4512
Sök

200HK med turbo VS. 200HK utan turbo

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
1 november 2007
#161
hur orkar ni?


176 Inlägg
1 november 2007
#162
varför inte ta en 200hk utan turbo och sätta dit en turbo!!!!!

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...

34 Inlägg
1 november 2007
#163
Direkt från Enem.se

dom förklarar varför vad som händer när man överladdar mm.

Varför då använda en kompressor istället för turbo? Största fördelen är att det finns ingen som helst fördröjning vilket är oundvikligt med turbo. Kompressorn ger laddtryck från de allra lägsta varven, omedelbart. Karaktären på en kompressormotor blir som en sugmotor med enormt bottendrag, medan turbomotorn ofta kan fås att ge mer vridmoment och effekt inom ett begränsat varvtalsområde.
   

Exempelvis kan man med elektronisk laddtrycksreglering höja laddtrycket på mellanvarv där vridmomentet är som högst och därmed få ett högre högsta värde. Sen måste man sänka trycket för att inte övervarva turbon. Omvänt kan du använda en riktigt stor turbo som ger mycket luft på högre varv, då kan du få upp toppeffekten men får en väldig fördröjning vid gaspådrag. Sådant är populärt idag då man i motorsport tidningar läser om motorer på 6-700 hk i standardbilar. Att sen motorn är näst intill kraftlös innan laddtrycket kommit är en annan sak. Med turbo kan man välja var man vill ha bästa effekt, en liten turbo kommer mer på låga varv och ”tar slut” snabbt, det finns ingen effekt högre upp i registret. En stor turbo ger det omvända, mer fördröjning men mycket effekt på högre varv. Kompressormotorn ger ett jämnt kraftflöde utan fördröjning vid gaspådrag. Det känns som att ha en större motor i bilen. om man bortser från värmeförluster en dubbelt så stor motor/pump

Vilket det ju i princip är, effekten av
överladdning är densamma som att öka
cylindervolymen, mer luft och därmed
syre tillförs som kan förbrännas med
bensin.



En 2.0 motor som laddas med 2.0 Bars övertryck blir en 6.0 liters motor vad gäller pumpkapaciteten. Effekten blir inte den tredubbla. Effekten som går åt för att dra aggregatet, turbons avgasmottryck eller kompressorn som tar effekten direkt från vevaxeln. Inte att förglömma temperaturstegring av insugningsluften. Kan vara värt att tänka på då man hör effektsiffror



det jag vill få fram av detta är att överladdning används som lösning när motor volymen är för liten, och om man inte vill bygga en större motor för att öka volymen på motorn, så är detta en bra lösning.
Jag föredrar N/A motorer för dom slår turbo bilar med samma effekt.... men det har ju några av oss redan bekräftat.


176 Inlägg
1 november 2007
#164
cossiebool skrev:
varför inte ta en 200hk utan turbo och sätta dit en turbo!!!!!

Lr blir den sämre då????

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...

2 164 Inlägg
1 november 2007
#165
BMWKimmo skrev:
Okej, du visste inte..

Jo jag vet att man kan räkna om vrid till hk också med rätt formel och att man även räknar om hk till kilowatt och att man även har olika effekt angivelser beroende på var i världen man bor.
Sen är väl effekt mer ett samlings namn på hk och vrid.
Vrid eller Nm är ju bara sett att enkelt visa hur bra en motor är när de går att visa allt på samma effekt kurva om man vill de.
Skulle man göra de så skulle många här inne förstå hur viktigt de är med Vrid på låga varv för körbarhetens skull.

MVH

F


34 Inlägg
1 november 2007
#166
cossiebool skrev:
cossiebool skrev:
varför inte ta en 200hk utan turbo och sätta dit en turbo!!!!!

Lr blir den sämre då????

den borde inte bli det, snarare bättre man har samma effekt som turbon plus lite till då.... om nu inte motorn skär ihop...... tongue


34 Inlägg
1 november 2007
#167
Fredrik-79 skrev:
BMWKimmo skrev:
Okej, du visste inte..

Jo jag vet att man kan räkna om vrid till hk också med rätt formel och att man även räknar om hk till kilowatt och att man även har olika effekt angivelser beroende på var i världen man bor.
Sen är väl effekt mer ett samlings namn på hk och vrid.
Vrid eller Nm är ju bara sett att enkelt visa hur bra en motor är när de går att visa allt på samma effekt kurva om man vill de.
Skulle man göra de så skulle många här inne förstå hur viktigt de är med Vrid på låga varv för körbarhetens skull.

MVH

F

Tack!!!!
Äntligen någon som fattar:)


Tulle
2 Inlägg
1 november 2007
#168
Fredrik.Gustavsson skrev:
steifan skrev:
Har du en turbomotor får du ju tryck över nästan hela registret vilket ger (red. anm.) bättre acceleration.

Om vi pratar lågtrycksturbo så ja, pratar vi fulltrycks turbo så nej.
Så tänk lite innan du svarar : )

Är inte volvos 2,4t en lätt trycks turbo om jag inte minns fel och det är väl ändå den vi pratar om.

176 Inlägg
1 november 2007
#170
Omega_Ludde skrev:
köp bilen utan turbo.... du kommer inte ångra dej.

och skulle du ångra dej-sätt dit en i efterhand.

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...

Mekaniker
472 Inlägg
1 november 2007
#171
Fredrik-79: Det va precis det jag meande. Men du skrev det som att hk va effekt och Nm va Nm.. Men Nm *varvtalet = effekten.

Alla tycker olika. Vill Omega_ludde köra sugis så får han göra det.
Jag köpte tex inte BMW 740 V8an för att va snabb. Grymt bottenvrid och sedan ljudet från något som inte bara fräser. 525an Turbokonverterar jag för att en turbomotor är snabbare.

BMW-tok

2 164 Inlägg
1 november 2007
#172
Omega_Ludde skrev:
Direkt från Enem.se

dom förklarar varför vad som händer när man överladdar mm.

Varför då använda en kompressor istället för turbo? Största fördelen är att det finns ingen som helst fördröjning vilket är oundvikligt med turbo. Kompressorn ger laddtryck från de allra lägsta varven, omedelbart. Karaktären på en kompressormotor blir som en sugmotor med enormt bottendrag, medan turbomotorn ofta kan fås att ge mer vridmoment och effekt inom ett begränsat varvtalsområde.
   

Exempelvis kan man med elektronisk laddtrycksreglering höja laddtrycket på mellanvarv där vridmomentet är som högst och därmed få ett högre högsta värde. Sen måste man sänka trycket för att inte övervarva turbon. Omvänt kan du använda en riktigt stor turbo som ger mycket luft på högre varv, då kan du få upp toppeffekten men får en väldig fördröjning vid gaspådrag. Sådant är populärt idag då man i motorsport tidningar läser om motorer på 6-700 hk i standardbilar. Att sen motorn är näst intill kraftlös innan laddtrycket kommit är en annan sak. Med turbo kan man välja var man vill ha bästa effekt, en liten turbo kommer mer på låga varv och ”tar slut” snabbt, det finns ingen effekt högre upp i registret. En stor turbo ger det omvända, mer fördröjning men mycket effekt på högre varv. Kompressormotorn ger ett jämnt kraftflöde utan fördröjning vid gaspådrag. Det känns som att ha en större motor i bilen. om man bortser från värmeförluster en dubbelt så stor motor/pump

Vilket det ju i princip är, effekten av
överladdning är densamma som att öka
cylindervolymen, mer luft och därmed
syre tillförs som kan förbrännas med
bensin.



En 2.0 motor som laddas med 2.0 Bars övertryck blir en 6.0 liters motor vad gäller pumpkapaciteten. Effekten blir inte den tredubbla. Effekten som går åt för att dra aggregatet, turbons avgasmottryck eller kompressorn som tar effekten direkt från vevaxeln. Inte att förglömma temperaturstegring av insugningsluften. Kan vara värt att tänka på då man hör effektsiffror



det jag vill få fram av detta är att överladdning används som lösning när motor volymen är för liten, och om man inte vill bygga en större motor för att öka volymen på motorn, så är detta en bra lösning.
Jag föredrar N/A motorer för dom slår turbo bilar med samma effekt.... men det har ju några av oss redan bekräftat.

De motsäger sig själv igentligen om man har en bil som är turbo matad med en turbo som har bra kraft vid låga varv och med bra knuff på toppen.
Har man en bra spolupp tid så är turbon snabbare.
Många av dagens turbo bilar har denna bättre typ av turbo som dels ger bra kraft i botten och även högre upp i registret.
Men ska man ha en högpresterande motor är oftast dubbelturbo många satsar på.
En för låg och mellan varv och en större för mellan och höga varv.
De har vi i BMW 335i motor.

MVH

F


ÖSM #1 -08
484 Inlägg
1 november 2007
#173
Omega_Ludde skrev:
Fredrik-79 skrev:
BMWKimmo skrev:
Okej, du visste inte..

Jo jag vet att man kan räkna om vrid till hk också med rätt formel och att man även räknar om hk till kilowatt och att man även har olika effekt angivelser beroende på var i världen man bor.
Sen är väl effekt mer ett samlings namn på hk och vrid.
Vrid eller Nm är ju bara sett att enkelt visa hur bra en motor är när de går att visa allt på samma effekt kurva om man vill de.
Skulle man göra de så skulle många här inne förstå hur viktigt de är med Vrid på låga varv för körbarhetens skull.

Tack!!!!
Äntligen någon som fattar:)

Eller kanske bara kopierat texten från tidigare inlägg hmm

1kw är samma som 1,36hk

BMWKimmo
Mkt text blev det och än är det kanske inte slut...

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
1 november 2007
#174
Fredrik-79 skrev:
...Men ska man ha en högpresterande motor är oftast dubbelturbo många satsar på...

Är du med i VM att citera långa textstycken appropå förra inlägget lol

Många är nog att ta i, men det finns för resp nackdelar med det mesta, rent generellt.

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

34 Inlägg
1 november 2007
#175
BMWKimmo skrev:
Fredrik-79: Det va precis det jag meande. Men du skrev det som att hk va effekt och Nm va Nm.. Men Nm *varvtalet = effekten.

Alla tycker olika. Vill Omega_ludde köra sugis så får han göra det.
Jag köpte tex inte BMW 740 V8an för att va snabb. Grymt bottenvrid och sedan ljudet från något som inte bara fräser. 525an Turbokonverterar jag för att en turbomotor är snabbare.

Ja precis därför kör jag sugisar.... inga fyror utan allt över.

Har kört alla typer av bilar.... men turbo är tråkiga för det inte händer någe innan turbon laddar.
Dör turbon... dör bilens fart... den blir en klump utan liv.
Tvärtemot är det med din V8:a den behöver ingen stressfläkt för att överleva.... visst att den skulle gå bättre med en men det är inte frågan.

vilken skulle du välja (båda har teoretiskt samma effekt, hk och vrid) din 740 V8:a eller 525 turbo? men du får bara välja en!!!!


34 Inlägg
1 november 2007
#176
cossiebool skrev:
Omega_Ludde skrev:
köp bilen utan turbo.... du kommer inte ångra dej.

och skulle du ångra dej-sätt dit en i efterhand.

nä jag skulle inte ångra mig.
Varför köpa turbo när den förlorat sitt övertag i effekt?

Kanske sätta dit en i efterhand ja.... men det blir dyrt att konvertera....


Mekaniker
472 Inlägg
1 november 2007
#177
525an lätt.

BMW-tok

huh?
10 427 Inlägg
1 november 2007
#179
Tulle17 skrev:
Fredrik.Gustavsson skrev:
steifan skrev:
Har du en turbomotor får du ju tryck över nästan hela registret vilket ger (red. anm.) bättre acceleration.

Om vi pratar lågtrycksturbo så ja, pratar vi fulltrycks turbo så nej.
Så tänk lite innan du svarar : )

Är inte volvos 2,4t en lätt trycks turbo om jag inte minns fel och det är väl ändå den vi pratar om.

Turbon laddar bara mellan 0.4 och 0.5 bar på dom motorerna vad jag vet.
Så platsar väl i lättrycksligan. Bra omkörningsegenskaper.


1 661 Inlägg
2 november 2007
#180
Omega_Ludde skrev:
Hardjim skrev:
Omega_Ludde skrev:

hmmmm

vad e du säger....... min 6:a på 3.0 liter har nästan all Nm vid 3500 varv...... så om jag har d så måste din ladda typ 500 bar vid 1500 varv.... låter inte troligt!!!!!

lika dant e d med mina hk.... kommer fullt ut efter 3300varv.
en turbo laddar lite mer hela tiden.... min sugmotor har allt hela tiden typ:P

haha, läs tråden innan du skriver!
Vad jag ska ladda för att ha mer vrid än dig? Jag har ORGINAL 427nm vid 2500rpm.
Inte för att det hade med saken att göra men jämför gärna din 3liters 6a med min om du vill.
Och eftersom du har en sugmotor så kommer din max effekt väldigt nära ditt varvstopp.

Vadå väldigt nära varvstopp....... jag har nästan full effekt vid 3500 varv och jag har ca 4000 varv kvar..... vadå tappar jag effekt vid 4000varv å får tillbaka den vid varvstopp?????????

och jag pratar inte om att ladda mer än dej lr mindre eftersom jag vet att din JÄVLA 3000 skit japanere GT har fler hästar än vad jag har.... e väll för fan inte dum i huvudet lr????

Å tror du d kan du komma å säga d face 2 face istället för över någe jävla text!!!!!!!

Och om jag nu inte läst tråden så skulle jag inte skrivit!!!!!!

Står det så i dina papper att du har din max effekt vid 3500 varv?  Finns ju bilar som har det. Men vi pratade faktiskt vassa bilar. hade du läst tråden så hade du sett det.
ex: BMW M, japs GTI. Där har man gjort allt för att få hög toppeffekt och den ligger 200rpm under max.

Vad ska jag säga face2 face? skärp dig! Detta är ett motorforum, inte Lunar.

Omega_Ludde skrev:
BMWKimmo skrev:
Fredrik-79: Det va precis det jag meande. Men du skrev det som att hk va effekt och Nm va Nm.. Men Nm *varvtalet = effekten.

Alla tycker olika. Vill Omega_ludde köra sugis så får han göra det.
Jag köpte tex inte BMW 740 V8an för att va snabb. Grymt bottenvrid och sedan ljudet från något som inte bara fräser. 525an Turbokonverterar jag för att en turbomotor är snabbare.

Ja precis därför kör jag sugisar.... inga fyror utan allt över.

Har kört alla typer av bilar.... men turbo är tråkiga för det inte händer någe innan turbon laddar.
Dör turbon... dör bilens fart... den blir en klump utan liv.
Tvärtemot är det med din V8:a den behöver ingen stressfläkt för att överleva.... visst att den skulle gå bättre med en men det är inte frågan.

vilken skulle du välja (båda har teoretiskt samma effekt, hk och vrid) din 740 V8:a eller 525 turbo? men du får bara välja en!!!!

Omdu säger att turbo är tråkiga så har du aldrig kört en redig bil. fatta istället att det värsta du kan köra är en bil med stor motor och turbo.
Vad sägs om en Buggati Veyron med en 8liter V16 och 4st turbo och AWD.
Det foinns väl ingen som tror att den är trist att köra?
Och många bilar med stor motor är inte helt döda utan turbo. Många har ju 400hk sugis och stoppar på en turbo. Det är grejjer det.

Förresten, såg ditt långa inlägg om kompressorer. Du glömde nämna att kompressorn stjäl motoreffekt när den laddar, det gör inte en Turbo.


Sök