3088
Sök

Vad för skitbilar gör Renault egentligen? Bilen startar inte, DETTA ÄR OTROLIGT???

1 582 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
Ok ska inte skrota, men är verkligen besviken på bilen, todde den skulle hålla i vinter i allafall då jag verkligen behöver bilen. Vill själv inte byta startmotor då jag inte är så jätte haj på det big_smile

Men köpte du startmotorn på bildelsbasen eller?

Tack för hjälpen.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
28 november 2007
Pappi skrev:
Ok ska inte skrota, men är verkligen besviken på bilen, todde den skulle hålla i vinter i allafall då jag verkligen behöver bilen. Vill själv inte byta startmotor då jag inte är så jätte haj på det big_smile

Men köpte du startmotorn på bildelsbasen eller?

Tack för hjälpen.

Japps, hittade den på bildelsbasen. Åkte till en skrot i Göteborg och köpte. 600kr för en "ny".
Generatorn va dyrare. Fick byta den också lite senare tongue

Den sitter med 3 skruvar har jag för mig. Om du köper en så ser du vart skruvarna sitter.
Bara att skruva ur, ta bort, skjuta in nya startmotorn och skruva åt så hårt du kan.

Nu ska jag till jobbet, hoppas du har lite info iaf smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 582 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
John87 skrev:
Japps, hittade den på bildelsbasen. Åkte till en skrot i Göteborg och köpte. 600kr för en "ny".

Den sitter med 3 skruvar har jag för mig. Om du köper en så ser du vart skruvarna sitter.
Bara att skruva ur, ta bort, skjuta in nya startmotorn och skruva åt så hårt du kan.

Tråkigt att du fick byta startmotor en gång till, kanske är lika bra att man köper en ny isåfall, men först så är de bästa att en verkstad felsöker felet så jag inte köper en ny startmotor och så är de inte nåt fel på min.

Min bil har bara gått 9000mil, konstigt att startmotorn ska krångla vid så låga miltal hmm

Tack för tipsenoch lycka till på jobbet big_smile

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
28 november 2007
Pappi skrev:
John87 skrev:

Tråkigt att du fick byta startmotor en gång till, kanske är lika bra att man köper en ny isåfall, men först så är de bästa att en verkstad felsöker felet så jag inte köper en ny startmotor och så är de inte nåt fel på min.

Min bil har bara gått 9000mil, konstigt att startmotorn ska krångla vid så låga miltal hmm

Tack för tipsenoch lycka till på jobbet big_smile

Jag fick inte byta startmotor 2 gånger. Bara en gång och så generatorn en gång smile

Min hade gått 12.000 mil, inte så långt det heller..

Om du lämnar in den och de erbjuder sig att sälja en startmotor så ta den inte.
Köp den på någon bildemontering där de renoverat den, du tjänar ganska många hundralappar på det.
Det finns ganska mycket startmotorer att hitta till Clio eftersom Renault 19 (storebror) hade i stort sett samma motordelar.

Sen kan du be verkstan byta den om du känner dig osäker.

1 582 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
Alltså detta är helt jävla otroligt. Gick ut nu för att försöka lokalisera startmotorn samt försöka fixa lite med den, självklart hittar jag inte startmotorn, är blind eller så är det jävligt trångt hmm

I allafall så tänker jag att jag ska testa starta bilen och vipps så startar den, testade många gånger och den startade på första försöket? Jävligt otroligt detta tycker jag, kanske inte är fel på startmotorn eller?

I allafall så undrar jag om någon kan berätta vart motorn sitter, tog lite kort på motorutrymmet.

http://img513.imageshack.us/img513/5895/dsc00106wd0.th.jpg

http://img514.imageshack.us/img514/4988/dsc00107hc3.th.jpg

http://img264.imageshack.us/img264/9022/dsc00108xt4.th.jpg

Jag har verkligen otur alltså fyfan, när jag kom ut i morse så såg jag att en idiot har backat på min bil så hela kofångaren bak har gått sönder, jag vet vem killen är som gjorde det då han har en röd volvo 850 och det var just rött på min kofångare samt så har han parkering exakt bakom min bil. Så fort han kommer hem så ska han få besök. Vad ska jag göra om han vägrar erkänna?

Ha de bra alla. För jag har det inte i allafall

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
28 november 2007
Första bilden är bäst.
Kör ner handen i "hålet" mellan batteri och motor, precis ovanför batteriet där.
Då kommer du känna startmotorn. Sitter lite tajt, men du ser den om du tar en lampa smile

Jag tror på att det är startmotorn ändå. Min gjorde precis likadant innan den gav upp helt wink
Fungerade inte, sen fungerade den som vanligt igen och helt plötsligt så fungerade inget igen. När det inte fungerade så gick det att knacka igång startmotorn, men både svårt och omständigt om man är ensam tongue

Standardfel som sagt.

1 582 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
John87 skrev:
Första bilden är bäst.
Kör ner handen i "hålet" mellan batteri och motor, precis ovanför batteriet där.
Då kommer du känna startmotorn. Sitter lite tajt, men du ser den om du tar en lampa smile

Jag tror på att det är startmotorn ändå. Min gjorde precis likadant innan den gav upp helt wink
Fungerade inte, sen fungerade den som vanligt igen och helt plötsligt så fungerade inget igen. När det inte fungerade så gick det att knacka igång startmotorn, men både svårt och omständigt om man är ensam tongue

Standardfel som sagt.

Här måla jag på denna bild, är det där mellan nere som startmotorn ligger?
Har faktiskt kollat där utan att lokalisera den, riktigt skumt då jag vet hur en startmotor ser ut smile får ta och kolla mer någa, kan testa att banka lungt lite överallt där i håler som jag kommer åt, men ser jag solenoiden också?

http://img504.imageshack.us/img504/8480/startmotoraz5.th.jpg

Hur är de lättaste att se startmotorn, från ovansidan eller är det lättare om jag hissar upp bilen?

Jävla startmotor smile Kollade på autoexperten och där kostade de en startmotor 2000kr om man lämnade in sin gamla sen, kollade även på mekonomen och där kostade dom minst 3500kr vilket är överpris hmm

Tack för all hjälp John87, riktigt sjyrre big_smile

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
28 november 2007
Pappi skrev:
Här måla jag på denna bild, är det där mellan nere som startmotorn ligger?
Har faktiskt kollat där utan att lokalisera den, riktigt skumt då jag vet hur en startmotor ser ut smile får ta och kolla mer någa, kan testa att banka lungt lite överallt där i håler som jag kommer åt, men ser jag solenoiden också?

Nja, lite ovanför din markering är det.
Ovanför de två slangarna där smile

Du ser bara ena änden av startmotorn, och den lilla "klumpen" på den kallas för solenoid.
Du ska se det med en ficklampa.

Pappi skrev:
Hur är de lättaste att se startmotorn, från ovansidan eller är det lättare om jag hissar upp bilen?

Om du står på samma sida som batteriet så kommer du åt den.
Vet inte hur det är att hissa upp bilen, men det behövs inte göras iaf.

1 582 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
John87 skrev:
Nja, lite ovanför din markering är det.
Ovanför de två slangarna där smile

Du ser bara ena änden av startmotorn, och den lilla "klumpen" på den kallas för solenoid.
Du ska se det med en ficklampa.

Ok då förstår jag bätte, tackar för beskrivningen smile

Så jag ser bara en del av startmotorn, kanske inte konstigt att jag inte hittade den. På min förra bil Seat Toledo såg jag hela så det var inga problem att lokalisera den. Men jag ska kolla med ficklampa om de hjälper.

143 Inlägg
28 november 2007
Så var det på min S10 också. Men det var glappkontakt som någon skrev. När man såg till så det inte var glappt då startade den direkt. Annars hände det ingenting.

Rebel State - Outlaw County
http://www.rebel-state.com

1 582 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
357s skrev:
Så var det på min S10 också. Men det var glappkontakt som någon skrev. När man såg till så det inte var glappt då startade den direkt. Annars hände det ingenting.

Ok tråkigt att höra, men böt du startmotorn eller fixade du bara kontakten?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
28 november 2007
357s skrev:

Felet med Clions startmotor är tyvärr ofta värre än så.

Klart värt att kolla upp iaf smile

1 582 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
Tråkigt att just Clion har problem med startmotorn, kunde gärna ha varit någon billigare del.
Har inte råd att köpa mig en ny startmotor denna månad, får bli nästa isåfall.

Kan jag smörja solenoiden eller spruta någon vätska för att göra så de startar lättare?

5 710 Inlägg
28 november 2007
En varning
När man skruvar/krånglar med startmotorn skall man tänka på att det är en tjock kabel med ström i direktkopplat från batteriet.
Skruvar man tex av denna kabel kan det vara idé att först koppla bort batteriet......man kan annars få rätt otrevliga överraskningar när verktyget man använder går imot jord.

Dock är den ingen fara att komma åt kabeln med bara näven om man är där o "gräver", man får ingen stöt.

MVH Jonas
..............

1 582 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
jonTe skrev:
En varning
När man skruvar/krånglar med startmotorn skall man tänka på att det är en tjock kabel med ström i direktkopplat från batteriet.
Skruvar man tex av denna kabel kan det vara idé att först koppla bort batteriet......man kan annars få rätt otrevliga överraskningar när verktyget man använder går imot jord.

Dock är den ingen fara att komma åt kabeln med bara näven om man är där o "gräver", man får ingen stöt.

Tackar för varningen jonTe, detta visste jag faktiskt inte, kunde annars ha slutat illa.
Men först så ska jag försöka pilla lite med händerna, hjälper det inte så koppar jag bort batteriet.

Men vet du om jag ska köpa mig någon spray som tar bort korrosion/oxidering som skyddar elektroniken? Såg att de fanns en del att välja mellan på Biltema, men de kanske även finns på OKQ8 smile

1 582 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
Kom på att jag har X4 multispray i garaget, läste på biltema att den var bra för.

"Löser fastrostade detaljer, driver ut fukt, smörjer och tar bort gnissel, stoppar rost, förhindrar oxidation, rengör m.m. För t.ex. tänd- och elsystem, krom- och karosseridetaljer."

Den kan jag väl använda och spruta på startmotorn/solenoiden? Funderar på att spruta överallt i hela motorutrymmet nästan allt :$ kanske hjälper eller?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
28 november 2007
Pappi skrev:
Kom på att jag har X4 multispray i garaget, läste på biltema att den var bra för.

"Löser fastrostade detaljer, driver ut fukt, smörjer och tar bort gnissel, stoppar rost, förhindrar oxidation, rengör m.m. För t.ex. tänd- och elsystem, krom- och karosseridetaljer."

Den kan jag väl använda och spruta på startmotorn/solenoiden? Funderar på att spruta överallt i hela motorutrymmet nästan allt :$ kanske hjälper eller?

Det kan hjälpa om du har kontaktproblem också smile

Testa, du förlorar inget på att göra det.

Kan ju inte gå värre än åt helvete som jag brukar säga wink

volvoraggare
4 776 Inlägg
28 november 2007
vad händer om du startar i backe

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

1 582 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
John87 skrev:
Det kan hjälpa om du har kontaktproblem också smile

Testa, du förlorar inget på att göra det.

Kan ju inte gå värre än åt helvete som jag brukar säga wink

Ne precis, det skadar ju faktiskt inte att försöka, det kanske hjälper kanske, eller jag hoppas att det ska göra lite nytta. Finns det något mer man kan göra förutom att knacka på startmotorn samt spruta spray, vill gärna att den håller denna månad i allafall tongue

Avstängd
914 Inlägg
28 november 2007
Hade ett likande problem på min Saab 900-89.. då körde farsan på starten och jag knackade till på solinoiden med en hammre.. då hoppade den igång.. Lite bonna meck där kanske tongue men det funkade iaf.. kan det inte tänkas vara laddningsrälet på genaratorn då? Jag vet inte annars..

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

Sök