3048
Sök

Frågor angående trim till 230 f motor !!

Fetast i stan !!
991 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
#1
Hej  tänkte trimma bilen lite tills i vår/sommar 08   
Bil: Volvo 740 - 88
Motor: B230 F
Vxllåda: M47
Planer:  Plana o porta toppen , v-kam, extraktor grenrör, 2,5" sportsystem, värre spridare, höja bränsletrycket en aning, ta bort fläkten ersätta o med elfläkt ,tanka etanol och sen sätta i en turbo koppling !

Ska även lätta bilen lite :  Draget ska väck, baksätet ska tas bort , reservhjulsbaljan ska bort och ersättas med en plan plåtbit p.g.a. att jag ska ha röret ut i mitten bak,
bakrutorna ska ersättas utav plast/plexiglas,  eventuellt ska bur byggas smile

Bakaxeln ska svetsdiffas

Mina frågor är nu:  vad ska man använda för spridare ?? Passar turbo kopplingen rakt av ??   Uppskattningsvis hur många hästkrafter kan detta ge ??

Mvh Emil
Senast redigerat av Klorin_Elvis (5 november 2007)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
#2
Är inte v-kamen den värsta kamen till insprut motorer utan turbo ??   
Hur mycket kan man plana en topp utan att bilen går som en påse skit ????

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

120 Inlägg
6 november 2007
#3
Hej! Jag tänkte trimma min b230f motor en gång i tiden å gick till en som fixat MÅNGA bilar, han berättade att han fixat många sådana toppar och bilarna går bara sämmre för att de inte tänkt på att man måste mappa om bilen, men det var en som bara ströp returen för bränslet å fick konstant högt tryck vilket resulterade i att bilen drog 2,5 l/mil oavsett körning, visst den gick väl bra men de inte så kul när den drar så mycket.

angående e85 så blir det krångel med lambdavärden osv. osv. dessutom bör man plana toppen ordentligt och öka bränsle-luft förhållandet!

Mvh Emil

The one and only
1 091 Inlägg
7 november 2007
#4
Klorin_Elvis skrev:
Är inte v-kamen den värsta kamen till insprut motorer utan turbo ??   
Hur mycket kan man plana en topp utan att bilen går som en påse skit ????

K kamen är ju oxå en kam från en insprutningsmotor wink 1-2mm kan man ta av toppen utan problem. 

Amazon-Peter skrev:
........vad har du för system på bilen? 2.2 eller 2.4tongue

det är 2.2 tongue


Edit: spridare från en turbo borde ju räcka om inte orginal hänger med. Sen större LMM eller höja bränsletrycket lagom mycet.
Senast redigerat av Volvo Knugen (7 november 2007)

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Fetast i stan !!
991 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
#5
Volvo Knugen skrev:
Klorin_Elvis skrev:
Är inte v-kamen den värsta kamen till insprut motorer utan turbo ??   
Hur mycket kan man plana en topp utan att bilen går som en påse skit ????

K kamen är ju oxå en kam från en insprutningsmotor wink 1-2mm kan man ta av toppen utan problem. 

Amazon-Peter skrev:
........vad har du för system på bilen? 2.2 eller 2.4tongue

det är 2.2 tongue


Edit: spridare från en turbo borde ju räcka om inte orginal hänger med. Sen större LMM eller höja bränsletrycket lagom mycet.

Ja men att lyckas hitta en k-kam med spår till fördelare i bak kant utan att det kostar skjortan tror inte jag är så lätt roll    tänkte eventuellt slänga i riktiga etanol spridare från hi-tuning !
hur får man en större lmm att passa ?
Bränsletrycket ska höjas lite granna smile

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

10 287 Inlägg
7 november 2007
#6
Gör som vi gör i vårat garage - fräs ett spår.

/Göran

Klorin_Elvis skrev:
Ja men att lyckas hitta en k-kam med spår till fördelare i bak kant utan att det kostar skjortan tror inte jag är så lätt roll

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 670 Inlägg
7 november 2007
#7
varför inte trycka i en turbomatad motor istället? måste vara smidigare o billigare?


Fetast i stan !!
991 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
#8
mickius skrev:
varför inte trycka i en turbomatad motor istället? måste vara smidigare o billigare?

Vill inte ha en motor som inte kan andas självmant big_smile  vill ha manliga hästkrafter och visa dom som kör turbo att bilar utan oxå kan smile

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
#9
Är ett lättat svänghjul något att ha ???  för det måste väl ge en del extra kusar ??

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

120 Inlägg
7 november 2007
#10
Klorin_Elvis skrev:
Är ett lättat svänghjul något att ha ???  för det måste väl ge en del extra kusar ??

Nja inte betydligt på en lätt trimmad motor. den blir bara svårkörd i stan!

släng i en äldre motor med förgasare ist! finns mycket delar på blocket!!

Mvh Emil

Fetast i stan !!
991 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
#11
v4_backram skrev:
Klorin_Elvis skrev:
Är ett lättat svänghjul något att ha ???  för det måste väl ge en del extra kusar ??

Nja inte betydligt på en lätt trimmad motor. den blir bara svårkörd i stan!

släng i en äldre motor med förgasare ist! finns mycket delar på blocket!!

Mvh Emil

Vill inte ha en förgasare neutral   vad menar du med att den blir svår körd i stan ??

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Dr Snuggles
956 Inlägg
7 november 2007
#12
Klorin_Elvis skrev:
v4_backram skrev:
Klorin_Elvis skrev:
Är ett lättat svänghjul något att ha ???  för det måste väl ge en del extra kusar ??

Nja inte betydligt på en lätt trimmad motor. den blir bara svårkörd i stan!

släng i en äldre motor med förgasare ist! finns mycket delar på blocket!!

Mvh Emil

Vill inte ha en förgasare neutral   vad menar du med att den blir svår körd i stan ??

Blir värre gas-svar, och svårare att köra iväg på låga varv .

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

120 Inlägg
7 november 2007
#13
okej men mekaniskt insprut kan iaf vara något att tänka på! de är något lättare å billigare att trimma den (mekaniskt) utan en massa dyr mappning!

Jo när man lättar ett svänghjul så blir den orolig på gasen och vridmomentet vid stårt från stillastående blir mycket dåligt! = Inte roligt i stan!

The one and only
1 091 Inlägg
8 november 2007
#14
Klorin_Elvis skrev:
Ja men att lyckas hitta en k-kam med spår till fördelare i bak kant utan att det kostar skjortan tror inte jag är så lätt roll    tänkte eventuellt slänga i riktiga etanol spridare från hi-tuning !
hur får man en större lmm att passa ?
Bränsletrycket ska höjas lite granna smile

Det finns nytillverkade "K kamar" med spår i bak kant (kostar typ 1000-1500:-) wink annars är det ju bara o ta fram rondellen haha Luftmassemätare går att bygga om så att storleken passar lagom till dom större spridarna (öka arean lika mycket i % som man ökar spridarstorleken) smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

huh?
10 427 Inlägg
8 november 2007
#15
Ska ju finnas nån firma som säljer chip till B230F LH 2.4 tongue
(Inte 'Hi Tuning' utan nån annan svensk firma).

Men då lär du ju uppgradera till LH 2.4 och punga ut lite
till ingen större nytta. Men unikt wink


10 287 Inlägg
8 november 2007
#16
Skratta inte. Vi har gjort så i vårat garage också och det funkar alldeles utmärkt.

/Göran

Volvo Knugen skrev:
annars är det ju bara o ta fram rondellen haha

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

486 Inlägg
8 november 2007
#17
Sharky skrev:
Skratta inte. Vi har gjort så i vårat garage också och det funkar alldeles utmärkt.

/Göran

Volvo Knugen skrev:
annars är det ju bara o ta fram rondellen haha


He he he. Ja varför skulle det inte funka? Det e ju bara ett spår.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

The one and only
1 091 Inlägg
9 november 2007
#18
Sharky skrev:
Skratta inte. Vi har gjort så i vårat garage också och det funkar alldeles utmärkt.

/Göran

Volvo Knugen skrev:
annars är det ju bara o ta fram rondellen haha


Men är det inte noga med vinkeln på spåret i förhållande till nockarna då?

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

10 287 Inlägg
9 november 2007
#19
Inte på bilar med elektronisk tändning där tändpunkt styrs av separat trigger. Då skall ju bara fördelaren vara så pass rätt att den skickar ut gnista till rätt stift.
Så några grader hit eller dit är värdsligt.

/Göran

Volvo Knugen skrev:
Men är det inte noga med vinkeln på spåret i förhållande till nockarna då?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Tekniskt freak
14 Inlägg
12 december 2007
#20
Klorin_Elvis skrev:
Volvo Knugen skrev:
Klorin_Elvis skrev:
Är inte v-kamen den värsta kamen till insprut motorer utan turbo ??   
Hur mycket kan man plana en topp utan att bilen går som en påse skit ????

K kamen är ju oxå en kam från en insprutningsmotor wink 1-2mm kan man ta av toppen utan problem. 

Amazon-Peter skrev:
........vad har du för system på bilen? 2.2 eller 2.4tongue

det är 2.2 tongue


Edit: spridare från en turbo borde ju räcka om inte orginal hänger med. Sen större LMM eller höja bränsletrycket lagom mycet.

Ja men att lyckas hitta en k-kam med spår till fördelare i bak kant utan att det kostar skjortan tror inte jag är så lätt roll    tänkte eventuellt slänga i riktiga etanol spridare från hi-tuning !
hur får man en större lmm att passa ?
Bränsletrycket ska höjas lite granna smile

Tjenare!

Spridarna som används med etanol är inte annorlunda i material eller konstruktion än bensinspridare. De är likadana. Däremot så måste man ju så klart ha större spridare för etanol.

Du kan maila mig på fredrik@hi-tuning.com om du har något du vill fråga om som angår Hi-Tuning eller trimchip. smile



Sök