2550
Sök

Hjälp med komp.prov på Sierra DOHC.

379 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#1
Tjena.
Skulle behöva en detaljerad beskrivning om hur man gör ett kompprov på en Sierra Dohc från 1993. Har en verkstadshandbok till den, men den visar bara hur man gör på Sohc och CVH-motorerna. Har en kompprovare, har skruvat ur alla tändstift och satt dit provaren på ettans cylinder. Öppnar gasspjället fullt och låter en annan person köra på starten, men det blir inget utslag på mätaren alls.

Hjälp uppskattas!

Tyskstuk är äckligt.

582 Inlägg
20 november 2007
#2
Når mätaren ända in??

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

379 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#3
Japp, den når ända in. Den här mätaren ar av sådan modell att det är som en gängad den som skruvas fast i tändstiftshålet, sen en slang upp till en "klocka" där trycket i cylinder ska visas.

Tyskstuk är äckligt.

Drop Shop
926 Inlägg
12 086 Inlägg
20 november 2007
#5
Tändstiftshålen sitter otroligt bökigt till på dohc som du säkert märkt, förmodligen har du inte fått tätt mellan mätare och topplock.

Annars är proceduren du beskrev korrekt. Får man dåliga/ojämna värden kan man hälla i lite olja i cylindrarna.

379 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#6
mellowd skrev:
pyser det om mätaren?
säker opå att den är hel?

Vad jag har hört så pyser det itne om mätaren, och om den är hel eller inte vet jag inte, då det inte är min utan den är lånad från en verkstad.

Tyskstuk är äckligt.

379 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#7
JapMax skrev:
Tändstiftshålen sitter otroligt bökigt till på dohc som du säkert märkt, förmodligen har du inte fått tätt mellan mätare och topplock.

Annars är proceduren du beskrev korrekt. Får man dåliga/ojämna värden kan man hälla i lite olja i cylindrarna.

Jodå, nog har jag märkt att hålen sitter jävligt till på Dohc iaf tongue Borde ha fått tätt tycker jag, skruvar åt den så mkt det går, dvs till slangen vridit sig några varv.
Var ut och provade igen aldeles nyss, men får inget utslag på mätaren alls...

Tyskstuk är äckligt.

MED[liten]LEM
226 Inlägg
21 november 2007
#8
Det finns väl en liten "knapp" på mätaren, där man återställer den efter man har läst av resultatet? Den knappen kan haka upp sig och läcka och jävlas där kan luften smita förbi. tryck och härja på den, kanske smörj upp den lite så att den sluter tätt.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

13 Inlägg
21 november 2007
#9
Hmmm fungerar mätaren bör vara ca 11 kgm


379 Inlägg
23 november 2007
Trådstartare
#10
Jag har nu lämnat tillbaka den mätaren för att istället köpa en ny egen vid tillfälle, eftersom den där inte funkade någe vidare. Provade på en annan bil också, funkade inte på den heller.
Japp, trycket ska ligga mellan 11 och 13 bar.

Tyskstuk är äckligt.


Sök