2244
Sök

Vart Ska Jag Börja?? Trim (Volvo)

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 november 2007
#21
Nyckeln till "fin" effekt är ett bra sprut och en bra turbo.  Köp inte en lastbilsturbo som klarar 700hk utan slå till på en kullagrad Garret T04E med cosworth avgashus som klarar just 450hk.

Finessen med ett bra sprut (exempelvis Nira i3+) är att vem som helst kan mappa det. Man behöver inte specialemulatorer och chippbrännare och massa sådant jox.

kompisen kom upp till 563hk på en 044pump med E85 så en sådan pump fungerar kalas till 450hk.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

486 Inlägg
4 november 2007
#22
Va e det för årsmodell på motorn?

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

1 867 Inlägg
4 november 2007
#23
Fina trimtankar ni kommer med killar, jag känner bara att jag måste bidra med lite vebodtrim tongue
Portat originalgrenrör, begagnade spridare från en S70R, turbo från 850 turbo(man får vrida kompressorhus lite) och 1,3 bars laddtryck ellernåt.
Bolt on, lätt för en nybörjare att bygga och ett lagom första trimsteg.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

57 Inlägg
4 november 2007
#24
tjena... ser att du bor i götene...
får gärna komma över till skara och kolla på våra volvo motorer i vår verkstad.. har en b230 ft i min 940 just nu som motorn e god för ca 550 med större turbo... hör av dej för tips och om du vill ha hjälp.. mvh david
slå en signal elle skicka ett mess 0738357279

RT MOTOR.SE
motor byggen , renoveringar och om byggnader
TIG svetsning, tillverkning av grenrör omsvetsning av insug och tryckrör

Rutinerad förare av "Röda Faran"
95 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
#25
oj oj, sak försöka hinna med att svara alla nu big_smile så mycket svar och hjälp big_smile Tackar alla för all hjälp jag kan få big_smile

Jajjemen, det var just det som han sa jag köpte bilen av med. att v-lådan lätt kommer klara av hyfsat mycket hk... Det ska sitta hydralisk koppling på den också... Lite orolig för bakaxeln iaf.. om den klarar det vridet som kommer att uppstå... Well well vi får se om det...

Japp, klracing har faktiskt en del grejer men jag ska fortsätta leta lite till... vill hellre ha många olika leverantörer att välja mellan ist.... Thx anyway.. big_smile

Speedart.se alltså... har faktiskt letat väldigt länge efter x-grenrör till 740n min aldrig hittat något... Nu har jag hittat en sida som säljer dom med T3-fläns big_smile tackar för tipset...
531-topp sitter redan på men frågan e om ja ska skicka det till någon som planar o portar det åt mej, samtidigt kan man passa på att byta ventiler o kamaxel på den juh big_smile sak genast kolla upp någon firma som e hjälpsamma med detta så ja kan få pris på jobbet...

Okej, jag kan tänka mig att det är så... jag har faktiskt sett ett par stycken som har lastbilsturbo men det känns inte vidare lockande.. men det blir nog något åt det hållet som du tipsade om... ska se om ja kan komma över någon bra turbo till ett bra pris... Köper ja begagnat så blir det att den skickas på renovering samt koll på direkten... vill inte sätta in en turbo o det senare visar sig att den är i dåligt skick hmm kompisen har precis förstört 2st turbos just för han köpt o bara tryckt på dem utan att gå igenom dem innan... Okej, ska se vad ja kan få tag i för sprut som ska fungera bra med dom hk som målet ligger på.. big_smile
044pump alltså??? Ska titta på detta big_smile

Nja, jag går hellre lös på lite större/bättre grejer direkt istället för att anpassa o lägga pengar på "första trim" men annars ett mycket gott tips... kanske kan använda mig av det till något annat "löst" projekt wink

R_Uda... tackar för detta jag kommer lätt att titta in på ett studiebesök i erat garage.. numret är sparat och kommer hellre ringa o fråga än att gå in i blindo.. big_smile tackar så mycket för detta...


Detta har jag funderingar på nu.... Sams bilmode har ett 3" avgasssystem som ligger på ett hyfsat pris och speedart.se har ju som sagt x-grenröret som jag vill åt... en besiktningsgodkänd racekatt senare... det e ju ett system med "Optimalt luftflöde"

531-toppen som sitter på ska in för planing, portning, upgraderade ventiler samt bättre kamaxel.. Det samma gäller med insprutet, portning utav detta...

Alu-IC med 3" tryckrör, har nu ingen aning om vilka mått ja ska ha på intercoolern men ska titta upp detta. Tips??

Turbo som klarar mellan 450-500hk utan problem...

Spridare som är i hyfsad storlek och klara mitt mål..

Sprut i samma stil som "torpis" tipsade om, lätt att mappa o som funkar kanon

Kolvar och vevstakar skall vara smidda för att klara stressen som turbon trycker på big_smile


Ska genast kolla årsmodell på motorn... har för mig att det skall vara 93 elle 94...


Tack så mycket allihopa.... Mera tips bara... vad som skulle kunna gå fel eller vad ja mer ska tänka på big_smile

Mvh Dennis
Senast redigerat av Dee_HK (4 november 2007)

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!

385 Inlägg
4 november 2007
#26
Vill gärna hjälpa till lite smile  Jag vet inte om jag skulle ha kört med orginalventiler, lite större skulle jag ha. Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm sitter det på 531 toppen. så det är bara att skaffa större ventiler behöver inte göra om sätena.
en viktig grej är kompförhållandet, nu vet jag inte vad du ska ha för komp/ kompförhållande till 450hk. Bearbetat förbränningsrum m.m

Sattsa mycket på toppen för där ligger de flesta hästarna.
Sen kan man ju också köpa en marinvev, (kan vara svårt att få tag på)
Men den ligger ju på 86 mm slag och är smidd, istället för 80mm slag på alla andra vevar. då får du upp volymen.

Finns så mycket tips och trix ville bara hjälpa till lite smile

Lycka till !


Forummoderator
10 576 Inlägg
5 november 2007
#27
Bara som reflektion så körde Öhman (garagekompis) med 563hk med original 531topp, original insug, betongfylld B230 orignal kolvar, T5kam(om jag minns rätt) 1st 044pump  drivmedel E85.

Nu kör han 700hk med original insug och portad 531 med största ventilerna i original säten.

så altl behöveri tne vara så avancerat, MEN vill man ha en körbar motor så är ju större slagvolym, lägre ladd mm bättre.

tänk på att portad topp och jätteventiler ger låga gashastigheter och således kass bottendrag...  allt har för och nackdelar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Rutinerad förare av "Röda Faran"
95 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
#28
Okej, så toppen e inte så bråttom att göra om alltså tills jag bestämt/kännt efter lite hur jag vill att "karaktären" på bilen ska vara??? Det känns ändå skönt att veta att 531-toppen klarar soppas ändå... då kan jag koncentrera mig på att försöka skaffa fram en smidd marinvev utav volvo penta istället kanske big_smile
Hur lyckades han komma upp i 563hk me orginalkolvar ??? E det p.g.a att han fyllde blocket med betong??? För har läst att orginal kolvar inte ska klara så mycket !!   

Ja, det e faktiskt tänkt att ja inte ska åka runt och köra på 3bars laddtryck utan just för att det ska hålla så planerar ja lite lägre laddtryck med... big_smile känns skönt att man inte e helt ute och cyklar iaf....

Ska se om ja kan leta upp en marinvev till blocket.. Hoppas man kan få tag på det hos penta???

btw, klarade hans insug det med??? inga problem alls med det eller???

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 november 2007
#29
Hade jag byggt motor för 450hk och nöjd mig med 425-450hk så hade jag gjort följande.

B230 -94(?!)Bottendel med oljemunstyckena, i med H-profilstakar, Mahle kolvar, 531topp med Vx3kam samt hårdare fjädrar, Precision SCM 480 HP turbo, Nira i3+ styrsystem, 1000cc spridare, 044 pump, E85  och en mappning hos firma med rototest.   (i grova drag)

gör allt noga, renovera blocket, gör saker snyggt och lägg misnt lika mycket tid på att karossen skall kunan ta hand om 450hk, det är MYCKET pulver!!

marinvev portning och annat är kanske inte helt fel i sig, men inte nödvändigt på något vid enl min erfarenhet.   det kommer ändå dra iväg med mycket $$$ när man märker att bakaxel växellåda koppling mm inte håller...
Senast redigerat av torpis (5 november 2007)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Rutinerad förare av "Röda Faran"
95 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
#30
allt du skrev låter mycket rimligt... något i den stilen jag tänkt mig faktiskt..  Ska börja söka på trådar angående E85 konvertering osv...

Jag antar att det blir att börja nedifrån först då big_smile med stakar och kolvar, sen arbetar jag mig bara uppåt med kam, hårdare ventilfjädrar, grenrör, avgassystem, spridare, ic, turbo, bensinpump, sen blir det en mappning (som du sa "i grova drag") 

Jajjemen, när blocket ändå är isär så blir det byte av lager o dylikt är det tänkt för min del... allting ska hålla bra kvalité... därför ser jag det här mera som ett "långtids projekt" än ett vinter bygge...  okej, men det känns lite skönt att veta att toppen ändå e såpass bra att inte mycket behövs göra med den.....

Mmm, ja e mycket orolig att båda bakaxel o växellåda kommer skickas direkt när den gått igång... förhoppningsvis så hittar ja något bra under byggtiden hoppas jag på :S

Ang. Nira i3 då.. läste lite om det nu hos både autotech och niras hemsida... Det bådar verkligen gott alltså. Trodde aldrig det skulle verka så simpelt men ändrade mig ganska snabbt... o om man ska pilla så som jag tänkt så e det ju det optimala för min del big_smile tackar för det big_smile Har du Nira i3 själv i s40n ?? funkar det bra och är det så lätt att lära sig som ja fick intryck av ???

Mvh

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!

Smålänning
7 883 Inlägg
5 november 2007
#31
Jag har hört att B23 blocken är stabilare än b230 blocken.

Men det var inte det.
Ett tips är att skippa den 8v omoderna skiten och köpa en 16v topp. Flödar betyligt bättre än 8v topparna, och är mycket lättare att ta ut hk med en sån, just på grund av flödet och förbränningsrummets form.
Eftersom flödet är större behöver du inte heller lika mycket ladd, och kan då klara dig med kraftigaste originalstakarna.
Sen ska du givetvis matchporta oavsett vad, om du vill vara seriös...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Rutinerad förare av "Röda Faran"
95 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
#32
twin_cam skrev:
Jag har hört att B23 blocken är stabilare än b230 blocken.

Men det var inte det.
Ett tips är att skippa den 8v omoderna skiten och köpa en 16v topp. Flödar betyligt bättre än 8v topparna, och är mycket lättare att ta ut hk med en sån, just på grund av flödet och förbränningsrummets form.
Eftersom flödet är större behöver du inte heller lika mycket ladd, och kan då klara dig med kraftigaste originalstakarna.
Sen ska du givetvis matchporta oavsett vad, om du vill vara seriös...

Jo jag antar att du har rätt, men ja känner för tillfället att 8v kommer räcka bra ändå... hänvisar till "torpis" tidigare inlägg:

"Bara som reflektion så körde Öhman (garagekompis) med 563hk med original 531topp, original insug, betongfylld B230 orignal kolvar, T5kam(om jag minns rätt) 1st 044pump  drivmedel E85."

så b23 blocken e stabilare??? har inte den blekaste faktiskt angående detta... men mitt block "borde" klara dom 450hk som e tänkt att få ut ur den....

Mvh

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!

The Gunner
182 Inlägg
5 november 2007
#33
Dee_HK skrev:
Okej, så toppen e inte så bråttom att göra om alltså tills jag bestämt/kännt efter lite hur jag vill att "karaktären" på bilen ska vara??? Det känns ändå skönt att veta att 531-toppen klarar soppas ändå... då kan jag koncentrera mig på att försöka skaffa fram en smidd marinvev utav volvo penta istället kanske big_smile
Hur lyckades han komma upp i 563hk me orginalkolvar ??? E det p.g.a att han fyllde blocket med betong??? För har läst att orginal kolvar inte ska klara så mycket !!

Jag har en lärare i skolan som oxå kör me orginalkolvar men dom e ju ner svarvade så det blir lägre kompförhållande och han har ungefär 400-450 häst i den motorn..han kör med me mkt orginal så det behövs som sagt inte så mkt för att komma upp där..garret gt37 e heller inget dåligt aggregat

du kan ju läsa igenom den här om du inte redan har gjort det. mkt bra fakta!! tongue

http://www.gikturbo.se/files/Teoridels.82-121.pdf
Senast redigerat av Cheva_power (5 november 2007)

Keyboard Not Found - Press [F1] to Continue.

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 november 2007
#34
B23 och B230 är nog ungefär samma.  Öhman och Amir huserar i garaget och de kör B230 med 563hk respektive B23 med 579.4hk.    Öhmans block sprack och lite efter så sprack Amirs med...   Öhman fick sponsring på en proffsbyggd bottendel och Amir valde att bygga på en B19 (2liters rödblock) med mindre borrning = mer gods.

men för 450hk spelar det nog ingen roll.

Med 16v topp och turbo blir det trångt (Amir kör det) går inte att besiktigta på några villkår. 8v topp finns original med turbo och där man man med mild mappning och bra avgasvärden mycket väl rulla genom besiktningen utan bekymmer.  Åter igen för 450hk så är det over kill med 16v... ingen nackdel rent tekniskt, men inte nödvändigt.

Nirat är mycket smidigt, det är i regionen 12 kablar som skall kopplas (spridare, tändspolar, vevgivare, kamgivare, tempgivare, mapsensor) Att mappa sprutet funkar med vilken laptop som helst, men någon kunnig bör göra det naturligtvis.

Har i3+ i min S40 och det funkar kanon, bilen har alltid startat och inte strulat någonting. Man får även med funktioner så som Launch controll, closed loop styrning av laddtryck, välja bränslemapp med en switch (bensin/E85) mm. Har även flexiports så du kan sänka laddtrycket på 1:an 2:an... varningssystem som sänker effekten vid för hög värme på insugsluften eller om laddet skenar...   helt enkelt så rackans mycket bättre och smidigare än att mappa originalsprutet.

notera att detta är bara vad jag hade valt... finns 1000 andra väger att gå också om man vill  wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Rutinerad förare av "Röda Faran"
95 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
#35
Hmm, okej.. Men ja känner ändå att smidda kolvar är det bästa alternativet för min del.. Även om detta nu inte behövs så vet ja själv att jag är "något" gasglad vissa stunder o då e det skönt att vara på den säkra sidan... big_smile 
Tror nog också att blocket kommer klara 450hk... som torpis redan har sagt så blir det mycket som hänger på karossen med...
Såg en 740 på illegalt race i somras med 300-350hk i... den dansade som fulla pensionärer vid midnatt... Killen hade verkligen problem att få bilen gå rakt...

Troligen kommer det problemet alltid finnas kvar, men det kan ju sänkas till en viss grad iaf big_smile

Tack för boktipset wink ska försöka skriva ut den någon dag (på jobbet typ tongue ) Jopp, funderade på ett garret gt40 smile skulle nog också vart helt okej... men just nu kommer ja koncentrera mest på kolvar... vid närmare övervägning så låter ja nog orginal vevaxeln sitta kvar så länge... har så mycket tankar av alla tips o ideér  så det inte e sant .. big_smile för att inte tala om allt ja lärt mig nu big_smile 

lägger i3+ systemet på hyllan ett tag nu tongue får se vad som kommer krävas i framtiden big_smile i någon bil ska ja fan ha det för ja blev väldigt impad på dess funktioner... big_smile

Ska på "studiebesök" i skara nu till helgen och titta lite o bolla ideér med en som redan byggt en hållbar motor på b230ft....

Fan jag ska försöka göra en projekt tråd i framtiden så ni kan följa mig o fortsätta med goda tips och idéer wink ...   

Mycket tack till torpis som lärt mig mycket nu big_smile Thnx

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!

8 156 Inlägg
5 november 2007
#36
Det finns två generationer av B230, den första generationens block var lite svagare än B23, den senare generationen av B230 är tåligare än B23.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

The Gunner
182 Inlägg
5 november 2007
#37
tänk på att inte ha för stor turbo heller ..tar bara längre tid att få upp laddet..

Keyboard Not Found - Press [F1] to Continue.

Smålänning
7 883 Inlägg
5 november 2007
#38
Cheva_power skrev:
tänk på att inte ha för stor turbo heller ..tar bara längre tid att få upp laddet..

.. vilket i o för sig skonar växellåda och bakaxel, och även inre delarna av motorn som vevstakarna.

Så det är lite ge och ta...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

123 Inlägg
5 november 2007
#39
Ska du ha så mycket effekt och inte vill lägga hur mkt pengar som hällst så är ju 16v topp att starkt rekomendera!

Gör som Ford köp Volvo!

385 Inlägg
5 november 2007
#40
Det skiljer lite mellan B 23 (79-84) blocket och B 230 (85-). Det senare har cylindrarna hopgjutna upptill och blir därmed stadigare. Gamla B 23 har vattenmantlar runt hela cylindern och blir då vekare vilket lättare leder till sprickbildning vid hård trimning. B 230 blocket från -89 och framåt är bättre då det har grövre ramlager och bättre placering av axiallagret. Samtliga är gjorda i gjutjärnslegering.Generellt kan sägas att gjutnoggranheten är god och blocket brukar inte vara någon källa till problem.

B230 är det bästa blocket smile



Sök