2960
Sök

Dimljus fram, lagligt att koppla ur?

1 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
Nån som vet om det är okej att koppla ur dimljusen fram inför en besiktning? Klarar man sig isåfall?

Mr.RoadRage
428 Inlägg
27 november 2007
Om dom sitter där, så skall dom fungera!

Mangeman a.k.a Mr.Roadrage.

6 851 Inlägg
27 november 2007
tror inte att du måste ha dem där fram. Men du får isf. plocka bort hela lamphuset tror jag.
Sitter de där måste de nog fungera..

Vet att för några år sedan (eller om det fortf är så?) så va det tvunget att xtra ljusen skulle funka om det va monterat på bilen, annars kunde man få ombes...
Lika så de dimljusen jag hade på en pegga 205a, där funkade inte mitt ena dimljus och fick anmärkning på det. plockade då bort dem och sedan va det inga problem.kanske hade han en dålig dag..?

16 Inlägg
27 november 2007
jag kopplade bara ur mina fram inför bes och de va ok enl besikningsgubben.. tror det hänger lite på vilket humör personalen är på.. har vart me om mkt lustigt på besiktningar..

1 418 Inlägg
27 november 2007
man får koppla ur dom.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
27 november 2007
Du får ha dimljus som inte funkar inga problem!

Det ända som har med dimljus att göra är att de inte får vara för högt stälda, då kan du få en 2a på det. Ibland är de griniga och ger en 2a om bara ett funkar.

De ljus som måste funka på besiktning är, Hel/halv ljus, p-lus, bak/broms ljus  blinkers och skylt belysning.

Om dimljus bak funkar måste man ha en kontrollampa inne i bilen annars behövs det inte.
Senast redigerat av whitesnake (27 november 2007)

124 Inlägg
27 november 2007
ja har kört in varje år me min bil och har kopplat ur dom. och sagt att dom är ur funktion. sen när ja kört därifrån så kopplar ja in dom igen.

finns ingen lag att det ska funka.

Betygsätt gärna bilen och vad du tycker, så gör ja lika så!

2 600 Inlägg
27 november 2007
dom kollade om minna fungerade. tur va så gjorde dom det smile

gör som jag kör gubba racer=)

245 Inlägg
27 november 2007
Klart att du får koppla ur dom. Så brukar jag göra när jag besiktar med xenonet.

leo_m83
27 november 2007
jag brukar koppla ur när jag besikta min 200. inget olagligt med det. Snarare tvärtom, den går inte genom besiktningen om jag har de kopplad tongue

1 634 Inlägg
27 november 2007
som sagt. Fungerar de så kollar dom ljuset så de ej är bländade. Fungerar dom INTE så SKITER dom i det. smile

Numera Saab 9-5 Aero -00

Sök