3254
Sök

740 -90a Gl konvert b230FT motor

48 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
#1
Hej , någon som är kunnig om detta , tänkte stoppa i b230ft motor i min 90a gl som det sitter en b230f i . skall bli bus bil till sommaren om den klarar vintern utan att bli kvaddad smile Vad behöver man byta i elsystem väg osv ? Tacksam för bra svar kan ringa om det är lättare via telefon osv... / Rikard

har man inte åkt av har man inte laddat tillräckligt!!!

3 650 Inlägg
14 november 2007
#2
egentligen är det bäst att byta hela kabelstammen, alltså att du tar den från bilen där ft motorn satt i.


48 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
#3
Kesler skrev:
egentligen är det bäst att byta hela kabelstammen, alltså att du tar den från bilen där ft motorn satt i.

jo men har hört att det räcker att byta motorrummet ?

har man inte åkt av har man inte laddat tillräckligt!!!

Överladdad!
530 Inlägg
14 november 2007
#4
Vad är det som skiljer i elsystemet till motorn på en ft ?  går det inte att bara byta till den motorns boxar ?

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

48 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
#5
Pegga_405 skrev:
Vad är det som skiljer i elsystemet till motorn på en ft ?  går det inte att bara byta till den motorns boxar ?

jag har hört att detta går också men vissa säger det ena och vissa säger det andra !?! :S

har man inte åkt av har man inte laddat tillräckligt!!!

286 Inlägg
14 november 2007
#6
rpM skrev:
Pegga_405 skrev:
Vad är det som skiljer i elsystemet till motorn på en ft ?  går det inte att bara byta till den motorns boxar ?

jag har hört att detta går också men vissa säger det ena och vissa säger det andra !?! :S

Tyvär så går inte det för att FT motorn har mycket mer saker som ska styras som det inte finns kablage till orginal.
Mycket lättare och bättre att sälja bilen och köpa en turbo direkt, är ju nästan omöjligt att regga om bilen med turbomotor med när det är så pass ny.

42 Inlägg
14 november 2007
#7
Vet ni ingenting så svara för guds skull inte...
Du har lh2.4 i bilen. sätter du i FT motorn så passar allting av elsystemet. du kan köra med gl boxarna med. de du behöver göra med elsystemet är att förslänga LMM kabeln, för den ska över till andra sidan eftersom LMM sitter vid turbo sidan. de är inget som skiljer, kanske nån liten mappning. fungerar iaf med boxarna som sitter i. har exakt som du funderar på att göra.

Måste bara fråga vad en FT motor har för isåntfall för "fler saker" som måste styras?

Turbo!

Med lem
475 Inlägg
14 november 2007
#8
haha detta va lite roligt o läsa smile .. gå in på ett riktigt forum för detta istället?..

forum.740klubben.se

in där o sök istället, du hittar en massa saker som e nyttigt


42 Inlägg
14 november 2007
#9
Ralf skrev:
haha detta va lite roligt o läsa smile .. gå in på ett riktigt forum för detta istället?..

forum.740klubben.se

in där o sök istället, du hittar en massa saker som e nyttigt

Japp där får ni svar på allt;)

Turbo!

10 287 Inlägg
15 november 2007
#10
Det får ni nog här också. Leta lite, jag har rett ut detta typ femtioelva gånger redan...smile

/Göran

Gilbert skrev:
Japp där får ni svar på allt;)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
15 november 2007
#11
Du har i princip helt rätt. Men för att kunna svara rpM ordentligt så behöver man veta om han tänker åka med orginal B230FT spridare eller några andra.
Skall han åka med orginal B230FT spridare så måste han öppna motorstammen och löda in förkopplingsmotstånd till dessa lågohmiga spridare.

När det gäller boxar så är det förvisso helt sant att motorn startar och går ok med sugmotorboxarna upp till några hektos laddtryck.
Men skall man köra med fullt laddtryck så är det enklast att skaffa turbons boxar.

Man bör också vara uppmärksam på att vissa utgångar från bränsleboxarna är kopplade lite olika beroende på om det är en box avsedd för elkylfläkt eller inte.

Och som du mycket riktigt tror - det finns inga "fler saker" som behöver styras i en FT än en sugis.

/Göran


Gilbert skrev:
Vet ni ingenting så svara för guds skull inte...
Du har lh2.4 i bilen. sätter du i FT motorn så passar allting av elsystemet. du kan köra med gl boxarna med. de du behöver göra med elsystemet är att förslänga LMM kabeln, för den ska över till andra sidan eftersom LMM sitter vid turbo sidan. de är inget som skiljer, kanske nån liten mappning. fungerar iaf med boxarna som sitter i. har exakt som du funderar på att göra.

Måste bara fråga vad en FT motor har för isåntfall för "fler saker" som måste styras?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

905 Inlägg
15 november 2007
#12
Mokko skrev:
rpM skrev:
Pegga_405 skrev:
Vad är det som skiljer i elsystemet till motorn på en ft ?  går det inte att bara byta till den motorns boxar ?

jag har hört att detta går också men vissa säger det ena och vissa säger det andra !?! :S

Tyvär så går inte det för att FT motorn har mycket mer saker som ska styras som det inte finns kablage till orginal.
Mycket lättare och bättre att sälja bilen och köpa en turbo direkt, är ju nästan omöjligt att regga om bilen med turbomotor med när det är så pass ny.

inte alls speciellt svårt om du tar en komplet motor med motorstyrning och avgas rening. eftersom 240in redan finns med det motor alternativet så borde det inte var nå problem alls.

10 287 Inlägg
15 november 2007
#13
Bilbesiktning skiter i huruvida bilen finns med det motoralternativet eller inte. Allt dom vill se är :

Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns.

/Göran

loffe007 skrev:
inte alls speciellt svårt om du tar en komplet motor med motorstyrning och avgas rening. eftersom 240in redan finns med det motor alternativet så borde det inte var nå problem alls.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

48 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
#14
Sharky skrev:
Bilbesiktning skiter i huruvida bilen finns med det motoralternativet eller inte. Allt dom vill se är :

Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns.

/Göran

loffe007 skrev:
inte alls speciellt svårt om du tar en komplet motor med motorstyrning och avgas rening. eftersom 240in redan finns med det motor alternativet så borde det inte var nå problem alls.


tack för alla svar. bilen skall inte reggas först och främst .. motor skall i det ska ställas på laddtryck till 1kg/1.2kg någonstans där i mellan.. har turbo boxarna som är chippad ... så vad behöver jag göra du verkar ha mest koll Göran. Kan jag bara sätta ner motorn och koppla in dessa boxar istället för orginal boxarna. Och förlänga lmm kabeln. ?? /Rikard

har man inte åkt av har man inte laddat tillräckligt!!!

48 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
#15
updat

har man inte åkt av har man inte laddat tillräckligt!!!

10 287 Inlägg
16 november 2007
#16
Hinka ner motorn, koppla och åk.

Jag vet ju inte vad du har för chip, men antag att dom är för orginal turbospridare - då behöver du förkopplingsmotstånd till spridarn annars knäcker du boxen.

Sedan är det bara att förlänga LMM kabeln.

Skall du flytta runt eller byta topp - tänk på att gamla ET toppar har annan slags tempgivare till sprutet.

Skall du hålla på att byta eller lossa på svänghjul......märk hur det sitter INNAN du skruvar loss det.

/Göran


rpM skrev:
tack för alla svar. bilen skall inte reggas först och främst .. motor skall i det ska ställas på laddtryck till 1kg/1.2kg någonstans där i mellan.. har turbo boxarna som är chippad ... så vad behöver jag göra du verkar ha mest koll Göran. Kan jag bara sätta ner motorn och koppla in dessa boxar istället för orginal boxarna. Och förlänga lmm kabeln. ?? /Rikard

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

48 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
#17
Sharky skrev:
Hinka ner motorn, koppla och åk.

Jag vet ju inte vad du har för chip, men antag att dom är för orginal turbospridare - då behöver du förkopplingsmotstånd till spridarn annars knäcker du boxen.

Sedan är det bara att förlänga LMM kabeln.

Skall du flytta runt eller byta topp - tänk på att gamla ET toppar har annan slags tempgivare till sprutet.

Skall du hålla på att byta eller lossa på svänghjul......märk hur det sitter INNAN du skruvar loss det.

/Göran


rpM skrev:
tack för alla svar. bilen skall inte reggas först och främst .. motor skall i det ska ställas på laddtryck till 1kg/1.2kg någonstans där i mellan.. har turbo boxarna som är chippad ... så vad behöver jag göra du verkar ha mest koll Göran. Kan jag bara sätta ner motorn och koppla in dessa boxar istället för orginal boxarna. Och förlänga lmm kabeln. ?? /Rikard


Okej, Vad är detta för motstånd var får jag tag i det ? /rikard

har man inte åkt av har man inte laddat tillräckligt!!!

10 287 Inlägg
17 november 2007
#18
Sitter på vänster innerskärm precis ovanför batteriet på Volvo 740/940 Turbo med LH2.4.
Eller så köper man 4 stycken 6.8ohm/25W motstånd på ELFA och löder in.

/Göran

rpM skrev:
Okej, Vad är detta för motstånd var får jag tag i det ? /rikard

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök