3165
Sök

Luftbubbla i kylsystemet saab 9-5 !!!

128 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
#1
Hur gör ja för att lufta ur kylsystemet ???

Fakta om Bilar
Förekommer endast i färgerna snorgrönt,grisrosa samt jungfruvit.
Världens största försäljare av bilar är överraskande varken GM, Ford eller Lada, utan en skygg herre från Trosa vid namn Ahlgren.

128 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
#2
Ingen som vet ??? Behöver svar så snabbt som möjligt smile

Fakta om Bilar
Förekommer endast i färgerna snorgrönt,grisrosa samt jungfruvit.
Världens största försäljare av bilar är överraskande varken GM, Ford eller Lada, utan en skygg herre från Trosa vid namn Ahlgren.

2 164 Inlägg
13 november 2007
#3
Varmkör motorn och sen fyll på tills de är fullt.
Blir de aldrig fullt har du läckage någon stans.

MVH

F


128 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
#4
Tack för svaret wink

Fakta om Bilar
Förekommer endast i färgerna snorgrönt,grisrosa samt jungfruvit.
Världens största försäljare av bilar är överraskande varken GM, Ford eller Lada, utan en skygg herre från Trosa vid namn Ahlgren.

191 Inlägg
13 november 2007
#5
Många bilar har avluftningsnipplar, leta på kylsystemet/kylaren. Se till att värmereglagen är ställda på Max inne i kupén. Varmkör tills termostaten öppnar, men håll samtidigt ett vakande öga på vattentempmätaren.

Läs i verkstadshandboken för korrekt tillvägagångssätt för just din bilmodell.

Det är rätt viktigt att kylsystemet avluftas korrekt, i värsta fall får inte motorn kylning annars.
Senast redigerat av Foddaren (13 november 2007)

E30 325 Rösta gärna...

2 164 Inlägg
14 november 2007
#6
Värmen behövs INTE sättas på max i en saab med ACC då den inte har en begränsning in till värmepaketet.
Sen så är de bara varm körning som gäller på våra saabar och sen fylla på när de behövs.

MVH

F


5 710 Inlägg
14 november 2007
#7
Fyll inte på tills det är fullt.....fyll på tills MAX-strecket.

MVH Jonas
..............

191 Inlägg
14 november 2007
#8
Vid en generell påfyllning av kylvätska ska alltid värmereglagen stå på max, även om det inte är helt nödvändigt i nån enstaka bilmodell. Öppna värmepaketet så är du på den säkra sidan.

E30 325 Rösta gärna...

2 164 Inlägg
14 november 2007
#9
Foddaren skrev:
Vid en generell påfyllning av kylvätska ska alltid värmereglagen stå på max, även om det inte är helt nödvändigt i nån enstaka bilmodell. Öppna värmepaketet så är du på den säkra sidan.

De är inte någon begränsning till värmepaketet på saab 9000, 9-5, 9-3 så de behöver man inte göra.
De regleras med luftspjället.

MVH

F


ÖSM #1 -08
484 Inlägg
14 november 2007
#10
Fredrik-79 skrev:
Foddaren skrev:
Vid en generell påfyllning av kylvätska ska alltid värmereglagen stå på max, även om det inte är helt nödvändigt i nån enstaka bilmodell. Öppna värmepaketet så är du på den säkra sidan.

De är inte någon begränsning till värmepaketet på saab 9000, 9-5, 9-3 så de behöver man inte göra.
De regleras med luftspjället.

Expansionskärlet bör alltid vara högsta punkt och därmed har man den reglerande ventilen helt öppen in till värmepaketet i kupen för att lufta ur systemet, därav generellt.

För övrigt låter det som en otroligt korkad lösning av saab om det du Fredrik-79 nu säger stämmer, att det är full värme på kylvattnet in till värmepaketet hela tiden hmm

Man kan klämma lite på de tjocka slangarna till ex kylaren när man fyller upp med glykolvatten, om systemet varit tomt eller haft väldigt låg nivå tongue

Edit
CrazyBone skrev:
Hur gör ja för att lufta ur kylsystemet ???

Har du probs med en termostat eller liknande ?
För kylsystemet ska lufta sig själv om det är riktigt konstruerat liksom fungerande.
Senast redigerat av SaabLejon (14 november 2007)

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

2 164 Inlägg
14 november 2007
#11
SaabLejon skrev:
Fredrik-79 skrev:
Foddaren skrev:
Vid en generell påfyllning av kylvätska ska alltid värmereglagen stå på max, även om det inte är helt nödvändigt i nån enstaka bilmodell. Öppna värmepaketet så är du på den säkra sidan.

De är inte någon begränsning till värmepaketet på saab 9000, 9-5, 9-3 så de behöver man inte göra.
De regleras med luftspjället.

Expansionskärlet bör alltid vara högsta punkt och därmed har man den reglerande ventilen helt öppen in till värmepaketet i kupen för att lufta ur systemet, därav generellt.

För övrigt låter det som en otroligt korkad lösning av saab om det du Fredrik-79 nu säger stämmer, att det är full värme på kylvattnet in till värmepaketet hela tiden hmm

Man kan klämma lite på de tjocka slangarna till ex kylaren när man fyller upp med glykolvatten, om systemet varit tomt eller haft väldigt låg nivå tongue

Edit
CrazyBone skrev:
Hur gör ja för att lufta ur kylsystemet ???

Har du probs med en termostat eller liknande ?
För kylsystemet ska lufta sig själv om det är riktigt konstruerat liksom fungerande.

Har kollat lite i epc och de finns INGEN värme kran som stänger av flödet till värmepaketet på 9000, 9-5, ng900/og9-3.
De görs av hur luft flödet går igenom värme paketet eller inte.
Detta är bilar med ACC som denna bilen nu gäller.

MVH

F
Senast redigerat av Fredrik-79 (14 november 2007)


191 Inlägg
14 november 2007
#12
Fredrik-79, vad är det du inte förstår i resonemanget...? Även om det inte är nödvändigt på 1% av alla bilmodeller så öppnar man ändå värmekranen som säkerhet. Nuff said

E30 325 Rösta gärna...

658 Inlägg
14 november 2007
#13
Foddaren skrev:
Fredrik-79, vad är det du inte förstår i resonemanget...? Även om det inte är nödvändigt på 1% av alla bilmodeller så öppnar man ändå värmekranen som säkerhet. Nuff said

Håller med om att det kan vara smart att ha den tanken rent generelt även om man kan gå i från det mer och mer med nyare bilar.
Men nu var det just en Saab 9-5 det gälde och inte resterande 99% (inte att tolkas som en surkuk, bara klargörande.)

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 november 2007
#14
Foddaren skrev:
Fredrik-79, vad är det du inte förstår i resonemanget...? Även om det inte är nödvändigt på 1% av alla bilmodeller så öppnar man ändå värmekranen som säkerhet. Nuff said

Vet även jag att reglaget inte spelar någon roll om de e öppet, men o andra sidan skadar det ju inte att ha full värme så jag ser ditt resonemang...


128 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
#15
Problemet är fixad !!! Gjorde som Fredrik-79 sa o de funkade !!
Tack för alla svar
Mvh CrazyBone

Fakta om Bilar
Förekommer endast i färgerna snorgrönt,grisrosa samt jungfruvit.
Världens största försäljare av bilar är överraskande varken GM, Ford eller Lada, utan en skygg herre från Trosa vid namn Ahlgren.

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
14 november 2007
#16
CrazyBone skrev:
Problemet är fixad...

Ja, det är ju inte direkt atomfysik vi sysslar med wink

Har man ett tomt kylsystem så fyller man på med glykolvatten och låter motortempen stiga tills termostaten öppnar varpå man åter fyller på tills bra kylvätskenivå uppnås.
Ett fungerande kylsystem luftar "sig själv" när man använder bilen och att himla med att det finns någon unik lösning eller liknande är bara att krångla till det för sig.

Mvh

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17


Sök