Jag kan hålla med om att 20 000är ganska mycket för att spruta vatten på en person.
Men han är Sveriges statsminister.
Att skämta med honom som Filip och Fredrik gjorde var ju skoj, men titta på vad som händer när man kastar paj på Carl Bildt eller Kungen...
Man kan inte förnedra ett statsöverhuvud så att den personen blir ett skämt i ett simpelt tv-program.
Jag tycker att det är helt rätt att hon blev ett skräckexempel.
EDIT:
Trodde att det var Carl Bildt men det var Bosse Ringholm.
# 17 april 2001: Sveriges finansminister Bosse Ringholm tårtas i samband med presentationen av vårbudgeten. En organisation vid namn "Stockholms tårtbrigad" (som efter egen utsago tillhör en internationell rörelse kallad "Operation dessert storm") påtar sig attentatet och hävdar att motivet var politiskt men ej personligt. Den 21-årige förövaren dömdes av tingsrätten till 30 dagsböter, ett straff som senare höjdes av hovrätten till 70 dagsböter.
# 5 september 2001: Kung Carl XVI Gustaf blir tårtad när kungaparet besöker Getterön utanför Varberg. Den 16-årige förövaren, som enligt sin advokat Ingegerd Schmidt ville protestera mot att det finns kungligheter och auktoriteter i samhället, riskerade sex års fängelse, eftersom angrepp på statschefen klassas som högmålsbrott. Straffet blev istället 100 dagsböter för 16-åringen, och 80 dagsböter för hans tre kamrater som hjälpt till att planera dådet.
Och jag tycker att de straffen var alldeles för mesiga.
Senast redigerat av FireTraXX (9 november 2007)
To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.