Omega_Ludde skrev:
Direkt från Enem.se
dom förklarar varför vad som händer när man överladdar mm.
Varför då använda en kompressor istället för turbo? Största fördelen är att det finns ingen som helst fördröjning vilket är oundvikligt med turbo. Kompressorn ger laddtryck från de allra lägsta varven, omedelbart. Karaktären på en kompressormotor blir som en sugmotor med enormt bottendrag, medan turbomotorn ofta kan fås att ge mer vridmoment och effekt inom ett begränsat varvtalsområde.
Exempelvis kan man med elektronisk laddtrycksreglering höja laddtrycket på mellanvarv där vridmomentet är som högst och därmed få ett högre högsta värde. Sen måste man sänka trycket för att inte övervarva turbon. Omvänt kan du använda en riktigt stor turbo som ger mycket luft på högre varv, då kan du få upp toppeffekten men får en väldig fördröjning vid gaspådrag. Sådant är populärt idag då man i motorsport tidningar läser om motorer på 6-700 hk i standardbilar. Att sen motorn är näst intill kraftlös innan laddtrycket kommit är en annan sak. Med turbo kan man välja var man vill ha bästa effekt, en liten turbo kommer mer på låga varv och ”tar slut” snabbt, det finns ingen effekt högre upp i registret. En stor turbo ger det omvända, mer fördröjning men mycket effekt på högre varv. Kompressormotorn ger ett jämnt kraftflöde utan fördröjning vid gaspådrag. Det känns som att ha en större motor i bilen. om man bortser från värmeförluster en dubbelt så stor motor/pump
Vilket det ju i princip är, effekten av
överladdning är densamma som att öka
cylindervolymen, mer luft och därmed
syre tillförs som kan förbrännas med
bensin.
En 2.0 motor som laddas med 2.0 Bars övertryck blir en 6.0 liters motor vad gäller pumpkapaciteten. Effekten blir inte den tredubbla. Effekten som går åt för att dra aggregatet, turbons avgasmottryck eller kompressorn som tar effekten direkt från vevaxeln. Inte att förglömma temperaturstegring av insugningsluften. Kan vara värt att tänka på då man hör effektsiffror
det jag vill få fram av detta är att överladdning används som lösning när motor volymen är för liten, och om man inte vill bygga en större motor för att öka volymen på motorn, så är detta en bra lösning.
Jag föredrar N/A motorer för dom slår turbo bilar med samma effekt.... men det har ju några av oss redan bekräftat.