2331
Sök

1041 Lamelldiff i en 1031. Funkar detta någon som vet?

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
22 oktober 2007
#21
När jag bytte bakaxel på min 940 stog det 1031 på samma ställe har jag för mig. Den borde heta 1023 tycker jag,men jag kan ju ha fel wink

Edit: Såg nu att precis som "tias aka katten" säger så sitter det tydligen bara 1030 och 1031 axlar på 240 wink
Senast redigerat av Marcus_89 (22 oktober 2007)


4 506 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#22
Marcus_89 skrev:
När jag bytte bakaxel på min 940 stog det 1031 på samma ställe har jag för mig. Den borde heta 1023 tycker jag,men jag kan ju ha fel wink

Edit: Såg nu att precis som "tias aka katten" säger så sitter det tydligen bara 1030 och 1031 axlar på 240 wink

Kan katten allt då? Ibland gör man inte det!

Kan du andas kan du dö.

Reparatör
630 Inlägg
22 oktober 2007
#23
_Wallis_ skrev:
Så då vart det daggs att gnugga geniknölarna igen pojkar & flickor!
Vad är det för bakaxel jag ska ha exakt?

Jag har hastighets mätaren på klumpen antar jag? 1992 GL..
Är det någon som har koll på vilka årsmodeller och modeller jag kan plocka ny axel ifrån?
Är det både 240 740 & 940? Årsmodeller? Och beteckning om det spelar ngn roll, Har ju klenaste axeln så kan väll bara få starkare så att säga..

Har tjötat med en som kan tänka sig att byta mot en baslåda jag har hemma,
får då en 240 87'a GL? tror jag det är har mailat han för mer igen för mer info...

Det är ju ingen ide att byta till sig den om den har hastighets givaren i vxl lådan..



http://www.garaget.org/gallery/archive/45331/176324_y1yf65.jpg

Heter axeln jag ska ha 10-23? är bara bekant med 10-31..
Värt att nämna kanske, Det är inga oljud i bakaxeln, Och det funkar att köra helt och hållet sålänge man låterbli bredställ. Och häfftiga starter. Kan sätta mattan i plattan från tomgång utan problem, men om jag belastar lite med koplingen så hugger det..

Tack i förhand för allt glödande engegemang ni ska lägga ner i min tråd nu.  roll lol

sätt inte på 740 eller 940 axeln ... dom eju likosom lite bredare än 240 lol


245 Inlägg
22 oktober 2007
#24
skrev "väl"  men hara bara hört talas om 2 axlar på 240, å har då bara fått tag i 1030 när jag bytt på min 240, å det är ett antal hmm

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

4 506 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#25
tias aka katten skrev:
skrev "väl"  men hara bara hört talas om 2 axlar på 240, å har då bara fått tag i 1030 när jag bytt på min 240, å det är ett antal hmm

Mektrollet: Ok tack, Trodde faktist man kunde köra med 740, Hade dock inte köppt ngn utan att kolla upp det ordentligt.

Mjaa det kan stämma, Var inte ute efter att säkna/retas. var lite ironisk bara.
Men då vore det konstigt om min axel heter 10-23.

Volvo 240Gl 1992, Toppskik, Rostfri!:
10-23 bakaxel Special utgåva, Limited edition, I behov av lätt renovering,
bil i övrigt i topp skik och välskött.

19.500kr för bil,
75.000kr bil + 10-23 bakaxel. OBS limited Edition..

Nä men skämt och sido. Det måste finnas ett logiskt svar till detta,

Kan du andas kan du dö.

245 Inlägg
22 oktober 2007
#26
tog det inte som att du ville det heller, bara att jag fått lov å byta axlar hela tiden hmm men som sagt, finns en logisk förklaring till allt tongue

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

4 506 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#27
tias aka katten skrev:
tog det inte som att du ville det heller, bara att jag fått lov å byta axlar hela tiden hmm men som sagt, finns en logisk förklaring till allt tongue

Kan förstå kan förstå, Vi ungdommar, Snart är bakaxlar ochså utrotningshotade. wink

Kan du andas kan du dö.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
22 oktober 2007
#28
Hör med grabbarna på Svenska 200-klubben annars wink De kan troligen svara på det smile
Sökte även på bildelsbasen efter bakaxel till en 240 -92, fick fram att det var en 1031 axel. Det andra numret kanske är något tillverkningsnummer.


4 506 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#29
Marcus_89 skrev:
Hör med grabbarna på Svenska 200-klubben annars wink De kan troligen svara på det smile
Sökte även på bildelsbasen efter bakaxel till en 240 -92, fick fram att det var en 1031 axel. Det andra numret kanske är något tillverkningsnummer.

Hittade en lång lista över bakaxlar till 240/260 där, Men ingen som stämde med mitt nr, Måste vara fel nr jag har hittat, Ska ta konakt med dem för yterligare info.

Följer upp med info, Då någon mer kanske kan ha nytta av det vi framtida problem med bakaxel.

Skikar ett mail nu: Måndag 22/10 Kl: 22:42

Kan du andas kan du dö.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 oktober 2007
#30
kolla om du hittar en klister lapp på vänster drivaxel under tectylen sett bakifrån där står det va du har för axel

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

4 506 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
#31
Tjennare Tjennare! Nu har jag eventuellt fått en bra lösning på det hela!

Polarn fick en 940 Bakaxel från skolan när dom uppdatera.
Den har aldrig körts enns!

Och jag kan eventuellt få byta till mig den mot en baslåda jag har,,


Jag vet att 940 Axeln inte passa på en 240, Men kan man inte flytta över Diffpacketet till
min bakaxel tro?

Det är ju en lamelldiff dessutom,, Det är ju mö skojigare!

En lite sak till, Är ni värkligen säkra på att det är solhjulen, Det kan inte vara drivaxlarna då? Eller hade der rasat efter så här lång tid då kanske?


MVH _Wallis_

Kan du andas kan du dö.

245 Inlägg
12 november 2007
#32
om det är en 1031 så BORDE den passa, är inte säkermen har för mig att 1031 å 1041(940-axeln med slungdiff) är samma förutom innehållet, men som sagt, har aldrig kollat upp det å det framgår inte av vadis heller

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

4 506 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
#33
tias aka katten skrev:
om det är en 1031 så BORDE den passa, är inte säkermen har för mig att 1031 å 1041(940-axeln med slungdiff) är samma förutom innehållet, men som sagt, har aldrig kollat upp det å det framgår inte av vadis heller

Oki doki, Undrar vart man kan få reda på det,, Borde finnas någon som har gjort det om det går!

Kan du andas kan du dö.

245 Inlägg
12 november 2007
#34
om inte annars så blir du den förste smile  problemet är väl om det är grövre drivaxlar/andra splines, för jag har för mig att det är olika bredd på axlarna

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

4 506 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
#35
tias aka katten skrev:
om inte annars så blir du den förste smile  problemet är väl om det är grövre drivaxlar/andra splines, för jag har för mig att det är olika bredd på axlarna

Det kan ju mycket väl vara så, Med tanke på att axlarna tydligen är olika långa.

Vad tror du om det jag sade med drivaxlarna på min? det skulle inte kunna vara en utav dem som är kass?

Kan du andas kan du dö.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 november 2007
#36
det funkar att ta innehållet från 1041 axeln å flytta över till 1031 axel det är samma axel bara diffen som skiljer

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

245 Inlägg
12 november 2007
#37
när min rasade första gången så var det den lilla axel som håller smådrven i klumpen, det högg å ylade, men enklast är ju å skruva bort kåpan å kika, eller som jag, skruva ur pluggen så rasade det ur en massa små metallbitar. varken jag eller nån jag känner har knäckt nån axel, men däremot kardaner å växellådor.

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

4 506 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
#38
tias aka katten skrev:
när min rasade första gången så var det den lilla axel som håller smådrven i klumpen, det högg å ylade, men enklast är ju å skruva bort kåpan å kika, eller som jag, skruva ur pluggen så rasade det ur en massa små metallbitar. varken jag eller nån jag känner har knäckt nån axel, men däremot kardaner å växellådor.

Okej, Jodå 10-31 axlar är väll inte så ovanligt att dem rasar efter lite för mycket ungdomskörande, Kardan som går av, Å M47 lådor som rasar...

Vanligast är väll Låda, Bakaxel om man kommer upp i effekt och vrid..


Ska se om jag kan få tag på två Drivaxlar och mäta, En 10-41 å en 10-31. Så får jag se om det är någon skillnad där..

Kan du andas kan du dö.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
12 november 2007
#39
Mäta är nog det lättaste. Men det gäller också att det är samma antal tänder på hjulet som hastighetsmätargivaren mäter på. Annars kommer hastighetsmätaren visa lite tokigt wink


4 506 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
#40
Marcus_89 skrev:
Mäta är nog det lättaste. Men det gäller också att det är samma antal tänder på hjulet som hastighetsmätargivaren mäter på. Annars kommer hastighetsmätaren visa lite tokigt wink

Okej,,

Kan du andas kan du dö.


Sök