3205
Sök

Någon som är kristen?

7 120 Inlägg
7 januari 2008
Intressant diskussion det här. Till att börja med kan jag säga att jag nästan tycker synd om blacken som får alla dessa påhopp, tror han på något och det har hjälpt honom så är väl det okej.

Fast och andra sidan håller jag med dem andra. Jag tror inte på Gud och är 100% säker på att han inte finns sen tycker jag att religion oftast skapat mycket problem. Krig och sånt skit.

Men men, vill man tro på det så gör inte det mig något så länge jag slipper det.

blacken
7 januari 2008
richardoo290 skrev:
blacken skrev:
richardoo290 skrev:
man vet ju inte om du är alvarlig eller skämtar tongue kristna har en tendens att tro på roliga vitsar lol   - skämt åsido..

nej det kan jag inte, om "nisse" säger till mig att borat är gud så kan jag inte helt 100% lova garantera och svära på att han har fel..  däremot finner jag det VERKLIGEN INTE troligt! roll

Och om du finner det troligt att tro på borat så kan du ju lika väl tro på Gud?

jag sa: jag finner det inte troligt för 5 öre....

o villken gud menar du? den muslimska/kristna osv..?
tänk om kristendom e fel och mohammed e rätta guden som skickar kristna åt fanders för att man inte bara valt att inte tro på gud utan på nått helt annat.. tongue

Den muslimska och kristna guden är samma gud, Vad som skiljer dom åt är att islam inte godkänner Jesus som Guds son utan framhåller muhammed som den sanna profeten.
Senast redigerat av blacken (7 januari 2008)

blacken
7 januari 2008
Aerodynamik skrev:
Intressant diskussion det här. Till att börja med kan jag säga att jag nästan tycker synd om blacken som får alla dessa påhopp, tror han på något och det har hjälpt honom så är väl det okej.

Fast och andra sidan håller jag med dem andra. Jag tror inte på Gud och är 100% säker på att han inte finns sen tycker jag att religion oftast skapat mycket problem. Krig och sånt skit.

Men men, vill man tro på det så gör inte det mig något så länge jag slipper det.

Sådana smällar får man ta om man är bekännande kristen, men det gör inget för jag är ganska så övertygad om att skulle man springa på ens antagonister här på forumet ute på byn så skulle man nog kunna träffas och snacka lite skit över en fika och vissla efter brudar som går förbi. samt dividera motorer så att öronen blöder. smile
Senast redigerat av blacken (7 januari 2008)

Maizer
7 januari 2008
Antagonister är väl ett lite starkt ord att använda under en diskussion.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
7 januari 2008
blacken skrev:
richardoo290 skrev:
blacken skrev:

Och om du finner det troligt att tro på borat så kan du ju lika väl tro på Gud?

tänk om kristendom e fel och mohammed e rätta guden som skickar kristna åt fanders för att man inte bara valt att inte tro på gud utan på nått helt annat.. tongue

Den mulimska och kristna guden är samma gud, Vad som skiljer dom åt är att islam inte godkänner Jesus som Guds son utan framhåller muhammed som den sanna profeten.

ja just de, dom bygger ju på varandra.. om du tittar på enkarta ser du att norden USA, och lite andra eroupeiska länder främst är kristna..  går du lite mer mot mellanöstern så är alla muslimer .. och långt borta i kina har de väll helt annan relion? ...

en liten by i afrikas djungel med 40 invånare har en snart ut-död tro ..
den har givetvis uppstått som alla andra sagor (relioner) deras medecinmann de tror så starkt på tar oftast dö på sina patienter.. roll  ..  men vad säger att det inte är rätta tron för alla människor?   ... nä för mig verkar det som vart människan än befunnit sig så finns det svaga i samhället, hur stort eller litet de än är.. inte svaga på de viset att dem är rädda för o slåss, eller äta äcklig mat.. men dem är rädda för döden och behöver kanske glädje i livet.. därför börjar man tro på nogått som inte existerar för att helt enkelt må bättre.  men i dagens samhälle funkar det inte riktigt så för svenskar som har det bra utan nu handlar det om uppfostran och villka man umgås med. samt att man är svag på denpunkten att man är rädd för o dö (att allt ska bli svart) man vill inte dö utan ha en himmel att komma till och kunna fortsätta...  samt be om hjälp med vardagliga problem..

det är så vi menar när vi säger att vi tycker kristna är svaga..

Full gas spar tid! ;)
284 Inlägg
7 januari 2008
Honken_ skrev:
Maizer skrev:
Honken_ skrev:
jag har hört att man måste gå ur svenska kyrkan för att inte va kristen så om det är på det viset så är jag kristen

Du kanske borde analysera det du hör lite mer noggrannt.

nej tänker jag inte göra därav jag skrev: har hört

det är faktist så.. eller ja nästan!! e man döpt i svenska kyrkan e man kristen varken man vill de eller inte.. men man behöver inte vara troende på nåt vis för de...wink

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
7 januari 2008
Goodis skrev:
Honken_ skrev:
Maizer skrev:

Du kanske borde analysera det du hör lite mer noggrannt.

det är faktist så.. eller ja nästan!! e man döpt i svenska kyrkan e man kristen varken man vill de eller inte.. men man behöver inte vara troende på nåt vis för de...wink

nästan alla i sverige är kristna,
nästan ingen i sverige är troende.

kanske för att i sverige mår människor bra? och behöver inte tro på sagor för att må bättre?
i USA mår betydligt fler människor sämre, även då det är ett rikare land.
det resulterar i att USA är mer troende än sverige. dem behöver nått övernaturligt att glädjas åt då dom inte anser att samhället kan ge dem det.

blacken
7 januari 2008
richardoo290 skrev:
blacken skrev:
richardoo290 skrev:

Den mulimska och kristna guden är samma gud, Vad som skiljer dom åt är att islam inte godkänner Jesus som Guds son utan framhåller muhammed som den sanna profeten.

ja just de, dom bygger ju på varandra.. om du tittar på enkarta ser du att norden USA, och lite andra eroupeiska länder främst är kristna..  går du lite mer mot mellanöstern så är alla muslimer .. och långt borta i kina har de väll helt annan relion? ...

den har givetvis uppstått som alla andra sagor (relioner) deras medecinmann de tror så starkt på tar oftast dö på sina patienter.. roll  ..  men vad säger att det inte är rätta tron för alla människor?   ... nä för mig verkar det som vart människan än befunnit sig så finns det svaga i samhället, hur stort eller litet de än är.. inte svaga på de viset att dem är rädda för o slåss, eller äta äcklig mat.. men dem är rädda för döden och behöver kanske glädje i livet.. därför börjar man tro på nogått som inte existerar för att helt enkelt må bättre.  men i dagens samhälle funkar det inte riktigt så för svenskar som har det bra utan nu handlar det om uppfostran och villka man umgås med. samt att man är svag på denpunkten att man är rädd för o dö (att allt ska bli svart) man vill inte dö utan ha en himmel att komma till och kunna fortsätta...  samt be om hjälp med vardagliga problem..

I dom sk: tredje länderna så har kristendomen sin största spridning och styrka. även i det mörkaste Afrika. Som tidigare nämnts så kan man inte vara stark förän man har varit svag. dvs man måste i botten rejält för att sedan bygga upp något som håller för vad fasen som helst, som livet kastar i plytet på en. På tal om styrka, skulle du våga stå upp i detta samhälle och säga att du tror på Jesus och gud?..  cool

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
7 januari 2008
blacken skrev:
richardoo290 skrev:
blacken skrev:

I dom sk: tredje länderna så har kristendomen sin största spridning och styrka. även i det mörkaste Afrika. Som tidigare nämnts så kan man inte vara stark förän man har varit svag. dvs man måste i botten rejält för att sedan bygga upp något som håller för vad fasen som helst, som livet kastar i plytet på en. På tal om styrka, skulle du våga stå upp i detta samhälle och säga att du tror på Jesus och gud?..  cool

givetvis skulle jag våga om så var fallet,
vadå inte vara stark förens man varit svag? jag har alltid varit stark. jag är glad för mitt liv och jag har accepterat den fakta att när jag dör så blir det bara svart!
jag behöver inte tro på att komma till himlen med massa kärlek för jag mår bra som det är!

blacken
7 januari 2008
richardoo290 skrev:
blacken skrev:
richardoo290 skrev:

givetvis skulle jag våga om så var fallet,
vadå inte vara stark förens man varit svag? jag har alltid varit stark. jag är glad för mitt liv och jag har accepterat den fakta att när jag dör så blir det bara svart!
jag behöver inte tro på att komma till himlen med massa kärlek för jag mår bra som det är!

Exakt så  trodde jag med en gång i tiden. men idag så kan jag inte göra det för jag har fått det bevisat för mig så många gånger i livet att saker och ting alltid inte är så lätta eller är vad det man har blivit uppfostrad att tro på.

blacken
7 januari 2008
richardoo290 skrev:
Goodis skrev:
Honken_ skrev:

kanske för att i sverige mår människor bra? och behöver inte tro på sagor för att må bättre?
det resulterar i att USA är mer troende än sverige. dem behöver nått övernaturligt att glädjas åt då dom inte anser att samhället kan ge dem det.

Att dom i USA är " mer" troende än vi här i sverige beror inte på att dom har det det "sämre" än oss. Utan dom första vita bosättarna var frireligiösa ifrån europa som ville "pissa i vinden" så att säga. Sedan så står det i oavhängighets förklaringen "att vi är en nation, enade under Gud".  Så man kan lugnt påstå att USA:s rötter ligger i den kristna läran.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
7 januari 2008
blacken skrev:
richardoo290 skrev:
Goodis skrev:

Att dom i USA är " mer" troende än vi här i sverige beror inte på att dom har det det "sämre" än oss. Utan dom första vita bosättarna var frireligiösa ifrån europa som ville "pissa i vinden" så att säga. Sedan så står det i oavhängighets förklaringen "att vi är en nation, enade under Gud".  Så man kan lugnt påstå att USA:s rötter ligger i den kristna läran.

de senaste 50 åren har svenskar blivigt mindre kristet. anledning - vi mår bra nuförtiden i sverige.. och behöver inte tro på sagor för att må bra, fler o fler inser detta varje dag.

i USA mår folk i allmänhet inte så bra, mängder lever i ghetton och på gatorna.. knark och skitliv är vad en stor del har. press på sig hela tiden..

och klart att det spelar också in att de ligger i deras lära..  ju fler som är övertygade från början ju svårare är det att bryta sig från vad vänner o familj tror på.

och när dessa fattiga knarkmännsikor som givetvis tror på gud sitter hos DR. Phil och skriker att gud har hjälpt dem hela tiden ju mer folk blir övertygade...

men frågade flesta om de läst bibeln.. de har dem inte.. dem är så jäkla fucked up där att dem endast kan en liten bit av kristendomen (bland tror dem helt fel) och dom dansar o sjunger och är helt mongo..  säger att dem är jättekristna men kan ingeting och mördar/rånar endå...

2 283 Inlägg
7 januari 2008
Jag är döpt i Svenska kyrkan och är säkert (Skriven?) som kristen fastän jag inte har någon tro alls.

Inte vad jag vet i vart fall.

R.I.P. Michael Jackson!

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
7 januari 2008
Pikey skrev:
Jag är döpt i Svenska kyrkan och är säkert (Skriven?) som kristen fastän jag inte har någon tro alls.

som 90% av sveriges befolkning då tongue
om man räknar bort dem i jönköping där folk är helmongo-trogna hela bunten yikes

7 120 Inlägg
7 januari 2008
richardoo290 skrev:
Pikey skrev:

om man räknar bort dem i jönköping där folk är helmongo-trogna hela bunten yikes

Hårt mot jönköping där, känner mängder och har släkt där. Men ingen är kristen roll

Edit: Jag har ju lite religiös signatur big_smile
Senast redigerat av Aerodynamik (7 januari 2008)

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
7 januari 2008
Aerodynamik skrev:
richardoo290 skrev:
Pikey skrev:

Hårt mot jönköping där, känner mängder och har släkt där. Men ingen är kristen roll

mnja, lite hårt kanske men det är den mest kristna staden i sverige..
och jag var där en gång på dop.. och kyrkan va full med folk från jönköping ingen kände dem, och de sa efter prästen på ALLT .. de sjöng o de höll på kunde så mkt text.. och det kändes som man var i en sjuk kyrka i usa!  väldigt överdriven!

och du som känner till jönköping bör ju veta detta då !?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
7 januari 2008
richardoo290 skrev:
och jag var där en gång på dop.. och kyrkan va full med folk från jönköping ingen kände dem, och de sa efter prästen på ALLT .. de sjöng o de höll på kunde så mkt text.. och det kändes som man var i en sjuk kyrka i usa!  väldigt överdriven!

Det kan ju inte vara så att du tror att alla är såna bara för att du råkade se några ordentligt kristna på samma plats en gång?

När jag va i Borås stog jag bakom en gubbe som luktade riktigt illa. Alla i Borås luktar ju illa då wink

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
7 januari 2008
John87 skrev:
richardoo290 skrev:

Det kan ju inte vara så att du tror att alla är såna bara för att du råkade se några ordentligt kristna på samma plats en gång?

När jag va i Borås stog jag bakom en gubbe som luktade riktigt illa. Alla i Borås luktar ju illa då wink

det är ett faktum att jönköping är sveriges mest religösa stad! det visste jag långt innan.
men jag blev förvånadnär jag var där och såg det med egna ögon! yikes
det var inte lite folk i kyrkan

blacken
7 januari 2008
richardoo290 skrev:
blacken skrev:
richardoo290 skrev:

de senaste 50 åren har svenskar blivigt mindre kristet. anledning - vi mår bra nuförtiden i sverige.. och behöver inte tro på sagor för att må bra, fler o fler inser detta varje dag.

i USA mår folk i allmänhet inte så bra, mängder lever i ghetton och på gatorna.. knark och skitliv är vad en stor del har. press på sig hela tiden..

och klart att det spelar också in att de ligger i deras lära..  ju fler som är övertygade från början ju svårare är det att bryta sig från vad vänner o familj tror på.

och när dessa fattiga knarkmännsikor som givetvis tror på gud sitter hos DR. Phil och skriker att gud har hjälpt dem hela tiden ju mer folk blir övertygade...

men frågade flesta om de läst bibeln.. de har dem inte.. dem är så jäkla fucked up där att dem endast kan en liten bit av kristendomen (bland tror dem helt fel) och dom dansar o sjunger och är helt mongo..  säger att dem är jättekristna men kan ingeting och mördar/rånar endå...

Och ändå till trots, alla argument emot den kristna läran så lever och frodas vi kristna/troende. Många försök att utplåna den kristna lära/tron har gjorts under århundradens lopp, ingen har lyckats ingen kommer heller att lyckas med det. Kineserna har försökt, Ryssarna har försökt, diverse länder i mellanöstern försökte, men kristendomen kom tillbaks och bet dom i röven. Så "lets face it" vare sig du vill acceptera det eller inte, så är vi kristna här för att stanna och kommer att göra det ett "tag" till.

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
7 januari 2008
richardoo290 skrev:
Aerodynamik skrev:
richardoo290 skrev:

Jasså du ,du har varit i en kyrka i Jönköping och drar hela Jönköping över en kam! Hela min släkt kommer från Jönköping och de är då inte helmongo-trogna!Men går man till kyrkan så kan jag ju lova dig att du träffar på troende!
De flesta är ju kristna i Sverige men det betyder ju inte att man är troende!
Jag är skriven kristen men mer är det inte!

-Mike-

Sök