Uppdatering! Nu ska ni få se hur de gick, fortsättningen på ventilkåpan kommer nu!
Kommer även visa lite annat "bil-godis".
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Först tänkte jag lägga in några bilder, och sen ett filmklipp på nånting trevligt. Som jag tror att inte alla bilar har, De brukar användas på typ "pace-car" bilar i stcc race å sånt. Sen har vissa lastbilar blixtljus när dom backar, så dom ska synas...
Hade lite pengar över. Så ja köpte blixtljus till bilen! Kommer en film också så ni får se ungefär hur dom funkar. Tänkte montera dem i lyktorna fram... Kosta 995 spänn. Hehe Så ser då själva blixtlampan ut. Tänk dig en kamera blixt. Fast den blixtrar flera gånger per sekund! Här är det mörkt och så... Testa dom lite snabbt mot batteriet, för att se så att dom funka och hur mycke dom lyste. Blev ganska bländad. Haha Ljust blev de! Tänkte lägga upp ett litet videoklipp också, Så att ni ser hur dom blixtrar... Lite synd bara att kameran inte hänger med alla blixtar. Haha.
http://www.garaget.org/video/izsh8rz19dl2 Där har ni den...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Så blev det
Oktober Nu är vi inte långt ifrån nutid!
Kom ni ihåg när jag slipade på insuget? Joo nu ska jag göra det igen. För sist blev jag inte nöjd, Det var kvar lite "hål" i ytan och endel grövre repor... Så, ja. Jag började helt enkelt om från början, Men tog nu bort alla hål och grova repor, även gjutskägg och annat.
Tog måånga timmar, men de blev ju bättre iallafall!
Tog inga kort innan, Det var ju ändå ungefär samma saker jag gjorde... Menmen, här har jag kommit så långt så att jag slipar för fullt med 2000p slippapper. Så såg det ut då ungefär, när jag var klar med 2000p våtslippapper. En liten bonusbild på bakljusen. Har dubbla par så de blir enkelt att byta inför besiktningen. Tog Insuget till min praktikplats och tvättade insuget i nån special tvätt. För metall och sånt, 80 gradigt vatten och en halvtimme så blev de bra!
Sådärja! Blankt och fint! Blev dock lite ledsen i ögat när jag lyckades repa upp den lite på ovansidan me chucken på borrmaskinen. (Syns på bilden) Orkar inte slipa ner den igen. Kände att jag ville lägga energin på annat.Jämför! Före:Och Efter:Ganska blankt och fint iallafall! Tyckte de blev rätt bra skillnad jag!
Summan av det här då:
Första gången jag slipade ner det, 3 dagar. (Vet inte hur mycket i timmar men...)
Andra och förmodligen sista gången 2 dagar. Så man kan väl säga att ja slipade 5 dagar på det. Haha, seegt!! Känns dock riktigt härligt att det är klart! Ska bli kul att se hur det ser ut på plats i motorn sen.
Ska förmodligen polera upp det lite också, så det blir blankare, Med diverse polergrejjor.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sen blev det
November! Då är vi ikapp me tiden ju! Så ni kan ju räkna med att från och med efter den här uppdateringen kommer de gå mycket långsammare mellan uppdateringarna.
Ventilkåpan... Sugen på se bilder? Nää tänkte väl de. Ni skall få slippa det.
Haha, nej men idag känner jag mig glad så ni ska få bilder på det också!
Tror att den såg ut ungefär såhär. Sist ni såg den. Förutom att jag har kört på med 2000p och 3000p (p=finheten på papperet) våtslippapper. Hmm, blev ju lite blankare då, men fortfarande lite smårepigt sådär.Var in på Clas Ohlson här i Skellefteå och köpte ett polerset. Kostade typ 250 spänn, Men sen om det var bra är ju en annan sak. Köpte även blå bromsoks färg. Istället för den rostbruna färg som de har nu. Hmm, kom hem. Testa grejerna på ventilkåpan, Och man var tvungen att använda mycke vax å sen släppte borsten som följde me massa "hår". Lite småjobbigt menmen.
Blev ju ganska bra iallafall efter att man kört ett tag me den.
Så blev det efter användning av första vaxet. Det lite grövre som även tog bort lite repor! Brände typ fast lite av vaxet, men de gick gnugga bort me våld me en tygbit. Haha. Framsidan, efter borttagning av det fastbrända...Och baksidan. Visst är den blank å fin? Här har jag då använt det andra vaxet också. Och den andra mjukare "lumptrissan" som följde med... Lackade den silver, för den var så ful i blankt. Nää, haha. Men om man andades på den så immade den igen, och då såg man lättare var det var fastbränt av vaxet. Silver... Torkade av "silverfärgen" Man ser ju att det är kvar lite repor och så. Men jag är då hur nöjd som helst iallafall! Blankt? Provade lite smått. Haha Närbild som aldrig förr. De duger ju. Och baksidan då. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Köpte en lumptrissa för polering me autosol, Någon sa till mig att de var bättre än att polera för hand. Och jag måste hålla med där!
Där har ni en bild på det. Spände fast den i skruvstädet, med papper och tyg imellan. För att de inte skulle bli repor. Smetade dit lite Autosol väntade ett tag och började polera med maskinen! "Galad8" De är jag de. Så! Då var den äntligen klar! Så härligt så! Klart med all slipning, all polering, allt. ALLT!! Haha! Så nöjd så! Sådärja! ----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Före:Och Efter! : Låter bilderna tala för sig själv.
Det hade snöat lite ute, så jag passa på att ta nåt utomhus kort också. Då var den i princip klar då. Fattas bara en invaxning. Så den håller sig fräsch och så.
Totalt:Är nu inte helt säker men på ett ungefär iallafall...
Först 12-13 timmar. Som jag sa förr, till slipningen.
Sen 5-6 timmar till polering och diverse. Blir väl typ 17-19 timmar. Effektiv tid...
Haha, men då har jag ju en kvar också!
Ibland undra jag varför ja skaffa en V6a. Men då kan man ju tänka att de blir dubbelt så snyggt istället. Det var nog allt jag hade ikväll.
Hoppas att de inspirerar någon till att prova själv. Bara
MYCKET tålamod som behövs och vissa andra saker. Hehe.
Kommentera nu!