4487
Sök

två olika batteri ihop går de?

Rörkrökare
575 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
#1
har ett tudor batteri nu och tänkte sätta in ett opmita går de bra eller måste man ha samma batteri och hur klara generatorn av de? har en golf 3:a?

mvh

Lever för ljud!
Kolla--->http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=30406&p=1

Kungen
128 Inlägg
8 december 2007
#2
simeboy skrev:
har ett tudor batteri nu och tänkte sätta in ett opmita går de bra eller måste man ha samma batteri och hur klara generatorn av de? har en golf 3:a?

mvh

Det tror jag ska gå, men det gäller att batterierna är av samma typ, t ex. ska man inte blanda "vanliga" batterier med gel-batterier. Sen har jag hört att batterierna bör vara lika vad gäller ålder och laddningsstatus. Kopplar du ihop ett fulladdat och ett dåligt laddat batteri kan det bli "strömrus" och förstöra båda batterierna..

Sen så ska du då parallelkoppla dom så du får större Ah och 12v. Seriekopplar du får du samma Ah men 24v. men det där vet du nog redan.. tongue

"Det är inte farten du dör av - Det är sättet du stannar på"
- Mekonomen -

21 761 Inlägg
8 december 2007
#3
Det går att koppla ihop två olika batterier med varandra, men man brukar inte rekommendera det. Det som kan hända är att om det ena batteriet är mindre eller i sämre skick så dras det ur mer än det andra batteriet och då pajjar det lättare. Naturligtvis får det bättre batteriet jobba mycket hårdare också, inte bra.

En annan sak är ju att "en kedja inte är starkare än den svagaste länken", dvs det svagare batteriet begränsar båda batteriernas förmåga att ge snabb och stor ström. Därför blir det mer optimalt att använda likadana batterier, då kan båda utnyttjas på ett bättre sätt.

Men om ditt Tudorbatteri är i bra skick så fungerar det nog relativt bra. Det du bör göra är att hålla koll på båda batteriernas laddstatus, koppla isär batterierna någon gång och mät vardera batteri individuellt. Då ser du om det ena batteriet blir mer urdraget än det andra och behöver underhållsladdas.

Har man batterierna ihopkopplade så kan det se hyffsat bra ut när man mäter, men ändå kan ett av batterierna vara betydligt mer urdraget än det andra.

Generatorn får ju jobba mer OM man spelar mycket med motorn avslagen, det beror på att man har två batterier att "spela med" och då blir det mer jobb för generatorn att försöka ladda upp batterierna.

Spelar man inte en massa med motorn avslagen så behöver inte generatorn jobba lika hårt eftersom batterierna inte blir så urdragna, fast litegrann mer jobb blir det med dubbla batterier. Dock inte så att den brinner upp på en gång wink. Ska fungera bra ändå.

bil intreserad anläggare
467 Inlägg
8 december 2007
#4
måste man byta generator om man ska stoppa i 2 baterier då?

och ska man ha båda brevid varandra eller kan man ha ett skvar i motorytrymet och ett annat i bagaget?

//mackan
Senast redigerat av weser (8 december 2007)


1 058 Inlägg
8 december 2007
#5
annars är ett alternativ att man kopplar isär batterierna när motorn är avslagen med ett kraftigt relä.

PoLoud =D

542 Inlägg
8 december 2007
#6
jag har ett bateri fram och ett bak i reservhjulsbaljan.

jag har inga problem med det har haft det nu i ett tag

bäst är det att ha en bateriavskiljare så du bara laddar ur ett bateri när du spelar musick med motorn avstängd.

byta generator?? altid bra att sätta i én större så det laddar mer och ger betre kräm när du spelar fult, men du behöver oftast inte byta generator

584 Inlägg
9 januari 2008
#7
mazdalover skrev:
jag har ett bateri fram och ett bak i reservhjulsbaljan.

jag har inga problem med det har haft det nu i ett tag

bäst är det att ha en bateriavskiljare så du bara laddar ur ett bateri när du spelar musick med motorn avstängd.

byta generator?? altid bra att sätta i én större så det laddar mer och ger betre kräm när du spelar fult, men du behöver oftast inte byta generator

Vad är en batteriavskiljare ? Nån som har nån länk eller liknande till en sån?


21 761 Inlägg
9 januari 2008
#8
En batteriavskiljare gör så att det ena batteriet kopplas ifrån när motorn är avslagen, oftast är det främre batteriet som kopplas ifrån. För det mesta används ett kraftigt relä, ett skiljerelä. Här är en typ av skiljerelä som är tillräckligt kraftigt:

www.startmotor.se/ItemInfo?itemId=39944 … 4+12V+100A

584 Inlägg
9 januari 2008
#9
Drönirettab skrev:
En batteriavskiljare gör så att det ena batteriet kopplas ifrån när motorn är avslagen, oftast är det främre batteriet som kopplas ifrån. För det mesta används ett kraftigt relä, ett skiljerelä. Här är en typ av skiljerelä som är tillräckligt kraftigt:

www.startmotor.se/ItemInfo?itemId=39944 … 4+12V+100A

Okej vart kan man köpa sånt då?


584 Inlägg
9 januari 2008
#10
Reläer på 24V finns på mekonomen har ja sett men de e inte sånt antar ja?


21 761 Inlägg
9 januari 2008
#11
Du kan köpa skiljerelät på det ställe som jag länkade till. smile

584 Inlägg
9 januari 2008
#12
Drönirettab skrev:
Du kan köpa skiljerelät på det ställe som jag länkade till. smile

a fan men de verka dyrt tongue ska höra me farsan om han kan ta hem sånt på elfirman ist smile


21 761 Inlägg
9 januari 2008
#13
Mmm, men tänk på att ett skiljerelä är myyycket kraftigare än ett vanligt extraljusrelä. Sklijerelät bör tåla minst 70-100A KONTINUERLIGT. Extraljusreläna brukar bara tåla 30A MAX. smilesmile

584 Inlägg
9 januari 2008
#14
Drönirettab skrev:
Mmm, men tänk på att ett skiljerelä är myyycket kraftigare än ett vanligt extraljusrelä. Sklijerelät bör tåla minst 70-100A KONTINUERLIGT. Extraljusreläna brukar bara tåla 30A MAX. smilesmile

Okej ska tänka på det! Hmm vad heter sånna där säkringar man har på pluskabeln mellan batterierna??


584 Inlägg
9 januari 2008
#15
Är de typ glassäkringar på typ 80A med hållare lr nått?


21 761 Inlägg
9 januari 2008
#16
Det finns både glasrörssäkringar och ANL säkringar, men ANL säkringarna är väl bättre om jag har förstått rätt. Glasrörssäkringarna finns bara upp till 80A vad jag vet, om man ska ha större så är det ANL som gäller.

584 Inlägg
10 januari 2008
#17
Drönirettab skrev:
Det finns både glasrörssäkringar och ANL säkringar, men ANL säkringarna är väl bättre om jag har förstått rätt. Glasrörssäkringarna finns bara upp till 80A vad jag vet, om man ska ha större så är det ANL som gäller.

Okej men hur vet man hur stora säkringar man behöver då? Batterierna e på 68 respektive 70 Ah..


21 761 Inlägg
10 januari 2008
#18
100A säkring borde räcka eftersom batterierna blir separerade vid start, då behöver man inte ha en säkring som ska tåla den ström som startmotorn drar.

Men det beror på hur grov kabel det är mellan batterierna, säkringen får ju inte vara större än vad som är godkänt för just den kabelarean. Om du har minst 21mm2 kabel så går det bra med 100A säkring.

584 Inlägg
10 januari 2008
#19
Drönirettab skrev:
100A säkring borde räcka eftersom batterierna blir separerade vid start, då behöver man inte ha en säkring som ska tåla den ström som startmotorn drar.

Men det beror på hur grov kabel det är mellan batterierna, säkringen får ju inte vara större än vad som är godkänt för just den kabelarean. Om du har minst 21mm2 kabel så går det bra med 100A säkring.

jaha okej, jag har 80A säkring på just nu.. Kan ja inte köra 80A där bak också då? eller är de för litet?


21 761 Inlägg
10 januari 2008
#20
Testa med 80A först så får du se om den säkringen håller. Eftersom du har 80A där fram så tar du samma storlek bak också. smile 

Hur grov kabel har du dit bak?


Sök