3634
Sök

Någon som är kristen?

2 126 Inlägg
22 december 2007
Hinduismen e den äldsta nu praktiserande religionen ca 5500 fKr
Judendomen ca 2000 fKr genom förbundet med Abraham!!!
Islam e den yngsta ca 600 eKr

Vart du fått att bibeln e 8000 år gammal vet jag inte!!!!

Edit: angående gamla testementet, De fem moseböckerna  (Torah i Judiska tron)
mottogs av israeliterna 1313 fKr vid Mount Sinai!!!!
Senast redigerat av Big_JN (22 december 2007)

blacken
22 december 2007
Big_JN skrev:
Hinduismen e den äldsta nu praktiserande religionen ca 5500 fKr
Judendomen ca 2000 fKr genom förbundet med Abraham!!!
Islam e den yngsta ca 600 eKr

Vart du fått att bibeln e 8000 år gammal vet jag inte!!!!

Edit: angående gamla testementet, De fem moseböckerna  (Torah i Judiska tron)
mottogs av israeliterna 1313 fKr vid Mount Sinai!!!!

Bibeln omnämner kungar och andra makthavare som levde för runt 8000 år sedan. Arkeologer använder sig av Bibeln i sina efterforskningar och hitintills så har den varit helt korrekt. Och som tidigare nämnt så står det om staden "ur" i den och den staden är mycket äldre än hinduismen.

blacken
22 december 2007
Big_JN skrev:
blacken skrev:
Phaetoon skrev:

Gamla eller nya testamenten? För judendomen tror ju också på gamla testamentet och att allt ska bli bra när messias kommer? Sen kan ju Ur blivit bortcensurerat ur dom andra religiösa skrifterna, samt att olika religioner har ju utvecklats på olika håll.
Ur kanske är inte var så intressant för t.ex. hinduismen?

Det är ingen skillnad på gamla och Nya Testamentet för den ena uppenbarar Nya Testamentet ( Gamla) och den andra (Nya) bekräftar gamla Testamentet.
hinduismen är c:a 6000 år gammal och var i annorlunda än idag. (Ursprungligen så tillbads en gud som var hälften människa hälften tjur). Bibeln eller den kristna tron är betydligt äldre än 8000 år. och är oförändrad än idag dvs samma budskap då som nu.

Jaså så dom kristna fanns innan jesus????
Kristendomen e 2000 år gammal inget annan!!!
Jesus själv vart inget annat än jude, det e en massa annat folk efter hans död som hittat på en massa skit om att han var guds son mm!
Och att bibeln e 8000 år gammal kan ju inte stämma om det e som vissa hävdar att jorden skapades ca 4000 fk rätt konstigt!

Det lära/religion som en del "oinvigda" kallar för "kristendom" är betydligt äldre än 2000 år.

2 126 Inlägg
22 december 2007
Ja men det är ju inte det som e frågan bibeln e byggd på muntliga berättelser men det gör ju inte att själva relegionen är så gammal då skulle ju alla historie böcker vara skitgamla!!!!
Och Kristendomen e inte äldre än 2000 år gammal för då vart det judendom!!!!!
Kristendomen bygger på Jesus död o återuppståndelse utan det hade inte Kristendomen funnits!!!!!!!

Kristendomen e Nya testamentet inget annat, Gamla testamentet delar Kristendomen med Judarna och är bara en del av tron! Tar du bort Nya testaméntet = ingen Kristendom för då har du dom Judiska Torah Rullarna dvs Moseböckerna!!!

blacken
22 december 2007
Big_JN skrev:
Ja men det är ju inte det som e frågan bibeln e byggd på muntliga berättelser men det gör ju inte att själva relegionen är så gammal då skulle ju alla historie böcker vara skitgamla!!!!
Kristendomen bygger på Jesus död o återuppståndelse utan det hade inte Kristendomen funnits!!!!!!!

Kristendomen e Nya testamentet inget annat, Gamla testamentet delar Kristendomen med Judarna och är bara en del av tron! Tar du bort Nya testaméntet = ingen Kristendom för då har du dom Judiska Torah Rullarna dvs Moseböckerna!!!

Den "kristna" läran/tron är så gammal. Vet du vad judendom igentligen är?, vet du vad bibeln handlar om?. Begreppet  "kristendom" är en ny/annan benämning på den kristna tron/läran som i sig är väldigt gammal. Den"kristna läran/budskapet står att läsa om i Gamla Testamentet.

2 014 Inlägg
22 december 2007
Ett hett tips till alla som är intresserade av kristendomen/judendomen eller religion i största allmänhet är att läsa "Djävulens Frestelser" av Anne Rice. Det är en skönlitterär bok som ingår i den berömda Vampyrkrönikan (bokserien om Lestat och Louis, karaktärerna från En Vampyrs Bekännelse), men hela boken är mer eller mindre en MYCKET intressant teori om Gud, Skapelsen, Satan och allt sånt där.

Om jag hade varit religiös/troende, så hade jag definitivt trott på den versionen. Alla som jag har rekommenderat att läsa boken och som sedan har gjort det har hållt med om detta.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 126 Inlägg
22 december 2007
blacken skrev:
Big_JN skrev:

Den "kristna" läran/tron är så gammal. Vet du vad judendom igentligen är?, vet du vad bibeln handlar om?. Begreppet  "kristendom" är en ny/annan benämning på den kristna tron/läran som i sig är väldigt gammal. Den"kristna läran/budskapet står att läsa om i Gamla Testamentet.

Du fattar ju inte!!!
Kristendomen e inte äldre än 2000 år sa skiter jag i vad du säger!!!!
Sen att den baseras på Gamla testamentet som i sin tur e äldre än kristendomen e en annan sak men Gamla testamentet mottogs av judara 1313 fKr så den e inte äldre än så sen att det finns berättelser som sträcker sig längre tillbaks än så gör ju inte att gamla testamentet e äldre!!! Det kristna läran baseras på den judiska tron som är 4000 år gammal!!! 

Du kan säga vad du vill men äldre än så e inte Judendomen/kristendomen punkt slut!!!
sen att det finns berättelser som berättats och sedan skrivits ner och samlats i en bok gör ju inte att religionen har funnits tidigare  än så!!!

blacken
22 december 2007
Big_JN skrev:
blacken skrev:
Big_JN skrev:

Du fattar ju inte!!!
Sen att den baseras på Gamla testamentet som i sin tur e äldre än kristendomen e en annan sak men Gamla testamentet mottogs av judara 1313 fKr så den e inte äldre än så sen att det finns berättelser som sträcker sig längre tillbaks än så gör ju inte att gamla testamentet e äldre!!! Det kristna läran baseras på den judiska tron som är 4000 år gammal!!! 

Du kan säga vad du vill men äldre än så e inte Judendomen/kristendomen punkt slut!!!
sen att det finns berättelser som berättats och sedan skrivits ner och samlats i en bok gör ju inte att religionen har funnits tidigare  än så!!!

Min bäste herre, det är nog du som inte fattar vad du surrar om.

Master
179 Inlägg
22 december 2007
blacken skrev:
Deathcore skrev:
TurboAnders skrev:

Men de är väl klart att de va deras Låtsaskompis som skapada allt, de låter ju hur rimligt som hellst... hahaha

ah jag mear det, man märker verkligen på situationen idag med i Världen att han existerar.. Krig (främst i de troende länderna med), växthuseffekten, stormakter, terrorism m.m.m.m.

Dom företeelserna kan vi bara skylla på oss själva att det är så. Och ingen annan.

ALLT som är dåligt i Världen skyller ni oss själva för. Allt bra däremot, det är Guds förtjänst. PATETISKT.

Master
179 Inlägg
22 december 2007
blacken skrev:
"Plugga kemi så kanske du förstår att möjligheterna finns men att chansen är sjukt liten.
Och precis som jag skrev; kaos sysslade Gud med, evolutionen tog sin tid.
Evolutionen ser jag täcken på när man gräver upp miljontals år gamla dinosaurieben t.ex. Eller var det Gud som la dom där eller hur var det ?
Och till sist: alla som håller på med yoga är inte hinduer."

Chansen är inte "sjukt liten", Den är omöjlig om man ser till den tidsrymd som har förflutit från "begynnelsen" till nu.
Evolution och kristendom ÄR inte oförenliga, tvärt om.
Och yoga ÄR hinduism för det ingår i den hinduistiska liturgin. Att förneka det är som att säga att bön inte ingår i den kristna läran.

Chansen överhuvudtaget existerade eftersom vi lever idag. Berätta istället hur Gud uppstod ur ingeting.
Yoga, kommer från Hinduismen, men det betyder FORTFARANDE inte alla det bara är hinduer som håller på med det. Dom flesta använder det i avslappningssyfte. Tro mig.

Answer this: Kain dödade Abel, hur fick Kain barn sen, den enda levande kvinnan var hans mor Eva. Är du förespråkare för incest? Jag gav samma fråga till "Shalom-folk" när jag gick i 5an i skolan. Totalt ägda. Jag fick ett helt absurt svar men nu undrar jag vad du tror.

5 Inlägg
22 december 2007
Deathcore skrev:
blacken skrev:
Deathcore skrev:
ah jag mear det, man märker verkligen på situationen idag med i Världen att han existerar.. Krig (främst i de troende länderna med), växthuseffekten, stormakter, terrorism m.m.m.m.

Dom företeelserna kan vi bara skylla på oss själva att det är så. Och ingen annan.

ALLT som är dåligt i Världen skyller ni oss själva för. Allt bra däremot, det är Guds förtjänst. PATETISKT.

Den fria viljan. och Satan spelar in. det är allt jag kan säga om den saken. vad jag tycker är patetiskt är alla påhopp som görs till höger och vänster utan fakta. från båda håll. Tråden verkar ha urartat till någon sorts pajkastning, lite på sandlådenivå.

Det var vad jag hade å säga just nu

Ska sätta mig å läsa igenom allt vad som sagts, så får vi se om jag återkommer med något.
Senast redigerat av JiF (22 december 2007)

2 014 Inlägg
22 december 2007
Håller med JiF där. Detta är en osedvanligt intressant diskussion, och därför är jag beredd att tolerera mer än vanligt så länge ingen inblandad anser sig vara utsatt för personliga angrepp och rapporterar om det.

Om ni vill fortsätta diskussionen är det nog bäst om bägge parter anser att det enda de är överens om, är att de inte är överens.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 126 Inlägg
22 december 2007
blacken skrev:
Big_JN skrev:
blacken skrev:

Du fattar ju inte!!!

Min bäste herre, det är nog du som inte fattar vad du surrar om.

Det e bra om du e så jåvla kunnig så kan du ju få alla historieböcker reviderade!
Undrar om du ens tagit i en historiebok överhuvudtaget  eller du bara hittar på efter eget huvud!!!
Men det e väl vad dom flesta troende gör, bara hittar på saker som passar deras tro!!!

Edit: Det tidigaste skriftliga användandet av ordet Kristendom (Grek, Χριστιανισμός) är av Ignatius of Antioch som levde mellan år 35-107!!!!!
Senast redigerat av Big_JN (22 december 2007)

Master
179 Inlägg
23 december 2007
JiF skrev:
Deathcore skrev:
blacken skrev:

Den fria viljan. och Satan spelar in. det är allt jag kan säga om den saken. vad jag tycker är patetiskt är alla påhopp som görs till höger och vänster utan fakta. från båda håll. Tråden verkar ha urartat till någon sorts pajkastning, lite på sandlådenivå.

Ska sätta mig å läsa igenom allt vad som sagts, så får vi se om jag återkommer med något.

Så allt ont är Satans fel ? Så 1800tal att säga så alltså. Du kan ju seriöst inte tro på det själv. Påhopp? Självklart kommer det påhopp, det finns en grupp här som har en mycket speciellt sätt att leva och kan inte försvara det. SJÄLVKLART blir det påhopp. Utan fakta, MY ASS. Det är era svar oftast baserade på egna värderingar som är felet i det hela. Och kan ni inte svara på enkla frågor om eran egen religion är det pinsamt att tro på den. Sandlådenivå? Vadå tål ni inte hård och klar kritik? Ni har väl all skyldighet och stolthet att kunna stå upp för er själva. Vi ställer enkla frågor och ni ger oss inga svar. Jag har svårt att ens nivåplacera det..

bullsmugglare
190 Inlägg
23 december 2007
fattar inte hur man kan säga att gud är god och att han är så bra o allt.

kolla hur fan världen ser ut ffs! hela länder lider och svälter och sjukdomar som hiv, böldpest (det var iof en stund sen=) ) , malaria , cancer  och jordbävningar ,tsunamis "stava?" dödar ju folk till höger o vänster konstant, och i rätt stora nummer.
inget av dom är mänskligt tillverkade!
är det då satans fel?

ledsen o behöva säga det isåfall med då ligger nog gud rätt brunt till... för inte fan är det han som har övertaget isåfall...

bortse från om och när gud/jesus fanns, vad gör han för nytta? vad har han gjort i ditt liv som gör det så mycke bättre? 
har han nån gång vart nere i afrika o delat ut fisk o bröd?, eller något av värde för mänskligheten över huvudtaget?

är vissa mäniskors lidanade bara ett test på deras tro så har han nog en hel del dyngsmällar som väntar när dom kommer till himmlen.

människan avgör sitt eget liv och sitt eget öde, man dör utav saker som händer, tillfälligheter,sjukdommar, bilkrockar och inte att gud tycker att det är dax o petar till en med fingret...

OBS! detta är min åsikt och alla får givetvis tro på det dom själva anser vettigt, jag tycker absolut inte sämre om någon pga deras tro, och fy ahn vad lång tid det tar o läsa igenom alla inlägg.... wink

"Det krävs två för att ljuga, en som talar o en som lyssnar"

956 Inlägg
23 december 2007
KAn inte riktigt begripa hur folk kan tro på att nån gud existerar.
Finns ju flera olika religoner.Folk tror på olika gudar hit och dit.
Det hade ju vart enklare att tro på sånt om det ENBART fanns en religon.
HAr aldrig trott på nån gud och kommer aldrig göra det heller..
Hade nån i dag kommit på att man ska börja tro på nån gud så hade den stackarn hamnat på rättspyk i Säter

eldus veldus

5 Inlägg
23 december 2007
Deathcore skrev:
JiF skrev:
Deathcore skrev:

Så allt ont är Satans fel ? Så 1800tal att säga så alltså. Du kan ju seriöst inte tro på det själv. Påhopp? Självklart kommer det påhopp, det finns en grupp här som har en mycket speciellt sätt att leva och kan inte försvara det. SJÄLVKLART blir det påhopp. Utan fakta, MY ASS. Det är era svar oftast baserade på egna värderingar som är felet i det hela. Och kan ni inte svara på enkla frågor om eran egen religion är det pinsamt att tro på den. Sandlådenivå? Vadå tål ni inte hård och klar kritik? Ni har väl all skyldighet och stolthet att kunna stå upp för er själva. Vi ställer enkla frågor och ni ger oss inga svar. Jag har svårt att ens nivåplacera det..

Jag har inte läst igenom allt än. När jag gjort det ska jag se om jag kan svara på lite saker.

The Queen
200 Inlägg
23 december 2007
Ja jag tror inte på gud men jag tror på ödet, men jag är i allafall döpt i kyrkan. Och så firar jag ju alla högtider så lite kristen kanske man är ändå fast man inte tror på gud big_smile

Golf Racing*

118 Inlägg
23 december 2007
Att folk orkar bry sig... Hade under gymnasiet nån slags revolt och skulle fråga ut alla kristna jag mötte om dinosaurier, homosexualitet, slaveri och allt möjligt. Men som tur är har man väl vuxit upp lite och insett att varken jag eller nån annan kommer ändra på sig bara för att nån rapar upp nåt random citat ur en skitgammal bok, skriven i en tid med helt andra värderingar.

Jag är absolut inte kristen, utan kallade mig själv satanist ett tag faktiskt, men har full förståelse för dom som är det. Allt handlar om uppfostran och mijö. Växer jag upp i en hydda i skogen, med ett gäng människor som tillber spöket Laban som enda sällskap. Dessa människor talar om för mig att om jag inte tillber spöket Laban så kommer jag att brinna i skärselden för all framtid. Klart som fan att jag kommer tillbe spöket Laban.

"Blir less på folk som tror att kött växer på träd."

blacken
23 december 2007
Deathcore skrev:
blacken skrev:
Deathcore skrev:

Kan du verkligen förneka att allt skit som vi har i denna värld inte är våran egen förskyllan?. Att om vi vill så kan vi förändra våran värld och vi väljer att inte göra så?.  Nädu gosse lilla dom problem vi har idag är helt vårat eget fel.

Sök