3293
Sök

Mds x-max serien

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
9 november 2005
Trådstartare
reaktionen när den va klar "Fan dom här jävla basarna är helt otroliga går ju göra hur liten sonhelst trodde aldrig detta skulle funka och det låter ju ändå hyffsat" så sa chefen på mds concept store

Bmw osv..

10 287 Inlägg
9 november 2005
.....men det blir ingen djupbas längre. Samt att man får en puckel i frekvensgången. Och det har inget med märke, färg på konen, eller nåt sånt att göra, bara med Thiele-Small parametrarna som obenhörligen ger ett sådant resultat.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
9 november 2005
Trådstartare
Sharky skrev:
.....men det blir ingen djupbas längre. Samt att man får en puckel i frekvensgången. Och det har inget med märke, färg på konen, eller nåt sånt att göra, bara med Thiele-Small parametrarna som obenhörligen ger ett sådant resultat.

/Göran

sant sedan kan jag inte så mkt om biljud men xmax basarna är inte byggda för att spela djupbas heller djupbas har man väl bara till hiphop osv?

Bmw osv..

10 287 Inlägg
10 november 2005
"Djupbas" för mig som gillar icke-syntetisk musik är 40 Hz. Och dit spelar dessa x-max i korrekt låda. (f(-3dB) = 48,6 Hz i sluten bilstereolåda)
Nu har jag inget högtalarberäkningsprogram så att jag kan räkna ut hur frekvensgången skulle se ut i Vb=2.5 liter, men jag skulle kunna gissa på f(-3dB) runt 60Hz och en 3 dB puckel nånstans 80 -100 Hz.

/Göran

(Groucho Marx).

859 Inlägg
10 november 2005
UseDubbelTurbo skrev:
reaktionen när den va klar "Fan dom här jävla basarna är helt otroliga går ju göra hur liten sonhelst trodde aldrig detta skulle funka och det låter ju ändå hyffsat" så sa chefen på mds concept store

Det visar ju vad den "chefen" kan...

Precis som sharky säger så är det inte längre någon bas vi talar om och dessutom så bli midbaslådan grymt peakad och tungdriven med ett sånt element i den lilla lådvoymen! Så att den skulle spela bra... tja allt är ju relativt:-)

/Theo

494 Inlägg
10 november 2005
vare sig de låter bra eller inte de intressanta
är ur i helv... de fick plats med basen 2,5 lite de är en låda som är 10 hög och sidorna 25 eller hur ?? och en tio tumms bas är ju 25,4 :S

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

10 287 Inlägg
10 november 2005
Djupt? Omöjligt. Mät upp den så får du se. Då skulle vi helt plötsligt ha invaliderat över 300 år av modern fysik.

Snärt? Tja, många tycker att puckeln som blir resultatet (bashöjning runt 100Hz) är trevligt så där kan det ligga. Tyvärr så får du ringningar på köpet så den kommer inte att låta rent.

Mvh
Göran

bmw750 skrev:
får jag lov att störa er lite lite?? varför kan man då bygga låda på 2,5 liter o få den att spela nåt så in i HE**E?? både djupt o i snärten??

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
10 november 2005
Men ge dig nån gång.

Förstår du inte hur absurt det är att påstå nåt sånt.
Ett konelement med en dämpande upphängning kan definieras (entydigt) mha en uppsättning parameterar som kallas Thiele-Small.
Ur dessa parameterar kan man räkna ut hur elementet kommer att bete sig i olika slags lådor.
Det finns vissa approximationer i dessa parametrar, tex att man förutsätter oändligt styv kon mm. Men INGEN av dessa approximationer är av sådan art att den exakta verkligen skulle ge ett bättre resultat.
Mätningar på högtalare i kabinett har sedan verifierat att Thiele-Small är en uppsättning parametrar som stämmer.

Det har inget med hur kompetent man är , det är en fysikaliskt verklighet.

Du kan lura Thiele-Small genom att aktivt mäta och återföra koninformation, endera via konen eller via spolen, typ "Ace-Bass" och på så sätt spela djupare i liten låda än vad Thiele-Small säger. Men detta var utanför scopet på denna tråd.

Din polare, vad har han för medlemsnummer i AES? Det är där dom kompetenta finns. Eller mäter ni kompetens i watt?

/Göran

(Groucho Marx).

71 Inlägg
10 november 2005
bmw750 skrev:
o fan...

då har polaren gjort ett under då??
han byggde en låda i den storleken, o jag kan säga att det såelade nåt så fruktanvärt gött..

både lågt, o snärt...

men sen är han en av dom som är mest kompetent inom området..
han kör över fem tusen watt hemma, sen bilen skall vi inte prata om..

hehe jadu dom 5 tusen watten , vad får han dom ifrån?? har han seriekopplat några brödrostar eller?? tongue tongue annars så skulle jag gärna vilja veta vad han får ut det av..

10 287 Inlägg
11 november 2005
Och då tar vi och för debatten Framåt pojkar, inte slira runt på tvären tack.

Göran
Moderator

(Groucho Marx).

21 761 Inlägg
11 november 2005
Tänkte visa lite uträkningar från mitt program.

Om man har 2,5 liter odämpat netto, vilket skulle innebära elementet vänt utåt, så blir det en peak på ca 2db vid ca 110hz. F-3db blir 95hz, f-12db blir 58hz.

Jaa, någon subbas blir det inte ialla fall.

Driver
2 111 Inlägg
11 november 2005
Deejay_Alive skrev:
bmw750 skrev:
o fan...

han byggde en låda i den storleken, o jag kan säga att det såelade nåt så fruktanvärt gött..

både lågt, o snärt...

hehe jadu dom 5 tusen watten , vad får han dom ifrån?? har han seriekopplat några brödrostar eller?? tongue tongue annars så skulle jag gärna vilja veta vad han får ut det av..

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.. Det finns hos mig "

Kan du visa lite av ditt perfekta ljud? stor i orden liten på...eller hur var det nu.

sorry sharky men känner mig tvungen.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

71 Inlägg
11 november 2005
Janken skrev:
Deejay_Alive skrev:
bmw750 skrev:
o fan...

både lågt, o snärt...

Kan du visa lite av ditt perfekta ljud? stor i orden liten på...eller hur var det nu.

jag kan ju för alla er som räknar watt hänvisa till mitt andra inlägg i en annan tråd.. vi kan säga så här.. ta och räkna ut hur mycket ström du har i en bil.. sen kan vi säga såhär också.. för att spela ut 5kw med hemmagrejer så krävs det pa grejer.. och då kan vi säga såhär , hur mycket ström drar pa grejer?? lite mer än vad ett standard proppskåp hemma klarar.. sen så kan vi ju allihopa här räkna ut tillsammans hur man får fram över 5000 watt i en bil.. gör den beräkningen för mig.. snälla.. du klarar inte ens få ut 1000 watt ur en bil.. ta och räkna ut hur mycket ström man skulle behöva för 1000watt.. det är ganska mycket mer än vad du har i en vanlig bil.. visst du tycker det låter högt som fan inne i bilen , men hur stor volym är det du spelar på då?? det räcker med 100 riktiga watt i en bil så har du så det räcker och blir över en bra bit , den som inte fattar den , jadu.. den ska då fan inte hålla på med bilstereo..

ledsen , men det verkar inte som någon här verkligen vet hur det går till...
jag har precis läst både kursen BB1 och BB2 på elsidan.. så den som har något att till lägga.. gör det eller säg ingenting.. för det är så det ligger till..

Driver
2 111 Inlägg
11 november 2005
Deejay_Alive skrev:
Janken skrev:
Deejay_Alive skrev:

jag kan ju för alla er som räknar watt hänvisa till mitt andra inlägg i en annan tråd.. vi kan säga så här.. ta och räkna ut hur mycket ström du har i en bil.. sen kan vi säga såhär också.. för att spela ut 5kw med hemmagrejer så krävs det pa grejer.. och då kan vi säga såhär , hur mycket ström drar pa grejer?? lite mer än vad ett standard proppskåp hemma klarar.. sen så kan vi ju allihopa här räkna ut tillsammans hur man får fram över 5000 watt i en bil.. gör den beräkningen för mig.. snälla.. du klarar inte ens få ut 1000 watt ur en bil.. ta och räkna ut hur mycket ström man skulle behöva för 1000watt.. det är ganska mycket mer än vad du har i en vanlig bil.. visst du tycker det låter högt som fan inne i bilen , men hur stor volym är det du spelar på då?? det räcker med 100 riktiga watt i en bil så har du så det räcker och blir över en bra bit , den som inte fattar den , jadu.. den ska då fan inte hålla på med bilstereo..

jag har precis läst både kursen BB1 och BB2 på elsidan.. så den som har något att till lägga.. gör det eller säg ingenting.. för det är så det ligger till..

Var inte ens det jag ifrågasatte men du pluggar säkert på bra o lär dig nyttiga saker smile. vill se ditt superba ljudbygge som du uppenbarligen har?
eller är det bara snack?

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

71 Inlägg
11 november 2005
Janken skrev:
Deejay_Alive skrev:
Janken skrev:

Var inte ens det jag ifrågasatte men du pluggar säkert på bra o lär dig nyttiga saker smile. vill se ditt superba ljudbygge som du uppenbarligen har?
eller är det bara snack?

super bygge har jag aldrig sagt.. jag har en pa anläggning.. och en ljudprocessor av märket dBX för den som vet vad det är..

10 287 Inlägg
11 november 2005
Ohhh....det kliar.....attan....jag kunde inte hålla mig.

Bara så Deejay_Alive vet min bakgrund om han börjar undra.

Jag är 47 år, uppväxt på vattenkraftverk, Ingenjör Elektronik, Civ Ing Elkraft/mätteknik.
Konstruerat elektronik i yrket sedan ca 1983. (allt mellan mätsystem för pansarvärnsrobotar i attackhelikoptrar till stora mixerbord)
Arbetat som gymnasielärare för gamla ingenjörsutbildningen och haft ämnena elektronik, systemteknik och reglerteknik.
Jobbat som discjockey 1985 - 1989
Jobbat i PA branschen 1987 - 1997 (rigger, ljudtekniker, installatör, konstruktör)

Och ja, jag vet vad ett proppskåp är, och ja, jag vet vad en ljudprocessor är och ja, jag vet hur en PA anläggning ser ut (största jag har riggat och ställt in var NKOTB på Globen: 120kW) och ja, jag vet hur mycket 1000W är.

"BB1 och BB2", vad lär man sig där måntro.

Mvh
Göran

(Groucho Marx).

71 Inlägg
11 november 2005
bmw750 skrev:
måste göra ett inlägg, trots att jag inte är kvar här, men som sagt jag kan hålla med sharky, o janken me... tyvärr deejay, men du har som man säger "no clue" angånde stereo, dags o plugga på lite..

jag kör över tretusen watt i bilen..
sen till min gode vän som kör över fem tusen watt hemma, det skall tilläggas att det är inga problem, om man anser att man har den strömkapaciteten så...

dags att återgå till böckerna, som sagt du lär dig fortfarande, ta åt dig av det som skrivs, fråga gärna lärarna, det kan vara en bra sak..
ingen personlig kritik, bara konstruktivt råd...
sen till BB1 o BB2, var läser du? och det innebär??
vad jag vet så ingår inte stereo i ellära...

nej men däremot effekter , och det är ett antal 100 amp som behövs för 1000 watt så ni kan ju fortsätta drömma och den effekter och dom talspolarna.. den kan man ju sätta in 10 stycken 100 watt och tycka att man har 1000watt.. tongue

71 Inlägg
11 november 2005
så jag skulle vilja se alla batterier du måste ha för att få ut den effekten , det är ju ganska många , så kör du lastbil med släp?

158 Inlägg
11 november 2005
deejay_alive

jag undra bara om denhär "perfekta ljudanläggningen" e den du har på hemsidan, isåfall har du knappast spelat på annat än knattediscon..

//mvh Per

71 Inlägg
11 november 2005
SANDVIK RACING |FIN| skrev:
deejay_alive

jag undra bara om denhär "perfekta ljudanläggningen" e den du har på hemsidan, isåfall har du knappast spelat på annat än knattediscon..

ja precis för du vet ju exakt vad det är för element tongue

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök