2333
Sök

Vart Ska Jag Börja?? Trim (Volvo)

Rutinerad förare av "Röda Faran"
95 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
#1
Nu har man själv kommit igång med 740n lite, generatorn e på o bilen rullar kanon....
Det e nu dags att börja trimma bilen och jag har verkligen ingen aning vart tusan jag ska börja???

Liksom målet e satt på 450hk och jag själv anser (som säkert måånga andra) att kvalité kommer före kvantité i det här fallet.... vill verkligen inte ställa mig vid vägkanten efter lite "inspirerad" körning o pilla med massa grejer.... .

Lite info om bilen:
en b230ft motor sitter i nu o det e uppställt ladd (dock inte utav mig utan förra ägaren)
2,5" avgassystem sitter samt öppet filter (begagnat)


tacksam för idéer samt "ordnings följd"

Jag är mycket medveten att det kostar pengar med men det ska inte ske på en månad heller big_smile


Mvh


*edit
Lade till "Volvo"i rubriken för tydlighetens skull.
/Moderator

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!

Diktator
433 Inlägg
3 november 2007
#2
Ska du satsa på så många hk så är det nog en ganska prydlig inköpslista du behöver om du ska göra det seriöst.. Nytt bränslesystem från spridare till tankpump. Extraktorgrenrör, Större turbo, Annat tändsystem, annan IC, eventuellt ett 3" avgassystem. Och så får någon annan fylla på. tongue

Varför köra sakta när man kan köra fort?

299 Inlägg
3 november 2007
#3
b230 ft då lär du ju börja me att gå igenom motorn lite grann nya stakar kolvar andra kammar lite nya lager över allt e ju inte fel heller.......sen är det väll bara att forstätta med ett nytt grenrör ny turbu kanske ett nytt insug en annan ic värre bränslepump ett sprut av någe slag 3"avgas hitta en läpmlig koppling som pallar trycket kanske uppgradera växellåda till en m90 så d finns ju lite att pyssla med


870 Inlägg
3 november 2007
#4
Cementfyllt block, porta toppen, större ventiler, andra kammar, smidda kolvar, smidda stakar, strokad vev, arp bultar, turbo modell stor, stor intercooler, typ 4" downpipe och 3" avgassystem resten av biten... E en början iaf.


Rutinerad förare av "Röda Faran"
95 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
#5
Micke754 skrev:
Ska du satsa på så många hk så är det nog en ganska prydlig inköpslista du behöver om du ska göra det seriöst.. Nytt bränslesystem från spridare till tankpump. Extraktorgrenrör, Större turbo, Annat tändsystem, annan IC, eventuellt ett 3" avgassystem. Och så får någon annan fylla på. tongue

Jajjemen, antar att jag nästan e illa tvungen att byta kam med, har redan kollat upp det mesta....

Ic, har jag fått tag i en kille i gbg som kan svetsa åt mig jag håller på att fixa ritning i skrivandes stund.
Ang. spridare så har jag faktiskt inte en blekaste aning om vart tusan jag ska få tag på dem.. detsamma gäller pumpen... har läst att det finns walbro pupar som klarar mycket men frågan e om det är värt eller???? så själva bränsle systemet har jag inte en blekaste om o behöver mera tips angående det, samt tändsystemet.... Vart? Pris? Hur??? 

Grenrör försöker jag fixa men det verkar svårt och lite halvjobbigt att få fram till en 531-topp men jag håller på att få fram det med, snackade med en som hade både x-traktor grenrör och  passande turbo som skulle klara upp till minst 450hk iaf roll

3" system har jag också ett redan på G men jag väntar lite med detta..

och seriöst är faktiskt ett krav.... det måste bli seriöst för att hålla

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!

Rutinerad förare av "Röda Faran"
95 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
#6
hmm, Japp jag funderar på att börja med kolvar, stakar, lager och kamaxlar... börja inifrån så att säga big_smile

Men e det verkligen nödvändigt att fylla blocket med cement???
Hmm, grejen e ju att jag inte e såå jävla grym just inne i motorn så funderar på att lämna bort det så nån firma kanske kan hjälpa mig med ventiler, kolvar o kamaxlar osv.

Tips???

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!

870 Inlägg
3 november 2007
#7
Det är inte själva blocket du fyller, man fyller upp vattenkanalerna i blocket en bit, så kylningen ligger på toppen av kolvarna och i toppen, dvs där man behöver de mest..
Senast redigerat av NickeJ89 (3 november 2007)


Almännt tokig
481 Inlägg
3 november 2007
#8
angående brännsle pump knallar man bara in på tex eu bildelar och köper en tex bocsh 044 sitter org på vissa porchar. klarar ca 500hk, om jag inte minns fel. Vill man vara på  den säkra sidan köper man två.

men om du skall upp til 450 hk måste du bygga botten del på maskin det kommer bli kostsamt om du inte har riktigt bra kontakter och kan skruva själv skulle jag tippa på 75-100 000kr för en schysst och körklar motor.

Inline sixes ist sie scheisse.......

Rutinerad förare av "Röda Faran"
95 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
#9
okej, då får det nog bli något åt det hållet.... man fyller kanalerna själv eller vet ni möjligen någon som kan hjälpa till med det ??? 

Jasså, men då får det bli en sådan pump i sådana fall hehe.... lite närmare förklaring ang bygga botten del på maskin??? jajjemen jag e mycket medveten om att det kommer kosta men nu har jag inte såå bråttom att få ordning på "alla" 450hk på stört.... men jag räknade i "runda" slängar runt 70 000 iaf så då vart det inte så fel gissat iaf ... big_smile

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!

870 Inlägg
3 november 2007
#10
Jag vet faktiskt inte var man kan få blocket cementfyllt, vet inte hur avancerat det är om man kan göra det själv. Går kanske att höra med något motor-företag.... Fråga andra här på garaget som har betongfyllt och fråga om dom gjorde det själv eller vilket företag och pris m.m


Rutinerad förare av "Röda Faran"
95 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
#11
ja det ska jag göra, antar att det blir "insidan" jag kommer få börja med först!!! det verkar nästan iaf där dom flesta pappren kommer ligga iaf.... det ena e säkert dyrare än det andra big_smile tur att det inte e själva bruksbilen som ska trimmas smile

Btw så vet ja att sams bilmode har en hel del grejer till 740 o funderar på att ringa dom o fråga om deras råd vart ja ska börja.... ngn som haft kontakt med dom???

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!

176 Inlägg
3 november 2007
#12
e du inte så insatt men kan lägga 70papp så köp en färdig motor, d går inte att "små-bygga" mot 450hk o köra typ under tiden me den motor man bygger. För 450hk ur den motor som ska hålla får du göra om/byta d mesta. Bygga botte=nedre delen av motorn vev, vevstakar, kolvar, o olja i viss mån.

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...

Rutinerad förare av "Röda Faran"
95 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
#13
hittade ett inlägg av sharky som lyder så här
Sharky skrev:
Betong är väl så där. Det finns bättre material att fylla med. Expanderande material är lömska eftersom man trycker cylindrarna ovala. Dock så måste man alltid kontrollera ovalitet efter en fyllning. Ett annat problem med betong är att det är sprött så för att undvika att täppa igen alla kvarvarande kylkanaler med betong så måste man täcka med typ tvåkomponent gjutharts.

Dock så är detta med att fylla en sniklösning. Det finns två andra sätt som är betydligt bättre. Det en är givetvis att borra in riktiga foder av tex Nicasil eller att staga med nerpressade stänger. Hur förstår man när man tex lyfter toppen på en nyare Volvomotor och funderar ett tag.

Allt detta gör man därför att höga effektuttag innebär våldsamma cylindertryck och kombinerar man det med långa slag så får man dessutom rejäla sidokrafter i loppen.

Notera att man pratar om höga effektuttag per liter här. Måhända typ 250Hkr/liter eller nåt sånt. Även på jänkeåttor så får man problem vid typ 2000Hkr i åtta liter. I tex sådant block som jag har i min Volvo, ett B234 block, så klarar man åtminstone 600Hkr innan man börjar få problem med sviktande cylinderväggar.

/Göran

Antar att betongfyllt block är lite onödigt än ????

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!

Rutinerad förare av "Röda Faran"
95 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
#14
cossiebool skrev:
e du inte så insatt men kan lägga 70papp så köp en färdig motor, d går inte att "små-bygga" mot 450hk o köra typ under tiden me den motor man bygger. För 450hk ur den motor som ska hålla får du göra om/byta d mesta. Bygga botte=nedre delen av motorn vev, vevstakar, kolvar, o olja i viss mån.

Eller hur jag förstår dig... men jag har så kjag kan lägga ut lite cash då och då o greja typ 70% själv... Men jag har ju en annan bruksbil med alltså.... jag har ju inte tänkt att byta en sak o plocka ihop allt sen för att senare att plocka isär allt...

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!

176 Inlägg
3 november 2007
#15
Dee_HK skrev:
cossiebool skrev:
e du inte så insatt men kan lägga 70papp så köp en färdig motor, d går inte att "små-bygga" mot 450hk o köra typ under tiden me den motor man bygger. För 450hk ur den motor som ska hålla får du göra om/byta d mesta. Bygga botte=nedre delen av motorn vev, vevstakar, kolvar, o olja i viss mån.

Eller hur jag förstår dig... men jag har så kjag kan lägga ut lite cash då och då o greja typ 70% själv... Men jag har ju en annan bruksbil med alltså.... jag har ju inte tänkt att byta en sak o plocka ihop allt sen för att senare att plocka isär allt...

Ok, d är ju en massa som bör göras. Börja me botten, köp stakar (parner) och kolvar (je) sen slipa veven, köp alla lager, borra/horna blocket och sätt ihop d. då har du grunden till en schysst/pålitlig maskin. Spridare finns "överallt" tror du behöver spridare mellan 600-750cc, sen sparar du ihop t ett bra sprut (haltec, nira, autronic). sen e d bara att skaffa turbo, grenrör och försök hitta en klar "turbo-topp". skulle ja gjort iaf...

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...

Diktator
433 Inlägg
4 november 2007
#16
Du bör igentligen försöka få tag på en marinvev också. Sitter i volvo penta marin motorer.. Alltså marinvarianten av B230.. Dom vevaxlarna är kraftigare. Annan kam är att rekommendera.. lite budjet igen är en orginal volvo vx3kam som sitter i t.ex volvo 940 GLE 92- angående sprut så tror jag att det räcker med ett såkallat "piggyback" system. Finns på t.ex www.creatix.se Eventuellt ett lite värre system så du kan styra tändningen också. Du kan läsa lite om sådant på Creatix hemsida.. Jag tror faktiskt att orginal kolvar och stakar räcker för uppåt 450hk. Vad har du för växellåda? Om du har en M47 (5vxl) Lär du byta ut den mot antingen en m45 (4vxl) eller en m46 (4vxl + overdrive) eller en M90 låda från t.ex en 940. Eller om du vill slå på stort en Bmw getdrag 6vxl låda med ombyggd sprängkåpa Det är ganska populärt och man brukar kunna hitta färdigbygda på t.ex blocket.se.

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Rutinerad förare av "Röda Faran"
95 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
#17
Micke754 skrev:
Du bör igentligen försöka få tag på en marinvev också. Sitter i volvo penta marin motorer.. Alltså marinvarianten av B230.. Dom vevaxlarna är kraftigare. Annan kam är att rekommendera.. lite budjet igen är en orginal volvo vx3kam som sitter i t.ex volvo 940 GLE 92- angående sprut så tror jag att det räcker med ett såkallat "piggyback" system. Finns på t.ex www.creatix.se Eventuellt ett lite värre system så du kan styra tändningen också. Du kan läsa lite om sådant på Creatix hemsida.. Jag tror faktiskt att orginal kolvar och stakar räcker för uppåt 450hk. Vad har du för växellåda? Om du har en M47 (5vxl) Lär du byta ut den mot antingen en m45 (4vxl) eller en m46 (4vxl + overdrive) eller en M90 låda från t.ex en 940. Eller om du vill slå på stort en Bmw getdrag 6vxl låda med ombyggd sprängkåpa Det är ganska populärt och man brukar kunna hitta färdigbygda på t.ex blocket.se.

tackar micke754 och cossiebool för tipsen, ska genast börja kolla upp stakar, kolvar och vevaxlar samt ny kammar hehe.. o allt annat ni tipsat om...
Angående kolvarna o stakar så e ja ganska säker på att orginal inte räcker... har hört att dom möjligen klarar upp till 350 men inte över 400...

Min växellåda??? det ska nog sitta en halvsynkad m90 låda i den, om nu dom finns halvsynkade... med förstärkt 3:a på den... tror du att den håller ??? Funderar faktiskt på en getdrag låda men vetifan hur det blir på besiktningen...

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!

Diktator
433 Inlägg
4 november 2007
#18
M90 lådorna är bland dom finaste och hållbaraste lådorna man kan få tag på. så det ska nog inte vara nått problem alls. smile

Varför köra sakta när man kan köra fort?

106 Inlägg
4 november 2007
#19
kolla på www.klracing.se dom har lite roliga saker till volvo.

4 670 Inlägg
4 november 2007
#20
till o börja me köp en planad o portad 531 topp, X-grenrör finns billigt på speedart.se smidda kolvar och stakar, stora spridare, stor fet turbo, alu ic, vevaxlar, nya kammar m.m en start
Senast redigerat av mickius (4 november 2007)



Sök