Måste säga att XMAX basarna mds har är GRYMT o då menar jag ÄKLIGT BRA!! Vi byggde en låda till en x-max 10a idag på jobbet på endast 2½l och den lät BRAA!! undra hur en dls 10a skulle låta i en 2½l låda
Det blir ju nästan ingenting kvar när man stoppar in elementet i lådan. Ja, jag har ju inte provat själv så egentligen borde jag hålla tyst, men njaa. Lät skumt.
haank:de fick plats ganska precis vi fick slipa uten grop i lådan så det skulle få plats
Drönirettab: precis NÄSTAN ingen ting kvar men lite fanns och det räckte för xmaxen att spela bra den basen e grym asså den spelar bra i en 2½l låda tänk er då i 30l
Rekommenderad lådvolym (sluten) är 18 liter. Qts=0.37 vilket innebär att den inte bör gå i så liten låda att det kan definieras som "acoustic Suspension" där gränsen är Vas/3 = 11 liter.
Med 18 liter har man -3dB vid 48.6Hz. Titta här på ett exempel på vad som händer om man går ner till halva rekommenderad volym:
Så med 2,5L blir det en midbas med kanske en rejäl puckel på 80Hz och inget under, vilket är ett sätt man brukar eq:a baskaggar på för att spela lungorna ur folk när man rattar PA.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Så med 2,5L blir det en midbas med kanske en rejäl puckel på 80Hz och inget under, vilket är ett sätt man brukar eq:a baskaggar på för att spela lungorna ur folk när man rattar PA.
/Göran
Du menar som träklubba på dubbla oljeskinn i en lätt tejpad Zickos-kagge..!!??
I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.' Min sida på www.fotosidan.se
en 10" i en låda som är 2.5l tycker det låter omöjligt att få inte en 10:a i en så liten låda! Om den inte ligger slimmad runt elementet eller är det 2,5 utöver den volymen elementet tar upp?
bygger man en låda i form av ett rör är den 5cm djup och ja har inte sätt nån 10:a som e 5cm djup.
en 10" i en låda som är 2.5l tycker det låter omöjligt att få inte en 10:a i en så liten låda! Om den inte ligger slimmad runt elementet eller är det 2,5 utöver den volymen elementet tar upp?
bygger man en låda i form av ett rör är den 5cm djup och ja har inte sätt nån 10:a som e 5cm djup.
Eller en större låda där elementet får plats i, och sen lägger du i ett par påsar med sand eller ris
(jag är inte helt seriös, men det bör ju funka ... )
"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."