2529
Sök

Ojämn tomgång vid varm motor, Golf-99

3 235 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
Hej!

Golf -99, 1,4i.

När motorn är kall, så är tomgången är fin och stabil, men när den når arbetstemen så sljunker den till lite under 800 vpm och vandrar lite upp och ner, men bara lite, ca 50-100 vpm enligt varvräknaren.
Och så har det hänt ett par gånger att motorn bara dör medan man kör på ca 3000-4000 varv, då åker man ju mot vindrutan, men så får den liv igen efter ett ögonblick och sparkar ifrån sig.
Verkar ibland också som att den är lite kraftlös och reagerar dåligt på gasen.

Har hört att det kan vara tomgångsmotorn...
Eller kanske bränslepumpen som ger ett tecken, kamrem som hoppat?

Nån snäll själ som kan komma med en lösning?

4 554 Inlägg
8 december 2007
kolla bränslepump luftmassemätare tändstift  och lambdan samt tempgiveren som sitter i slangen ovanför svänghjulet typ, det är de som kan va fel tongue

3 235 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
Har redan bytt täntstift och kablar...

Hur kontrollerar man om lambdan och temperayurgivaren är Oko?

Har också letat efter luftflödemätaren, men hittar inte den...Sitter den under luftfilterlådan vid späjallhuset?

Fan vad irriterande många grejer det kan vara fel på...! Har aldrig haft sådana bekymmer med en diesel förr...Men skatten dödar ju lusten på en dieselbil...sad

3 235 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
Tack för tipset förresten!

43 Inlägg
19 december 2008
Jag har en tomgångsmotor som funkar... braa och på golf brukar tomgångsmotor gå sönder......
ifall du inte har fixat hör av dig till mig..... hade samma problem förut sen köpte jag 2st så en har jag kvar mvh //Eddie

Sök