2377
Sök

VW Passat 1.6/1.8 98-99 VS VW Bora 1.6/1.8 99-00 Ändrade Motoralternativ/Kombi/Köpråd!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 december 2007
#21
1.8T vill att man kör på 98 oktan också, 30 öre extra litern, dyrare servicedelar också...mer som kan gå snett, lever man på begränsad budget bör man ju undvika den isf..så enkelt som möjligt


1 582 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
#22
TobbeE_87 skrev:
Som sagts tidigare, köp 1,8T!!!   
Kollade blocket nyss å dom står inte nå högt i pris dom heller. Har svårt å tro att 1,8t skulle dra nå mycke mer soppa heller, pappa körde en sån förut å småkörning på vintern så tog den ganska precis 1l/mil, minns inte exakt på långkörning, men har för mej de var runt 0,7 å då körde dom me 2 pers, packning å mellan 120-150km/h ungefär... 

Å angående inköpspris, så kan du köpa en passat kombi  me v6 på 193 hkr å fyrhjulsdrift för under 60... Å då äre nog skapöigt me utrustning å tongue

Tjena

Jo alltså 1.8T vore ju toppen, men dom motorerna är väldigt sälsynta när de gäller på Bora. Visst finns det på Passat, men jag är mest inne på en Bora smile dom kanske inte dricker så mycket bensin, men dom är däremot betydligt dyrare i försäkring än en sugmotor.

V6 vore inte helt fel, men fyrhjulsdrift ja du det är en bra fråga om man ska köra på det eller inte då jag ska använda bilen åretrunt. Ska fundera kring denna fråga lite mer winkwink

Mvh Pappi

1 582 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
#23
Mr.TDI skrev:
Men 1,8T tycker jag drar omotiverat mycket med soppa, verkar ju helt omöjlig att köra under 0,9-0,95 med ganska lugn körning dock rätt trevlig gång i den, Men den motorn har ju en del potential om man vill gå vidare... Så det är ju både minus och plus

Som man brukar säga smakar det så kostar det wink fast det är som du säger det finns mycket potential om man vill trima vidare en sådan motor så det är inga fel direkt.

1 582 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
#24
Mortalis skrev:
1.8T vill att man kör på 98 oktan också, 30 öre extra litern, dyrare servicedelar också...mer som kan gå snett, lever man på begränsad budget bör man ju undvika den isf..så enkelt som möjligt

Jo 98 oktan är ju ett måste med sådan motor så. Allt är helt enkelt dyrare med turbomotor, men det är även betydligt roligare än en sugmotor wink men har man inte sådan budget så for man sjunka till sin nivå big_smile

33 Inlägg
8 december 2007
#25
Jag tycker du ska ta och provköra både en Bora och en Passat innan du bestämmer dig.
Det är väldigt stor skillnad mellan dom bilarna enligt mig, Boran är ganska trång invändigt, både fram och bak, Passaten är en betydligt skönare bil att åka i men allt beror ju på hur du ska använda bilen också.
Långfärd = Passat, stadskörning och kortare landsvägskörningar = Bora.

En Passat med en 1.6a är ingen höjdare, köp då hellre en Bora 1.6a som är billig både i inköp, drift och underhåll.

Du är välkommen in på http://www.gtiklubben.nu där finns det mycket kunskap samlat om VW, inte bara prestandamodeller.

1 582 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
#26
Lupo_raz skrev:
Jag tycker du ska ta och provköra både en Bora och en Passat innan du bestämmer dig.
Det är väldigt stor skillnad mellan dom bilarna enligt mig, Boran är ganska trång invändigt, både fram och bak, Passaten är en betydligt skönare bil att åka i men allt beror ju på hur du ska använda bilen också.
Långfärd = Passat, stadskörning och kortare landsvägskörningar = Bora.

En Passat med en 1.6a är ingen höjdare, köp då hellre en Bora 1.6a som är billig både i inköp, drift och underhåll.

Du är välkommen in på http://www.gtiklubben.nu där finns det mycket kunskap samlat om VW, inte bara prestandamodeller.

Tjenare.

Jag har kört Bora men inte en Passat. Jo jag vet att bilarna skiljer sig en hel del. Bora är ju som du säger väldigt lite om man ska jämnföra med en passat.

Jag kör inte så långa sträckor, mest till jobbet som jag pendlar sen om man åker till någon storstad tongue

Tackar för klubbtippset, ska ta och kolla upp det. Mer info är bara bra big_smile

Mvh Pappi

1 582 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
#27
Har kollat upp VW Bora V6 4-motion kostar självklart lite mer än vad min budget ligger på, men övrigt så verkar det vara en intressant bil. Någon som vet om haldex systemet är något stabilt, sen även själva motorn V6 om den är stabil när de gäller denna bil.

Den lär i allafall vara ganska så törstig skulle jag tippa på? smile

Har kollat lite på blocket och såg att jag kunde få en VW Passat Variant 1.8T - 1999 för min budget vilket är ganska intressant såg även att det fanns en del TDI versioner till rätt peng även där.

Oavsett vilken bil det än blir så har jag planer på att styla den. Saker som jag tänkt fixa är coilovers, 19" fälgar, kjolpaket runtom det är första prion. Har även tänkt på att skaffa ljud till bilen, seriöst bygge då. När det gäller billjud så är en kombi ett otroligt bra val då man kan bygga ljud men även få plats med annat.

Fast det tråkiga med kombi är att de är gubbstämpel på sådanna tyvärr även om vissa är riktigt feta. Så nu behöver jag fler råd angående bilköp.

Mvh Pappi
Senast redigerat av Pappi (8 december 2007)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 december 2007
#28
Mja haldexsystemen krånglar bara om de inte har tillräckligt med olja vad jag vet, så kolla att det finns olja och de inte är torra så e de fine.
Dieselbilarna brukar ju föredras över alla motorer nästan på VW av de där modellerna iaf. Så det är ju inte fel o kolla på. Går å chiptrimma dom till rätt bra klös


1 582 Inlägg
9 december 2007
Trådstartare
#29
Mortalis skrev:
Mja haldexsystemen krånglar bara om de inte har tillräckligt med olja vad jag vet, så kolla att det finns olja och de inte är torra så e de fine.
Dieselbilarna brukar ju föredras över alla motorer nästan på VW av de där modellerna iaf. Så det är ju inte fel o kolla på. Går å chiptrimma dom till rätt bra klös

Ok det lät inte så vidare positivt när de gäller haldexsystemet, men jag läste lite på ACE att man kan uppgradera sitt halxedsystem osv, men tråkigt att de inte finns 1.8T med 4wd utan bara V6 och de är snuskigt törstiga.

Jo som jag skrev tidigare TDI vore helt toppen då de är väldigt bensinsnåla, men jag pendlar inte så mycket så jag tror att jag skulle gå back på att ha en sådan då skatten på diesel är sjukt hög sad

Har även börjat kika på Passat Variant modellerna, då gäller det 1.8T motorn då bilen blir för slö med en sugis. Känns som de kanske är lika bra att skaffa sig en kombi, har ju inga barn ännu eller några djur, men det känns mer praktiskt även när de gäller ljudbygge, tror man kan få ett bättre ljud i en kombi samtidigt så får man plats över till annat, sen så är dom så jävla snygga stylade big_smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 december 2007
#30
Mja behöver ju inte oroa dig över systemet alltså, så länge de varit skött med olja (servad då t.ex.) så är det ingen fara.
Jo 1.8T är ju roliga att köra, har man ingen nytta av en kombi så låter de ju rätt meningslöst att släpa runt på extra vikt hehe, därför ja köpte Golf, köp dig en Golf GTI istället lika gärna smile Också 1.8T motorn..men ser la kanske ungdomligare ut. Eller en vanlig 1.6a då, whatever the ekonomi says, servicen blir ju billigare på 1.6an, o de e inte billigt ändå =/


1 582 Inlägg
9 december 2007
Trådstartare
#31
Mortalis skrev:
Mja behöver ju inte oroa dig över systemet alltså, så länge de varit skött med olja (servad då t.ex.) så är det ingen fara.
Jo 1.8T är ju roliga att köra, har man ingen nytta av en kombi så låter de ju rätt meningslöst att släpa runt på extra vikt hehe, därför ja köpte Golf, köp dig en Golf GTI istället lika gärna smile Också 1.8T motorn..men ser la kanske ungdomligare ut. Eller en vanlig 1.6a då, whatever the ekonomi says, servicen blir ju billigare på 1.6an, o de e inte billigt ändå =/

Jo självklart stämmer det du säger angående service.
Nej har ju egentligen ingen nytta, men kombi är så jävla snygga speciellt stylade, sen så finns det många fördelar med kombi, och sen att de väger så mycket gör inte så jätte mycket, jämnför man en Passat Sedan mot en Variant så väger kombimodellen ca 60kg mer vilket inte är så otroligt mycket.

Golf GTI vore trevligt men då vill jag ha en 03 då dom kom med 180hk och min budget är inte så fet tonguetongue

Kan tänka mig att de inte är så billigt att serva bilen speciellt hos VAG och det lär ju bli betydligt dyrare med en turbo men när jag läste om vad en 1.8T, 1.8/1.6 sugis drack i bensin så var det inga större skillnader tyckte jag big_smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 december 2007
#32
Hehe jo 03 å framåt vill man ha, 180hk o 6 växlad låda.
Service, grundservice hos VAG, för mig här ligger väl på 1500 eller nåt sånt, minns inte exakt siffran, men däremot att laga saker kan ju kosta en del, bromsar t.ex...fick ju rabatt som tur var.
Bensinmässigt e de inte så stor skillnad faktiskt nej, bara de där 30 öre extra då, men de gör ju egentligen inte jättebauta massa mycket på en tank.
Vad väger en Passat Variant då? Typ 1400kg ?


1 582 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
#33
Mortalis skrev:
Hehe jo 03 å framåt vill man ha, 180hk o 6 växlad låda.
Service, grundservice hos VAG, för mig här ligger väl på 1500 eller nåt sånt, minns inte exakt siffran, men däremot att laga saker kan ju kosta en del, bromsar t.ex...fick ju rabatt som tur var.
Bensinmässigt e de inte så stor skillnad faktiskt nej, bara de där 30 öre extra då, men de gör ju egentligen inte jättebauta massa mycket på en tank.
Vad väger en Passat Variant då? Typ 1400kg ?

Precis 180hk och en 6 växlad låda vore inga alls fel big_smile eller så kör man direkt på en R32 då dom inte står så högt i pris, finns väldigt fina för 160 000:- om man nu skulle ha dom pengarna big_smile aha ok lät ju ganska så rimligt ändå, jo bromsar vet jag att de inte är billigt att serva hos VAG, alltid trevligt med lite rabatt så.

Ja precis, det känns som att man överlever om de kostar 30öre extra.
Nu jämnför jag 1.8T motorerna samt Passat. Sedan väger mellan 1500kg (tjänstevikt)
Varianten väger 1560kg (tjänstevikt) så det skiljer sig bara 60kg vilket inte är någonting alls tycker jag big_smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
10 december 2007
#34
Hehe de där e ungefär 200-300kg mer än en Golf GTI (150hk)(vet inte exakt, min väger 1290 som tjänstevikt tydligen, GTIn är ju lite tyngre), då kan man väl ändå snacka om att konka runt på massa onödig vikt kanske :o


272 Inlägg
10 december 2007
#35
Dom där 30 örena är nog det minsta du ska oroa dig för om du ska köpa en Passat 1,8T
Jag har skruvat med en hel del Passater 97-01, runt 20.000 mil är dom att klassa som renoveringsobjekt.

Åker helst på is =)

1 582 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
#36
Mortalis skrev:
Hehe de där e ungefär 200-300kg mer än en Golf GTI (150hk)(vet inte exakt, min väger 1290 som tjänstevikt tydligen, GTIn är ju lite tyngre), då kan man väl ändå snacka om att konka runt på massa onödig vikt kanske :o

Jo fan jag vet att det skiljer sig jävla mycket mellan en Variant och en Golf, men jag ska inte direkt köra streetrace så då spelar vikten inte så jätte stor roll. Bilen ska vara ett rullande disco helt enkelt och jag tror att jag får ett bättre disco i en variant, men det är ett tag kvar till maj så man hinner säkert ändra sig flera gånger big_smilebig_smile

1 582 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
#37
isakare skrev:
Dom där 30 örena är nog det minsta du ska oroa dig för om du ska köpa en Passat 1,8T
Jag har skruvat med en hel del Passater 97-01, runt 20.000 mil är dom att klassa som renoveringsobjekt.

Nu vette fan om jag hängde riktigt med på det du mena, jag hade tänkt köpa mig en 99-00 om jag fattar rätt så menar du att dessa bilar är jävligt kassa runt 20.000mil eller? I såfall lär det bero på hur de är servade, körda osv big_smile tänker jag fel får du gärna förklara dig tongue
Senast redigerat av Pappi (10 december 2007)

272 Inlägg
10 december 2007
#38
Ja jag menar att dom är kassa, det finns hur mycket saker som helst som kan vara trasiga eller vara på väg att haverera.

När det gäller en Passat är det inte frågan OM den läcker nån vätska, utan hur mycket motorolja, växlådsolja, styrservolja och kylarvatten den läcker.

Åker helst på is =)

1 059 Inlägg
11 december 2007
#39
kan nog inte hålla med riktigt.
Jag är inne på min andra passat tdi -98,den första stylade jag o fixa lite med o körde ca 10 000 mil med på 2 år o köpte den när den gått 23k mil. bytte kamrem o länkarmar 1 gång.Körde med 19 tum o 60 mm sänkning året runt.Har nu köpt 1 till som bruksbil med 27 000 mil o bara bytt belägg fram o kamrem o nu har den gått snart 30 000 dvs 3 000 mil på 5 mån.
Över lag så är det bra bilar men allt hänger på tidigare ägarna.
Det som är vanligt är
Lmm (finns bättre än vag o billigare)
länkarmar (finns bra kit idag)
fjärren i nyckeln
torkaren bak
turboaggregaten på 1,9 tdi

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

1 582 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
#40
Vet inte riktigt själv om jag kan hålla med isakare angående detta.
Visst finns det fel på dom bilarna, men att de flesta ska ha dessa fel tvivlar jag på.

Sen så beror det självklart på hur tidigare ägare har skött bilen och det gäller inte bara Passat utan alla bilar så smile


Sök