3349
Sök

ska köpa ett datorpaket? men vilket? har ni nå förslag.

21 Inlägg
25 oktober 2007
Mankan1978 skrev:
tomas_svensson skrev:
Nu tror jag ... De dell som jag jobbar med är det inga problem att byta ut den hårdvara du nämner. Problemet kan vara garantiproblem, men fungerar gör det.

Däremot är bios helt låst så det går inte göra några särskilt roliga inställningar. Återigen om man vill ställa hastigheter och strömstyrka då köper man inte färdiga paket från exempelvis Dell.

Oki, dom brukar ju plombera lådorna o så... hmm Men okej dom kanske har bättrat sig på hårdvaran...
Sen har dom ju alltid sina egna Windows, egna program o annat... Kanske inte alltid är någon fördel

Håller med dig. Dell och dyl är inget för hemmafixaren som vill bygga iohop något snabbt och kanske byta lite hårdvara.

på tal om mjukvara ingår det ingen sådan i något av våra paket, men det kanske inte är ett problem?

Son Of Murphy
782 Inlägg
25 oktober 2007
tomas_svensson skrev:
Svenss0n skrev:
mankans förslag verkade ju kanonbra smile. också tomas. men eftersom inte jag byggt en dator själv så är ju mankans det bästa.

Tror nog att du får bygga ihop Mankans förslag också:) Ser inget om att det skulle vara byggkostnad med i det?

Detta är då lösa delar. Men han har nog någon kompis som kan sätta ihop. Datorer är ju idiotsäkra när det gäller montering egentligen. smile Grejorna passar bara på ett sätt. Får man vålda, då är det fel! big_smile

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

21 Inlägg
25 oktober 2007
Mankan, du som verkar ha lite koll på hårdvara. Bäst att vi förklarar skillnaden mellan våra två olika paket.

Moderkort P35 jämfört med 945. P35 korten är High end kort som sitter i bland dagens snabbaste datorer. 945 satte jag själv i en dator för några dagar sedan och det var en dator som bara går ut på att surfa och möjligen se någon film. P35 är mycket bättre.

Processor och grafik har jag redan nämnt. De är också svåra att jämföra.

Håll med mig Mankan? Det är liksom ingen idé att köpa en komplett dator med skärm för 5500 som är något att spela med. Lägg istället till 1500-2000 och få en riktigt bra dator. Eller få en gammal CRT skärm av någon snäll själ.

2 600 Inlägg
25 oktober 2007
jag ha bytt upp mig me större ram i min dell gick hur bra som hälst och jag köpte ram minnerna på netonnet:P men jag är en nolla på datorer så ni ha säkert rätt om dell men dom är bra ändå smile

gör som jag kör gubba racer=)

21 Inlägg
25 oktober 2007
klimpan skrev:
jag ha bytt upp mig me större ram i min dell gick hur bra som hälst och jag köpte ram minnerna på netonnet:P men jag är en nolla på datorer så ni ha säkert rätt om dell men dom är bra ändå smile

Dom är kanon till sitt syfte, men det är allt svårt att få en komplett med skärm för 5500 som är bra att spela med. Däremot tystare och smidigare datorer får man leta efter.

Son Of Murphy
782 Inlägg
25 oktober 2007
tomas_svensson skrev:
Mankan, du som verkar ha lite koll på hårdvara. Bäst att vi förklarar skillnaden mellan våra två olika paket.

Moderkort P35 jämfört med 945. P35 korten är High end kort som sitter i bland dagens snabbaste datorer. 945 satte jag själv i en dator för några dagar sedan och det var en dator som bara går ut på att surfa och möjligen se någon film. P35 är mycket bättre.

Håll med mig Mankan? Det är liksom ingen idé att köpa en komplett dator med skärm för 5500 som är något att spela med. Lägg istället till 1500-2000 och få en riktigt bra dator. Eller få en gammal CRT skärm av någon snäll själ.

Jodå, har hållt på med datorer sen 90-talet så! big_smile

Okej, ja det där med P35 har jag inte reflekterat över alls, då jag själv snöat in helt på Intel. Jag själv har 945 i min idag, och jag är helt nöjd. tongue

Mjo, men skaffar man en CRT i dagens läge så kanske inte den hänger med i mer avancerade grafik-grejor. Jag har en 17" CRT stående, och köpte bara värre o värre grafikkort, men det vart inte bättre. sad
Men nu när jag kör 19" TFT då är det en ryslig skillnad.

Man behöver inte lägga till 2000kr för att få en bättre dator. Finns många lågpris grejor som är över förväntan, med. big_smile Men visst, man kan ju gå ner till 17" TFT då har man 500ing till o lägga på t.ex. grafikkortet... Men det är lite smaken som bestämmer där.
Har länge ratat widescreen skärmar till datorer, för jag har ansett att vad fan ska man ha det till på en dator? Men nu har jag märkt att det är skitbra! smile

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

21 Inlägg
25 oktober 2007
Mankan1978 skrev:
tomas_svensson skrev:

Okej, ja det där med P35 har jag inte reflekterat över alls, då jag själv snöat in helt på Intel. Jag själv har 945 i min idag, och jag är helt nöjd. tongue

Mjo, men skaffar man en CRT i dagens läge så kanske inte den hänger med i mer avancerade grafik-grejor. Jag har en 17" CRT stående, och köpte bara värre o värre grafikkort, men det vart inte bättre. sad

Man behöver inte lägga till 2000kr för att få en bättre dator. Finns många lågpris grejor som är över förväntan, med. big_smile Men visst, man kan ju gå ner till 17" TFT då har man 500ing till o lägga på t.ex. grafikkortet... Men det är lite smaken som bestämmer där.
Har länge ratat widescreen skärmar till datorer, för jag har ansett att vad fan ska man ha det till på en dator? Men nu har jag märkt att det är skitbra! smile

OK och på vilket sätt skulle en TFT slå en bra CRT i grafik. Kolla bara på alla som tävlar i datorspel, vilka skärmar kör de på. De som jobbar proffesionellt med grafik, typ som art director använder de TFT eller CRT? Jo som man kan tro de håller sig fast vid sina gamla CRT. Nu är ju detta helt off topic så vi kanske inte ska snöa in på vilka skärmar som är bäst. (Hade själv valt TFT 7 dagar i veckan, men jag tycker nog inte att man ska säga att CRT inte hänger med i avancerade grafik-grejer)

21 Inlägg
25 oktober 2007
Ska du köra på mankans paket, så måste du i vart fall byta processor.
CPU: Intel Celeron D 352 3.2GHz / 533MHz / 512KB - Socket 775 (Boxed) Pris: 539kr byts mote en Dual Core E2140 för 565kr
http://www.datorbutiken.com/se/default. … ct=IE2140R

blacken
25 oktober 2007
Köp ett uppgraderings paket. Gå in och kolla på www.bantorgetdata.com/. kan bli fasen så mycket billigare än att tjacka ett nytt paket.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
25 oktober 2007
O.o en tråd för mig ju tongue

Ska se om jag får ihop något som jag själv inte skulle skämmas för med dom få slantarna (har nog brännt runt 30 lax på min egen dator wink )

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

8 883 Inlägg
25 oktober 2007
Mankan1978 skrev:
tomas_svensson skrev:

Att CRT skärmarna inte ska hänga med är helt fel, faktum är att CRT är det optimala för spel m.m 0 i responstid wink
Tänk också på att responstiden på TFT skärmarna gäller för gråtoner, vilket inte tar lika långtid som för färg. Man ska ta det där med responstider med en skopa salt.

Men i överlag så är det bara fördelar med TFT. Men en CRT med Trinitron är klart bäst.
Senast redigerat av Hamilton (25 oktober 2007)

Fotograf på tierpidag.se

2 600 Inlägg
25 oktober 2007
tomas_svensson skrev:
klimpan skrev:

Dom är kanon till sitt syfte, men det är allt svårt att få en komplett med skärm för 5500 som är bra att spela med. Däremot tystare och smidigare datorer får man leta efter.

jo det förstås me skärm så blir det dyrare tongue tänkte inte på de smile

gör som jag kör gubba racer=)

6 170 Inlägg
25 oktober 2007
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=95 … 691,222605

En AMD-baserad spelrigg som heter duga och även passar perfa om man ska glo på HD-film på datorn eftersom graffet har inbyggd avkodning av HD-material.

Tog AMD eftersom det inte direkt låter som om du var en hejare på datorer = antog att du *inte* skulle klocka och sen tog jag ett 8800GT eftersom det spöar 8800GTS, har DX10 om du skulle vilja köra vista och sen att det har just inbyggd avkodning av HD-material.

Blev ca 6 lax men du var ju villig att kanske lägga lite mer och det här paketet skulle du nog inte vara missnöjd med smile

PS. jag tog mig dessutom friheten att slänga med en SATA-dvd-brännare vilket dom andra inte gjorde så det blev ju lite dyrare tack vare det med wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

Illustratör
826 Inlägg
25 oktober 2007
OBS! OBS!  Vänta med att köpa tills om en månad.. Vet inte om någon annan sagt det men det kommer snart ut en budgetversion av nvidias ledande serie som ska nytillverkas.. Det heter 8800gt och kommer nästan prestera lika bra som dagens absolut extremaste kort, 8800gtx.. Det som skiljer är i stort sett priset som kommer att hamna på ca 1500kr i slutändan jämfört med 5200 som det värsta kostar.. tongue Sen klarar det inte lika höga upplösningar på dx10 spel heller men i normala upplösningar så märker du ingen skillnad prestandamässigt..

Sen kommer det även att komma nya processorer snart så det utgående värstingarna kommer att reas ut då förhoppningsvis.. 

Vill du nu inte vänta så PM'a gärna så kan jag skräddarsy ett system åt dig som passar dina behov. smile

Tänker...

6 170 Inlägg
25 oktober 2007
Fallan skrev:
OBS! OBS!  Vänta med att köpa tills om en månad.. Vet inte om någon annan sagt det men det kommer snart ut en budgetversion av nvidias ledande serie som ska nytillverkas.. Det heter 8800gt och kommer nästan prestera lika bra som dagens absolut extremaste kort, 8800gtx.. Det som skiljer är i stort sett priset som kommer att hamna på ca 1500kr i slutändan jämfört med 5200 som det värsta kostar.. tongue Sen klarar det inte lika höga upplösningar på dx10 spel heller men i normala upplösningar så märker du ingen skillnad prestandamässigt..

Sen kommer det även att komma nya processorer snart så det utgående värstingarna kommer att reas ut då förhoppningsvis.. 

Vill du nu inte vänta så PM'a gärna så kan jag skräddarsy ett system åt dig som passar dina behov. smile

hahahahaha jisses

Kolla en gång till på vad jag byggde ihop åt han va ??  tongue

Just ett 8800GT och det är inte lika bra som GTX utan "bara" bättre än GTS och kommer inte heller att kosta 1500kr utan runt 2000kr.

Och att priset på AMDs nya processorer kommer att hamna så lågt att det trycker ner priset på dom nuvarande tvivlar jag en del på.

Och att det skulle bli någe prisras på intel e ju lika troligt som att det kommer att snöa på Tonga den 24:e...

21 Inlägg
25 oktober 2007
TBOC_Razor har verkligen satt ihop ett bra paket. Kör på det!

Jag hade inte valt AMD idag, även om jag kört AMD i 8 år till för tre månader sen. Tycker att Intel helt enkelt är stabilare med färre "knepiga" fel. AMD gör bra grejer och de har samma garantier så kör på bara!

Illustratör
826 Inlägg
25 oktober 2007
TBOC_Razor skrev:
Fallan skrev:

hahahahaha jisses

Kolla en gång till på vad jag byggde ihop åt han va ??  tongue

Just ett 8800GT och det är inte lika bra som GTX utan "bara" bättre än GTS och kommer inte heller att kosta 1500kr utan runt 2000kr.

Och att priset på AMDs nya processorer kommer att hamna så lågt att det trycker ner priset på dom nuvarande tvivlar jag en del på.

Och att det skulle bli någe prisras på intel e ju lika troligt som att det kommer att snöa på Tonga den 24:e...

Här har vi vetarn tror jag.. tongue 
Skrev inte att det var lika bra som ett gtx, tvärt om.. Det är som du säger mitt emellan gts och gtx vilket gör den till det näst bästa grafikkortet på marknaden.. Sen kommer bara release-priset hamna på ca. 2000:- som blir den 29.. Därefter är det beräknat att sjunka så lågt som till 1500kr på det billigaste ställena men kommer troligtvis ligga på runt 1700kr.
Sen kommer AMD's nya inte hamna lågt men iom de flesta nya seriereleaser så skjunker ofta både konkurenternas och det egna dåvarande serierna en slant.. Och ska man då liks vänta på 8800gt't så kan man ju lika gärna vänta tills phenom släpps för att iakta om så är fallet.. tongue 

Och det där med OBS! OBS! var väl mer ett roligt sätt att uttrycka det hela på.. tongue 

Och om det nu visar sig att det snöar på Tonga den 24 så bjussar du på en öl på krogen? wink

Edit:Sen skulle jag inte heller välja geilminnena som var i det paketet.. Inte värst snabba och har ofta kompatiblitatsproblem med vissa mobon..  Kör hellre på ett par 6400 corsair xms.. Då du inte ska klocka så blir dom minnena kanon.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86434
Senast redigerat av Fallan (25 oktober 2007)

Tänker...

6 170 Inlägg
25 oktober 2007
Fallan skrev:
Här har vi vetarn tror jag.. tongue

Ja du har väl inte missat min "titel" och signatur ??  wink

Fallan skrev:
Skrev inte att det var lika bra som ett gtx, tvärt om.. Det är som du säger mitt emellan gts och gtx vilket gör den till det näst bästa grafikkortet på marknaden.. Sen kommer bara release-priset hamna på ca. 2000:- som blir den 29.. Därefter är det beräknat att sjunka så lågt som till 1500kr på det billigaste ställena men kommer troligtvis ligga på runt 1700kr.
Sen kommer AMD's nya inte hamna lågt men iom de flesta nya seriereleaser så skjunker ofta både konkurenternas och det egna dåvarande serierna en slant.. Och ska man då liks vänta på 8800gt't så kan man ju lika gärna vänta tills phenom släpps för att iakta om så är fallet.. tongue 

Och det där med OBS! OBS! var väl mer ett roligt sätt att uttrycka det hela på.. tongue

Nja, det brukar ju oftast vara så att alla förväntar sig ett enormt prisras på dom gamla grejorna när dom nya kommer men sedan kommer det nya men inget händer ändå på ett bra tag.

Men visst det kan väl hända att priset på 8800GT sjunker med 500kr en hel månad efter release!! (anar någon sarkasm ?? tongue)

Nja, ett par månader efter att det kommit ut blir det nog ett par hundra billigare men inte 500 spänn rakt av sådär.

Och sedan har det släppts redan vad jag vet men det har inte letat sig ut i butikerna ännu bara.

Fallan skrev:
Och om det nu visar sig att det snöar på Tonga den 24 så bjussar du på en öl på krogen? wink

Nja, jag går aldrig på krogen (ingen som släpar mitt tangentbordsknattrande arsel dit lol) men jag har en Falcon Bayerskt i kylen som jag kan slänga på posten om det nu skulle snöa på robinson-ön den 24:e tongue

EDIT: Kan Fallan göra en edit så kan väl jag med! tongue

Jag har haft GeIL i både min gamla dator och denna jag har nu och har absolut inga klagomål på dom och sedan att dom skulle vara slöare än dom du länkar e inte riktigt helt 100% sant.

Kolla latenserna på Corsair-minnena och sedan på GeIL-minnena så ser du att GeIL är betydligt rappare vilket gynnar en AMD-processor betydligt mer än högre MHz eftersom AMDs processorer har inbyggd minneskontroller till skillnad från intel som har minneskontrollern på moderkortet.

Så GeIL-minnena passar just detta systemet bättre smile

Och sedan så ska han ju bara spela på burken ändå, tror du helt ärligt att han kommer märka om det sitter 667MHz-minnen eller 800MHz-minnen i lådan ??  big_smile
Senast redigerat av TBOC_Razor (20 december 2007)

Illustratör
826 Inlägg
25 oktober 2007
TBOC_Razor skrev:
TBOC_Razor

http://sweclockers.com/forum/showthread … did=721180

Här kan du läsa o få bekräftat ang. release och prissjunkning m.m. om du har svårt att tro mig.. tongue

Sen Kommer garanterat priserna på amd's gamla prollar att sjunka nån krona.. Allt annat vore ju emot standard.. tongue  Sen beror det ju på hur bra phenom blir. Efter att den testats och kanske visat sig dominera så kommer även en garanterad prissänkning på intels grejor komma. Och det är med stor sannolikhet risk/chans att det blir så.
Då får intel rea tills dom kommer med penry'n.. wink

Ang ölen så får du skicka med en kylklabb eller 2 så den serveras kall.. wink

Tänker...

6 170 Inlägg
25 oktober 2007
Ang. priset på 8800GT så är ju inte direkt en tråd på SweC vad jag kallar en "bekräftelse" utan snarare samma som vi har här, en diskussion mellan flera personer med olika teorier.

Det är väl förmodligen Dojjans inlägg du syftar på och då refererar jag till dinomans inlägg i samma tråd wink

Kort och gott så är ju inte det heller några större bevis på att priset kommer att sjunka till 1500kr men sånt här kan man ju aldrig säga i förtid hur det kommer att gå utan man kan bara vänta och se vad som händer om man vill vara 100% säker.

Men sen å andra sidan sett så kan man ju sitta och vänta tills man blir gråhårig om man alltid ska vänta på att det senaste ska gå ner i pris så det e ju lite av en kompromiss man får göra alternativt en chansning man får göra smile

Och ang. biran så får du isåfall först pröjsa kylklamparna eftersom jag inte har några och skicka hit dom för kylförvaring samt betala det extra portot när jag ska skicka biren wink

Sök