2541
Sök

Har begagnatpriserna sjunkit med över 40% senaste året?

56 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare

Jag köpte en begagnad bil av en bilhandlare för ett år sen, och nu vill han bara ge drygt hälften vid inbyte. Orsaken menar han är att priserna sjunkit såpass mycket det senaste året. Kan det stämma?

(bilen är en mazda -98 som gått drygt 10.000 mil, välskött)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
26 november 2007
Ehm nu är det ju såhär att bilhandlare gärna vill gå med vinst på sina bilar wink Så deras inbytespris är ju alltid ett hån mot dig. Även om du köpt bilen helt ny, bara kört från fabriken till handlaren och ber om inbyte så sjunker inbytespriset med tiotusentals kronor.

Min Golf har i princip inte tappat en spänn i värde sen ja köpte den förra året, men då får man räkna om ja säljer den privat. Vilket du nog bör göra..vissa märken tappar ju självklart mer i värde än andra.

Ett bra tips är väl att kolla på Blocket efter liknande din bil och jämföra priserna och sen lägga dig där nånstans smile Om du hittar ngn som passar bra in på din.

Thorssa
26 november 2007
Välkommen till verkligheten!

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
26 november 2007
Sen e det la dessutom ett faktum att bilpriserna e lägre på hösten/vintern än de e på våren å en bit in på sommaren...
Så mitt tips e att vänta med att sälja, sälj privat till våren å om du har två bilar vänta med att köpa tills hösten kommer lr iaf efter industrisemestern!tongue
Å kom ihåg!! Att affärer med bilhandlare så gott som alltid e en bra affär.....för bilhandlaren!wink
Så lämpligast e att undvika bilhandlare helt....det e ju faktiskt deras jobb att krama ur dig så mkt pengar som bara möjligt! yikes

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
26 november 2007
Köpte dock min bil på bilhandlare just för att jag fick en ettårs garanti på i princip allt som kunde gå fel i bilen, var väldigt skönt, fick byta startmotor och bakrutespolarmotor, tog garantin hand om då smile Var en liten lackskada med som jag fick med i kontraktet att de skulle åtgärda vilket de gjorde. Så det är inte alltid bara för bilhandlaren det är en bra affär...kan ge lite trygghet också.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
26 november 2007
Ajtomat skrev:

Jag köpte en begagnad bil av en bilhandlare för ett år sen, och nu vill han bara ge drygt hälften vid inbyte. Orsaken menar han är att priserna sjunkit såpass mycket det senaste året. Kan det stämma?

sälj bilen på blocket så får du garanterat en massa mer för den!

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
26 november 2007
Ajtomat skrev:

eller så beror det på att begagnatmarknade är överfull med gamla bilar, bilen blivit äldre, gått mer och att säljaren ska tjäna pengar samt kunna lämna garanti på bilen (vilket i efterhand kan leda till pengaförlust).

dessutom ska han ha samma försäljningspris som marknaden har så att han blir av med bilen. vill du få snabba pengar ger du den till handlaren, vill du ha så mycket som möjligt så säljer du privat...

man lever bara en gång så lev väl!

56 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
Jo självklart inser jag att bilhandlare lägger på x procent för sin vinst och sina omkostnader när de säljer, och att det utöver det även finns riktiga bilskojare (det är förresten min grundinställning, tills motsatsen bevisas. Att jag ändå köpte hos bilhandlare förra året berodde på att jag behövde en bil väldigt snabbt utan krångel).

Frågan är om det generellt sett har skett ett kraftigt prisras på begagnatmarknaden senaste året. Men kanske är det så att jag betalade ett rejält överpris i november förra året (överpris även för att vara en bilhandlare).

Nåja jag har ingen lust att lägga massa tid på detta, jag ville bara kolla här om nån hade inblick i prisutvecklingen.

8 156 Inlägg
26 november 2007
Det har ju hänt en del på bilmarknaden. Rekordmånga har skrotat sina äldre bilar och många har bytt upp sig till nya bilar. Så det finns en hel del bensinare ute på marknaden nu. Sen så är det sämsta tidpunkten att sälja en bil nu. Dom som var i behov av en vinterbil har redan köpt en och dom som vill köpa en sommarbil kan vänta.
Sen har vi det där med julen också och allting som måste inhandlas då.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

56 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Det har ju hänt en del på bilmarknaden. Rekordmånga har skrotat sina äldre bilar och många har bytt upp sig till nya bilar. Så det finns en hel del bensinare ute på marknaden nu.

Ja när staten delade ut de sista skrotningspremierna tidigare i år skrotades en massa begagnat. Men det var äldre årsmodeller, -88 och äldre. Om det försvinner (skrotas) en massa begagnat så borde begagnatprisnivån istället öka eftersom det blir brist på begagnat, om marknadskrafterna fungerar normalt.

Men om många har bytt upp sig till nya bilar (hur vet du det förresten?), då blir det förstås överskott på begagnat och priserna rasar.

Vad innebär det att det finns "en hel del bensinare ute på marknaden nu"? Fler än tidigare? Hur påverkar det prisnivån på begagnade bilar?

Sök