3425
Sök

Temperaturen stiger och ingen värme i kupén på min Golf IV

5 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
#1
Hjälp!!!
Jag har ett problem med min bil. Igår när jag åkte till jobbet så fungera allt som det skulle. Det var varmt och skönt i bilen. Vattentempen låg någonstans runt 85-90grader. Sen när jag skulle åka hem så kom det bara kall luft in i kupén. Inte nog med det. Jag märkte att vattentemperaturen börja öka när man körde uppför. Låg någonstans mellan 100-115 grader. Så nu undrar jag.. Vad är det troligaste felet? Jag har kollat kylarvätskan och den ligger vid rätt nivå.
Skulle bli hemskt tacksam för all hjälp.

MVH

study
772 Inlägg
7 december 2007
#2
när något skär ihop så tror ja det händer så vad som har skurit vet jag intem en något. har jag för mig och då kommer det bara kall luft.

temp på 115 grader det låter skadligt dags att byta termostat.
Senast redigerat av moose46019 (7 december 2007)

66 Inlägg
7 december 2007
#3
Ispropp i kylsystemet?

5 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
#4
Ispropp. Det låter inte så kul:( Är inte så haj på bilar. Men är det bara att byta kylarvätska med massor av glykol för att få bort en ispropp? Vill oxå tillägga att när man kör i 80-90km/h så visar vatten temp normalt.

1 297 Inlägg
7 december 2007
#5
ställ bilen i ett garage över natten så är problemet löst


1 297 Inlägg
7 december 2007
#6
det kan vara kylfläkten som lagt av också. går den bara varm på tomgång? när du kör bilen så kyls den av fartvinden men när du står stilla så går en fläkt igång när det börjar bli för varmt.


5 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
#7
Nej den går inte varm på tomgång. Fläkten har jag kollat och den fungerar som den ska. Och tyvärr för mig så har jag inget garage. Men jag menar det har ju varit runt 5-8+ grader här de senaste dagarna. Och när detta hände så var det +8grader och spöregn.

Rapidoz
688 Inlägg
7 december 2007
#8
men det behöver inte vara en ispropp?
termostaten som gått sönder eller fått en luftbubbla i kylsystemet.
då får man heller ingen värme till kupen och motorn går varm.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

5 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
#9
Ska prova byta termostaten senare idag. Men om det är en luft bubbla, hur får man bort den?

Rapidoz
688 Inlägg
7 december 2007
#10
wicked81 skrev:
Ska prova byta termostaten senare idag. Men om det är en luft bubbla, hur får man bort den?

Man kan testa termostaten genom att värma den längst ner och se om den drar ihop sig//öppnar.
Är det bara en luftbubbla så är det bara att hissa upp framvagnen på en lyft och sätta en tratt på påfyllningen till glykolenså det inte stänker och ha bilen igång tills den kommer upp till ca 90grader så att fläktarna sätts igång.
men om du ändå ska byta termostaten så gör man dethär ändå för att inte få en luftbubbla.
sen har man bara bilen igång och testar olika höjder till man får värme i kupén.
Sen ska det var klart smile

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

945 Inlägg
7 december 2007
#11
Hompe skrev:
Ispropp i kylsystemet?

japp låter som en ispropp faktiskt. eller att det är stopp på nåt annat sätt på försörjningen tiöö värmepaketet!

blinka blått om du vill rejsa!

945 Inlägg
7 december 2007
#12
940turboplus skrev:
wicked81 skrev:
Ska prova byta termostaten senare idag. Men om det är en luft bubbla, hur får man bort den?

Man kan testa termostaten genom att värma den längst ner och se om den drar ihop sig//öppnar.
Är det bara en luftbubbla så är det bara att hissa upp framvagnen på en lyft och sätta en tratt på påfyllningen till glykolenså det inte stänker och ha bilen igång tills den kommer upp till ca 90grader så att fläktarna sätts igång.
men om du ändå ska byta termostaten så gör man dethär ändå för att inte få en luftbubbla.
sen har man bara bilen igång och testar olika höjder till man får värme i kupén.
Sen ska det var klart smile

visst kan man göra som du säger när man checkar en termostat, men faktum e att den kan funka i en kastrull, men när den sen hamnar under tryck så trögar den iaf, e väl fan ba å byta termon om man ändå orkar plocka bort den, menar va pratar vi för kostnad, 60 bucks på biltema eller? Om du byter passa åxå på att spola ur hela systemet så gott det går och håll för fan inte tillbaka den gamla glykol/vatten blandningen om den inte är relativt ny.

blinka blått om du vill rejsa!

Rapidoz
688 Inlägg
7 december 2007
#13
TTTTT skrev:
940turboplus skrev:
wicked81 skrev:
Ska prova byta termostaten senare idag. Men om det är en luft bubbla, hur får man bort den?

Man kan testa termostaten genom att värma den längst ner och se om den drar ihop sig//öppnar.
Är det bara en luftbubbla så är det bara att hissa upp framvagnen på en lyft och sätta en tratt på påfyllningen till glykolenså det inte stänker och ha bilen igång tills den kommer upp till ca 90grader så att fläktarna sätts igång.
men om du ändå ska byta termostaten så gör man dethär ändå för att inte få en luftbubbla.
sen har man bara bilen igång och testar olika höjder till man får värme i kupén.
Sen ska det var klart smile

visst kan man göra som du säger när man checkar en termostat, men faktum e att den kan funka i en kastrull, men när den sen hamnar under tryck så trögar den iaf, e väl fan ba å byta termon om man ändå orkar plocka bort den, menar va pratar vi för kostnad, 60 bucks på biltema eller? Om du byter passa åxå på att spola ur hela systemet så gott det går och håll för fan inte tillbaka den gamla glykol/vatten blandningen om den inte är relativt ny.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jo jag menar ju det med texten att man lika gärna kan byta termostaten när man ändå ska testa den men det är inte alltid nödvändigt.
Och istapp låter det inte som eftersom det inte var -minusgrader ute
han säger längre upp att det var 5-8 + ute och det fryser ingen glykol eller vatten blandad glykol på så den saken uteslöt jag redan.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

945 Inlägg
7 december 2007
#14
940turboplus skrev:
TTTTT skrev:
940turboplus skrev:

Man kan testa termostaten genom att värma den längst ner och se om den drar ihop sig//öppnar.
Är det bara en luftbubbla så är det bara att hissa upp framvagnen på en lyft och sätta en tratt på påfyllningen till glykolenså det inte stänker och ha bilen igång tills den kommer upp till ca 90grader så att fläktarna sätts igång.
men om du ändå ska byta termostaten så gör man dethär ändå för att inte få en luftbubbla.
sen har man bara bilen igång och testar olika höjder till man får värme i kupén.
Sen ska det var klart smile

visst kan man göra som du säger när man checkar en termostat, men faktum e att den kan funka i en kastrull, men när den sen hamnar under tryck så trögar den iaf, e väl fan ba å byta termon om man ändå orkar plocka bort den, menar va pratar vi för kostnad, 60 bucks på biltema eller? Om du byter passa åxå på att spola ur hela systemet så gott det går och håll för fan inte tillbaka den gamla glykol/vatten blandningen om den inte är relativt ny.

sorry missförstog dig tydligen:rolleyes:...hmmm undrar om han har blandat grön och röd glykol...kan ju bli en riktig sorpa av d om man har osis!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jo jag menar ju det med texten att man lika gärna kan byta termostaten när man ändå ska testa den men det är inte alltid nödvändigt.
Och istapp låter det inte som eftersom det inte var -minusgrader ute
han säger längre upp att det var 5-8 + ute och det fryser ingen glykol eller vatten blandad glykol på så den saken uteslöt jag redan.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

blinka blått om du vill rejsa!

945 Inlägg
7 december 2007
#15
sorry missförstog dig tydligen:rolleyes:...hmmm undrar om han har blandat grön och röd glykol...kan ju bli en riktig sorpa av d om man har osis!

blinka blått om du vill rejsa!

Rapidoz
688 Inlägg
7 december 2007
#16
TTTTT skrev:
sorry missförstog dig tydligen:rolleyes:...hmmm undrar om han har blandat grön och röd glykol...kan ju bli en riktig sorpa av d om man har osis!

---------------------------------------------------------------------------------------------
Som det verkar på killen så har han nog inte gjort något speciellt med bilen alls.
tror bara att termostaten lagt av.
men det skulle underlätta om han själv svarade på sitt egna forum lol
--------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Administratör
2 980 Inlägg
7 december 2007
#17
Termostaten lägger inte bara av på golfar eller i alla fall väldigt sällan. Vad som däremot är vanligt är att vattenpumpens plastskovel lossnar och snurar inte med remskivan och det brukar orsaka den här typen av problem. Det märks bäst med att när man belastar bilen går den upp i temp och när man går ner på tomgång sjunker temperaturen. Om man tänker efter lite så finner man att varför blir det ingen värme i kupen? Värmen kommer ju tidigare än 90grader då termostaten öppnar eller hur? Om det är vattenpumpen passa på att byta kamrem med i så fall.... mvh

En kopp av den svarta såsen...

945 Inlägg
7 december 2007
#18
Goffen skrev:
Termostaten lägger inte bara av på golfar eller i alla fall väldigt sällan. Vad som däremot är vanligt är att vattenpumpens plastskovel lossnar och snurar inte med remskivan och det brukar orsaka den här typen av problem. Det märks bäst med att när man belastar bilen går den upp i temp och när man går ner på tomgång sjunker temperaturen. Om man tänker efter lite så finner man att varför blir det ingen värme i kupen? Värmen kommer ju tidigare än 90grader då termostaten öppnar eller hur? Om det är vattenpumpen passa på att byta kamrem med i så fall.... mvh

hahahaha...fan d problemet hade jag förträngt, trots alla folkor man ägt.

blinka blått om du vill rejsa!

Rapidoz
688 Inlägg
7 december 2007
#19
Goffen skrev:
Termostaten lägger inte bara av på golfar eller i alla fall väldigt sällan. Vad som däremot är vanligt är att vattenpumpens plastskovel lossnar och snurar inte med remskivan och det brukar orsaka den här typen av problem. Det märks bäst med att när man belastar bilen går den upp i temp och när man går ner på tomgång sjunker temperaturen. Om man tänker efter lite så finner man att varför blir det ingen värme i kupen? Värmen kommer ju tidigare än 90grader då termostaten öppnar eller hur? Om det är vattenpumpen passa på att byta kamrem med i så fall.... mvh

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
vet inte så mycket om golfar och vet inte om det är vanligt
men det är inte så svårt att undersöka om det är den som lossnat:
det är väl bara att ha bilen igång och kolla på remmen om jag inte har fel?.
och om termostaten är trasig så får man inte upp till den värme man ska få i en kupé heller
det flödar inte lika bra som det gör med en hel.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

945 Inlägg
7 december 2007
#20
det där med termon igen, beror ju lite på i vlket läge den har fastnat, i öppet eller stängt läge så att säga, eller nånstans på mitten. och som nänms i en tidigare tråd v-pumpen drivs ju av kamremmen så när man byter pump brukar man ju byta kamrem åxå.

blinka blått om du vill rejsa!


Sök