3141
Sök

Någon som är haj på Kicker steg? Spelar Klent..

400 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
Hej!
Har sökt men inte hittat något svar etc...
Har kopplat in ett SX1250.1 steg Men det spelar nada...
Steget lever inga, som helst problem, inte låst etc. heller
Basen spelar me andra steg så den är det inga fel på heller.

ENDA lilla liv som blir är när man trycker in lågnivåkabeln i steget, då rör sig basen.
Steget får 30mm2 strömkabel rätt i steget.

Stereo, lågnivå etc. fungerar. Har provat me annat slutsteg och då spelar det.

Någon som har någon som helst aning om varför han inte producerar ljud? big_smile
Hoppas jag fick med allt..bara fråga annars..

Mvh Patrik
Senast redigerat av CroZZeN (14 december 2007)

Ride Like You´ve Never Been Hurt

110 Inlägg
13 december 2007
hade samma problem och det var lågnivå kabeln.. testa dra ut ena kabeln och sätt på stereon och testa vippa in den som du drog ut en milimeter i taget ..
Senast redigerat av GoTaLL (13 december 2007)

400 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
Okej, ska prova...för det enda liv han gett basen är när man tryckte in R lågnivån...ska prova nu iaf! Tack!

400 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
Det gjorde ingen som helst skillnad. Provade steget i en annan bil med en Kicker L5 bas (2ohm) och där spela de, men inte som de Ska spela...väldigt lågt, så t.o.m mitt gamla PG steg pissa på kicker steget.
Provade även min bas med hans slutsteg, spela skit bra.
Men i min bil är det TVÄRdött sad

Ska prova ett nytt Mutant steg i min bil för att än en gång kolla så att kablar etc. funkar.

Min bas är förresten en Kicker Comp CVX 12" 2*2ohms spole, Serie kopplad=4ohm
Så här står det i Kickers Manual:
Model  SX1250.1
RMS Power
In Watts, All Channels Driven
@ 13.8V, 4Ω Mono, 1.5% THD na
@ 13.8V, 2Ω Mono, 1.5% THD 625 x 1
@ 13.8V, 1Ω Mono, 1.5% THD 1250 x 1

Men alla steg är väl stabila uppåt i ohm? Så det ska spela även fast jag har basen seriekopplad=4ohm?

Jag är en av dom, Busen på vägarna
277 Inlägg
13 december 2007
kolla upp dina kablar. mät spänningen i lågnivåkabeln och kolla rå du har riktig jord med! låter som att du har samma problem som jag hade. Jag fick byta ut kablarna som jag hade då till nya! sen spelade det riktigt

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"

733 Inlägg
14 december 2007
jag tycker att du ska mäta på steget (spänning) sedan utgå ifrån d... lyser ente protecten ens?

M.v.h. Emil

400 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
Steget får 14.6V wink (med motorn på) 12.4 avstängd..
Jag provade som sagt var Mutant steget och när jag använde Basens (Non-Fader Output) lågnivåkabel så hände de nada med det steget också, dock så spelade de med Front och Rear kablarna...
MEN så drog jag ut stereon och kollade kablar etc. (hade eltejpat lågnivå kontakterna så dom hade Inte åkt ur)
Provade alla kablarna och helt plötsligt så funka Mutant steget och t.om Kicker steget, med SAMMA kabel som satt ikopplad innan på basutgången?
Väääldigt skumt...

Men det spelar inte riktigt som jag förväntade mig...t.o.m mitt gamla Phoenix Gold 4ch steg spelar på mer, t.om med samma bas (1kanal = typ 50w...)
Är det så enkelt att sx1250 inte spelar mer vid 4ohm?
Vill ju gärna ha lite kontroll på basen men samtidigt kunna kräma på lite i vissa låtar...

På min stereo (Eclipse 8445) så kan man ändra på Non-fader (basutgången) till Stereo eller Mono. Har jag Stereo valt så spelar det lite mer...har inte riktigt fattat funktionen...?
Tacksam för era svar!

400 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
Ingen som har någon aning?
Jag menar, mitt gamla PG steg spelar ju skiten ur detta Kicker steg...

733 Inlägg
16 december 2007
jag vet att min kompis drev sin kicker L7 15 " med ett sånt steg fast i 2 ohm... vi fick ha typ nästan full volym på både stereon och på steget så därför kan jag tänka mig hur svagt steget blir i 4 ohm... man ska helst köra det i 1 ohm, lite onödigt att ha ett sånt bra steg annars

M.v.h. Emil

400 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
Okej, tackar för svaret!
Har ju 2x2ohms bas så.. big_smile

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
17 december 2007
Att ditt steg spelar förklent enligt dig beror inte på att du inte har lastat ner det till 1ohm Till största trolighet så är det inte rätt inställt i DSPn elle något annat fel.
Vi körde ca 2ohm som lägsta belastning när vi hade sådana steg i Astron och det rockade på bra.

MVH//Björn
www.dbakuten.se
Senast redigerat av dbakuten (17 december 2007)

1 631 Inlägg
17 december 2007
Ditt steg ger väl inte mer än runt 300 Watt i 4 Ohm. Vad var det för gammalt PG-steg?

Oavsett det, så ska det spelar på rätt bra även med 300 Watt. Vad du beskriver om kablar som funkar/inte funkar gör ju att det är där du måste börja! Dubbelkolla allt ordentligt. Det gäller både kabeldragning och inställningar på CDn.

Får du fortfarande inte liv i det ordentligt så testa anslut en iPod eller nåt som signalkälla istället direkt på lågnivåingången i steget för att felsöka.

Först när det spelar okej i 4 Ohm är det läge att testa 1 Ohm.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

400 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
Ditt steg ger väl inte mer än runt 300 Watt i 4 Ohm. Vad var det för gammalt PG-steg?

Oavsett det, så ska det spelar på rätt bra även med 300 Watt. Vad du beskriver om kablar som funkar/inte funkar gör ju att det är där du måste börja! Dubbelkolla allt ordentligt. Det gäller både kabeldragning och inställningar på CDn.

Får du fortfarande inte liv i det ordentligt så testa anslut en iPod eller nåt som signalkälla istället direkt på lågnivåingången i steget för att felsöka.

Först när det spelar okej i 4 Ohm är det läge att testa 1 Ohm.

Hej!
Phoenix Gold QX2350 300w (vet ej om det är rms lr peak)
I och med att (vad jag hört/läst) så ska SX stegen vara underspecade och då borde det väl hosta ur sig ca 350-400rms (325 enligt kickers spec)
Kan även tillägga att jag har ett PG QX4150 350w (4ohm 4x50w vid 12.5V)o ch jag hade ett par 6'9or kopplade + samma bas och Det t.om spela mer än detta...(dock så har steget dött basa så där..?)

Det där med kablarna är lite lustigt...då dom har funkat helt utan problem i över 1 år...och har inte ändrat nånting med dom...har inte haft slutsteg ikopplat på ca 3mån, det är de enda.
Ang. stereon så har jag inte ändrat alls mycket (bara lite Hz ändring på "framsystemet"), dock så spelar det Mer om jag har inställt på Stereo på Sub utgången (har inte riktigt hajat funktionen än...stereo/mono?)

Spelar Rent och fint gör det, Men jag blev så paff när det inte spela alls lika högt som med mitt gamla PG steg, därför blev jag väldigt fundersam då detta steg har kostat ca 12papp nypris och borde därmed riva på lite mer. Som jag inte nämnt tidigare så är det en Sluten låda...

Jag är inte ute efter att spräcka 140db lr liknande, utan vissa låtar vill man ha lite mer medans andra lite mindre...
Tacksam för era svar!
Mvh Patrik
Senast redigerat av CroZZeN (17 december 2007)

1 631 Inlägg
17 december 2007
Är du hundra på att allt stämmer så får du prova koppla om till 1 Ohm. Fast jag hade börjat med en iPod...

Stereo/mono på subutgången handlar om innehållet i signalen. Krävs ju självklart att man har två subbar om det ska vara nån poäng (om ens då men det är en annan historia).

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

Bamse940Ltt
18 december 2007
du ska kunna ställa gain volt level har jag för mig att det stog i min display.. testa att ställa om det så ska det nog rocka bättre. kommer inte riktigt ihåg hur jag ställde min.. men det spelade dåligt ända tills jag hittade den inställningen..

mvh richard

400 Inlägg
18 december 2007
Trådstartare
Bamse940Ltt skrev:
du ska kunna ställa gain volt level har jag för mig att det stog i min display.. testa att ställa om det så ska det nog rocka bättre. kommer inte riktigt ihåg hur jag ställde min.. men det spelade dåligt ända tills jag hittade den inställningen..
mvh richard

Jag har letat igenom stegets alla inställningar, så inställt är det allt big_smile
8V lågnivå har jag på stereon likaså inställt på steget.

Jag har provat att paralell kopplat basen nu (=1ohm..) men nu spelar det inte igen (?)
vet inte om det är för kallt (steget visa -10grader) eller om basen är dyng känslig för hur man kopplar det på spolarna...?

Trött man blir sad

Mikael-->> Har tyvärr ingen Ipod...vet itne om de finns kablar till Mp3 spelare (t.ex från usb till RCA eller 3,5mm stereokontakt?) eller om mobilen funkar lika bra?
Senast redigerat av CroZZeN (18 december 2007)

1 631 Inlägg
18 december 2007
Funkar lika bra med mobilen. Det viktiga är att koppla in sig direkt på ingångarna på steget med en signal som man har 100% koll på.

Att det inte spelar alls när du kopplar om till 1 Ohm gör mig misstänksam igen... Ta inte åt dig personligen men det är inte första gången någon hävdar att allt är rätt kopplat och så finns det ändå ett slarvfel nånstans.

// Gurra

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
18 december 2007
CroZZeN skrev:
Bamse940Ltt skrev:
mvh richard

Jag har letat igenom stegets alla inställningar, så inställt är det allt big_smile
8V lågnivå har jag på stereon likaså inställt på steget.

Jag har provat att paralell kopplat basen nu (=1ohm..) men nu spelar det inte igen (?)
vet inte om det är för kallt (steget visa -10grader) eller om basen är dyng känslig för hur man kopplar det på spolarna...?

Trött man blir sad

Mikael-->> Har tyvärr ingen Ipod...vet itne om de finns kablar till Mp3 spelare (t.ex från usb till RCA eller 3,5mm stereokontakt?) eller om mobilen funkar lika bra?

Ställ in 1V insignal på steget så får du se vad som händer....smile

MVH//Björn
www.dbakuten.se
Senast redigerat av dbakuten (18 december 2007)

400 Inlägg
18 december 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
Funkar lika bra med mobilen. Det viktiga är att koppla in sig direkt på ingångarna på steget med en signal som man har 100% koll på.

Att det inte spelar alls när du kopplar om till 1 Ohm gör mig misstänksam igen... Ta inte åt dig personligen men det är inte första gången någon hävdar att allt är rätt kopplat och så finns det ändå ett slarvfel nånstans.

Kan du förklara det lite mer för en dumbom big_smile
Jag tog ur basen ur bilen och paralell kopplade den sen in i bilen (dock dagen efter) och vips så spela det inte igen...ska ta ur basen Igen och kolla och prova...

dbakuten skrev:
Ställ in 1V insignal på steget så får du se vad som händer....

MVH//Björn
www.dbakuten.se

När jag har basen kopplad på 1 ohm eller 4?
Hmm okej, ska det spela mer då eller menar du att det funkar då? Ska prova iaf...
Detta steg är ju ett utav dom som suttit i eran Van big_smile
Senast redigerat av CroZZeN (18 december 2007)

www.rallyshop.se
551 Inlägg
18 december 2007
DU där är en liten pinne, en liten knapp på det stegt som går att skifta i sidled har inte i huvudet vad den heter men prova att ändra den har ett sådant steg :p

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

Sök