2652
Sök

Ta bra Mörker bilder?

V8 Real Power - No Turbo Shit
544 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
Jag undrar lite vad ni som tar kort i mörker har för kameror samt vad ni kör med för inställningar osv för att få bra och verklighetstrogna kort i mörker, för mig går de alltid åt helvete rent ut sagt att plåta i mörker även om de kan finnas gatlysen som lyser upp.

V8 - 4 Life

22 Inlägg
30 november 2007
Första jag säger, är stativ så du kan köra långa slutartider. Andra är ett ljusstarkt objektiv...ingen blixt men det antar jag är självklart...
Några tips iaf...sen lek dig fram, olika förutsättningar jämt och ständigt, men man får alltid leka sig fram till bästa resultat.

-Du blev just omkörd av en tjej-
Sån ska sitta i bakrutan, nån...gång...

Administratör
11 893 Inlägg
30 november 2007
Inlägget förutsätter nån sorts systemkamera med utbytbart objektiv. Däremot kan man ta mörkerbilder med vilken kamera som helst som tillåter manuella inställningar (se "lösningen" i slutet).

Ljusstarkt objektiv har två fördelar; om du ska köra handhållet eller vill ha kort skärpedjup. Är det mycket vidvinkel i ditt objektiv så går det senare bort mer eller mindre ändå förutom kanske vid närbilder. I övrigt är det mer eller mindre bortkastade pengar i "mörker" då ingen bländare är stor nog för att du ska få bilder utan skakningsoskärpa (handhållet) när det är "mörkt". I skymning och i väl belysta områden kan ett ljusstarkt objektiv vara tillräckligt för att du ska få skarpa bilder handhållet, men förmodligen i kombination med relativt hög ISO (vilket ger ganska brusiga bilder beroende på vilket kamera du har).

Så länge du har stativ kan du med fördel ha mindre bländare för att få till riktigt skarpa bilder och då har du lagt pengar på ditt superfina 23mm/1.8 fasta objektiv helt i onödan ändå, åtminstone vad gäller fördelarna med den stora bländaren.

Alternativt köper du ett dyrt objektiv med inbyggd bildstabilisator för att kunna köra handhållet, men inte ens här blir det helt bra. Det är en nödlösning mer eller mindre. Problemet är att du kanske kan köra 1/10 i slutare med bilstabilisatorn om du är stadig på hand, men ISO kommer förmodligen bli hög ändå med brusiga bilder som resultat. Lösningen är ändå stativ och då är pengarna på det dyra objektivet med bilstabilisator bortkastade iallafall i det här fallet.

Kortfattat om du har gott om tid;

1) stativ
2) manuella inställningar
3) testa dig fram med en fast bländare och sen variera slutartiden (lås ISO på lägsta möjliga på din kamera så slipper du brusiga bilder) tills du får bilden exponerad så som du vill ha den.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

62 Inlägg
30 november 2007
om du kollar in på min sida så står det under fotona vilka inställningar som används .

http://rnr.myjalbum.net/

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
30 november 2007
RNR skrev:
om du kollar in på min sida så står det under fotona vilka inställningar som används .

http://rnr.myjalbum.net/

Vad har du för objektiv=o
Riktigt zoom eller?

/// SyyHn

62 Inlägg
30 november 2007
jag har en sony dcs-h5 med teleconverter x1.7

V8 Real Power - No Turbo Shit
544 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
oki , ska nog tillägga att min kamera inte är en värsting direkt hah:)
Andersson u6

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=109138

V8 - 4 Life

puff
30 november 2007
Chrizz sammanfattade det hela bra.
Finns ett alternativ till och det är en en blixt till kameran, kan få effektfulla bilder då.

Miklen
30 november 2007
har nog inte mycke att tilläga mer än att blixt är rätt värdelöst om man ska fota bilar.. om man inte har fjärrblixtar som man kan placera ut lite här å var.. men i ditt fall så tror ja inte blixten är ett alternativ..

Vill inte vara nedslående men går den kameran verkligen att köra i manuellt läge ? Annars är det oftast rätt kört.. om du nu inte kan köra motsvarande Av,P eller Tv läge på den å stänga av blixt..

Sök