3701
Sök

yr i huvet: bäst däck fram eller bak?

Piratpartiet
339 Inlägg
15 november 2007
#161
volvo_raggaren skrev:
har alltid haft bästa däcken fram och kommer att ha det tills jag märker att de borde suttit bak, vill ha styr förmåga på vintern kommer röven ut så kan man iallafall styra och som de flesta vet så har man mer bromsverkan fram än bak och då är det ju säkert jätte lätt att få stop på bilen (utan abs) om de bra sitter bak, men alla gör som dom vill, de som tror de vet (proffesorer eller liknande) säger bästa bak för att det inte ska sladda lika lätt men om det börjar sladda så är det ju lätt att styra me kass däck fram.
Du förutsätter alltså att du kan parera en sladd om du inte har nått fäste på bakdäcken? Vad gör du när bakändan fortsätter glida fast du parerar? Finns en anledning till att man vill ha fäste på bakdäcken

blacken
15 november 2007
#162
Alphasonic skrev:
volvo_raggaren skrev:
har alltid haft bästa däcken fram och kommer att ha det tills jag märker att de borde suttit bak, vill ha styr förmåga på vintern kommer röven ut så kan man iallafall styra och som de flesta vet så har man mer bromsverkan fram än bak och då är det ju säkert jätte lätt att få stop på bilen (utan abs) om de bra sitter bak, men alla gör som dom vill, de som tror de vet (proffesorer eller liknande) säger bästa bak för att det inte ska sladda lika lätt men om det börjar sladda så är det ju lätt att styra me kass däck fram.
Du förutsätter alltså att du kan parera en sladd om du inte har nått fäste på bakdäcken? Vad gör du när bakändan fortsätter glida fast du parerar? Finns en anledning till att man vill ha fäste på bakdäcken
Du måste hålla med om, att om bakdäcken inte greppar, så kan det inte vara så mycket bevänt med dom. ( Bra slut alltså)

Sidledesförare
268 Inlägg
15 november 2007
#163
Alphasonic skrev:
volvo_raggaren skrev:
har alltid haft bästa däcken fram och kommer att ha det tills jag märker att de borde suttit bak, vill ha styr förmåga på vintern kommer röven ut så kan man iallafall styra och som de flesta vet så har man mer bromsverkan fram än bak och då är det ju säkert jätte lätt att få stop på bilen (utan abs) om de bra sitter bak, men alla gör som dom vill, de som tror de vet (proffesorer eller liknande) säger bästa bak för att det inte ska sladda lika lätt men om det börjar sladda så är det ju lätt att styra me kass däck fram.
Du förutsätter alltså att du kan parera en sladd om du inte har nått fäste på bakdäcken? Vad gör du när bakändan fortsätter glida fast du parerar? Finns en anledning till att man vill ha fäste på bakdäcken
Då har man börjat ratta alldeles för sent.

Man vet aldrig, före man vet

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
15 november 2007
#164
på vinter brukar det oftast finnas en fin snö vall eller trottarkant  men kan parera bak vagnen lite fint med tongue  om det skulle gå för brett

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

SKÅNING
1 215 Inlägg
15 november 2007
#165
blacken skrev:
Alphasonic skrev:
volvo_raggaren skrev:
har alltid haft bästa däcken fram och kommer att ha det tills jag märker att de borde suttit bak, vill ha styr förmåga på vintern kommer röven ut så kan man iallafall styra och som de flesta vet så har man mer bromsverkan fram än bak och då är det ju säkert jätte lätt att få stop på bilen (utan abs) om de bra sitter bak, men alla gör som dom vill, de som tror de vet (proffesorer eller liknande) säger bästa bak för att det inte ska sladda lika lätt men om det börjar sladda så är det ju lätt att styra me kass däck fram.
Du förutsätter alltså att du kan parera en sladd om du inte har nått fäste på bakdäcken? Vad gör du när bakändan fortsätter glida fast du parerar? Finns en anledning till att man vill ha fäste på bakdäcken
Du måste hålla med om, att om bakdäcken inte greppar, så kan det inte vara så mycket bevänt med dom. ( Bra slut alltså)
precis om de inte greppar så är de ju slut. man har ju "grepp" fast man åker på ett jätte ställ det är ju inte så dåliga bakdäck jag har iallafall, utan menade att de slits olika och då passar jag på att ha de som är lite sämre bak istället för att eventuellt kasa rakt fram när jag svänger eller bromsar.
Senast redigerat av volvo_raggaren (15 november 2007)

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

Piratpartiet
339 Inlägg
15 november 2007
#166
volvo_raggaren skrev:
blacken skrev:
Alphasonic skrev:
Du förutsätter alltså att du kan parera en sladd om du inte har nått fäste på bakdäcken? Vad gör du när bakändan fortsätter glida fast du parerar? Finns en anledning till att man vill ha fäste på bakdäcken
Du måste hålla med om, att om bakdäcken inte greppar, så kan det inte vara så mycket bevänt med dom. ( Bra slut alltså)
precis om de inte greppar så är de ju slut. man har ju "grepp" fast man åker på ett jätte ställ det är ju inte så dåliga bakdäck jag har iallafall, utan menade att de slits olika och då passar jag på att ha de som är lite sämre bak istället för att eventuellt kasa rakt fram när jag svänger eller bromsar.
Du har inte testat rycka kryckan när du får understyrning då? Då får du ju effekten du vill ha. Är nog mer kontrollerat så än tvärtom

SKÅNING
1 215 Inlägg
15 november 2007
#167
Alphasonic skrev:
volvo_raggaren skrev:
blacken skrev:

Du måste hålla med om, att om bakdäcken inte greppar, så kan det inte vara så mycket bevänt med dom. ( Bra slut alltså)
precis om de inte greppar så är de ju slut. man har ju "grepp" fast man åker på ett jätte ställ det är ju inte så dåliga bakdäck jag har iallafall, utan menade att de slits olika och då passar jag på att ha de som är lite sämre bak istället för att eventuellt kasa rakt fram när jag svänger eller bromsar.
Du har inte testat rycka kryckan när du får understyrning då? Då får du ju effekten du vill ha. Är nog mer kontrollerat så än tvärtom
nej nej har inte testat dra den har alltid bara gasat ut röven på bilen finkar skit bra för mig.

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

235 Inlägg
15 november 2007
#168
herregud!! 12 sidor för att diskutera vart däcken ska sitta:) bästa däcken ska sitta bak, oavsett fram eller bakhjulsdrift.


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
15 november 2007
#169
jag står fortfarande fast vid att jag vill ha bästa däcken fram oavsett vad som är rätt eller inte igentligen! smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Sidledesförare
268 Inlägg
15 november 2007
#170
Alphasonic skrev:
volvo_raggaren skrev:
blacken skrev:

Du måste hålla med om, att om bakdäcken inte greppar, så kan det inte vara så mycket bevänt med dom. ( Bra slut alltså)
precis om de inte greppar så är de ju slut. man har ju "grepp" fast man åker på ett jätte ställ det är ju inte så dåliga bakdäck jag har iallafall, utan menade att de slits olika och då passar jag på att ha de som är lite sämre bak istället för att eventuellt kasa rakt fram när jag svänger eller bromsar.
Du har inte testat rycka kryckan när du får understyrning då? Då får du ju effekten du vill ha. Är nog mer kontrollerat så än tvärtom
Ge dig, handbroms är fjantigt och används bara när man måste få ställ och inte lyckas på annat sätt, alternativt när man kommer in sidledes efter en lång svepande kurva och måste få ner hastigheten för en snäv kurva. Utöver det så kastar man antingen upp ställ med framhjulsfästet eller så gasar man upp ställ.

Förövrigt tycker jag det är intressant hur många som skriver "De bästa däcken ska sitta bak". Vart kommer den övertygelsen från, varför är folk så säkra och varför måste någonting vara den ultimata lösningen bara för att det står skrivet i körkortsböcker eller lagparagrafer bestämda för att skydda vanligt retarderat folk? Det gillar vi.

Man vet aldrig, före man vet

Smålänning
7 882 Inlägg
15 november 2007
#171
Sen är frågan: Varför tror alla att bilen kasar framåt om man har dom sämre däcken fram?
Visst, lite kasar det, men inte så mycket som en del verkar tro.

Och man kan kasta upp en FWD på ställ bara genom att ratta lite aggresivare även om dom bra däcken sitter bak.

Sen finns ju varianten med att hålla fullt hela tiden och bromsa med vänsterfoten wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 637 Inlägg
15 november 2007
#172
Hardjim skrev:
Munkis skrev:
Jag tycker det talar för sig självt . Men det är ju bara att välja , få en sladd som man har en chans att klara av, eller börja kana rakt fram helt utan styrförmåga ... Spelar ingen roll om en ding ding värld skriver att man ska ha dom bästa däcken bak , Tänker aldrig i mitt liv ha dom bästa däcken annat än fram //David
helt ärligt tänk efter nu, det gäller alla.
Lyssna även på BMWkimmo, han vet vad han pratar om.
Om du svänger lite och har kassa däck fram och bra bak. så svänger bilen "bara" för lite och du glider av men kan försöka styra lite, förmodligen så har du kännt av detta innan eftersom du haft svårt att komma upp i fart utan däckspinn.

Om du har dina bra fram och dåliga bak så kommer du inte känna några svårigheter alls, och när det väl släpper, endast bak så spelar det ingen roll vad du gör om du kör fort och det är halt. Hela bilen kommer att börja snurra och du har inte ett styft att tillföra situationen, bara hoppas att du inte får möte eller kramar ett träd.

Eftersom att detta är fakta och alla proffs är överrens så är vidare diskussion överflödig.
MVH
Jo min bil spinner bra mycket på framhjulen när ja har kassa däck roll ..  Man får som sagt anpassa hastigheten efter väglaget .. snurrar man har man kört för fort... Eftersom Hardjim är överens så e de så! wink *ta det inte så allvarligt*


Piratpartiet
339 Inlägg
15 november 2007
#173
Wezzli skrev:
Förövrigt tycker jag det är intressant hur många som skriver "De bästa däcken ska sitta bak". Vart kommer den övertygelsen från, varför är folk så säkra och varför måste någonting vara den ultimata lösningen bara för att det står skrivet i körkortsböcker eller lagparagrafer bestämda för att skydda vanligt retarderat folk? Det gillar vi.
Läs mitt första inlägg i tråden...

1 661 Inlägg
15 november 2007
#174
Läs senaste BILSPORT så får ni svaret i "ledaren" där. En blå ruta med lite text på första sidan, är han kanske redaktionsansvarig som skriver där varje nummer, vet inte riktigt. Där har ni svaret sen hur alla gör är väl upp till var och en men sjukt att det behövs 13 sidor för en enkel fråga :S

Dom ska sitta BAK för bästa säkerhet oavsett var det driver!


PUNKT!

Sidledesförare
268 Inlägg
15 november 2007
#175
Sexyicecube skrev:
Läs senaste BILSPORT så får ni svaret i "ledaren" där. En blå ruta med lite text på första sidan, är han kanske redaktionsansvarig som skriver där varje nummer, vet inte riktigt. Där har ni svaret sen hur alla gör är väl upp till var och en men sjukt att det behövs 13 sidor för en enkel fråga :S

Dom ska sitta BAK för bästa säkerhet oavsett var det driver!


PUNKT!
För bästa säkerhet för handlingsförlamade människor, men det skriver dom inte, men det är sanningen. Förstår ni inte att det är en konspiration för att vi som faktiskt inte är helt jävla värdelösa förare ska kunna känna oss säkra på vägen vid konfrontation med en värdelös förare?
Senast redigerat av Wezzli (15 november 2007)

Man vet aldrig, före man vet

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
15 november 2007
#176
sätt hjulen vart ni vill och låt andra sätta dom vart dom vill... oavsett hur man monterar hjulen så gör det inte så mkt så länge man kör med huvudet och inte med högerfoten wink

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

220 Inlägg
15 november 2007
#177
Bak!

Jag tycker att de som druttar i diket, sladdar in i träd, stolpar osv. tar ett foto och skriver en rad i denna tråden om bästa däcken satt bak eller fram.
Sen är det solklart för alla till nästa år.  cool

Viss skillnad på att medvetet sladda runt lite på gator och torg jämfört med en riktig undanmanöver..

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!

billinge
95 Inlägg
15 november 2007
#178
så som jag har lagt i hop det ska sämsta däcken sitta på dom drivande hjulen tänk om du ska köpa 4st hjul i stälet för 2 st sen så på framhjulsdrivna får du svårare kast med baken.

bakhjulsdrivna bilar känner du när du får sladd betydligt lätare får du slad på bakhjulen trycker du ner koplingen får du slad fram gasar du mer och parerar så gött det går men det vill säga ifall man kan bilen hur den beter sig och hur erfaren man e

hoppas ni blev klokaremvh kimpan

bensin i blodet och motorolja i öronen

165 Inlägg
15 november 2007
#179
Sätt ett av dem bästa på vänster bak , och ett på höger fram.. så har du garderat dig...


10 sec före dig...
540 Inlägg
15 november 2007
#180
Acke88 skrev:
Bak enligt min bilskolelärare, så att man inte får sladd utan det understyr istället (rätt)... Fram enligt mig, så att man kan "drifta" (fel)
sant bästa däcken ska alltid sitta bak!



Sök