2858
Sök

Spelar de nån roll vad man har för + kabel

10 287 Inlägg
9 december 2007
#21
Det kanske man kan tycka. Jag är inte av den åsikten efter att ha jobbat med el i mer än 30 års tid.

Senast för två månader sedan var jag tvungen att totalt bygga om en kabelhärva till ett eftermarknadssprut till en Impreza efter att någon glad amatör hade byggt härvan med kabel med undermålig isolering som varken klarade värme eller nötning.

Innanmätet: All koppar i elkabel är tillverkad av dragen koppar som håller 99.9% ren koppar. Så kallad syrefri koppar skulle alltså teoretiskt vara att någon har lyckats få bort den sista 0.1%:en av föroreningar.

/Göran

Nisse-h skrev:
Det gör väl inte kabeln bättre till det ogge skulle ha den till, det är ju vad som är innanför skalet som räknas.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

644 Inlägg
202 Inlägg
9 december 2007
#23
Sharky skrev:
Det kanske man kan tycka. Jag är inte av den åsikten efter att ha jobbat med el i mer än 30 års tid.

Senast för två månader sedan var jag tvungen att totalt bygga om en kabelhärva till ett eftermarknadssprut till en Impreza efter att någon glad amatör hade byggt härvan med kabel med undermålig isolering som varken klarade värme eller nötning.

Innanmätet: All koppar i elkabel är tillverkad av dragen koppar som håller 99.9% ren koppar. Så kallad syrefri koppar skulle alltså teoretiskt vara att någon har lyckats få bort den sista 0.1%:en av föroreningar.

/Göran

Nisse-h skrev:
Det gör väl inte kabeln bättre till det ogge skulle ha den till, det är ju vad som är innanför skalet som räknas.


Det är ju bättre med många tunna kardeller än få och tjocka. Det är min uppfattning iallafall.
Hur det är i en svetskabel vet jag ej, men ex. startkablar är sämre än typ en DLS kabel

905 Inlägg
9 december 2007
#24
Rent för ledning av ström så har det igen större sexuellbetydelse med mängden kardelar därmot så blir kabeln mer lättjobbat vid dragning av kabel om det är fler kardelar, kablen blir helt enkelt mer lättböjlig.

644 Inlägg
9 december 2007
Trådstartare
#27
Big_JN skrev:
E svetskabeln skyddad så att det inte blir missljud i steget?

De har jag ingen aning om de märks väll.. de tror jag den ska vara
Senast redigerat av ogge89 (9 december 2007)


21 761 Inlägg
9 december 2007
#28
Big_JN skrev:
E svetskabeln skyddad så att det inte blir missljud i steget?

Hur menar du?

914 Inlägg
9 december 2007
#29
Big_JN skrev:
E svetskabeln skyddad så att det inte blir missljud i steget?

de flesta strömkablar brukar inte ha störnings skydd men däremot signalkabeln..


10 287 Inlägg
10 december 2007
#30
Ja. Det är bättre med många kardeler. Och desto flera kardelar - desto dyrare att tillverka kabeln. Startkablar brukar säljas billigt på typ OK mm. Gissa om dom är av bra kvalitet eller inte?

Svetskablar används när du sitter och svetsar. Tror du att man vill ha en styv eller flexibel kabel då?

/Göran

Nisse-h skrev:
Det är ju bättre med många tunna kardeller än få och tjocka. Det är min uppfattning iallafall.
Hur det är i en svetskabel vet jag ej, men ex. startkablar är sämre än typ en DLS kabel

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

644 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
#31
Okej..


Info: Kopplings och instalationsledning Ledare: Blank flertrådig koppar Ledarisolation: PVC Märkspänning 450/750V Temp.område -5 till + 70 grader.

En sån kabel funderar jag på


21 761 Inlägg
11 december 2007
#32
Det är en starkströmskabel med plasthölje och är inte lämplig till såna här saker.

905 Inlägg
11 december 2007
#33
tror den där kablen kan vara jobbig att jobba med men den funkar säkert att leda ström med.

99 Inlägg
11 december 2007
#34
Var köper man 50mm2 svetskabel då? smile

Eller tvärtom!

644 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
#35
Drönirettab skrev:
Det är en starkströmskabel med plasthölje och är inte lämplig till såna här saker.

Okej va ska man ha för kabel då?


644 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
#36
Jollejas skrev:
Var köper man 50mm2 svetskabel då? smile

De lär väll finnas på nån sån firma som säljer svets saker


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 december 2007
#37
ogge89 skrev:
Okej..


Info: Kopplings och instalationsledning Ledare: Blank flertrådig koppar Ledarisolation: PVC Märkspänning 450/750V Temp.område -5 till + 70 grader.

En sån kabel funderar jag på

Men Drönirettab, bortsett från att den e ganska stum o jävlig o jobba med så lär den ju fyla sin funktion.

Annars har ju fortum (haft serviceavtal med dem) rackarns fina kablar, lär vara en 3-400mm2. Helt summa och väger MYCKET men till DB-drag och liknande måste de ju vara perfekta, men tanke på att de hänger ute året om så borde ju höljet vara minst sagt tåligt...


21 761 Inlägg
11 december 2007
#39
Jag kan ju inte säga helt säkert, men en sån där installationskabel brukar vara väldigt jobbig att hantera. Svetskabel är mångtrådig, då har den väldigt många tunna trådar vilket gör den smidig.

En flertrådig kabel har (om jag nu inte cyklar alltför mycket) iof flera trådar,men ändå betydligt färre än en mångtrådig kabel. Då är också kardelerna (trådarna) allmänt grövre, vilket tillsammans med plasthöljet gör att hela kabeln blir mycket stel. Speciellt i kyla och i de dimensioner som behövs till bilstereo.

Ifall det jag nu har skrivit är helt felaktigt så får väl någon rätta det i så fall.

Har i tidigare inlägg gett förslag på kabel hos Skyllermarks, de säljer saker till båtar (som har värre miljö för kablar än vad en bil har) och eftersom de funkar till båtar så duger de bra till bil också smile.


Sök