3187
Sök

Mds x-max serien

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 november 2005
Trådstartare
Måste säga att XMAX basarna mds har är GRYMT o då menar jag ÄKLIGT BRA!! Vi byggde en låda till en x-max 10a idag på jobbet på endast 2½l och den lät BRAA!! undra hur en dls 10a skulle låta i en 2½l låda wink

Bmw osv..

136 Inlägg
8 november 2005
2.5 liter ?

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 november 2005
Trådstartare
ja skit liten

Bmw osv..

40 Inlägg
8 november 2005
Hehe fick ens elementet plats i den lådan? Eller är den utanpå monderad?

21 761 Inlägg
8 november 2005
Det blir ju nästan ingenting kvar när man stoppar in elementet i lådan. Ja, jag har ju inte provat själv så egentligen borde jag hålla tyst, men njaa. Lät skumt.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 november 2005
Trådstartare
haank:de fick plats ganska precis vi fick slipa uten grop i lådan så det skulle få plats

Drönirettab: precis NÄSTAN ingen ting kvar men lite fanns och det räckte för xmaxen att spela bra big_smile den basen e grym asså den spelar bra i en 2½l låda tänk er då i 30l

Bmw osv..

21 761 Inlägg
8 november 2005
Jaha, där hör man.

SSS -12
3 217 Inlägg
8 november 2005
Det var nog det mest otroliga jag hört, men det är kul att det blev bra iallafall! smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

21 761 Inlägg
8 november 2005
Rekomenderad volym enligt mds är 13-20 liter, tror inte att det ger så mycket mer med 30 liter. Den bottnar nog bara lättare.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 november 2005
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Rekomenderad volym enligt mds är 13-20 liter, tror inte att det ger så mycket mer med 30 liter. Den bottnar nog bara lättare.

sant  tog bara exempel vet inte vad som rekomonderas på den

Bmw osv..

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 november 2005
Trådstartare
Fuckface skrev:
Det var nog det mest otroliga jag hört, men det är kul att det blev bra iallafall! smile

Hehe sa lådan skulle gömmas i sidofacket i bagage luckan han ville inte att tjejen skulle se att han köpt baslåda tror ja big_smile

Bmw osv..

Hewi
571 Inlägg
9 november 2005
Tror knappast att den spelar under 60hz i en sånn liten låda.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

859 Inlägg
9 november 2005
Det tror inte jag heller= spelar inte alls bra som bas. Är lådan TÄT lär den dessutom vara tungdriven någe grymt.

/Theo

10 287 Inlägg
9 november 2005
Ugh....2,5 liter. Midbas?

Rekommenderad lådvolym (sluten) är 18 liter. Qts=0.37 vilket innebär att den inte bör gå i så liten låda att det kan definieras som "acoustic Suspension" där gränsen är Vas/3 = 11 liter.

Med 18 liter har man -3dB vid 48.6Hz. Titta här på ett exempel på vad som händer om man går ner till halva rekommenderad volym:

http://www.silcom.com/~aludwig/Sysdes/E … _fresp.gif

(röd linje är när man lallar med basportar).

Så med 2,5L blir det en midbas med kanske en rejäl puckel på 80Hz och inget under, vilket är ett sätt man brukar eq:a baskaggar på för att spela lungorna ur folk när man rattar PA.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

533 Inlägg
9 november 2005
Sharky skrev:
Så med 2,5L blir det en midbas med kanske en rejäl puckel på 80Hz och inget under, vilket är ett sätt man brukar eq:a baskaggar på för att spela lungorna ur folk när man rattar PA.

/Göran

Du menar som träklubba på dubbla oljeskinn i en lätt tejpad Zickos-kagge..!!??

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

719 Inlägg
9 november 2005
en 10" i en låda som är 2.5l tycker det låter omöjligt att få inte en 10:a i en så liten låda! Om den inte ligger slimmad runt elementet eller är det 2,5 utöver den volymen elementet tar upp?

bygger man en låda i form av ett rör är den 5cm djup och ja har inte sätt nån 10:a som e 5cm djup.

live free, die young.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
9 november 2005
Trådstartare
Jag orkar inte tråkigt att berätta något när precis ALLA ger negatvia kommentarer och inte ens tror än

Bmw osv..

Administratör
11 911 Inlägg
9 november 2005
Scratch skrev:
en 10" i en låda som är 2.5l tycker det låter omöjligt att få inte en 10:a i en så liten låda! Om den inte ligger slimmad runt elementet eller är det 2,5 utöver den volymen elementet tar upp?

bygger man en låda i form av ett rör är den 5cm djup och ja har inte sätt nån 10:a som e 5cm djup.

Eller en större låda där elementet får plats i, och sen lägger du i ett par påsar med sand eller ris wink

(jag är inte helt seriös, men det bör ju funka ... )

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

1 741 Inlägg
9 november 2005
2.5L låter inte så passande till basen men måste man så måste man :-P får basen plats i lådan eller har du fasvänd? korgen utåt?

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
9 november 2005
Trådstartare
korgen är inne ilådan och den får precis plats vi slipa ut lite gropar inne i lådan så de skulle bli lite luftigara SYND ATT JS INTE FOTA BYGGET

Bmw osv..

Nyaste forumtrådarna

Sök