4526
Sök

Ställa tillbaka km-mätare?

146 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
Hejsan! Har en e28 520i -85 som jag håller på att renovera, ska troligvis byta motor till en antingen från en m535 eller en 528,
Då till frågan: Vill ställa tillbaka km-mätaren så att den står på 0. men den är ju elektronisk? , går det "att snurra på siffrorna" med en mejsel eller dyl.?
Vad anser ni om detta?

Tackar på förhand!
P.S lite lulligt skrivet, men hoppas ni förstår. smile

bäst
319 Inlägg
10 december 2007
bilen har ju gått det miltalet så varför ställa tebax den?

Avstängd
653 Inlägg
10 december 2007
kalle_fiat skrev:
bilen har ju gått det miltalet så varför ställa tebax den?

han säger ju att han vill byta motor, jag undrar själv hur man gör.

Jag har rätt i vad jag än säger.

bäst
319 Inlägg
10 december 2007
jo men kaross osv då!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
10 december 2007
Bättre att låta den vara och notera vid vilket miltal du bytte motorn.
Även ifall motorn är ny så är ju resten av bilen gammal wink
Senast redigerat av John87 (10 december 2007)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

892 Inlägg
10 december 2007
John87 skrev:
Bättre att låta den vara och notera vid vilket miltal du bytte motorn.
Även ifall motorn är ny så är ju resten av bilen gammal wink

Håller helt med! Att ställa om mätaren känns lite mygel...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

146 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
Jo får nog hålla med er där.. tyvärr hmm hehe. tongue  Men finns det inget extra km-mätare man kan koppla in då? (t.ex sån man har på crosshojjar?)

Tack för alla svar!
M.V.H

Smålänning
7 887 Inlägg
10 december 2007
Freppazz skrev:
Jo får nog hålla med er där.. tyvärr hmm hehe. tongue  Men finns det inget extra km-mätare man kan koppla in då? (t.ex sån man har på crosshojjar?)

Tack för alla svar!
M.V.H

Cykeldator. Finns dom som går till 10 000mil.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

146 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
Freppazz skrev:

Tack för alla svar!
M.V.H

Okej, låter ju kalas! men blir det inte missvisande? Har ju bara 14" hjul på bilen ännu så länge. Och på en cykel är det väl iaf. 24" och uppåt?

Tack!

tysk.
592 Inlägg
10 december 2007
Freppazz skrev:
twin_cam skrev:
Freppazz skrev:

Tack för alla svar!
M.V.H

Okej, låter ju kalas! men blir det inte missvisande? Har ju bara 14" hjul på bilen ännu så länge. Och på en cykel är det väl iaf. 24" och uppåt?

Tack!

Det går att ställa in så det funkar ändå, men frågan är hur bra det kommer bli med en cykeldator.

8 886 Inlägg
10 december 2007
Skruvad mätare är lika med bedrägeri vare sig du har ny motor eller inte!

Fotograf på tierpidag.se

146 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
ExXe skrev:
Freppazz skrev:
twin_cam skrev:

Tack!

Det går att ställa in så det funkar ändå, men frågan är hur bra det kommer bli med en cykeldator.

Okej okej, jajo, funderar på det jag med.
Tack!

146 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
Hamilton skrev:

Ja kanske det,

DFFL
9 020 Inlägg
10 december 2007
Freppazz skrev:
Hamilton skrev:

Ja kanske det,

Skruvad mätare är helt lagligt sålänge man berättar för nästa ägare att man gjort det.

Gör man inte det däremot så har du rätt.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
10 december 2007
Till E 28- 520 - 85, finns bakom hastighetspanelen, när du koppla av kablar för dra ut den, en del av kablar har en liten kopling dåsan som följer med, i den dåsan, när du öppnar den försiktig, finns en elektronic del som du kan bytta mot en ny som du köper enbar på BMW. Du får lämna in bil reg nr, chassi nr som visa att den är bytt. Du får också lämna in upplysning om varför du vill bytta den. dom kan neka utbytes.
Det går inte att göra någonting på egen hand MVH.
Senast redigerat av alain (10 december 2007)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

DFFL
9 020 Inlägg
10 december 2007
alain skrev:
Till E 28- 520 - 85, finns bakom hastighetspanelen, när du koppla av kablar för dra ut den, en del av kablar har en liten kopling dåsan som följer med, i den dåsan, när du öppnar den försiktig, finns en elektronic del som du kan bytta mot en ny som du köper enbar på BMW. Du får lämna in bil reg nr, chassi nr som visa att den är bytt. Du får också lämna in upplysning om varför du vill bytta den. dom kan neka utbytes.

Jo, det går.
Allting går.

Eftersom att jag har vänner i bilhandlarbranschen så vet jag att det kostar 1500kr att banka mätaren.
Och ytterligare 1500kr för en ny servicebok med "rätt" mätarställning.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
10 december 2007
FireTraXX skrev:
alain skrev:

Jo, det går.
Allting går.

Eftersom att jag har vänner i bilhandlarbranschen så vet jag att det kostar 1500kr att banka mätaren.
Och ytterligare 1500kr för en ny servicebok med "rätt" mätarställning.

Rena bedrägeriet men ok, jag var tvingen att göra som jag skev på grund av att den gick sönder på min gammal E23 och kunde inte göra annat som var lagligt..
Där efter sålde jag bilen med intyg och god samvetet.
Senast redigerat av alain (10 december 2007)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

146 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
Jaha okej, så det är så det ligger till alltså.. så det går alltså inte att snurra tillbaks dessa med en mejsel dådå?
Men jag skippar nog det där ändå.. får bli att jag "börjar om" på där mätaren står nu istället.. smile, det verkar billigast och lättast, även ärligast.

Tack för alla svar!

Någon Form Av Proffs
214 Inlägg
10 december 2007
leta efter en annan på skroten som har gått lite mindre då!

Januari 2007 Försvann 9 Meter Av Skåne!!!

Smålänning
7 887 Inlägg
10 december 2007
dudde008 skrev:
leta efter en annan på skroten som har gått lite mindre då!

Hjälper inte. Mätarställningen ligger lagrad i motorstyrdonet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök