
Har haft exakt samma fel som dig på min 200:a. Var ett skitenkelt fel. När motorn var kall gick tomgången som vanligt. När motorn blev varm så expanderade det vid gasspjället så att den sög in tjuvluft och tomgången blev ojämn. Var bara till att lossa på bultarna till gasspjället när den var varm och vrida till så att det hamnade i rätt läge och skruva åt så det höll tätt. Har funkat kanon i 3år efter det smile
Hjälper inte det gör rent vid gasspjället. Och hjälper inte det så kan det vara tomgångsstabilisatorn som fåt en fnurra på tråden smile Bara att byta kostar ca 700:- på en skrot (kostar ca 2500:- ny).

Lycka till!
Senast redigerat av Lalla78 (16 december 2007)


3 235 Inlägg
16 december 2007
#18
Tack för tipset!

Ska rengöra gasspjellet, har länge tänkt på att göra det...


9 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
#19
Precis så låter den från min med som om något är löst under bilen! yikes Okey får med testa det.. Tack för tipsen

9 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
#20
Bilen skramlar med undertill när tomgången är bra. Sen när bilen blir varm så slutar det skramla och bilen börjar gå ojämnt på tomgången =/


Sök