En fråga (som jag trodde denna tråd handlade om); får poliser juridiskt sett, provocera fram brott (är väl mot svensk lagstiftning?)? Vi säger att jag ligger i laglig fart och en civilar-volvo glider upp brevid och försöker rejsa med mig och att han sedan tar mig när jag ligger långt över laglig fart... Kan han då bötfälla, alt. ta mitt körkort?
En annan fråga, om jag bara flyter på med strömmen av bilar (brukar väl vara att man ligger i 80-90 på 70-vägar, även i högerfilen..), kan jag då bli bötfälld om snuten lasrar mig? För om jag skulle ligga i laglig fart skulle jag snarare stoppa upp trafiken...
Blev lite offtopic men det är frågor jag alltid undrat över.
OnTopic: Så blev jag stannad för någon vecka sedan (första gången faktiskt) och fick blåsa osv.. Va en aspirant som jag tyckte var riktigt trevlig som frågade ut mig med alla min uppgifter osv.. Men sen kom hans "chef" och tittar runt bilen, säger vad han bör titta efter, och så vidare.. Han påpekar då att min nummetskylt inte sitter som den ska och att han tänker bötfälla mig för detta.
De frågar hur jag ställer mig till detta och jag säger att jag kräver betänketid. Iaf så frågar han massa saker om skylter, varpå jag svarar vänligt att jag inte rört den och att den satt där när jag köpte den av förgående ägare.. Han frågar lite käckt "men varför tror du att den sitter som den gör?" och jag svarar att förgående ägare säkert har satt den där för att få maximalt med luft till kylaren. Han svarar snabbt "men Subaru har säkert byggt bilar i över 30 år, tror du inte dem vet hur man kyler motorn bäst?"... Jag orkar inte ta disskusionen (iom att bilen är helbilsgodkänd och att jag hade en fet FMIC, xenonljus, knappt nåt mönster kvar på däcken osv osv...
Han menar att jag satt den sådär för att jag skulle kunna komma undan trängselavgifterna och fartkameror och går suckandes därifrån och muttrar nåt i stil med "bara en massa dumheter..."
Förresten sitter inte min skylt, rent juridiskt, lagligt? För på bilar som Murciélago och andra låga sportbilar sitter ju inte regplåten mycket högre (dock vinklad åt ett annat håll..). Isf kanske jag ska överklaga...
Wtf? Varför blir de fuckat? Ibland är thumbnail'sen små, ibland skitstora. :o