3219
Sök

Vrf är 850/V70 R 2.0 italen-import inte så populära??

827 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#1
undrar bara vrf 850/V70 R 2.0 italen-import inte så omtyckta....
En kompis haren och jaghar en sj....skitnöjd med min...
Kompisen ska sälja sin och folk ringer men när han säger att det e en 2.0 så e det inte intressant längre.
Visst dom har mindre hästar, men dom e billigare att köra o äga än en vanlig R, dom är väldigt fina från rost tillskilnad från svenska och enligt Autotech stabilare att trimma.
Och min har nu efter vintern 280 -300 hk...har inte kostat så mkt alls.


Better than God \o/
1 883 Inlägg
22 oktober 2007
#2
Det är ju just pga 2,0 motorn...  Många anser att det är falsk marknadsföring att ens kalla dem "R" i Sverige. Bla Saab 9000 Aero från Italien lider av samma "problem"...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

827 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#3
MrTurbo skrev:
Det är ju just pga 2,0 motorn...  Många anser att det är falsk marknadsföring att ens kalla dem "R" i Sverige. Bla Saab 9000 Aero från Italien lider av samma "problem"...

e ju löjligt...dom e ju gjorda i sverige o om Volvo kallar dom R o dom har allt en R har fast ett annat motor allternativ så e det fortfarande en R...


191 Inlägg
22 oktober 2007
#4
skulle tro att det är just importen som gör det.

Men det är viss skillnad på 211hk och 240hk, dessutom är ju importbilar mer utrustade, men i R-fallet är det ju inte så, dom är ju nästan fullt utrustade "original" vart dom än kommer från.
Ang. rosten kan man ju få en "Stor" R från tyskland för samma peng ungefär.

Att få 280 i en svensk R är väl nästan gratis, finns väl hur många som helst som säljer chip till dom för 800 spänn.
För att jaga upp en 2,0 i 280-300hk kostar nog en aning mer.

Sen hänger nog det elaka ryktet om att alla importer är skruvade med, sen finns det väldigt många T5/T5R/R till salu, T-gul är t.ex. riktigt billig numera, med rätta, och et är ju lite den som står för just "R"........


827 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#5
mianto skrev:
skulle tro att det är just importen som gör det.

Men det är viss skillnad på 211hk och 240hk, dessutom är ju importbilar mer utrustade, men i R-fallet är det ju inte så, dom är ju nästan fullt utrustade "original" vart dom än kommer från.
Ang. rosten kan man ju få en "Stor" R från tyskland för samma peng ungefär.

Att få 280 i en svensk R är väl nästan gratis, finns väl hur många som helst som säljer chip till dom för 800 spänn.
För att jaga upp en 2,0 i 280-300hk kostar nog en aning mer.

Sen hänger nog det elaka ryktet om att alla importer är skruvade med, sen finns det väldigt många T5/T5R/R till salu, T-gul är t.ex. riktigt billig numera, med rätta, och et är ju lite den som står för just "R"........

jo det kostar ju en del mer....jag har KN filter, steg 3 chip och snart 3" downpipe med 2,5" motståndsfritt avgassystem....det ger 280-300 hk....
men 2.0 e ju stabilare o håller bättre enligt Autotec.


152 Inlägg
22 oktober 2007
#6
Exakt vad menar dom med att 2,0 är stabilare och håller bättre undrar jag då?

4 822 Inlägg
22 oktober 2007
#7
Andree skrev:
e ju löjligt...dom e ju gjorda i sverige o om Volvo kallar dom R o dom har allt en R har fast ett annat motor allternativ så e det fortfarande en R...

R bilarna har aldrig byggts här i Sverige utan i Gent wink
Så har det varit ända sedan 850 T5R fram till idag.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

557 Inlägg
22 oktober 2007
#8
Jag har en 940 Turbo med en B200FT som är Italien-Import och den e klockren. Den har 155 HK original, dvs 10 HK mindre än B230FT men det e inte enns märkbart, sen är inte min bil original heller.

Ett + är ju att bilen blir billigare i försäkring och drift, när min bil togs in så ansåg dom inte att min bil var en Volvo 940 Turbo så den blev reggad som en GLE och jag e nöjd över det tongue

//Jerry

827 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
#9
Niklas_J skrev:
Exakt vad menar dom med att 2,0 är stabilare och håller bättre undrar jag då?

vet ej....ring o kolla sj...det var det dom sa till mig när jag ringde o kolla lite.


827 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
#10
Christian S skrev:
Andree skrev:
e ju löjligt...dom e ju gjorda i sverige o om Volvo kallar dom R o dom har allt en R har fast ett annat motor allternativ så e det fortfarande en R...

R bilarna har aldrig byggts här i Sverige utan i Gent wink
Så har det varit ända sedan 850 T5R fram till idag.

så alla 850 R e byggda i Belgien??


Norrlänning
1 453 Inlägg
23 oktober 2007
#11
Dom är svår att få upp i samma effekt utan att pressa motorn allt för mkt, sen är dom oftast hemmatrimmade med de mesta skitdelar man kan hitta, kompisens 850 t5R italien import rasade ihop efter han kört 300 mil i sverige..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

827 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
#12
Ellertz skrev:
Dom är svår att få upp i samma effekt utan att pressa motorn allt för mkt, sen är dom oftast hemmatrimmade med de mesta skitdelar man kan hitta, kompisens 850 t5R italien import rasade ihop efter han kört 300 mil i sverige..

därför köper man en orginalo fixar det sj med riktiga grejjor.
Min importerades 2006...o den importerades direkt från belgien där den hade 1 ägare o va helt orginal med fullt stämplad servicebok...o jag har byte oljan till riktig Mobile1 för turbobilar och high preformance...den va dyr men olja ska man inte snåla med...för att va säker ska jag byta kammrem fast det ett tag kvar innan den ska bytas enligt papprena...


310 Inlägg
23 oktober 2007
#13
Niklas_J skrev:
Exakt vad menar dom med att 2,0 är stabilare och håller bättre undrar jag då?

Troligen bottendelen som gör det. Antagligen mindre borr, dvs tjockare gods i cylinderväggarna.

I överladdade maskiner spelar ju dessutom cyl-volym inte lika stor roll som i en sugis.


321 Inlägg
23 oktober 2007
#14
Är det inte så Italien-importerna inte har nå avgaskrav i sverige? en polare köpte en Fiat Coupe Turbo som var importerad i år och den kör inte besiktningen ens fram till avgasmätaren med.

EViLution!

bilbytarkung
196 Inlägg
23 oktober 2007
#15
jag har haft både 2,3l och 2,0l å 2,0l har gått bra mycke bättre än 2,3l

sponsor:
RUDSKOGA BIL&DÄCKSERVICE AB

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
23 oktober 2007
#16
Jo, men anledningen till att man har 2,0:or till italienbilarna är ju straffskatten som drabbar italienska bilägare med större slagvolym än två liter. Säger ju sig själv att 2,0:an är klenare, den drar dessutom mer soppa eftersom den får kämpa en aning mer än 2,3:an. Min inställning är helt klar: Varför ska man köpa snålversioner? Bättre att lägga ut nån krona mer på riktiga grejer. Men det är bara min åsikt, en del gillar 2,0:an, jag gör det inte. smile) Det där med rosten är ju en annan sak. De utlandssålda Volvobilarna har inte samma rostskydd som de svensksålda, förutom första generationen S80. Så man bör ju tänka sig för innan man börjar köra här hemma i saltet. smile

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

4 822 Inlägg
23 oktober 2007
#17
Andree skrev:
Christian S skrev:
Andree skrev:
e ju löjligt...dom e ju gjorda i sverige o om Volvo kallar dom R o dom har allt en R har fast ett annat motor allternativ så e det fortfarande en R...

R bilarna har aldrig byggts här i Sverige utan i Gent wink
Så har det varit ända sedan 850 T5R fram till idag.

så alla 850 R e byggda i Belgien??

Japp, gäller även 850 T5R, X70 R, S60/V70N R AWD

Master PH skrev:
Niklas_J skrev:
Exakt vad menar dom med att 2,0 är stabilare och håller bättre undrar jag då?

Troligen bottendelen som gör det. Antagligen mindre borr, dvs tjockare gods i cylinderväggarna.

I överladdade maskiner spelar ju dessutom cyl-volym inte lika stor roll som i en sugis.

Nej det är samma borr, det är slaglängden som skiljer så det är bara att byta stakar & vev för att få den från 2 till 2,3 liter.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
23 oktober 2007
#18
När jag tittade efter en T5:a så tittade jag endast på 2,3 eller 2,5 från swe. Någon från tyskland eller italien fanns inte i min tanke, pga mindre häst antal och att det kunde vara nedställda mätare.

Hittade tillslut my preccccccius en 2,3 från swe smile


Det är lite som att köpa grisen i säcken enligt mig om man köper en import.


Och som du säger, ringde man på en och fick reda på att det var en inport slängde man nästan på luren tongue


Så tänkte/tänker jag.

I do it my way

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
23 oktober 2007
#19
BadGirl_854T5 skrev:
Det är lite som att köpa grisen i säcken enligt mig om man köper en import.
ringde man på en och fick reda på att det var en inport slängde man nästan på luren tongue

Varför är alla så rädda för import?
När det gäller såna här bilar så är de sällan mätarskruvade, om de är det så går det att kolla upp med servicar o.s.v. Har den inte gjort service så köper man ändå inte bilen.

En importbil är ofta i finare skick än en svensksåld och ofta har dom bättre/mer utrustning än en svensk motsvarighet. Detta beror iofs mycket på vart ifrån bilen kommer, men många länder har högre krav på bilar än vi svenskar har.

Min 850 är en importbil. Den har dock varit i Sverige väldigt länge så någon mätarskruvning finns inte. Trots att det är en importbil så kanske den bara rullade i sitt "hemland" i någon månad innan den skickades till Sverige.

Italien-bilarna har väl annan turbo också?
Det ser jag som största problemet isf, ska man trimma så får man byta turbo (som ju inte är det billigaste man kan köpa) tidigare än om man har 2,3'an.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

8 251 Inlägg
23 oktober 2007
#20
Master PH skrev:
Niklas_J skrev:
Exakt vad menar dom med att 2,0 är stabilare och håller bättre undrar jag då?

Troligen bottendelen som gör det. Antagligen mindre borr, dvs tjockare gods i cylinderväggarna.

Bra fråga va som skulle göra dem hållbarare. Inte mindre borr, utan kortare slaglängd: 77mm jämför mot 2,3:an 90.



Sök