2447
Sök

Någon som är haj på Kicker steg? Spelar Klent..

400 Inlägg
18 december 2007
Trådstartare
ogio skrev:
DU där är en liten pinne, en liten knapp på det stegt som går att skifta i sidled har inte i huvudet vad den heter men prova att ändra den har ett sådant steg :p

Okej, Vart ngnstans? Och vad har den för Funktion? Du har också ett sånt steg..? Va för bas/ar har du, ohm och hur spelar de?
Mvh Patrik
Senast redigerat av CroZZeN (18 december 2007)

Ride Like You´ve Never Been Hurt

tokfrans
982 Inlägg
18 december 2007
snart åker jag till kristinehamn å kollar ;D

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
19 december 2007
På Alla Kicker SX steg så sitter det en DSP. I den så kan man justera vilken ingångs signalstyrka man har. Hifi fantaster sätter den högt för att matcha en kraftfull CDspelare. dBFolket sätter den alltid på 1V för att få ut max effekt. Jäklar skildnad.

Om ni inte fixar det så ring mig.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Körv
3 535 Inlägg
19 december 2007
dbakuten skrev:
På Alla Kicker SX steg så sitter det en DSP. I den så kan man justera vilken ingångs signalstyrka man har. Hifi fantaster sätter den högt för att matcha en kraftfull CDspelare. dBFolket sätter den alltid på 1V för att få ut max effekt. Jäklar skildnad.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Personligen är jag glad över att du hjälper folk.. Men eftersom du gör reklam för dbakuten hela tiden så riskerar du varnas/bannas. Bara så du vet wink

Truckdriving Man

2 911 Inlägg
19 december 2007
Det är väl iofs bra att björn informerar vilket företag han representerar smile
(Om man nu inte vet vad dbakuten är sedan tidigare får man ju reda på det)

// Decibel (den riktige) big_smile
Senast redigerat av Decibel (19 december 2007)

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
19 december 2007
decib3L skrev:
dbakuten skrev:

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Personligen är jag glad över att du hjälper folk.. Men eftersom du gör reklam för dbakuten hela tiden så riskerar du varnas/bannas. Bara så du vet wink

Vilka grunder skulle man banna mig för???
För att jag skriver vilket företag jag jobbar på???

Jag har väl aldrig vad jag vet rekommenderat några produkter eller publicerat några priser som jag saluför har på denna sida?
Då är det dax att öppna ögonen på massa andra som enligt mig kliver klart mycket värre över en så kallad gräns om man ska bråka om småsaker??

Jag blir så jävla trött på sådana här inlägg och banna mig gärna bara den som gör det Ringer mig på 0706-845351 och förklarar läget

MVH//Björn
www.dbakuten.se

21 761 Inlägg
19 december 2007
Här på Garaget så är man inte lika hård på detta med att göra reklam för sig som på en del andra forum, tror jag. Det finns knappast någon anledning att varna om man inte har betett sig olämpligt smile.

400 Inlägg
19 december 2007
Trådstartare
dbakuten skrev:

MVH//Björn
www.dbakuten.se

DSPn har jag full koll på, ingen fara smile dock inte riktigt lärt mig vilka frekvenser man är ute efter... Men skitbra att du förklara om signalstyrkan!
Vet du om t.ex stereon tar stryk av att sätta den på 1V?
Håller med dig om att de var skillnad...fy faan big_smile
Jag har ju tänkt mig att nosa lite på SQ samtidigt som man vill kräma på lite på nån bra baslåt...kanske man ska serie koppla den och sätta signalen på 1V?

Jag har frågat förut men fick inget svar (just denna fråga kanske är lite dum..kanske bättre me pm..) men basfjärr alternativt SXRC, är det något du kan ta hem?

gurenius skrev:
Stereo/mono på subutgången handlar om innehållet i signalen. Krävs ju självklart att man har två subbar om det ska vara nån poäng (om ens då men det är en annan historia).

Att det inte spelar alls när du kopplar om till 1 Ohm gör mig misstänksam igen... Ta inte åt dig personligen men det är inte första gången någon hävdar att allt är rätt kopplat och så finns det ändå ett slarvfel nånstans.

Nån som har kläm på Stereo/mono inställningen? Det låter ju mer (alltså inte bättre/sämre) när jag har inställt på Stereo, men kan något ta skada beroende på vad det är inställt?
Ang omkopplingen till 1ohm så såg jag när jag tog bort basen igen att ena + kabeln krypit ur...inte lätt att få plats med två st 2,5" kablar....
Mycket tacksam för era svar!

1 631 Inlägg
20 december 2007
Där ser man!

Dåliga anslutningar (inte första gången som sagt) kombinerat med fel inställningar. Kablar ska absolut inte kunna "krypa ur"! Huh!

Gainen (ingångskänsligheten på steget) ska justeras efter lagom nivå från cd-spelaren. Finns många trådar om detta men förenklat kan man säga att ju lägre du ställer den ju mer kraft får du ur steget. Har du haft den stående på högsta läget så förklarar det varför du inte fått nått tryck...

Jag tycker du ska prova kopplat i 4 Ohm och så justera gainen till lagom nivå. Räcker inte det till så får du köra 1 Ohm istället. Så ut och koppla!

Mono/stereo: Din spelare skickar troligvis enbart signal i ena lågnivån i monoläge. Kan vara så att steget uppfattar en signal i båda kablarna som starkare och därför spelar det högre. Kan kanske Björn svara närmare på.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

400 Inlägg
20 december 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
Där ser man!
Dåliga anslutningar (inte första gången som sagt) kombinerat med fel inställningar. Kablar ska absolut inte kunna "krypa ur"! Huh!

Jag tycker du ska prova kopplat i 4 Ohm och så justera gainen till lagom nivå. Räcker inte det till så får du köra 1 Ohm istället. Så ut och koppla!

Mono/stereo: Din spelare skickar troligvis enbart signal i ena lågnivån i monoläge. Kan vara så att steget uppfattar en signal i båda kablarna som starkare och därför spelar det högre. Kan kanske Björn svara närmare på.

Dom har ju så jädrans små anslutningar till högtalar kabeln på den basen hmm
Kanske ska prova 4ohm igen och ställa signalen lite lägre så de går att kräma på när man känner för det.
Men basen borde väl nte "tappa" kontrollen när man har de kopplat i 1ohm och inte så mycket gain (läs typ Hi-fi inställt..) eller har jag tokfel?
Tackar för dina svar!

1 631 Inlägg
20 december 2007
Det är ingen ursäkt till att det inte ska sitta fast ordentligt... tongue

Använd hellre mindre kabelarea då.

Ditt steg tappar lättare kontrollen i 1 Ohm, speciellt om du vrider upp gainen för mycket. Men du kan ju prova dig fram. Märks tydligt när du drar på lite.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

400 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
Det är ingen ursäkt till att det inte ska sitta fast ordentligt... tongue

Använd hellre mindre kabelarea då.
Ditt steg tappar lättare kontrollen i 1 Ohm, speciellt om du vrider upp gainen för mycket. Men du kan ju prova dig fram. Märks tydligt när du drar på lite.

Hehe för tillfället iaf big_smile har bara tjocka kablar hemma, så jag ska köpa lite fler i varierande storlekar.

Okej, men då vid eventuell Mega nybörjar tävling så borde det väl gå att ha 1ohm fast inte alls mycket gain (de ska väl inte dunka så mycket vid SQ tävlingar? big_smile )
Då borde den nog inte tappa någon kontroll alls?

Mch Patrik

1 631 Inlägg
21 december 2007
Nä, det ska inte dunka så mycket! Vi lyssnar på normal samtalston, dvs inte speciellt högt.

Låter det bra i 1 Ohm och strömmen räcker så kör på det!

// Gurra

400 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
Nä, det ska inte dunka så mycket! Vi lyssnar på normal samtalston, dvs inte speciellt högt.

Låter det bra i 1 Ohm och strömmen räcker så kör på det!

Okej, då kan jag aldrig drömma att den tappar kontroll då...
Om man spelar med samtalston så ska nog strömmen räcka (ska mäta) även fast den är avstängd, men krämar man på så blinkar allt vad lampor heter i hela bilen och utanför.
Men innan debuten ska strömkablar bytas, batterie, kablar till batterie m.m. bytas

Mvh Patrik

Sök